La obiect

Modificări la schemele de ajutor de stat pentru companii: guvernul relaxează condițiile pentru a lărgi baza de aplicabilitate

Ministerul Finanțelor Publice modifică schemele de ajutor de stat 807/2014 și 332/2014, în urma consultării cu mediul privat, reiese dintr-un proiect de hotărâre publicat miercuri.… Mai mult

11.09.2019

Chestiunea

Cum faci să crești salariile în an electoral: ghidul polonez

Polonia e în plină campanie electorală, iar guvernul polonez se pregătește pentru o schimbare de paradigmă, premierul Meteusz Morawiecki anunțând ”sfârșitul erei forței de muncă… Mai mult

11.09.2019

La obiect

Optimizare fiscală mondială: Luxemburg și Olanda se află pe traseele a 7 trilioane de dolari de false investiții străine directe – studiu FMI

Falsele investiții străine directe (ISD) din lume se ridică la circa 15 trilioane de dolari, iar dintre acestea aproape jumătate doar trec, de fapt, prin… Mai mult

11.09.2019

Evenimentul

Comisia von der Leyen vs. Comisia Juncker: Schimbare de echilibru în Europa

Președintele-ales al Comisiei Europene a anunțat marți noua structură a executivului european. României i-a fost atribuit, prin viitorul comisar Rovana Plumb, portofoliul de la Transporturi.… Mai mult

10.09.2019

Cronicile

BNR, campanie împotriva ”măsurilor-șoc” de relaxare fiscală. Mugur Isărescu: Proporțiile acestora vor schimba direcția de dezvoltare

de Vladimir Ionescu 18.8.2015

mugur isarescu -Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, a repetat într-un interviu acordat Revistei 22 că este împotriva măsurilor-șoc și a stimulării economiei doar pe latura consumului, întrucât acestea vor dopa economia și vor periclita toate echilibrele obținute cu greutate. 

Mugur Isărescu a dezvăluit în interviu că membri ai Consiliului de Administrație al BNR au fost mandatați să apară public și să explice argumentele pentru care banca centrală consideră inoportune măsurile de relaxare fiscală propuse de Guvern.

Vă prezentăm câteva dintre afirmațiile făcute de guvernatorul Isărescu în interviul acordat Revistei 22:

  • Pachetul celor șase măsuri de reducere de taxe şi impozite, in­tro­duse în Codul Fiscal, duce la un deficit bugetar substanțial mai mare și la o schimbare semnificativă de direcție – de la tendința de diminuare, la cea de creștere a deficitului şi datoriei publice. La acest deficit bugetar în creștere se adaugă și refinanțarea datoriei publice scadente, care, în 2016 şi în anii care vor urma, se va face în condiții interne și internaționale semnificativ schimbate.
  • Să nu uităm că, în ultimii ani, datoria publică a României a crescut de la 15% la 40% din PIB.
  • Reducerile de taxe şi impozite prevăzute de Codul Fiscal sunt mari. E vorba de 17 miliarde de lei, după datele Ministerului de Finanțe și ale Consiliului Fiscal, la care se adaugă nevoile de refinanțare a datoriei publice scadente în anii următori. De unde vor fi luați acești bani suplimentari? De la băncile din România? Probabil în mult mai mică măsură, pentru că ele sunt deja supraexpuse pe titluri de stat româneşti și nu știu cât mai sunt dispuse să finanțeze, în condițiile în care văd că li se pregătesc alte inițiative legislative care le vor pune la plată! De la creditorii internaționali? Cu ei exact acum am răcit relațiile, nu mai vrem să avem de a face cu ei, nu? De pe piețele internaționale? Ele așteaptă semnalul de la instituțiile de resort (FMI, agen­ii de rating) și ne vor taxa mai mult, dacă relațiile cu finanțatorii internaționali rămân deraiate.
  • Dacă dorim să fim viteji și să ne războim cu creditorii noștri interni şi internaționali, eventual să nu mai depindem de ei, cum se exprimă unii comentatori, ar trebui să reducem deficitele și datoria (nu să le majorăm), deci să majorăm impozitele (nu să le reducem, cum este prevăzut în Codul Fiscal); şi să reducem cheltuielile publice, inclusiv cele cu salariile și pensiile, să exportăm mai mult și să ne reducem importurile. Eventual putem să repetăm experiența anilor ’80! Chiar vrem asta?
  • CA al BNR i-a mandatat în unanimitate pe guvernator şi pe alţi membri să prezinte public rezervele noastre serioase privind oportunitatea lui ca pachet, întrucât deficitele rezultate din introducerea concomitentă a celor șase măsuri începând cu 1 ianuarie 2016 vor schimba direcția de dezvoltare a României, vor afecta macrostabilitatea și, pe această cale, condițiile de finanțare nu numai a bugetului, ci a întregii economii româneşti.
  • Soluția nu este, așadar, o reducere de impozite, în speranța că, povara fiscală fiind mai mică, se va colecta mai mult, ci este necesară mai întâi o colectare mai bună prin reforme structurale, probată în timp, și apoi o reducere fiscală, ca parte a unui proces gradual, permanent, în conformitate cu spațiul fiscal creat.
  • Echilibrele noastre de acum se bazează pe mai puține cheltuieli de investiții. Acestea nu sunt economisiri, nu creează spațiu fiscal, sunt doar cheltuieli amânate pentru anul următor. A nu termina un drum înseamnă doar o cheltuială amânată pentru anii următori, întrucât nu rămâm cu drumul neterminat, nu-i aşa?
  • Economia românească a primit în ultimii doi ani o suită de stimuli – TVA a coborât întâi la pâine, apoi la toate alimentele, CAS a fost redus, dobânzile au coborât masiv, finanţarea a devenit mult mai ieftină şi fluentă (…) Mai este nevoie de stimulente suplimentare?
  • PIB-ul potenţial al României, în jurul căruia se discută foarte mult, nu este, într-adevăr, o dimensiune ușor de evaluat, dar mai precis că majorarea lui depinde de crearea de locuri de muncă, de creșterea productivității, care la rândul lor depind de investiții de capital, inovație, spirit antreprenorial, calificarea forței de muncă etc.
  • Nu trebuie să stimulăm consumul în proporții care periclitează toate echilibrele macroeconomice atât de greu obținute. În interpretarea noastră, la Banca Națională, creșterea economică de 4% este spre limita potențialului economic al momentului. A stimula doar pe latura consumului o economie aflată în creștere spre limita de potențial înseamnă a o dopa și asta nu o face să crească sănătos, puternic și durabil.
  • Sunt împotriva unor măsuri-șoc, de reducere cu peste 2% din PIB a veniturilor bugetare, pe baze permanente, prin reduceri de amploare a mai multor impozite principale, când economia este într –un proces de creștere echilibrată.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 18.8.2015

