sâmbătă

20 aprilie, 2024

29 noiembrie, 2016

CALIN POPESCU TARICEANU - RAPORT GUVERNAREGuvernul a stabilit miercuri că BNR și ASF sunt autoritățile cu atribuții în supravegherea aplicării, la nivel național, a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărțile centrale și registrele centrale de tranzacții.

Conform proiectului de lege aprobat în ședința de guvern de astăzi:

  • Banca Națională a României urmărește respectarea Regulamentului de către contrapărțile financiare de tipul instituțiilor de credit
  • ASF îi revine responsabilitatea de a urmări respectarea acestui regulament european de către celelalte categorii de contrapărți financiare, din sectorul valorilor mobiliare, asigurărilor/reasigurărilor, pensiilor ocupaționale și al fondurilor de investiții alternative, dar și pentru contrapărțile nefinanciare

Actul normativ stabilește totodată un regim unitar de măsuri și sancțiuni în cazul nerespectării dispozițiilor Regulamentului (UE) nr. 648/2012.


În exercitarea competențelor stabilite, Banca Națională a României și Autoritatea de Supraveghere Financiară pot emite reglementări pentru a asigura punerea în aplicare a dispozițiilor Regulamentului, a standardelor tehnice de reglementare sau de aplicare adoptate de Comisia Europeană în baza competențelor conferite acesteia și, după caz, a ghidurilor sau recomandărilor emise de Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe.

De asemenea, cele două autorități pot solicita și procesa orice date și informații relevante, inclusiv de natura datelor cu caracter personal, în cazul operațiunilor care fac obiectul Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului.

Banca Națională a României, respectiv Autoritatea de Supraveghere Financiară, dispun măsurile necesare și/sau aplică sancțiuni în cazul în care constată încălcări ale dispozițiilor regulamentului. Măsurile și sancțiunile dispuse de autoritatea competentă trebuie să fie eficiente, proporționale cu faptele și deficiențele constatate și să aibă efect de descurajare.

O particularitate a regimului de sancțiuni aprobat, care rezultă din dispozițiile Regulamentului, constă în publicarea sancțiunilor aplicate, cu excepția cazurilor în care divulgarea informațiilor ar pune în pericol piețele financiare sau ar cauza daune disproporționate părților implicate.


Pentru nerespectarea dispozițiilor Regulamentului (UE) nr. 648/2012, Banca Națională a României, respectiv, Autoritatea de Supraveghere Financiară pot dispune avertisment scris sau avertisment public prin care se indică persoana fizică sau juridică responsabilă cu fapta.

Amenzile aplicabile sunt de până la 10% din valoarea totală netă a cifrei de afaceri realizată în exercițiul  financiar precedent, în cazul persoanelor juridice, sau până la echivalentul în lei a 5 milioane de euro, calculat la cursul de schimb din data intrării în vigoare a legii, în cazul persoanelor fizice.

Actele de aplicare a amenzii constituie titluri executorii, iar aplicarea sancțiunilor nu înlătură răspunderea civilă sau penală, după caz.

Alte sancțiuni administrative prevăzute în proiectul de lege sunt amendă de până la de două ori valoarea beneficiului obținut prin săvârșirea faptei, dacă acesta poate fi determinat, sau retragerea aprobării, autorizării ori validării, după caz, acordate persoanelor fizice în scopul exercitării atribuțiilor lor. În cazul constatării săvârșirii a două sau mai multe fapte sancționabile se aplică sancțiunea cea mai mare, majorată cu până la 50%, după caz.

Amenzile dispuse de Banca Națională a României se fac venit la bugetul de stat. În cazul amenzilor dispuse de Autoritatea de Supraveghere Financiară, sumele provenite din amenzile aplicate se fac venit la bugetul de stat în cotă de 50%, diferența constituindu-se în venit la bugetul autorității.

Ambele autorități întocmesc anual rapoarte de evaluare a eficacității sancțiunilor aplicate, pe care le transmit Ministerului Finanțelor Publice până la data de 31 martie a anului următor, în vederea publicării unui raport de evaluare național.

Proiectul de lege aprobat de guvern asigură transpunerea modificărilor aduse Directivei 98/26/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind caracterul definitiv al decontării în sistemele de plăți și de decontare a titlurilor de valoare prin articolul 87 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, pentru protecția drepturilor operatorilor de sisteme care furnizează garanții altor operatori de sisteme în cazul în care aceștia din urmă fac obiectul unor proceduri de insolvență. În aceste condiții, proiectul de lege prevede, de asemenea, completarea corespunzătoare a art. 9 al Legii nr. 253/2004 privind caracterul definitiv al decontării în sistemele de plăți și în sistemele de decontare a operațiunilor cu instrumente financiare, prin care s-a asigurat transpunerea Directivei în cauză.

Regulamentul privind infrastructura pieței europene (cunoscut sub denumirea de „EMIR”) stipulează normele referitoare la contractele derivate extrabursiere*, contrapărțile centrale* și registrele centrale de tranzacții, conform angajamentelor G20 adoptate în Pittsburgh în septembrie 2009.

Obiectivul EMIR este atingerea obiectivelor generale de reglementare pentru atenuarea riscului sistemic, îmbunătățirea transparenței pe piața contractelor derivate extrabursiere și menținerea stabilității financiare.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: