7 septembrie, 2022

Companiile aeriene Ryan Air şi Wizz Air au anunţat marți seara că pun la dispoziţie bilete – contra cost – pentru pasagerii Blue Air afectaţi de anularea curselor. Și Tarom ar urma să fie implicată în operațiunea de repatriere a românilor afectați de anularea zborurilor Blue Air de pe aeroporturile din afara țării, după ce guvernul îi va aloca, miercuri, fondurile necesare acestor zboruri.

Potrivit MAE, 2.098 de români afectaţi de anularea zborurilor Blue Air ceruseră sprijin, până marţi noapte, să revină în România din ţări precum Cehia, Cipru, Portugalia, Spania. Premierul Nicolae Ciucă declara marți că 3.000 de români sunt blocați pe aeroporturi din străinătate.

Compania aeriană Blue Air a anunțat marți că suspendă toate zborurile din România, până luni, 12 septembrie.

Cum a ajuns Blue Air cu conturile blocate, după ce primise ajutor de stat


Compania Blue Air are conturile blocate de Ministerul Mediului.

Ministrul Tanczos Barna a spus marți că Blue Air nu a plătit certificatele de gaze cu efect de seră, având o datorie de 28 de milioane lei față de buget. Ministrul Mediului a afirmat că Blue Air trebuie să negocieze cu Administrația Fondului de Mediu o reeșalonare a datoriei.

Compania a transmis marți un comunicat prin care anunța că, din cauza blocării conturilor, nu poate plăti costurile curente necesare pentru operarea zborurilor zilnice.

Statul putea însă rezolva problema într-un mod mult mai simplu și fără să afecteze călătorii: În 2020, an de pandemie, Blue Air a cerut și a obținut de la EximBank un credit temporar pentru a face față crizei, gajat cu 75% din acțiuni. În situația de față, statul putea să execute garanția Blue Air.

(Citește și: ”Comisia Europeană a aprobat ajutorul de stat pentru Blue Air)

ANPC a amendat doar Blue Air


Anterior, în iulie, ANPC aplicat Blue Air o amendă de 2 milioane de euro pentru anularea unor zboruri în perioada 30 aprilie 2021 – 30 aprilie 2022.

„Am verificat, societatea nu a primit nicio comunicare în acest sens de la ANPC. În plus, cifrele sunt greșite – se referă la toate biletele anulate în respectiva perioadă din cauza valurilor 3, 4 și 5 de pandemie (care oricum reprezintă mai puțin de 10% din totalul zborurilor Blue Air din acea perioadă). Din totalul numărului de pasageri mentionați, majoritatea fie au călătorit deja, fie vor călători vara aceasta”, sunt precizările Blue Air, citate de HotNews.

Blue Air a acuzat luni ANPC de incompetență, abuz în serviciu și spune că se va adresa instanței pentru ceea ce compania numește „o decizie ilegală și discriminatorie”.

Comunicatul de marți al companiei acuza conducerea ANPC de instigări directe de „nu mai cumpăra bilete Blue Air”, situație care, spune compania, a generat pierderi de peste 5 milioane euro.

În pandemie, cele mai multe zboruri întârziate sau anulate au fost înregistrate de Tarom, Wizz Air și Ryanair.

Compania concurentă, Wizz Air, ar putea fi câștigătoarea dispariției Blue Air

În octombrie 2020, CEO-ul companiei de la acea vreme, Oana Petrescu, a trimis Senatului o scrisoare: Piaţa rămasă liberă de o eventuală dispariţie a companiei Blue Air va fi ocupată de principalul său competitor, compania maghiară Wizz Air, şi nu de TAROM, operator aflat el însuşi în dificultate.

”Această companie în ultimele luni a preluat deja, fără nici un cost, multe din rutele dezvoltate cu investiţii masive în ultimii ani de către Blue Air şi a ajuns să deservească, în septembrie 2020, peste 60% din piaţa de transport aerian din România”, spunea Oana Petrescu, în scrisoare.

Directorul general al Blue Air a apreciat că, în acest scenariu, respectivul operator aerian va extrage din aeroporturile româneşti profituri masive, care nu se vor întoarce în România.

Wizz Air este fondată de Jozsef Varadi, cel de-al 46-lea cel mai bogat maghiar.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: