Proiectul de Buget pe anul 2023 a fost făcut public marți seară de către Ministerul Fianțelor.
Potrivit documentului, în anul 2023 veniturile bugetare în termeni nominali sunt estimate la 539,6 miliarde lei (34,77% din PIB), cele mai mari ponderi urmând să fie încasate din contribuțiile de asigurări sociale (30,1% din total venituri), urmate de TVA (21,1 %) sume primite de la UE (13,2% din total venituri), și accize (7,1 %).
Deficitul bugetar este estimat la 4,4% din PIB, se arată în proiectul de Lege pentru aprobarea bugetului pe 2023.
În anul 2023 cheltuielile destinate investițiilor însumează aprox. 112,1 miliarde lei, reprezentând aproximativ 7,22% în PIB, iar cheltuielile totale sunt estimate pentru anul 2023 la suma 607,9 miliarde lei.
„Construcția bugetului pentru anul 2023 a reprezentat un proces responsabil având în vedere necesitatea de a concilia gestionarea situațiilor dificile cu care se confruntă România (criza sanitară, șocul prețurilor la energie, conflictual ucrainean), care reclamă resurse adecvate, cu nevoia stringentă de consolidare bugetară, în condițiile în care efectele pandemiei încă sunt resimțite la nivel național și global și la care se adaugă și alte provocări”, se menționează în nota de fundamentare a proiectului legii bugetului pentru 2023.
Ministerul Finanțelor estimează pentru 2023 venituri de 33,1 miliarde de lei din impozitul de profit (6,1% din totalul veniturilor), în creștere cu aproape 6 miliarde de lei față de 2022.
Din impozitele pe proprietate, statul estimează venituri de aproape 10 miliarde de lei (1,8% din totalul veniturilor), în creștere cu 3 miliarde lei față de încasările prognozate pentru acest an.
Din impozitul pe salarii și venit, Ministeru Finanțelor estimează încasări bugetare de 37,56 miliarde lei, cu 4,5 miliarde mai mult decât în 2022.
De asemene, încasările din TVA urmează să crească de la 95,23 mld. lei la 113,6 mld. lei în 2023.
În ceea ce privește sumele primite de la UE, statul român se așteaptă la încasări de 71,3 mld. lei, cu 14 mld mai mult față de nivelul din 2022.
Cheltuielile bugetare estimate pentru anul 2023 sunt în sumă de 607,9 miliarde lei. Cu ponderi mari în total cheltuieli în anul 2023 se situează asistența socială (29,8% din total cheltuieli), cheltuieli de personal (21,0% din total) și cheltuieli de investiții (18,4% din total).
Cea mai mare creștere pe orizontul de referință, 2023-2026, o înregistrează cheltuielile cu asistența socială, respectiv 11,7% din PIB în anul 2023.
Cheltuielile de personal sunt în sumă de 127,6 miliarde lei în anul 2023.
Principalele măsuri susținute de la Buget pe 2023
În anul 2023, începând cu data de 1 ianuarie, cuantumul brut al salariilor de bază/soldelor de funcție/salariilor de funcție/indemnizațiilor de încadrare lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se majorează cu 10% față de nivelul acordat pentru luna decembrie 2022;
În anul 2023, începând cu data de 1 ianuarie, cuantumul sporurilor, indemnizațiilor, compensațiilor, primelor și al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menține cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2022;
Se menține cuantumul indemnizației de hrană la nivelul din anul 2022;
În anul 2023 nu se acorda personalului bugetar bilete de valoare, cu excepția tichetelor de creșă, precum și premii;
în anul 2023 se pot acorda premii pentru sportivii și colectivele tehnice care au obținut performante deosebite la acțiunile sportive internaționale și naționale oficiale, pentru elevii, studenții, cercetătorii și profesorii care au obținut distincții la olimpiadele internaționale și concursurile internaționale și naționale pe discipline de învățământ și pentru profesorii care i-au pregătit pe aceștia, cu încadrarea în alocarea bugetară.
În anul 2023 nu se acordă ajutoarele sau, după caz, indemnizațiile la ieșirea la pensie, retragere, încetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea în rezervă;
la data de 1 ianuarie 2023 se stabilește punctul de pensie la 1785 lei în creștere cu 12,5% față de anul 2022;
Începând cu anul 2024 aceasta valoare se majorează cu rata medie anuală a inflației, la care se adaugă 50% din creșterea reală a câștigului salarial mediu brut realizat;
În anul 2023 se acordă reduceri de tarife sau, după caz, gratuități, numai în limita a 3 călătorii dus-întors sau 6 călătorii simple, la facilitățile de transport prevăzute în o serie de acte normative;
Începând cu data de 1 ianuarie 2023, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, se stabilește în bani, fără a include sporuri și alte adaosuri, la suma de 3.000 lei lunar, pentru un program normal de lucru în medie de 165,333 ore pe lună, reprezentând 18,145 lei/oră;
Riscuri pentru România
- Incertitudinile și riscurile legate de actualele previziuni economice rămân ridicate, datorită menținerii contextului geopolitic actual privind războiul din Ucraina și a sancțiunilor asociate acestuia, cu efecte nefavorabile în special asupra economiilor europene, cât și a presiunilor asupra prețurilor produselor energetice și a unor materii prime.
- Deși perturbările pe lanțurile de aprovizionare se așteaptă să se mențină și pe parcursul anului 2023, persistența acestora pe o perioadă mai îndelungată de timp devine un risc pentru evoluția economiei mondiale.
