Analiză

Creșterea costului salarial – de 2 ori mai mare decât creșterea PIB și de 4 ori mai mare decât creșterea productivității

Potrivit datelor publicate de INS, costul salarial pentru un loc de muncă s-a majorat cu circa 42% în ultimii patru ani (36% dacă se face… Mai mult

30.09.2019

Analiză

Numărul studenților – dublu față de cel din 1990 și la jumătate față de cel din 2007. De ce?

Aproximativ 400.000 de tineri înscriși la studii de licență au început luni anul universitar 2019 – 2020. Dintre aceștia, circa 25.000 sunt studenți străini, din… Mai mult

30.09.2019

Europa

Resursa umană din Știință și Tehnologie: Cum stau cele 276 de regiuni din UE și vecinii noștri care încă nu au aderat

Cele patru regiuni cu cea mai mică pondere a resurselor umane angajate în știință și tehnologie, din cele 276 de regiuni NUTS 2 existente în… Mai mult

29.09.2019

Chestiunea

Balanța Turismului coboară la minus 36%, în ciuda miliardelor din bani publici pompate de guvern în piață

Costurile nete ale statului pe tichetele de vacanță pentru angajații bugetari și din reducerea de TVA în turism se vor ridica la 1.878 milioane de… Mai mult

29.09.2019

Cronicile

Anomaliile congenitale ale Bugetului General Consolidat al României

de Marin Pana 13.2.2017

După ce am prezentat veniturile şi cheltuielile bugetului de stat (BS), să vedem cum se integrează ele în bugetul general consolidat (BGC), din care reprezintă cam jumătate, unde se alătură sumelor prevăzute în bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale, bugetul pentru şomaj, fondul national de asigurări sociale de sănătate etc.

Venituri minoritare, cheltuieli majoritare

Datele oficiale arată că veniturile bugetului de stat sunt minoritare în bugetul general consolidat ( 46%), în timp ce cheltuielile sunt majoritare (56%). Urmare a acestei modalităţi de construcţie a finanţării statului, deficitul bugetului de stat este cu două treimi (66%) mai mare decât cel al bugetului general consolidat (BGC) şi se apropie de 5% din PIB-ul estimate la 815,2 miliarde lei.

Practic, statul ar urma să facă anumite cheltuieli în baza fondurilor obţinute nu din impozit pe venit, impozit pe venit, impozit pe proprietate, TVA sau accize ( toate surse proprii ale statului) ci din impunerea unor excedente în alte bugete care compun BGC. Şi este vorba despre 16 miliarde lei (sau 2% din PIB) excedente la alte bugete, presupuse a nu avea nevoie de banii respectivi.

În anii anteriori, această dispunere a deficitelor, cel de stat mult peste cel general consolidat a fost criticată iar recomandarea era o plasare în linie, cu valori aproximativ egale. Adică statul, dacă tot îşi asumă un deficit relativ ridicat, măcar să nu mai tragă fonduri din altă parte. Să-şi asume prin impozitare transparentă, directă sau indirectă, finanţarea obligaţiilor asumate.

La această abordare, se mai adaugă faptul că veniturile bugetului de stat, aşa relativ reduse în raport cu practica europeană, sunt bazate inclusiv pe fondurile europene pentru coeziune (19,8 miliarde lei, respectiv 4,44 miliarde euro la cursul mediu pe 2017 prezumat a fi de 4,46 lei/euro) şi fondurile pentru agricultură de 5,3 miliarde lei ( circa 1,2 miliarde euro).

În traducere, cam 25 de miliarde de lei, sau 3% din PIB vor depinde de sumele primite de la Uniunea Europeană. Respectiv veniturile totale ale BGC, prevăzute a fi de 31,25% din PIB, ar urma să provină cam 90% din surse interne iar aproape 10% din surse externe. Ceea ce înseamnă că va trebui să fim extreme de atenţi cu absorbţia fondurilor europene, de care depinde îndeplinirea obiectivului de păstrare a deficitului BGC sub limita de 3% din PIB.

Dacă nu o facem, ratingul de ţară al României, care de-abia traversase limita de investment grade, riscă să revină în zona nerecomandată pentru investiţii, cu consecinţele de rigoare pentru sumele care ar putea să intre în ţară, pentru finanţarea deficitului de cont curent şi pentru costurile datoriei externe.

Atenţie la deflator !

Atenţie, însă, până acum ne-am referit doar la numărătorul fracţiei care va da deficitul bugetului general consolidat pe anul 2017. Stabilirea unui minus programat la -2,96% pe cash şi -2,99% pe standard international ESA depinde şi de un indicator mai puţin cunoscut, aşa-numitul deflator, care permite trecerea creşterii PIB din forma nominală ( preţuri curente) în forma reală ( în preţurile perioadei de bază).

