fbpx

Chestiunea

Finanțele internaționale pun România ”la colț”: creștere bruscă la 3,72% a dobânzilor pe termen lung. Top-ul dobânzilor în UE

Rata dobânzii pe termen lung pentru România a crescut din nou în luna august 2021, până la un fulminant 3,72%, potrivit datelor publicate de Banca… Mai mult

14.09.2021

La obiect

Datoria externă totală, majorată cu 4 mld. euro într-o singură lună – deficitul de cont curent la 7 luni, mai mare cu 70% față de aceeași perioadă din 2020

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat la finele lunii iulie 2021 un deficit de 9.057 milioane euro, cu aproape 70% peste nivelul din… Mai mult

13.09.2021

La obiect

România importă aproape jumătate din resursele energetice primare de care are nevoie. Deficitul de gaze crește cel mai mult

Importurile de resurse energetice primare, de aproape 8,845 milioane de tone echivalent petrol (tep), au acoperit aproape 45% din totalul resurselor de energie primară consumate… Mai mult

13.09.2021

La obiect

Creșterea puterii de cumpărare aterizează – Educația a coborât spre minus15%

Câștigul salarial mediu brut din luna iulie 2021 a fost de 5.780 lei, cu 1 (un) leu mai mult față de luna precedentă, potrivit datelor… Mai mult

12.09.2021

Brexit / Cele 7 principii de negociere propuse Uniunii de Theresa May

de Victor Bratu 29.3.2017

Scrisoarea remisă miercuri de ambasadorul Marii Britanii la UE, Sir Tim Barrow, preşedintelui Consiliului European, Donald Tusk, prin care Londra a invocat Articolul 50 din Tratatul de la Lisabona pentru ieşirea din blocul comunitar, conține o serie de principii de negociere propuse de premierul Theresa May.

Principiile avansate de premierul britanic sunt:

i.Discuții purtate în spiritul sincerei cooperări, constructive și respectuoase.

De când am devenit premier al Marii Britanii v-am ascultat cu atenție, colegi din guverne ale statelor UE și președinți ai Comisiei Europene și Parlamentului European. De aceea, Marea Britanie nu caută calitatea de membru al pieței unice: înțelegem și respectăm poziția că cele 4 libertăți ale pieței unice sunt indivizibile. Înțelegem de asemenea că pentru Marea Britanie vor exista consecințe ale ieșirii din UE: știm că ne vom pierde influențaasupra regulilor ce guvernează economia europeană. Mai știm: companiile britanice vor trebui să respecte regulile stabilite de instituții din care nu mai facem parte, așa cum procedează Marea Britanie pe alte piețe externe.

ii. Trebuie să punem cetățenii pe primul plan.

Este evidentă complexitatea discuțiilor care stau să înceapă, dar trebuie să ne amintim permanent că în centrul atenției trebuie să stea cetățenii noștrii. Există numeroși cetățeni europeni care trăiesc în Marea Britanie, după cum cetățeni britanici trăiesc în state UE și considerăm că un prim acord ar trebui să vizeze drepturile acestora.

iii. Trebuie să colaborăm pentru ajungerea la o înțelegere totală.

Dorim să ajungem la o înțelegere privind un parteneriat special între UE și Marea Britanie, atât în ceea ce privește cooperarea economică cât și Apărarea. Trebuie să discutăm cum vom ajunge la o înțelegere cinstită a drepturilor și obligațiilor Marii Britanii ca stat care iese din UE, în concordanță cu legile și spiritul unui vechi parteneriat cu UE. Dar credem că trebuie să discutăm inclusiv termenii unui viitor parteneriat în paralel cu termenii retragerii.

iv. Trebuie să colaborăm pentru a diminua neajunsurile și pentru a oferi cât mai multă siguranță.

Investitorii, afacerile și cetățenii din UE 27 și Marea Britanie, dar și state terțe, doresc să își poată planifica viitorul. În dorința de a evita obstacolele pe drumul dintre relația actuală și cea viitoare, persoanele și afacerile trebuie să beneficieze de perioade de tranziție pentru a se adapta noilor reguli. Ar fi de folos ambelor părți dacă am conveni din debutul discuțiilor acest principiu.

v. În special, trebuie să acordăm o atenție deosebită relației unice dintre Marea Britanie și Republica Irlanda și procesului de pace din Irlanda de Nord.

