Agenţia Naţională Antidrog (ANA) etse reorganizată prin înlocuirea ei cu o instituție în subordinea primului-ministru, iar asistenţa consumatorilor se mută de la Ministerul de Interne în structura spitalelor publice, conform unui proiect de OUG discutat joi în ședința Guvernului.
Proiectul pentru reorganizarea ANA prevede înlocuirea ei cu Agenţia Naţională pentru Coordonare şi Politici în Domeniul Drogurilor şi Adicţiilor, instituție aflată în coordonarea directă a prim-ministrului, prin intermediul Cancelariei Prim-Ministrului, care preia astfel componenta de de coordonare a politicilor antidrog .
Cealaltă componentă, a asistenței integrate a consumatorilor, va fi transferată unităților sanitare publice.
România nu dispune în acest moment de un serviciu fiabil de colectare a datelor care să oferă evidență la zi a beneficiarilor de asistență destinată consumatorilor.
Consumatorul de droguri dobândește statutul de pacient, în loc de infractor
Tratarea adicției consumatorilor de droguri este este o chestiune ce ține de sănătatea publică, „și nu una de ordine publică”, explică autorii proiectului, la peste două decenii de funcționare a acestor servicii în subordinea MAI.
Recunoașterea implicită și explicită a caracterului de victimă a persoanelor dependente contribuie, prin reducerea excluziunii sociale și stigmatizării, la recunoașterea demnității intrinseci a persoanelor afectate, așa cum este ea prevăzută de articolul 1 al Cartei europene, menționează Nota de fundamentare a proiectului.
Ineficiența ANA, descrisă și într-un raport al Curții de Conturi
Un raport de audit al Curții de Conturi, publicat în septembrie 2023, constata că ANA nu asigură serviciile minime de asistență integrată la nivelul fiecărui centru de prevenire, evaluare și consiliere antidrog județean și fiecărui potențial beneficiar, așa cum susțin asociațiile de profil încă de la înființarea agenției.
În 41 din cele 47 de centre (CPECA) funcționale la nivel național nu exista o echipă terapeutică completă care să asigure evaluările solicitate și serviciile minime.
De asemenea, s-a constatat o adresabilitate foarte redusă a serviciilor de prevenție și îngrijire oferite de structurile ANA, majoritatea beneficiarilor tratați fiind trimiși de către poliție sau de structurile de combatere a criminalității (instanţă, parchet, servicii de probaţiune), ceilalți consumatori temându-se propabil să apeleze la această agenție, ea fiind în subordinea MAI.
(Citește și: Ministrul Familiei: ”Procentul celor care se salvează în urma consumului de droguri este sub 5%”)
****