- Perturbările cauzate de război în cazul importurilor de energie din Rusia au înrăutățit perspectivele de creștere, în special pentru zona euro și pot provoca prejudicii suplimentare.
- În cazul menținerii unor prețuri mai mari pentru o perioadă mai lungă de timp, există riscul reducerii ritmului de creștere economică, al comprimării marjelor de profit și al erodării puterii de cumpărare. Totodată, inflația este alimentată și de canalele de transmitere a costurilor ridicate de la producător în preturile finale la consumator. De asemenea, preturile mari ale bunurilor din import pun presiune suplimentară pe contul curent
- Pe de altă parte sunt premise și pentru o creștere economică peste așteptări susținute de materializarea mai rapidă a reformelor și investițiilor prevăzute din fonduri europene, în special în PNRR, cu un impact pozitiv în atenuarea șocurilor globale.
Cum se împart banii pe ministere și principalele instituții ale statului
Administrația Prezidențială va avea un buget de 120 milioane lei, cu circa 35% mai mare decât cel din acest an. Totodată, instituția va avea credite de angajament de 135 milioane de lei, în creștere cu 48,43%
Camera Deputaților
Credite bugetare: 589,5 milioane lei, cu 40 de milioane în plus (+7,33%).
Credite de angajament: 604 mil. lei, (+4,4%)
Ministerul Apărării Naționale
Credite de angajament: 68,25 mld. lei (+29,66%)
Credite bugetare: 35,3 miliarde lei (+52,34%)
Ministerul Educației
Credite de angajament: 44,8 mld. lei (+38,12%)
Credite bugetare: 32,5 miliarde lei (+52,34%)
Ministerul Sănătății
Credite angajament: 28,87 mld. lei (-6,33%)
Credite bugetare: 23,3 miliarde lei (-6,37%)
Ministerul Transporturilor
Credite angajament: 59,51 mld. lei (-35,59%)
Credite bugetare: 23,32 miliarde lei (+16,64%)
Ministerul Muncii
Credite angajament: 61,67 mld. lei (-3,44%)
Credite bugetare: 60,9 miliarde lei (-3,97%)
Ministerul Familiei
Credite angajament: 713 milioane lei (+726%)
Credite bugetare: 620,7 milioane lei (+619,03%)
Ministerul Economiei
Credite angajament: 1,95 mld. lei (+140%)
Credite bugetare: 702 milioane lei (+0,08%)
Ministerul Energiei
Credite angajament: 12,27 mld. lei (+2,56%)
Credite bugetare: 2,96 mld. lei (-64%)
Ministerul Cercetării
Credite angajament: 9,12 mld. lei (+106%)
Credite bugetare: 3,189 miliarde lei (+69,7%)
Ministerul Afacerilor Externe
Credite angajament: 1,42 mld.lei (-14,97%)
Credite bugetare: 1,28 mld. lei (2,88%)
Ministerul Afacerilor Interne
Credite angajament: 24,15 mld.lei (-0,58%)
Credite bugetare: 25,23 mld. lei (+13,66%)
Ministerul Agriculturii
Credite angajament: 28,34 mld. lei (+8,04%)
Credite bugetare: 25,22 mld. lei (+6,96%)
Ministerul Antreprenoriatului și Turismului
Credite angajament: 5,64 mld. lei (960%)
Credite bugetare: 4 mld. lei (3,72%)
Ministerul Culturii
Credite angajament: 1,39 mld. lei (-0,79%)
Credite bugetare: 1,24 mld. lei (+20,65%)
Ministerul Dezvoltării
Credite angajament: 92.85 mld. lei (+246%)
Credite bugetare: 12,56 mld. lei (+31,37%)
Ministerul Finanțelor
Credite angajament: 10,8 mld. lei (+63,41%)
Credite bugetare: 6,4 mld. lei (+4,92%)
Ministerul Finanțelor – (Acțiuni Generale)
Credite angajament: 58,85 mld. lei (-3,8%)
Credite bugetare: 56,06 mdl. lei (-3,18%)
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene
Credite angajament: 36,9 mld. lei (+7,87%)
Credite bugetare: 11,72 mdl. lei (+29,7%)
Ministerul Jusției
Credite angajament: 4,43 mld. lei (-40%)
Credite bugetare: 2,91 mdl. lei (-51,7%)
Ministerul Mediului
Credite angajament: 22,82 mld. lei (+30,85%)
Credite bugetare: 3,76 mdl. lei (76,62%)
Ministerul Public
Credite angajament: 1,67 mld. lei (-6,1%)
Credite bugetare: 1,67 mdl. lei (5,74%)
Ministerul Sportului
Credite angajament: 580 milioane lei (-11%)
Credite bugetare: 580 milioane lei (-3,5%)
Secretariatul General al Guvernului
Credite angajament: 3,18 mld. lei (+11,3%)
Credite bugetare: 3,29 mdl. lei (+ 20,27%)
Senatul României
Credite angajament: 325 milioane lei (+47,18%)
Credite bugetare: 325 milioane lei (+47,18%)
Serviciul de Informații Externe
Credite angajament: 715 milioane lei (+32,12%)
Credite bugetare: 715 milioane lei (+17,9%)
Serviciul Român de Informații
Credite angajament: 4,51 mld. lei (33,3%)
Credite bugetare: 3,92 mdl. lei (21,73%)
Serviciul de Pază și Protecție
Credite angajament: 457 milioane lei (+51%)
Credite bugetare: 442 milioane lei (+12,2%)
Serviciul de Telecomunicații Speciale
Credite angajament: 1,8 mld. lei (+109%)
Credite bugetare: 1,15 mld. lei (+62,43%)
***