Analiză

T2 din 2019 – Venitul mediu lunar s-a dublat din 2014 încoace

Datele publicate de INS pentru trimestrul II 2019 arată că veniturile românilor au depășit nivelul de 1.800 lei lunar pe persoană. Ele au fost de… Mai mult

07.10.2019

La obiect

Deficit bugetar la opt luni – salariile bugetarilor au dat peste 40% din creșterea cheltuielilor

Execuția bugetară pe primele opt luni din anul 2019 s-a soldat cu un deficit de circa 21,9 miliarde de lei sau 2,13% din PIB-ul estimat… Mai mult

07.10.2019

Chestiunea

Gospodăriile de pensionari, majoritare în România: Statistica tristă care pune politicile pe termen scurt în contradicție cu cele pe termen lung

Cele mai multe dintre cele aproape 7,5 milioane de gospodării din România sunt de pensionari, după statutul ocupațional al capului gospodăriei, potrivit datelor publicate de… Mai mult

06.10.2019

La obiect

Bugetul de Apărare la 8 luni: 1% din PIB, din care 02% din PIB sunt pentru înzestrare

Intrat în ultimul trimestru al anului 2019, Guvernul României ar trebui să depună eforturi deosebite pentru a respecta angajamentul de 2% cheltuieli anuale pentru Apărare… Mai mult

03.10.2019

Cronicile

Buget 2015 / Cursul mediu estimat pe care s-a construit bugetul este 4,42 lei/euro. Viziunea de creştere economică şi obiectivele politicii bugetare

de Victor Bratu 11.12.2014

Proiectul bugetului de stat pe 2015 ia în considerare venituri în sumă de 107,6 miliarde lei şi cheltuieli în sumă de 126,7 miliarde lei, cu un deficit de 19,1 miliarde lei. Datele au fost făcute publice joi de Ministerul Finanţelor, care a publicat pe site proiectul bugetului de stat pe 2015 şi proiectul bugetului asigurărilor sociale.

Calculele bugetare iau în considerare un curs mediu de 4,42 leu/euro.

Obiective generale enunţate de guvern

Principalele obiective specifice ale politicii bugetare sunt:

  • Continuarea consolidării fiscale prin ajustarea în continuare a deficitului ESA. Pe orizontul de referinta 2016-2018 va continua traiectoria de ajustare şi de menţinere în MTO.
  • Stimularea creşterii economice.
  • Reforma investiţiilor publice.
  • Stimularea consumului concomitent cu asigurarea protecţiei sociale pentru categoriile de populaţie cu venituri reduse.
  • Dezvoltarea şi diversificarea instrumentelor de management al datoriei publice.
  • Implementarea programării bugetare multianuale pe proiecte şi programe

CLICK pentru mărire

Viziunea privind creşterea economică

În raport sunt trecute şi o serie de măsuri pentru stimularea creşterii economice- motorul acesteia fiind reprezentat, în viziunea guvernamentală, de cererea internă. Guvernul consideră că ritmul de creştere a formării brute de capital fix va fi de 4,0%, iar cheltuielile cu consumul final al populaţiei se vor majora cu 2,8%.

La capitolul măsuri de stimulare a creşterii economice:

  • Creşterea investiţiilor publice, în anul 2015 fiind necesară susţinerea cofinanţării naţionale pentru două cadre financiare europene 2007-2013, şi respectiv 2014-2020.
  • Introducerea măsurii reducerii CAS datorat de angajator cu 5 puncte procentuale, care va avea în vedere crearea unui mediu de afaceri prietenos, creşterea numărului locurilor de muncă şi stimularea investiţiilor private.
  • Schemele de ajutor de stat pentru anul 2015 şi perioada 2016 – vor contribui la crearea de noi locuri de muncă, realizarea de investiţii care utilizează tehnologii noi, obţinerea de produse, servicii, tehnologii inovative, cu efecte asupra creşterii economice şi asigurării stabilităţii macroeconomice.
  • Măsuri care să asigure o mai bună participare pe piaţa muncii în scopul atingerii până în 2020 a unei rate de ocupare de 70% pentru populaţia în vârstă de 20-64, în concordanţă cu priorităţile Strategiei Europa 2020.
  • Contribuţia strategică a Fondurilor Europene Structurale şi de Investiţii (fondurile FESI) pe perioada 2014-2020, care va avea drept scop obţinerea unei dezvoltări inteligente, bazată pe creştere economică şi incluziune socială;
  • Creşterea gradului de absorbţie a fondurilor structurale şi de coeziune

Pentru a atinge aspiraţiile de creştere economică, se spune în document, România poate avea o economie modernă şi competitivă prin abordarea următoarelor cinci provocări în materie de dezvoltare:

  • Competitivitatea şi dezvoltarea locală
  • Populaţia şi aspectele sociale
  • Infrastructura
  • Resursele
  • Administraţia şi guvernare

România în context european

În Raportul privind situaţia macroeconomică pe anul 2015, ce însoţeşte proiectele bugetului de stat şi al asigurărilor sociale, guvernul afirmă că, în conformitate cu Notificarea Fiscală din octombrie 2014, Luxemburgul şi Germania sunt singurele state europene care au înregistrat excedent bugetar.

Potrivit notificării citate în raport, cele mai mici deficite bugetare au fost consemnate în Estonia, Danemarca, Letonia, Bulgaria, Republica Ceha şi Suedia. Au fost 10 ţări membre ale UE, respectiv Slovenia, Grecia, Spania, Regatul Unit, Irlanda, Croatia, Cipru, Portugalia, Franta, si Polonia, care au înregistrat deficite în anul 2013 mai mari de 3 % din PIB. Deficitul bugetar al României a fost în anul 2013 de 2,2 % din PIB.

În anul 2013, ţările cu cele mai mari ponderi combinate ale veniturilor şi cheltuielilor guvernamentale (care exced 100% din PIB) ca procent în PIB sunt: Finlanda, Danemarca, Franta, Belgia, Suedia, Grecia, Slovenia şi Austria.

Opt state membre au ponderi combinate mai mici ale veniturilor şi cheltuielilor ca procent în PIB: Lituania, România, Letonia, Slovacia, Bulgaria, Estonia, Irlanda, şi Polonia.

Din graficul de mai jos rezultă că România şi Lituania au cele mai mici ponderi combinate venituri/cheltuieli din întreaga Europă.

Click pentru mărire

Descărcaţi AICI Raportul privind situaţia macroeconomică pe anul 2015 şi proiecţia acesteia pe anii 2016-2018

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 11.12.2014

Lăsați un comentariu


Stiri

Număr record de spectatori la teatru și operă, în 2018. Fără bani pentru noi premiere, creșterea se va opri

Mariana Bechir

Aproape 79% din românii de peste 16 ani nu participaseră în 2015 (singurul an pentru care Eurostat deține date comparative detaliate) la nici măcar un… Mai mult

Europa

Brexit, 31 octombrie. Cu sau fără acord va stabili, sâmbătă, parlamentul britanic

Victor Bratu

Uniunea Europeană nu are motive să răsufle ușurată: perspectiva ieșirii Marii Britanii din Uniune fără un acord nu a fost înlăturată. Chiar devine mai probabilă… Mai mult

Stiri

Ofițerii de Securitate care l-au torturat pe Gheorghe Ursu – achitați. Decizia nu e definitivă

Vladimir Ionescu

Magistrații Curții de Apel Bucureşti i-au achitat, joi, pe Marin Pârvulescu și Vasile Hodiş, foști ofițeri de Securitate, acuzați inițial de crime împotriva umanității, în… Mai mult

Stiri

Mafia pădurilor / Un al doilea pădurar ucis de hoții de lemne în ultima lună

Vladimir Ionescu

Un angajat al Romsilva a fost ucis de hoții de lemne surprinși în pădure. Liviu Pop (30 de ani, cu trei copii), era pădurar în… Mai mult

Europa

Un nou acord Brexit: textele revizuite ale Acordului de Retragere și ale Declarației politice

Victor Bratu

Echipele de negociatori europeni și britanici au ajuns joi la un nou acord Brexit, chiar înaintea reuniunii Consiliului UE de la Bruxelles. Premierul Boris Johnson… Mai mult

Stiri

Criza opioidelor, SUA / Giganții pharma oferă 50 de mld dolari pentru închiderea investigațiilor

Iulian Soare

Cinci producători şi distribuitori de medicamente oferă 22 de miliarde de dolari în numerar și servicii și medicamente în valoare de 28 de miliarde de… Mai mult

Stiri

Statul se bazează degeaba pe 2,1 miliarde de lei la buget: Încasarea banilor din licitațiile 5G, improbabilă în acest an

Vladimir Ionescu

Criza politică și guvernamentală reduce semnificativ probabilitatea ca statul să încaseze în acest an banii din vânzarea licențelor 5G. Guvernul și-a bugetat venituri de 2,1… Mai mult