Evenimentul

Proiect: Se schimbă regimul fiscal al impozitării profitului companiilor străine obținut în România

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) va propune Guvernului încă o ordonanţă de urgenţă pentru modificarea Codului Fiscal şi a Codului de procedură fiscală, după seria care… Mai mult

14.08.2019

Chestiunea

Scurt: 21,4% din românii în vârstă de muncă se află în străinătate. Cum stau celelalte state UE

În 2018, românii au condus detașat în clasamentul european al persoanelor în vârstă de muncă (20-64 de ani) plecate în străinătate. Potrivit datelor comunicate de… Mai mult

13.08.2019

La obiect

Inflaţia a urcat din nou peste pragul de 4%, prin efectul de bază

Indicele anual al preţurilor de consum pentru populaţie a crescut surprinzător la 4,12% ( de la 3,84% în luna precedentă), deși prețurile au scăzut în… Mai mult

12.08.2019

Chestiunea

Contracție surprinzătoare a schimburilor comerciale externe

Scădere, în premieră după mai mulți ani, atât a exporturilor (-5,5%) cât și a importurilor lunare (-6,9%), la nivelul lunii iunie 2019. Ultima situație de… Mai mult

11.08.2019

Cronicile

Autostrada Moldova / 4 asociații, pregătite să cheme Guvernul în instanță – vor să afle stadiul proiectului și de ce s-a renunțat la fonduri europene

de Vladimir Ionescu , 8.4.2019

Patru importante asociații – Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, Moldova vrea Autostradă, Împreună pentru A8, Pro Infrastructură – cer Guvernului să comunice stadiul aplicării Legii 291/2018, prin care s-a stabilit construirea acesteia, precum și motivul neutilizării fondurilor europene în acest caz.

Dacă răspunsurile Executivului vor demonstra că autoritățile nu au demarat procedurile, în 30 de zile cum impune Legea, cele patru asociații sunt pregătite să dea în judecată Guvernul.

De asemenea, organizații cpnsideră că Executivul și Ministerul Transporturilor încalcă și un alt articol din legea respectivă, întrucât nu a anunțat nimc legat de intenția de abordare a creditelor externe și de fondurile europene nerambursabile.

Reamintim că Ministerul Fondurilor Europene a scos din Programul Operațional Infrastructură Mare 2021-2027 proiectul autostrăzii Iași-Tg.Mureș, coaliția de la guvernare intenționând să o construiască în Parteneriat Public-Privat . Autostrada A8 apare pe harta Ministerului Transporturilor în POIM 2021-2027 ca o “alternativă de conectivitate” la A13 Bacău-Brașov.

În perioada 2014-2020, 6,3 miliarde de euro au fost puse la dispoziția României pentru proiecte de infrastructură. Cu toate acestea, proiectele care se derulează sunt din perioada financiară 2007-2013, care nu au fost finalizate la timp.

Scrisoarea integrală adresată Guvernului de cele patru asociații:

În temeiului liberului acces la informație, precum și a prevederilor legale privind transparența decizională, vă solicităm documente asupra modului cum a înțeles Guvernul României să aplice prevederile Legii nr. 291, publicată în Monitorul Oficial la data de 2 decembrie 2018.

Conform acestei Legi (articolul 2), obiectivul de investiții Autostrada Ungheni-Iași-Târgu Mureș se finanțează de la Bugetul de Stat, prin Bugetul Ministerului Transporturilor, din credite externe și din fonduri europene nerambursabile și/sau prin parteneriat public-privat.

În aceeași Lege, la articolul 4 se prevede obligația Ministerului Transporturilor de a demara în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii respective (2 decembrie 2018), procedurile necesare pentru realizarea obiectivului de investiții Autostrada A8 Ungheni-Iași-Târgu Mureș.

Vă rugăm să observați că până la această dată, în afara faptului că s-a aprobat un proiect privitor la lansarea unui parteneriat public-privat, atât Guvernul României, cât și Ministerul Transporturilor nu au mai comunicat niciun fel de act cu privire la modul cum înțeleg să aplice prevederile Legii 291/2018.

Atragem atenția că, prin HG nr 907/29 noiembrie 2016, s-au stabilit expres etapele de elaborare și conținutul cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice.

În consecință, vă solicităm următoarele:

1. Să ne transmiteți documente după cum urmează:

  • Nota conceptuală. Nota conceptuală este documentația întocmită de beneficiarul investiției în scopul justificării necesității și oportunității realizării unui obiectiv de investiții. Prin notă conceptuală se evidențiază datele preliminare necesare obiectivului de investiții propus și se prezintă informații cu privire la estimarea suportabilității investiției publice.
  • Tema de proiectare.
  • Studiul de prefezabilitate.
  • Studiul de fezabilitate sau documentația de avizare a lucrărilor de intervenții, după caz.
  • Proiect pentru autorizarea lucrărilor.
  • Proiect de execuție.

2. Dacă documentele cerute de noi sunt în diferite stadii de elaborare (sau în procedură de atribuire a contractelor care au ca obiect elaborarea lor), vă solicităm să ne transmiteți calendarul executării acestor documente și sumele estimate pentru fiecare în parte, astfel încât să se aibă în vedere întregul obiectiv.

