Două asociații ale magistraților – Asociația Forumul Judecătorilor din România și Asociația Inițiativa pentru Justiție – îi cer ministrului Cătălin Predoiu să nu declanșeze procedura de numire a noilor șefi la DNA, Parchetul General și DIICOT înainte de a îndrepta modificările aduse de PSD – ALDE legilor Justiției.
Toate marile parchete au conduceri interimare de mai mult timp, cea mai lungă perioadă înregistrându-se la DNA, unde instituția are interimari de la revocarea Laurei Codruța Kovesi, în august 2018.
Cele două asociații așteaptă ca ministrul Predoiu să înceapă readucerea legislației în domeniu în conformitate cu recomandările Comisiei Europene (raportul MCV), Comisiei de la Veneția, GRECO și Consiliului Consultativ al Procurorilor Europeni (CCPE).
Toate aceste organisme internaționale le-au recomandat autorităților de resort de la București un sistem robust și independent de numire a procurorilor de rang înalt, pe baza unor criterii clare și transparente, care să poată oferi garanții suficiente pentru independența acestora și imposibilitatea politizării sistemului.
Solicitarea celor două asociații:
Având în vedere declarațiile făcute recent de prim-ministrul României, Ludovic Orban, în sensul că procedura de numire a procurorilor-șefi din fruntea parchetelor reprezintă o prioritate pentru noul Guvern, precum și invitația adresată procurorilor de ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, de a se înscrie la procedurile de selecție care vor fi organizate pentru ocuparea celor mai importante funcții de conducere din Ministerul Public, atragem atenția că simplele declarații politice în sensul că procedurile de selecție se vor face pe criterii de profesionalism și îndemnul ca toți procurorii cărora le pasă de cetățeni și de lege să se înscrie nu sunt suficiente (…)
Interimatul în funcțiile de conducere din Ministerul Public reprezintă, întradevăr, o variantă „de avarie”, dar prin faptul că delegările în aceste funcții se fac de Secția pentru procurori din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, pentru perioade de maxim 6 luni, garantarea independenței de factorul politic este, fără îndoială, mai riguros respectată decât în cazul numirii pentru un mandat de 3 ani printr-o procedură în care selecția candidaților se face de un reprezentant al puterii executive, care poate să nu țină cont de avizul Secției pentru procurori a CSM și care poate impune singurei autorități care i-ar putea cenzura opțiunea – președintele României – orice candidat dorește, după eventuala respingere a primei sale opțiuni.
Pentru aceste motive, considerăm că un indiciu cu privire la faptul că și ministrului Justiției îi pasă de independența magistraților, de cetățeni (inclusiv de cei care au ieșit în stradă pentru a apăra independența justiției) și de lege (inclusiv de calitatea acesteia și de conformitatea cu standardele minimale internaționale), va rezulta din capacitatea sa de a se abține de la a utiliza un instrument de natură a afecta independența justiției.