Lăsați un comentariu


Stiri

SUA impun ”cele mai severe sancțiuni” Iranului

Vladimir Ionescu

Statele Unite au anunţat noi măsuri împotriva Băncii Centrale a Iranului şi a Fondului suveran din Teheran pentru “finanţarea terorismului”, ca răspuns la atacurile de… Mai mult

Europa

Numele beneficiarilor fraudei bancare din Republica Moldova, dezvăluite de preşedintele comisiei de anchete

Vladimir Ionescu

Membrii Comisiei de anchetă pentru elucidarea circumstanţelor devalizării sistemului bancar al Republicii Moldova şi de investigare a fraudei bancare din 2014 au dezvăluit câteva nume… Mai mult

Stiri

Summit ONU pe tema schimbărilor climatice – Donald Trump nu va participa

Iulian Soare

”Dacă aveţi veşti proaste, nu veniţi!”, le-a transmis vineri secretarul general al ONU, Antonio Guterres, liderilor care doresc să ia cuvântul luni la One Planet… Mai mult

Stiri

Premierul Viorica Dăncilă are în prgram o întâlnire cu vicepreşedintele Mike Pence la Washington

Vladimir Ionescu

Premierul Viorica Dăncilă a precizat că în cadrul vizitei pe care o va efectua în Statele Unite ale Americii săptămâna viitoare va avea o întrevedere… Mai mult

Europa

Donald Trump ameninţă că va elibera teroriştii ISIS capturaţi de SUA la frontierele Europei

Iulian Soare

Donald Trump, preşedintele Statelor Unite, a avertizat, vineri seară, ţările europene care nu acceptă repatrierea membrilor reţelei teroriste Stat Islamic capturaţi de armata americană că… Mai mult

Stiri

CRONICILE de sâmbătă dimineața

Redacţia

cursdeguvernare.ro adună, în fiecare sâmbătă dimineață, cele câteva titluri pe care le-a prezentat, de-a lungul săptămânii, din publicația (exclusiv print) CRONICILE Curs de guvernare (LINK de prezentare AICI). Articolele din CRONICI,… Mai mult

Europa

Ecuația politico-militară a Occidentului mai câștigă niște necunoscute. Emanciparea strategică a aliaților SUA

Octavian Manea

Textul de mai jos este un scurt rezumat al unei analize apărute în nr. 97 al ”CRONICILOR Curs de Guvernare”, la secțiunea ”Cronicile altora ”.… Mai mult