După ce în anul școlar 2020-2021 procentul elevilor cu medii peste 8,50 ajunsese la 53% din total, anul școlar care tocmai s-a încheiat a adus un nou record: procentul elevilor de top a ajuns la 60%.
Informația a fost furnizată de însuși ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, într-un interviu acordat revistei exclusiv print CRONICILE nr. 85.
Numărul mare de elevi de top vine în condițiile în care ultimele teste PISA arată că circa 45% din elevii testați sunt analfabeți funcțional.
De la 15% în 2019, la 60% în 2022. Există clase întregi în care toată lumea are 10,00 – nu doar note, ci și medii
”Înainte de pandemie, circa 15% dintre elevi aveau medii peste 8,50, apoi am crescut rapid la 53%. Iar semestrul I din acest an – acolo avem situația – ne arăta că sunt nu 53%, ca la finalul anul școlar 2020-2021, ci 60% elevi de top!”, a declarat ministrul Sorin Cîmpeanu în interviul pentru CRONICILE.
”Am întâlnit clase, clase întregi, în care un singur elev sau doi elevi aveau medii – medii, nu note – diferite de 10.00, deci nicio posibilitate de a mai ierarhiza. 10,00, toți din clasă, da. Și nu sunt cazuri izolate. Sigur, toți sunt foarte buni, dar nu pot să fie toţi la fel de buni, de 10,00, da? Clopotul lui Gauss n-a fost inventat aşa…” – a mai spus ministrul.
”Ce putem face pentru acest lucru? În primul rând, trebuie să stopăm această goană după note, această presiune care de multe ori vine din partea părinților asupra profesorilor.
Avem nevoie de o evaluare standardizată care să facă posibilă compararea unor rezultate din școli din județe diferite sau din același județ sau chiar și între clase din aceeași şcoală. Asta nu înlocuiește profesorul. Dar profesorul să fie format pentru a avea acest standard al evaluărilor.” – spune ministrul Educației.
”Relevanța notelor s-a pierdut extrem de mult”
”Să ştiţi că testele Pisa sunt un martor relevant, dar sunt aliniate cu rezultatele la examenele naționale, sunt aliniate cu rezultatele acestei testări standardizate pe care am derulat-o anul acesta în parteneriat, cu brio. Au fost administrate 280.000 de teste pentru 150.000 de elevi. Avem rezultate la nivel de elev, la nivel de școală, la nivel de județ, la nivel național. La nivel național tocmai a fost lansat raportul şi, din păcate, confirmă rezultatele testelor Pisa. (…) Relevanța notelor s-a pierdut extrem de mult.” – spune ministrul Educației.
Potrivit testelor PISA, peste 40% din elevii români sunt analfabeți funcțional – adică știu să citească însă nu înțeleg ceea ce citesc.
Cum s-a ajuns aici:
„Am fost întrebat care cred eu că este cel mai bun ministru al Educaţiei din ultimii 30 de ani. Cu tristeţe v-o spun – niciunul. Începând cu mine, ministru care a avut un mandat din 2014 – 2015. Este simplu, este logic, dacă am fi fost buni nu am fi fost în această situaţie acum”, a afirmat Sorin Cîmpeanu, într-o dezbatere organizată la Iaşi privind noua legislaţie din Educaţie.
Interviul din nr. 85 al CRONICILOR focusează pe cât de jos a ajuns sistemul public de educație din România și pe anomaliile profunde, unele de necrezut, în care se desfășoară activitatea de educație în România: de la lipsa oricărui sistem de evaluare de-a lungul vieții profesionale a profesorului, la raportul profesori-părinți, la trucurile la care apelează profesorii pentru a păcăli raportarea la criteriile de performanță, la incapacitatea școlii de-a crea competențe pentru a obține un 7,50 la evaluările naționale fără se se facă pregătire suplimentară, la ce relevanță mai au notele într-un sistem atât de viciat.
***