Concret, PIB-ul planificat pentru 2017 este cu 7,5% mai mare în termini nominali, iar realizarea creşterii reale de 5,2% depinde de păstrarea deflatorului ( hai să-i spunem inflaţia din întreaga economie, adică altceva decât indicele preţurilor de consum pentru populaţie) la nivelul de 2,16%.

Ceea ce la momentul întocmirii programului de guvernare şi a creionării bugetului pe anul în curs părea plauzibil. Numai că, între timp, a apărut un semnal îngrijorător. Indicele preţurilor producţiei industriale a avansat într-o singură lună, decembrie 2016, cu 0,9%. Inflaţia medie anuală o fi ea prevăzută la 1,4% (cum s-ar spune, în 2017 preţurile vor rămâne mai mici decât în 2014 – oare ?) dar IPC nu este deflatorul utilizat la calculul PIB, implicit a deficitului BGC.

Una peste alta, realizarea în practică a obiectivelor din bugetul pe anul în curs prespune o aliniere favorabilă a tuturor condiţiilor din economia internă şi inexistenţa vreunei presiuni negative din mediul extern ( dependenţa de piaţa unică nu poate fi neglijată, din moment de trei sferturi din comerţul exterior îl facem cu ţările UE). Să dea Domnul !

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 13.2.2017

2 comentarii

  1. ovidiu
    17.2.2017, 3:31 pm

    cred ca e o interpretare un pic eronata. in bugetul de stat, la cheltuieli, sunt prinse si subventiile care se varsa la bugetul de asigurari sociale (pensii) pentru echilibrare. la fel, se vireaza si spre autoritati locale. daca scadeti sumele astea de la cheltuieli, bugetul de stat iese echilibrat, iar in anumite perioade in surplus.

  2. Rotonic
    18.2.2017, 9:23 pm

    Un buget ambitios si care va fi realizat cu unele corectii doar de catre guv actual si care o va lua la vale in caz de schimbare a lui.
    Foarte bine gandit de catre un scorpion gen ori reusim ori murim cu voi de gat.
    Eu unul sper sa le iese pentru Romania nu de dragul lor.
    Oricum lumea nu este multumita oricat de bine ar conduce cineva imaginea guvernului se erodeaza, in cazul lor nici macar nu au reusit sa faca mare lucru si deja au imagine compromisa.

Lăsați un comentariu


Europa

Șeful Pentagonului: Forțele turce par a fi comis crime de război în nordul Siriei

Vladimir Ionescu

Forțele turce par a fi comis crime de război în cursul ofensivei militare din Siria, a declarat Mark Esper, secretarul Apărării al apărării, informează postul… Mai mult

Europa

Partidul președintelui Kaczyński a câştigat alegerile parlamentare din Polonia

Vladimir Ionescu

Partidul Lege și Justiție (PiS) al președintelui Jarosław Kaczyński a câştigat detaşat alegerile parlamentare din Polonia, cu un scor de 43,6%, potrivit rezultatelor exit-poll, transmite… Mai mult

Europa

Siria trimite trupe în nordul ţării pentru a răspunde ofensivei turce

Iulian Soare

Armata siriană va trimite trupe în nordul ţării, în “confruntarea cu agresiunea Turciei” care desfăşoară acolo de cinci zile o ofensivă împotriva unei miliţii kurde,… Mai mult

Stiri

SRI s-a reorganizat: de la structura județeană, la un format regional, altul decât cel folosit pentru administrație

Vladimir Ionescu

Începând cu 1 septembrie 2019, Serviciul Român de Informaţii (SRI) s-a reorganizat în format regional. S-a renunţat astfel la organizarea judeţeană a unităţilor teritoriale –… Mai mult

Stiri

Sergiu Manea, CPBR: Metodologia de calcul a IRCC trebuie modificată

Razvan Diaconu

Metodologia de calcul a indicelui de referinţă pentru creditele consumatorilor (IRCC) ar trebui modificată, iar ca soluţie imediată se propune reducerea decalajului temporal între momentul… Mai mult

Europa

SUA pregăteşte retragerea a încă 1.000 de militari din nordul Siriei

Iulian Soare

State Unite se pregătesc pentru retragerea a circa încă 1.000 de militari din nordul Siriei, a anunţat secretarul american al apărării, Mark Esper (foto), duminică,… Mai mult

Stiri

Primele informaţii despre planurile guvernamentale ale PNL: Reducerea numărului de ministere, oficii, agenţii şi autorităţi

Razvan Diaconu

Viitorul Guvern care ar putea fi format de PNL va avea ca prioritate “refacerea capacităţilor administrative necesare funcţionării statului” şi investiţiile în domeniul public, a… Mai mult