vineri

1 iulie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

3 februarie, 2021

Consumatorii casnici vor plăti la tarifele de serviciu universal, cele mai mari, pentru electricitatea tarifată până la 20 ianuarie.

Ulterior, ar urma regularizările cu discountul oferit de furnizori, au confirmat miercuri, pentru Agerpres, reprezentanți ai Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE).

Motivul este că ordinul ANRE nr. 5/2021, care prevede că energia va fi facturată la cea mai mică ofertă a furnizorului din fiecare zonă de consum, a intrat în vigoare după perioada în care s-au emis cele mai multe facturi pe ianuarie.


„Acest lucru este valabil doar pentru facturile emise înainte de 20 ianuarie şi este posibil să se regularizeze în februarie. Toate facturile emise după ordinul 5, adică după 20 ianuarie, trebuie emise cu discountul la care s-au angajat furnizorii”, au spus responsabilii ANRE.

Șarada discountului

Facturile următoare ar urma să conțină preţul de serviciu universal şi discountul oferit de fiecare furnizor, dar ministrul Energiei se plângea că este „ușor nemulțumit” că ANRE nu a putut impune ca discountul să fie obligatoriu.

(Citiți și: „ANRE: Se va aplica tariful cel mai mic de electricitate pentru consumatorii care n-au ales o ofertă concurențială”)

Totuși, furnizorii de ultimă instanţă, respectiv Enel, Electrica, E.ON şi CEZ, au transmis comunicate de presă prin care s-au angajat să acorde aceste discounturi consumatorilor lor, până la 30 iunie, data finală până la care se poate opta pentru o ofertă concurențială.

Inițial termenul a fost de 31 ianuarie, dar furnizorii au stabilit tarife penalizatoare de „serviciu universal” mai mari cu 13-26% decât preţul reglementat până la 31 decembrie 2020, pentru cei care nu au ales o ofertă concurențială.

(Citiți și: „Electricitatea se scumpește cu până la 26% pentru consumatorii casnici care nu optează pentru o anumită ofertă – calcule AEI”)


Discounturile promise de furnizori va trebui să fie evidenţiate „separat în factură, într-o linie sau rubrică diferită”, au subliniat reprezentanţii reglementatorului, citați de Agerpres.

Nu toate facturile se emit într-o singură zi, pentru cele 5,7 milioane de clienţi care sunt încă în afara sistemului concurențial, iar cele trimise până în 20 ianuarie conţin o parte din consumul pe decembrie, la preţ reglementat, şi o parte din consumul pe ianuarie, la preţ de serviciu universal – a explicat Silvia Vlăsceanu, directorul general al Federaţiei Asociaţiei Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE).

„Discountul este posibil să apară în următoarea factură, în funcţie de sistemul informatic al fiecărui furnizor, iar factura pe ianuarie va fi regularizată”, a explicat reprezentanta companiilor de energie.

Silvia Vlăsceanu a mai spus că şi următoarele facturi vor fi emise la preţ de serviciu universal, cu un discount care va fi evidenţiat separat în factură, în funcţie de ofertele fiecărui furnizor în parte.

La rândul lor, reprezentanţii CEZ, unul dintre furnizorii clienţilor casnici, a transmis, la solicitarea Agerpres:

„Până la intrarea în vigoare a Ordinului ANRE 5/2021 au fost emise facturi conform tarifului de SU (serviciu universal – n.r.) casnic aplicabil. Toate facturile emise în perioada 01.01.2021 – 19.01.2021 pentru clienţii cu contracte reglementate valabile la data intrării în vigoare a Ordinului ANRE 5/2021 sunt în curs de recalculare aplicându-se discountul aferent şi urmează să fie transmise către clienţi în perioada următoare”.

Ordinul (târziu) al ANRE

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Potrivit ordinului ANRE nr. 5/2021 (publicat în Monitorul Oficial pe 20 ianuarie, adică luni de zile după ce s-a decis liberalizarea completă a pieței), clienţii casnici care nu au schimbat contractul vor beneficia de cel mai bun preţ din oferta concurenţială a furnizorilor lor şi vor putea opta pentru o nouă ofertă în cadrul unui proces de contractare mult simplificat.

„Astfel, clienţii vor beneficia de cel mai bun preţ din oferta concurenţială a furnizorilor şi vor putea opta pentru o nouă ofertă în cadrul unui proces de contractare mult simplificat. De asemenea, cel puţin până la data de 30 iunie 2021, clienţii casnici vor primi din partea furnizorului actual cea mai bună ofertă, fără abonament, şi vor putea beneficia de o reducere comercială care să acopere diferenţa dintre preţul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 şi preţul din oferta concurenţială cu valoarea cea mai mică”, a arătat ANRE într-un comunicat.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: