joi

28 martie, 2024

7 iulie, 2022

Avertismentele de pe Wall Street, cu privire la o eventuală recesiune, sunt din ce în ce mai dese. Dacă în rândul investitorilor, aceasta este percepută încă la nivel de risc, la firul ierbii, în rândul consumatorilor și a afacerilor (în special a IMM-urilor), aceasta pare a se fi materializat deja, scrie Bloomberg, într-o amplă analiză pe subiect.

Economiștii Goldman Sachs au evaluat riscul unei recesiuni în SUA, în anul următor, la 30%. Un model Bloomberg Economics a indicat o probabilitate de 38% pentru aceeași perioadă, riscurile crescând dincolo de acest interval de timp.

Dar pentru mulți cetățeni de rând, recesiunea pare să se fi instalat deja, notează jurnaliștii străini. Mai mult de o treime dintre americani cred că economia se află acum într-o perioadă de declin, potrivit unui sondaj realizat luna trecută de CivicScience.


Îngrijorările din rândul proprietarilor de afaceri mici și a consumatorilor sunt bine ilustrate de așa-numiții ”indici ai nefericirii”, care combină ratele șomajului și ale inflației. Indicatorul pentru SUA este deja de 12,2%, similar cu nivelurile observate la începutul pandemiei și în urma crizei financiare din 2008, potrivit Bloomberg Economics.

În Marea Britanie indicii sunt la fel de sus, iar alți indicatori relevă sentimente similare. Așteptările consumatorilor din SUA, măsurate de Conference Board, au scăzut la cel mai scăzut nivel din aproape un deceniu. Sentimentul de încredere din țările membre OCDE a scăzut 11 luni la rând și nu a mai fost atât de jos din 2009.

„Oamenii devin din ce în ce mai săraci”, a comentat Ludovic Subran, economist șef la Allianz. „Deci, aceasta nu este o recesiune, dar se simte cu adevărat și are gust de recesiune.”

Motivul, susțin economiștii străini, îl reprezintă prețurile în creștere din întreaga lume, în special la alimente și la combustibili, prețuri care erodează puterea de cumpărare a familiilor. Băncile centrale răspund la creșterea inflației, dar, pe măsură ce cresc ratele dobânzilor, datoriile devin tot mai apăsătoare. Angajații se plâng că salariile nu țin pasul cu costul vieții, o frustrare care a dus deja la greve în unele țări.


Pe lângă presiunea inflației, se resimt preocupări tot mai mari cu privire la perspectivele de creștere economică, nu doar de anul acesta, ci și din 2023. Asta a stârnit discuții despre stagflație, un cocktail urât de creștere mică sau deloc și prețuri în creștere.

Luna trecută, OCDE și-a redus perspectivele pentru creșterea globală din acest la la 3% de la 4,5% din PIB anterior, corectând în jos și prognoza pentru anul viitor. Banca Mondială și-a redus, la rândul său, previziunile.

Recesiune, o profeție ce s-ar putea împlini singură

Piețele financiare sunt, de asemenea, în delir. S&P 500 a scăzut cu peste 20% de la maximul din ianuarie, iar Stoxx Europe 600 a scăzut cu aproximativ 19%.

Fluxul aproape constant de avertismente ar putea transforma recesiunea într-o profeție care se împlinește singură, odată ce consumatorii și companiile își reduc cheltuielile și investițiile.

O lucrare din 2021, la care a colaborat și Danny Blanchflower, profesor de economie la Dartmouth College și fost membru în conducerea Băncii Angliei, arată că scăderile de 10 puncte sau mai mult ale așteptărilor consumatorilor din SUA, fie din sondajele de la Universitatea din Michigan, fie din Conference Board, sunt predictori ai recesiunilor, încă din anii 1980. Indicele Conference Board a scăzut cu aproape 30 de puncte în acest an.

„Riscul unei recesiuni auto-împlinite – și a uneia care se poate întâmpla la începutul anului viitor – este mai mare decât înainte. Chiar dacă bilanțurile gospodăriilor și ale afacerilor sunt solide, grijile cu privire la viitor ar putea determina consumatorii să se retragă, ceea ce, la rândul său, ar determina companiile să angajeze și să investească mai puțin”, a comentat și Anna Wong, economist șef pentru SUA, la Bloomberg Economics.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: