Consiliul Concurenței supune dezbaterii publice angajamentele propuse de E-Distribuție Muntenia SA în urma investigației privind un posibil abuz de poziţie dominantă pe piața distribuției de energie electrică.
Măsuri propuse de companie pentru îmbunătățirea comportamentului față de clienți ar urma să fie implementate în trei ani.
Comportamentul analizat în cadrul investigaţiei vizează un posibil abuz de poziţie dominantă al EDM prin tergiversarea lucrărilor de racordare şi prezentarea unor soluţii neeconomice, respectiv existenţa mai multor soluţii de racordare cu preţuri diferite, precizează Consiliul Concurenței.
Problemele constatate:
- Au existat situaţii în care s-a intervenit în cadrul procedurii de racordare pentru emiterea mai rapidă a documentelor necesare racordării sau rezolvarea urgentă a dosarelor de racordare ale unor consumatori, fără a respecta ordinea de înregistrare a cererilor şi fără o justificare obiectivă pentru tratamentul preferenţial
- În ceea ce priveşte influenţarea soluţiilor de racordare în detrimentul consumatorilor, având în vedere că acestea sunt stabilite fie pe bază de fişă de soluţie, fie pe bază de studiu de soluţie, s-a constatat că modalitatea diferită de stabilire a soluţiilor de racordare şi posibilităţile diferite de contestare a acestora pot genera confuzie în rândul consumatorilor, care pot interpreta comportamentul distribuitorului ca fiind unul discreţionar, respectiv pot interpreta comunicarea unei soluţii de racordare ce poate fi acceptată sau nu de consumator ca fiind o impunere a unei soluţii de racordare neavantajoase. Aceste aspecte sunt legate de modalitatea de comunicare a consumatorilor cu operatorul de distribuţie şi de facilitarea accesului acestora la informaţiile cuprinse în legislaţia privind racordarea la reţeaua electrică, legislaţie ce poate fi, de cele mai multe ori, greu accesibilă şi dificil de înţeles pentru majoritatea consumatorilor ce doresc să se racordeze la reţea.
- Anumite întreprinderi prestatoare de servicii de proiectare şi execuţie de instalaţii de racordare sunt tratate diferenţiat de angajaţii EDM, prin emiterea mai rapidă a documentelor necesare racordării sau rezolvarea urgentă a dosarelor de racordare pentru anumiţi consumatori, fără a respecta ordinea de înregistrare a cererilor şi fără o justificare obiectivă pentru tratamentul preferenţial, practici care au potenţialul de a genera o afectare a concurenţei pe piaţa serviciilor de racordare. Analiza documentelor existente la dosar nu a relevat faptul că acest tratament diferenţiat a fost făcut pentru a avantaja anumite firme prestatoare de servicii de proiectare sau lucrări de execuţie în detrimentul altora, ci mai degraba pentru a avantaja anumiţi consumatori finali.
- Au fost identificate ca fiind problematice termenele de plată a lucrărilor de racordare executate de constructori atestaţi ANRE, aleşi de către consumatori. Astfel, deşi consumatorul care doreşte să se racordeze la reţea plăteşte tariful de racordare imediat după semnarea contractului de racordare, EDM plăteşte constructorului contravaloarea lucrării de racordare executate conform contractului de execuţie, în termen de până la 90 zile de la finalizarea lucrării, ceea ce poate genera o afectare a întreprinderilor prestatoare de servicii conexe, respectiv execuţie de instalaţii de racordare. În acelaşi timp, şi efectuarea în mod aleatoriu a plăţilor către constructori poate genera o anumită afectare a concurenţei pe pieţele conexe distribuţiei de energie electrică.
Angajamentele asumate de EDM:
- Angajamentul 1 – Creșterea gradului de informare şi conştientizare a utilizatorilor în legătură cu procesul de racordare, prin punerea la dispoziție a informațiilor relevante privind procesul de racordare, într-un mod mai accesibil şi mai uşor de înţeles. În acest sens, vrea să elaboreze o broşură intitulată Ghid de Racordare – Ghid. Va fi inclus în cuprinsul ATR-ului un text standard care va conține principalele drepturi ale utilizatorilor. Pagina web a EDM va fi complet reproiectată, schimbată și îmbunătățită, pentru a implementa o interfață mai ușor de utilizat și funcționalități specifice adresate tuturor utilizatorilor, în special celor interesați de procesul de racordare la rețeaua electrică de distribuţie.
- Angajamentul 2 – Îmbunătățirea experienței utilizatorilor în legătură cu procesul lor specific de racordare prin prezentarea transparentă a stadiului şi etapelor acestuia
- Angajamentul 3 – Eliminarea suspiciunilor privind un eventual tratament preferențial adoptat în raport cu unele cereri de racordare prin dezvoltarea unei aplicații informatice interne
- Angajamentul 4 – Eliminarea suspiciunilor privind un eventual tratament preferențial adoptat în raport cu unele cereri de racordare prin elaborarea și organizarea de sesiuni de pregătire (training) dedicate angajaților
- Angajamentul 5 – Măsuri suplimentare privind întărirea cooperării dintre EDM şi autorităţile locale din zonele de reţea administrate