Numărul petiţiilor din sectorul asigurărilor a scăzut în primele şase luni cu 9% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, la 6.278. Companiile Euroins, Astra şi City Insurance cumulează 65,3% din totalul plângerilor, a anunţat marţi Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).
“Un număr de 5.889 de petiţii (93,8%) au fost transmise de către asiguraţi sau păgubiţi, iar 389 de solicitări au fost transmise de către service-urile auto”, arată un comunicat al ASF.
Topul companiilor reclamate
Cu o pondere de 30,81%, Euroins România a înregistrat 1.934 de petiţii, în scădere cu 9,4% faţă de iunie 2013. Pe locul doi s-a plasat Astra, cu 1.640 de solicitări, cu 5,58% mai puţin faţă de primul semestru din 2013, urmată de City Insurance – 525 (+79,18%), UNIQA Asigurări – 506 (+22,82%) şi Omniasig VIG – 459 (-48,6%).
Următoarele cinci societăţi sunt Asirom – 332, Carpatica Asig – 286, Allianz-Ţiriac Asigurări – 198, Groupama – 127 şi Generali România – 83.
Cea mai mare pondere în totalul petiţiilor transmise de către asiguraţi/păgubiţi, înregistrate la ASF în primul semestru o deţin cele aferente asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto RCA şi Carte Verde, cu un număr de 4.112 petiţii (69,8% din total), în scădere cu 5,3% faţă de perioada similiară a anului precedent.
Cele 1.290 de petiţii depuse de către asiguraţi/păgubiţi pentru asigurări tip CASCO reprezintă 21,91% din totalul petiţiilor transmise de către asiguraţi/păgubiţi.
Ce reclamă petenţii, cum au fost soluţionate reclamaţiile
Aspectele cel mai des reclamate de către petenţi au fost plata parţială sau neplata despăgubirilor/valorilor de răscumpărare, care au făcut subiectul a 5.620 de petiţii (95,43% din total).
Cele 4.112 de petiţii înregistrate de către asiguraţi/păgubiţi şi soluţionate în perioada analizată reprezintă 0,1% din numărul total al contractelor RCA încheiate în această perioadă (3,74 milioane) şi 3,02% din numărul dosarelor de daună RCA avizate în această perioadă (135.962).
Din cele 5.889 de petiţii, 4.272 (72,5% din total) au fost soluţionate în favoarea petenţilor, urmare a analizelor desfăşurate de către ASF.
Alte 1.617 de petiţii (27,46% din total) au fost constatate ca fiind neîntemeiat formulate.
Cea mai mare pondere în totalul petiţiilor înregistrate la ASF, în perioada ianuarie – iunie 2014, a fost înregistrată pe clasa asigurărilor generale, respectiv 98,69% din total (5.812 de petiţii din totalul de 5.889 de petiţii înregistate de către asiguraţi/păgubiţi).
Pe clasa asigurărilor RCA şi Carte Verde au fost soluţionate în favoarea petenţilor 3.227 de dosare (78,48% din total), din care 2.219 a fost finalizate prin efectuarea plăţilor. Totodată, 885 de solicitări au fost constatate ca fiind neîntemeiat formulate.
“Procentul ridicat de soluţionare a petiţiilor în favoarea petenţilor (asiguraţi/păgubiţi) reprezintă o îndreptare din partea societăţilor de asigurare a situaţiilor semnalate de către petenţi referitoare la procesul de lichidare a daunelor, dar în egală măsură situaţia factuală trebuie privită de către societăţile de asigurare care fac obiectul sesizărilor asiguraţilor/păgubiţilor cu maximă seriozitate şi responsabilitate”, se spune în comunicatul ASF.
Peste jumătate din reclamaţiile service-urilor sunt respinse
Separat, faţă de cele 5.889 de petiţii înregistrate de către asiguraţi/păgubiţi, au fost analizate şi evidenţiate 389 de solicitări primite din partea unităţilor reparatoare care au prezentat mandate/împuterniciri din partea păgubiţilor. Dintre acestea, 171 de petiţii au fost soluţionate favorabil, restul fiind constatate ca neîntemeiat formulate.
“Petiţiile primite din partea unităţilor reparatoare care nu au prezentat mandate/împuterniciri în formă legală sau care se referă la nerespectarea/respectarea defectuasă de către asigurători a condiţiilor prevăzute în contractele comerciale şi care nu se supun normelor ASF au fost clasate (unităţile reparatoare reclamante nu au făcut dovada calităţii în dosarele de daună respective). Cea mai mare parte dintre petiţiile transmise de către service-uri au avut ca obiect solicitarea de soluţionare/verificare a mai multor dosare de daună”, se mai arată în comunicat.