vineri

29 martie, 2024

26 iulie, 2022

Asociaţia Forumul Judecătorilor din România, Asociaţia Mişcarea pentru Apărarea Statutului Procurorilor şi Asociaţia Iniţiaiva pentru Justiţie afirmă, într-un comunicat, că noile proiecte ale ”legilor justiţiei” compromit toate progresele făcute de România în lupta anticorupţie şi împotriva crimei organizate.

Organizațiile mai susțin că în continuare se încearcă, de către factorul politic, controlarea activităţii celor două parchete specializate.

Ministerul Justiţiei a transmis, vineri, Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) pentru avizare, proiectele legilor privind statutul judecătorilor şi procurorilor, organizării judiciare şi CSM.


Proiectele au fost redactate într-o primă versiune în septembrie 2020, dezbătute public în perioada septembrie 2020 – aprilie 2021 şi ulterior modificate succesiv în urma dezbaterilor publice.

Ce spune Cătălin Predoiu

Ministrul Cătălin Predoiu a afirmat că avizarea acestor legi de către CSM, adoptarea de către Guvern, adoptarea ca legi de către Parlament şi promulgarea lor de către Preşedintele României, adică îmbrăţişarea lor de către toate cele trei puteri ale statului, ar reprezenta următoarele „borne instituţionale” esenţiale pe acest drum al reconstrucţiei şi modernizării sistemului judiciar.

Ce spun organizațiile magistraților

Comunicatul, citat de News.ro, transmite:

”Este pur şi simplu de neînţeles de ce mai este necesară adoptarea acestor proiecte, în forma propusă. Deşi Guvernul României s-a angajat să asigure armonizarea legislaţiei privind organizarea şi funcţionarea Justiţiei în acord cu principiile din instrumentele internaţionale ratificate de România, precum şi cu luarea în considerare a tuturor recomandărilor formulate în cadrul mecanismelor europene (MCV, GRECO, Comisia de la Veneţia, Raportul CE privind statul de drept) şi ale deciziilor CCR, „legile justiţiei” publicate la 21 iulie 2022 menţin aceleaşi dispoziţii retrograde şi blochează orice fel de reformă”, spun cele trei asociaţii.


Potrivit acestora, ”principiul cooperării loiale, prevăzut la articolul 4 alineatul (3) din Tratatul privind Uniunea Europeană, este încălcat de ministrul justiţiei, partenerii europeni fiind înşelaţi fără niciun fel de reţinere într-un joc insidios şi interminabil”.

Asociaţiile precizează că, ”în ciuda angajamentelor luate în faţa Comisiei Europene, se menţin aproape toate modificările nocive criticate de organismele internaţionale în ultimii ani: concursurile de promovare la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, precum şi în funcţii de execuţie la curţile de apel, tribunale şi parchetele de pe lângă acestea (fiind şi singura formă de promovare permisă prin lege până la 31 decembrie 2025) nu au caracter meritocratic şi rămân sub controlul total al Secţiei pentru judecători a CSM, Inspecţia Judiciară este minor cosmetizată, rolul Institutului Naţional al Magistraturii, prin Consiliul Ştiinţific, în numirea inspectorilor este înlăturat total, libertatea de exprimare a magistraţilor este grav afectată, fiind menţinută obligaţia de abţinere de la „manifestarea sau exprimarea defăimătoare în raport cu celelalte puteri ale statului”, iar funcţionarea CSM în esenţă în secţii încalcă arhitectura constituţională a acestei autorităţi colegiale, în care Plenul este forma de organizare adecvată”.

”Modificările necesare sunt abandonate fără explicație”

”Foarte straniu este că eliminarea tuturor acestor aspecte a fost considerată esenţială pentru independenţa justiţiei în proiectele publicate de Ministerul Justiţiei, reprezentat prin actualul ministru, la 30 septembrie 2020 şi la 22 iunie 2022, şi revizuirea lor a fost asumată fără rezerve în faţa Comisiei Europene, iar prin noul proiect din 21 iulie 2022 modificările necesare sunt abandonate fără niciun fel de explicaţie, nemenţionându-se, în mod transparent, cine a propus noile prevederi, în condiţiile în care, în luna iunie 2022, Ministerul Justiţiei a anunţat că nu redeschide dezbaterea publică asupra proiectelor.

De asemenea, au fost introduse reglementări care asigură posibilitatea procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie de a infirma motivat toate măsurile şi soluţiile adoptate de procuror (inclusiv de procurorii DNA/DIICOT), prevederi de natură a încălca obligaţiile asumate de România prin Actul de aderare la Uniunea Europeană de a asigura independenţa DNA.

De facto, prin aceste proiecte, se compromit toate progresele făcute de România în lupta anticorupţie şi împotriva crimei organizate şi se încearcă controlarea activităţii celor două parchete specializate de factorul politic, prin intermediul Procurorului General al României, care este numit eminamente politic”, mai spun asociaţiile de magistraţi.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: