vineri

26 aprilie, 2024

13 martie, 2015

Jeremy Clarkston (dreapta) omul care a contribuit decisiv la propulsarea Top Gear
Jeremy Clarkston (dreapta) omul care a contribuit decisiv la propulsarea Top Gear. Foto BBC

Despre Jeremy Clarkson, unul dintre prezentatorii emisiunii Top Gear, se poate afirma, fără greșeală, că este o figură controversată și populară.

Confirmarea celui de-al doilea calificativ se produce inclusiv după recenta decizie a BBC de a suspenda aparițiile în emisiune a starului Top Gear, pe fondul unei anchete interne care vizează o dispută violentă a acestuia cu un producător al emisiunii. Petiția on-line „Aduceți-l înapoi pe Clarkson” aduna vineri peste 750.000 de semnături.

Cum a demarat proiectul Top Gear, unde se află acesta în prezent și, mai ales, poate supraviețui emisiunea fără Jeremy Clarkson? La toate acestea răspunde chiar BBC, în cadrul unei analize publicate în ediția online.

Anii de început

Angela
Angela Rippon, prezentatorul din 1978, anul începând cu care Top Gear este difuzată în Marea Britanie la scară națională. Foto BBC

 

Spectacolul mediatic urmărit astăzi la nivel mondial s-a născut în 1977, ca emisiune a stației locale BBC Midlands care analiza piața auto mai mult din punct de vedere al siguranței rutiere.

Emisiunea Top Gear își găsește loc în grila națională a programelor TV în 1978, fiind prezentată de Angela Rippon, care fusese aleasă în scopul creșterii audienței. În anii 80, echipei Top Gear i se alătură Noel Edmonds, unul dintre prezentatorii specializați pe nișa „light entertainment”.

Noel Edmonds conduce Top Gear spre nișa "light entertainment". Foto BBC
Noel Edmonds conduce Top Gear spre nișa „light entertainment”. Foto BBC

Formatul show-ului rămâne neschimbat pînâ în 1988, când Jeremy Clarkson, tânăr editorialist al revistei Performance Car, se alătură echipei BBC și produce o schimbare radicală de ritm. Emisiunea devine tăioasă iar stilul deschis și de multe ori ireverențios al noului membru al echipei de prezentatori propulsează cifrele de audiență, de la câteva sute de mii de spectatori la peste 6 milioane.


Jeremy Clarkson renunță la emisiune în 1999, plecarea acestuia generând un declin accentuat al audienței emisiunii, Top Gear înregistrând un minim de spectatori în 2001, după ce un alt prezentator, Brendan Coogan, își dă demisia în urma unei condamnări pentru conducere sub influența alcoolului.

4
Jeremy Clarkston, la debutul colaborării cu televiziunea. Foto BBC

Învierea din morți

Ceea ce avea să devină monstrul Top Gear s-a născut practic în anul 2002, după ce întreaga echipă de producători și realizatori sare în barca Channel 5 și lansează emisiunea Fifth Gear.

Managementul BBC este convins de Jeremy Clarkson, care colaborează cu co-producătorul Andrew Wilman, să relanseze Top Gear. Lui Clarkson i se alătură mai întâi Richard Hammond, iar mai târziu James May.

Emisiunea devine din ce în ce mai apreciată, mai ales după ce BBC încheie o înțelegere cu Aerodromul din Dunsfold pentru a putea utiliza infrastructura acestuia pe post de pistă de încercare, după ce Top Gear recurge la teste extravagante, care implicau inclusiv distrugerea de automobile, și după apariția în emisiune a misteriosului „Stig”.

Desfășurătorul emisiunii este în permanență îmbunătățit, devenind celebru pentru originalitatea ideilor care stau la baza provocărilor cărora trebuie să le facă față cei 3 prezentatori în fiecare emisiune (cursa către Polul Nord magnetic, de exemplu) și a rubricii „O personalitate într-o mașină ieftină”.

Toate acestea contribuie la rezultatul din 2013, când Guinness World Records proclamă Top Gear drept cel mai urmărit program din lume.