Republica Irlanda va fi singurul stat membru UE cu frontietă terestră cu Regatul Unit. Dorim să evităm revenirea la înăsprirea regulilor de frontieră între statele noastre, dorim să păstrăm deschisă Zona Comună de Călătorie dintre noi și să ne asigurăm că retragerea Marii Britanii din UE nu afectează Republica Irlanda. Avem o responsabilitate importantă să ne asigurăm că nimic nu pune în pericol procesul de pace din Irlanda de Nord și că vom susține toți Acordul de la Belfast.

vi. Trebuie să demarăm cât de curând discuții tehnice detaliate asupra tuturor domeniilor, dar ar trebui să le prioritizăm.

Convenirea unei abordări la nivel înalt pentru problemele care decurg din retragerea noastră va constitui desigur o prioritate. Dar propunem de asemenea un curajos și ambițios Acord de Liber Schimb între UE și Marea Britanie. Acesta ar trebui să constituie țelul de a desena un acord fără precedent, care să acopere sectoare cruciale ale economiilor noastre interconectate, precum servicii financiare sau industrii multinaționale. Ambele părți au cadre de reglementare comune și standarde identice. Trebuie deci să prioritizăm modul în care vor evolua acestea pentru a păstra legături comerciale deschise și oneste precum și maniera de arbitraj.

vii. Trebuie să continuăm colaborarea  pentru a păstra valorile comune.

Poate acum mai mult ca oricând, lumnea are nevoie de valorile liberale și democratice ale Europei. Dorim să contribuim la procesul de consolidare a unei Europe puternice, prospere, pregătite să își asume un rol de seamă pe scena mondială, o Europă care își afirmă valorile și care este capabilă să se apare de amenințări. Cum am mai spus, guvernul Marii Britanii dorește un parteneriat consolidat și special cu UE, luând în considerare atât aspecte economice cât și de securitate. Într-o perioadă în care economia globală încetinește și în care apar instincte protecționiste, Europa are responsabilitatea să apere comerțul liber și interesele tuturor cetățenilor. De asemenea, securitatea Europei este azi mai fragilă ca niciodată de la terminarea Războiului Rece. Slăbirea cooperării noastre ar fi o greșeală.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 29.3.2017

Lăsați un comentariu


Stiri

Puterea de cumpărare a salariului mediu net pe 2020, echivalentă cu circa 1.200 de euro

Marin Pana

Câștigul salarial mediu net pe 2020 a fost de 3.217 lei (echivalentul a 665 euro nominal la cursul mediu comunicat de BNR) pe lună, în… Mai mult

Stiri

Proiect / Certificatul Covid, obligatoriu pentru angajații din spitale – în lipsa lui urmează suspendarea și concedierea

Vladimir Ionescu

Personalul spitalelor, publice şi private, are obligaţia să prezinte un certificat digital Covid-19, conform unui proiect de lege elaborat de Ministerul Sănătății. Cei fără certificat… Mai mult

Stiri

Deficit 3% în 2024: Angajamentul României pentru a debloca întreaga componentă de creditare din PNRR

Victor Bratu

România este unul dintre puținele state membre UE care vor utiliza integral componenta de creditare – 14,9 miliarde euro – pusă la dispoziție prin PNRR.… Mai mult

Stiri

De ce a respins Comisia Europeană proiectul de irigații din PNRR

Victor Bratu

Unul dintre cele mai mari proiecte pe care România a încercat fără succes să le impună în PNRR este cel al irigațiilor. Proiectul a fost… Mai mult

Stiri

Ministerul Energiei așteaptă recomandările Comisiei Europene pentru compensarea facturilor la electricitate și la gaze

Vladimir Ionescu

Guvernul așteaptă recomandările Comisiei Europene privind măsurile pentru compensarea facturilor la energie electrică și gaze naturale, a declarat ministrul Energiei, Virgil Popescu, luni, în cadrul… Mai mult

Stiri

Deficitul bugetar a urcat la 3,35% din PIB la nivelul lunii august

Vladimir Ionescu

Execuția bugetului general consolidat în primele opt luni ale anului 2021 s-a încheiat cu un deficit de 39,36 miliarde de lei (3,35% din PIB) în… Mai mult

Europa

Gazele se vor scumpi încă 5 ani de-acum încolo, spune șeful Vitol, cel mai mare trader mondial de petrol

Adrian N Ionescu

Condițiile de piață sunt favorabile creșterii prețurilor la gazele naturale în următorii 5 ani, chiar dacă nu este probabil ca nivelurile „extreme” actuale să fie… Mai mult