3. Vă rugăm, de asemenea, să precizați numărul de kilometri al obiectivului de investiții Autostrada A8 Ungheni-Iași-Târgu Mureș, deoarece la această dată se discută despre două lungimi: 311,066 de kilometri (conform studiului de fezabilitate) sau 318,8 de kilometri (conform Masterplanului General de Transport).

4. Vă rugăm să specificați dacă sunt, la nivelul Ministerului Transporturilor, în elaborare (sau în procedură de atribuire a contractelor care au ca obiect elaborarea) cereri de finanțare vizând finanțarea prin axa dedicată a Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) a documentației tehnico-economice aferentă obiectivului de investiții stabilit prin Legea 291/2018.

5. Vă rugăm să specificați dacă la nivelul Guvernului României este cunoscut impactul dezangajării de fonduri europene pentru perioada programatică următoare asupra asigurării necesarului de finanțare a autostrăzii Ungheni-Iași-Târgu Mureș și a celorlalte elemente de infrastructură din Masterplanul General de Transport al României, având în vedere numărul foarte mic de solicitări de finanțare din partea beneficiarului potențial – CNAIR.

6. Referitor la decizia Guvernului României de a ignora construcția Autostrăzii A8 prin utilizarea fondurilor europene (investiția e decontabilă până la 85% din total) pentru tronsonul de 68 de km Lețcani-intersecție DN2 Soci, vă rugăm să ne transmiteți documentele oficiale prin care statul român a notificat Comisia Europeană în contextul utilizării exclusive a Parteneriatului Public-Privat.

Considerăm că cererea noastră este perfect îndreptățită și sub aspectul că la această dată Guvernul României și Ministerul Transporturilor încalcă prevederile Articolului 2 sus-menționat din Legea 291/2018, pentru că nu cunoaștem nici intenția de abordare a creditelor externe, și nici a fondurilor europene nerambursabile.

De asemenea, este evident că Ministerul Transporturilor a depășit cu mult termenul de 30 de zile prevăzut de Lege, neinițiind sau nefăcând public niciun document necesar pentru realizarea obiectivului.

Noi nu punem sub semnul întrebării voința Guvernului de a realiza obiectivul de investiții asumat prin Lege, dar considerăm că de această dată nu mai este în discuție voința unei părți sau a alteia, ci este strict în discuție modul de aplicare a unei legi, cu consecințele și răspunderile care decurg în situația în care legea este sfidată.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 8.4.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

Avocatul Poporului: Poliția Locală nu poate ridica mașini, prefectul de București trebuie să atace hotărârea

Vladimir Ionescu

Avocatul Poporului îi solicită Prefectului Municipiului București să atace în contencios hotărârea Consiliului General al Municipiului București prin care s-a decis ridicarea mașinilor din oraș.… Mai mult

Stiri

Rusia / Prima centrală nucleară plutitoare se pregătește să traverseze apele arctice

Vladimir Ionescu

Din Murmansk spre Extremul orient, prima centrală nucleară plutitoare din lume începe vineri o călătorie de 5.000 de kilometri în Arctica, în ciuda temerilor militanților… Mai mult

Stiri

Video / 10 minute înspăimântătoare: Sindicatul polițiștilor demonstrează cum se măsluieşte un concurs pentru ocuparea unui post de conducere în Poliţie, ca să câştige „cine trebuie“

Mariana Bechir

Sindicatul Pro Lex a postat pe Youtube o filmare care demonstrează corupția din interiorul Poliției și modul în care sunt promovați incompetenți în structurile de… Mai mult

Stiri

23 de zile pentru înființarea centrelor de prelevare organe în toate spitalele județene – sunt acreditate doar 22 dintre cele 41 de spitale

Mariana Bechir

Fiecare spital judeţean din ţară va fi obligat, începând cu 15 septembrie, să aibă un centru de prelevare de organe, a anunțat joi, la Bistrița,… Mai mult

Stiri

Document / Ministerul de Finanțe reglementează apariția Băncii Naționale de Dezvoltare

Razvan Diaconu

Ministerul Finanțelor Publice a publicat, vineri, proiectul unei ordonanțe de urgență care reglementează cadrul general aplicabil băncilor naționale de dezvoltare din România. Înființarea unei bănci… Mai mult

Europa

România, Polonia și statele baltice – o dură declarație comună, la 80 de ani după Pactul Ribbentrop-Molotov

Iulian Soare

România, Lituania, Letonia, Estonia și Polonia au semnat o declarație comună cu ocazia împlinirii a 80 de ani de la semnarea Pactului Ribbentrop-Molotov, în care… Mai mult

Europa

Tehnocrații de la Bruxelles pregătesc debutul spectaculos al Comisiei von der Leyen: 100 miliarde euro pentru dezvoltarea de ”campioni europeni” în afaceri

Victor Bratu

Noul executiv al Uniunii Europene vrea să înființeze un fond de 100 miliarde euro cu ajutorul căruia să ”crească” noii ”campioni europeni” care să fie… Mai mult