2013 este anul în care emisiunea produsă de BBC este urmărită în 212 state, „de la Ghana la Guatemala, din Moldova până în Myanmar”, potrivit argumentelor Guinness World Records.

Franciza Top Gear este acordată televiziunilor din Australia, India, Malaezia, Olanda și Rusia. Top Gear este creditată cu 350 de milioane de spectatori săptămânal. Fanii de pretutindeni ai emisiunii încep să cumpere CD-uri și Blu-Ray cu seriile complete ale emisiunii, cărți, tricouri, rucsace sau diverse gadgeturi cu brandul Top Gear.

Cine beneficiază de pe urma marketingului agresiv

Large Image
Foto BBC

Stă în politica BBC să evite să discute aranjamentele financiare pe care postul le-a încheiat cu Jeremy Clarkson, dar nimeni nu riscă nimic dacă afirmă că acesta este multimilionar.

Potrivit revistei Variety, Clarkson este unul dintre fondatorii „Bedder 6”, companie de producție înființată în 2006 cu scopul exploatării drepturilor comerciale născute de emisiunea Top Gear. Chiar BBC Worldwide, filială comercială deținută în exclusivitate de BBC, a cumpărat o participație majoritară în Bedder 6,, atunci când Clarkson a anunțat public intenția de a vinde respectivul pachet de acțiuni. Până la finalul anului 2012, BBC Worldwide avea să cumpere de la Jeremy Clarkson întreaga companie, plătind, potrivit publicației The Guardian, 14 milioane de lire sterline pentru diferența de acțiuni.

Tot publicația The Guardian informa că prezentatorul BBC a fondat imediat după această tranzacție o altă companie, Newincco 1189, care a încheiat anul 2012 cu un profit de 600.000 de lire sterline.

Chiar înainte de izbucnirea ultimului scandal la Top Gear, Jeremy Clarkston era pe punctul să semneze un nou contract cu BBC, fiind însă curtat insistent și de televiziunea Sky.

Odată cu apariția în presă a informațiilor legate de presupusa bătaie pe care Clarkson i-ar fi administrat-o unui producător din cauză că acesta uitase să comande suficientă mâncare pentru pauzele de filmare, ambele posturi evită să discute cu cel implicat termenii unei viitoare colaborări.

Scandaluri memorabile marca Jeremy Clarkston

Top Gear a fost, de-a lungul anilor, scena multor acțiuni controversate, însă prezentatorii nu au fost supuși niciodată sancțiunilor postului. Câteva exemple:

  • Într-un episod difizat în 2005, Top Gear a analizat marca Mini, produsă de BMW, iar Jeremy Clarkston și-a exprimat admirația arborând salutul nazist și exprimând curiozitatea dacă GPS-ul automobilului tipic german indică doar Polonia- o referire la invazia care a condus la declanșarea celui de-al doilea Război Mondial.
  • La debutul crizei economice, în 2008, Clarkson și-a manifestat indignarea că industria auto britanică va avea de suferit din cauza unui “scoțian chior idiot”- o referire la premierul Gordon Brown.
  • Echipa Top Gear a fost alungată cu pietre din Argentina, în 2014, în timpul unor filmări din cauză că plăcuțele de înmatriculare a mașinii conduse de Clarkston făcea referire la războiul pierdut de Argentina în insulele Falklands.

Poate deci Top Gear să supraviețuiască fără Jermy Clarkston?

Unii, precum editorialistul Telegraph Alex Proud, sunt convinși că da, Jeremy Clarkson nu este de neînlocuit. „Benny Hill, cred, a fost cel mai de succes produs de export al BBC și nimeni nu credea că Jeremy ar putea să-l depășească. Eu cred că Top Gear ar putea deveni chiar mai bun în câțiva ani”, a declarat pentru BBC Alex Proud.

Alții, precum fostul producător Roger Laughton, sunt convinși că nu. „BBC se află în fața unei dileme: nimeni nu poate încălca codul de conduită al televiziunii, dar nici planul financiar, în rețeta căruia Top Gear, care se identifică practic cu Clarkson, atârnă greu…”, este opinia lui Roger Laughton.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: