marți

23 aprilie, 2024

30 aprilie, 2015

cardDupă șapte ani de la lansarea proiectului privind introducerea cardului de sănătate, acesta va intra în vigoare vineri, 1 mai.

Medicii de familie spun însă că sistemul nu este funcțional și va crea haos și nemulțumiri în rândul pacienților, principalul responsabil fiind Casa Națională a Asigurărilor de Sănătate. Medicii solicită Ministerului Sănătății să intervină pentru a remedia situația.

Problema este că din data de 01 mai, utilizarea este obligatorie, legea nu permite prea multe nuanțe, iar pe lângă cabinetele medicale și spitale, vor intra si farmaciile să suprasolicite serverele CNAS. Și deja există blocaje.


***

Problemele încep de la faptul că nici măcar nu au fost distribuite toate cardurile și continuă cu disfuncționalitățile de ordin tehnic ale sistemului integrat de informații (SIUI), serverele blocându-se în momentul activării cardurilor. Din totalul de 14,3 milioane de carduri, 840.000 nu au ajuns la pacienți, cele mai multe cazuri înregistrându-se la nivelul Capitalei.

”Nu au ajuns toate cardurile la noi sau la pacienți. Foarte multe carduri au fost trimise la adrese care nu mai sunt valabile, pentru că datele CNAS nu sunt actualizate, iar pacienții nu mai locuiesc la domiciliul respectiv de 10-15 ani”, spune, pentru cursdeguvernare.ro, un medic de familie care solicită anonimatul, adăugând că sunt și mari probleme tehnice în condițiile în care sistemul de validare a cardurilor se blochează automat, ceea ce va crea un întreg haos atât în cabinetele medicale, spitale, cât și în farmacii.

”Dacă vine la mine un pacient bolnav de răceală și nu pot valida consultația, nu pot să-l chem în altă zi pentru a relua această procedură. CNAS susține că va funcționa, în paralel, sistemul off line, dar nimeni nu știe până când. Or, pacientul are dreptul la aceste servicii medicale. În plus, nu ne spune nimeni cum se vor deconta consultațiile care nu se validează (subl. red.)”, a mai comentat medicul.

SNMF: Nu există legislație pentru funcționarea în paralel a consiltațiilor cu card și fără card


Societatea Națională de Medicina Familiei a tras un nou semnal de alarmă cu o zi înainte de intrarea în vigoare a noilor prevederi legale, acuzând proasta pregătire a momentului implementării cardului național de sănătate.

Afirmațiile președintelui CNAS, Vasile Ciurchea, potrivit cărora serviciile medicale vor fi decontate și în absența cardului de sănătate nu au suport legal, spune vicepreședintele Societății,  Sandra Alexiu.

Încercând să valideze în timp real serviciile medicale oferite pacienților care au carduri, medicii de familie au constatat în ultimele zile următoarele deficiențe grave ale sistemului informatic :

  • cardurile primite de pacienți nu au putut fi activate, sau când sistemul informatic a funcționat, activarea a fost prelungită foarte mult, ceea ce a dus la prelungirea consultației mult peste durata uzuală;
  • serviciile medicale nu au putut fi validate cu cardul, astfel încât,  dacă ar fi fost obligatorie utilizarea exclusivă a cardului, pacienții nu ar fi putut beneficia de acestea, conform drepturilor lor;
  • procedura de deblocare a cardurilor este greoaie, cronofagă și necesită cunoștiințe avansate de informatică, situații care ar fi putut fi evitate dacă s-ar fi ținut cont de sugestiile noastre de a evita utilizarea PIN-ului.

”Suntem îngrijorați pentru pacienții noștri cu diverse afecțiuni care vor fi externați masiv astăzi, în lipsa cardului, precum și a celor care de mâine nu vor mai fi primiți în spitale”, se arată într-un comunicat de presă al Societății Naționale de Medicină a Familiei.

Reprezentanții SNMF solicită emiterea modificărilor legislative necesare care să facă posibilă  funcționarea în paralel a consultațiilor cu card și a celor fără card, până ce sistemul informatic va fi pus la punct, va funcționa fără erori, iar pacienții vor intra în totalitate în posesia cardurilor, pentru a evita discriminările.

O altă solicitare vizează simplificarea procedurilor de deblocare accesibilă tuturor furnizorilor de servicii medicale și mai ales pacienților, pe modelul deblocării cardurilor bancare.

Potrivit normelor CNAS,  medicul este cel care trebuie să sune la help-desk şi să urmeze paşii pentru deblocare.

Medicul nu se poate opri din activitatea sa medicală pentru a da telefoane şi a urma instrucţiunile primite de la help-desk. Posesorul cardului de asigurat este singurul în măsură să se adreseze serviciului de deblocare a cardului, ca şi în cazul cardurilor bancare. Mai mult, pe site-urile Caselor de Asigurări de Sănătate din judeţele Bacău şi Dolj există informaţia că medicul de familie este cel care deblochează cardurile”, mai precizează reprezentanții SNMF.

Deblocarea cardurilor este trebuie să fie realizată la nivelul tuturor furnizorilor, printr-o procedură la fel de simplă că cea de activare. Pacientul care îşi blochează cardul la spital, laborator sau chiar farmacie nu poate fi pus pe drumuri din nou către medicul de familie să îi fie deblocat cardul, perturbând activitatea medicală a acestuia şi anulând ordinea programărilor celorlalţi pacienţi.

SNMF propune ca procedura de deblocare să fie la fel de simplă ca și cea de activare pentru furnizorii de servicii medicale şi pentru pacienţi, adică să presupună doar comunicarea de către pacient a numelui şi numărului cardului, eventual şi a CNP-ului sau numărului şi seriei de buletin pentru a verifica identitatea apelantului.

Pentru furnizori, procedura trebuie să presupună doar introducerea unui cod PIN de resetare, urmată de introducerea de către pacient a noului cod PIN ales.

”Solicităm ferm informarea corectă a tuturor cetățenilor privind procedurile de utilzare a cardurilor și adeverințelor de asigurat, precum și clarificarea funcționării sistemului în procedură offline.

De asemenea rugăm Ministerul Sănătății să ia act de refuzul CNAS de a se asigura de buna funcționare a sistemului de card și să intervină pentru a nu lăsa pacienții la mila unui sistem informat prost conceput și prost executat”, se mai arată într-un comunicat de presă al Societății.

CNAS va monitoriza separat serviciile medicale acordate fără card

Președintele CNAS, Vasile Ciurchea, spune că persoanele care nu au cardul de sănătate, furnizorii de servicii medicale vor verifica în sistem calitatea de asigurat a acestora, pentru a le oferi serviciile necesare.

Preşedintele CNAS mai susține că serviciile medicale acordate fără card de sănătate vor fi monitorizate separat și că se vor face demersurile necesare pentru transferul cardurilor de sănătate de la o casă de asigurări la alta, pentru a facilita primirea acestora de către asiguraţi.

„Toată lumea trebuie să ştie că aceste situaţii sunt monitorizate separat. Vom avea o evidenţă clară a serviciilor medicale acordate fără card şi ne vom concentra pe aceste situaţii. Nu dorim ca un pacient care din diverse motive nu a intrat în posesia cardului să nu primească serviciu. Nu ne dorim ca un serviciu acordat de un furnizor de servicii medicale să nu îi fie decontat acestuia, dar sigur că trebuie să monitorizăm aceste servicii, să vedem dacă există rea-voinţă, cum ar fi că furnizorul nu vrea să folosească cardul. Noi monitorizăm toate aceste situaţii”, declara joi Vasile Ciurchea.

În ceea ce privește problemele tehnice ale sistemului, preşedintele CNAS a susținut că există o soluții.

În momentul în care ai introdus cardul în cititor, cardul lasă o amprentă. Chiar dacă nu există semnal, amprenta rămâne în cititor. Ea se vede în sistem timp de 72 de ore. Furnizorii au timp 72 de ore să ridice acele servicii în sistem„, susține Vasile Ciurchea.

Preşedintele CNAS a ţinut să precizeze că pentru serviciile medicale plătite integral de pacienţi, nu coplata, cardul nu trebuie prezentat.

„Dacă ai folosit cadrul, serviciul medical este gratuit. Serviciul este decontat de Casă, ai folosit cardul, nu-l plăteşti. Dacă îl plăteşti, nu mai dai cardul”, a explicat Vasile Ciurchea.

Preşedintele CNAS a mai spus că în data de 1 mai va fi asigurată permanenţa în toate casele de asigurări din ţară, pentru activitatea cu publicul. De asemenea, va fi asigurată asistenţa tehnică pentru asiguraţi şi furnizorii de servicii medicale.

Nota de plată: 184 de milioane de euro, 7 ani de implementare și 2 ani de amânări succesive și scandaluri pentru reglaje

Informatizarea sistemului de sănătate a fost lansată în urmă cu șapte ani și prespune:  sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), rețeta electronică, cardul electronic de sănătate și dosarul electronic de sănătate.

2010 a fost semnat memorandumul pentru implementarea acestui sistem, iar în 2012 a fost introdus sistemul rețetei electronice, în timp ce cardul electornic și dosarul electornic de sănătate urmau să fie funcționale în 2013, de atunci înregistrându-se mai multe amânări, și pe fondul unor scandaluri declanșate de fraude.

Costurile informatizării sistemului:

  • SIUI aproape  124 de milioane de euro
  • Sistemul rețetei electronice aproximativ 10,66 de milioane de euro
  • Sistemul cardului electronic de sănătate a costat 19,47 de milioane de euro
  • Sistemul dosarului electronic de sănătate 29,41 de milioane de euro.

Cu tot cu TVA, statul a investit 184 de milioane de euro pentru informatizarea sistemului.

La începutul anului 2014, se estima că statul a pierdut un miliard de euro din cauza amânării punerii în practică a sistemului de carduri.

Un miliard de euro reprezintă 20% din bugetul pe 2014 al CNAS, adică o fraudă de circa 12% anual, din Fondul pentru sănătate. Cu mult peste nivelul acceptabil într-un sistem funcțional: ”Nu există niciunde în lume un sistem infailibil. Nivelul acceptabil de fraudă într-un stat civilizat este de în jur de 2 – 3% din fondul total al asigurărilor de sănătate” – spune fostul președinte al CNAS Lucian Duță.

(Citiți și: ”De ce nu funcționează cardul de sănătate: Piedicile noi și fraudele vechi – în viziunile guvernului și ale CNAS”)

Dacă pierderile sunt calculate însă începând cu anul 2007 ( primul termen care apare în legislație ca dată stabilită pentru intrarea în funcțiune a cardului de asigurat) sumele deturnate din sistem urcă la 3,5 – 4 miliarde de euro.

Calendarul amânărilor:

  • În septembrie 2010, Guvernul Emil Boc a decis să nu mai amâne operațiunea și a aprobat Memorandumul pentru ”Inplementarea Cardului național de sănătate”, cu grafice de etapă și deadline-uri.
  • S-a fixat 1 ianuarie 2013, ca dată la care 18,5 milioane de carduri de asigurat ar fi trebuit să fie deja emise și să intre în funcțiune, desăvârșind astfel un sistem informatic imaginat pentru a stopa frauda ce diminuează bugetul Sănătății.
  • Cristian Bușoi,  președintele CNAS, a declarat pentru cursdeguvernare.ro că a preluat operațiunea cu întârzieri de termene pe care se străduiește să le reducă. Dacă este cineva responsabil de tergiversare, atunci despre foștii șefi ai Casei trebuie să fie vorba.
  • Lucian Duță, indicat într-un raport din 2013 al Corpului de control al premierului, spune că a existat un obstacol neprevăzut care a bulversat graficul din Memorandum: în 2011, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a anulat licitația privind soluția IT. Dar, susține acesta, totul a revenit în grafic înainte ca el să părăsească instituția, odată cu venirea USL la guvernare, în mai 2012: s-a făcut testarea, trebuia continuată producerea și apoi declanșată distribuirea cardurilor.”Nu s-a făcut încă distribuția, întrebați-i pe ei (pe cei de acum – n. red.) ce s-a întâmplat de nu au reușit să finalizeze proiectul”.
  • În iulie 2013, când a venit la conducerea CNAS, Cristian Bușoi declara că în luna august pleacă spre Arad circa 200.000 de carduri. Noutatea apărută în derularea proiectului: distribuirea tuturor cardurilor avea să se facă prin medicii de familie, anunța Cristian Bușoi.
  • Jumătate de an mai târziu, șeful CNAS se recunoștea înfrânt de opoziția medicilor de familie, care au refuzat să-și asume răspunderea distribuirii, și explica revenirea la planul inițial: distribuirea prin intermediul Poștei Române. Întârzierea în grafic provocată de această schimbare de parcurs – aproximativ șase luni.
  • Până la începutul lunii februarie 2014, fuseseră tipărite 5,4 milioane de carduri din totalul de 18,5 milioane.
  • Guvernul a decis, la începutul anului 2014, amânarea cu 60 de zile a utilizării obligatorii a cardului de sănătate.
    Această nouă amânare (precedenta fusese decisă în decembrie 2014 și a mutat data de aplicare la 1 februarie, de la 1 ianuarie). Decizia a fost luată pentru că mai erau de distribuit 1,5 milioane de carduri de sănătate
  • De atunci, s-a tot amânat până pe 01 mai 2015
Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: