fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

Prognoza Comisiei: cum va reveni PIB-ul trimestrial al României înapoi spre cel din T1 2020

Potrivit prognozei intermediare de vară a Comisiei Europene, România se va situa în coada țărilor non-euro care vor încerca revenirea PIB-ul trimestrial la nivelul din… Mai mult

08.07.2020

Analiză

Schimbări esențiale în structura de formare a PIB: Comerțul trece în fața industriei. Avansul PIB pe T1 – păstrat la 2,4% brut

Institutul Național de Statistică a confirmat creșterea economică de 2,4% în serie brută şi 2,7% în serie ajustată sezonier pe primul trimestru al anului în… Mai mult

07.07.2020

Chestiunea

Împrumuturile României, de la criză la criză. Deja –vu ?

Vă mai amintiți de criza din 2009 și de împrumutul de aproape 20 de miliarde de euro pe care a trebuit să îl luăm pentru… Mai mult

06.07.2020

Analiză

Comerțul, aproape de „business as usual”. Sincronizarea cu producția ?

În pofida restricțiilor impuse de pandemie și a închiderii unor centre comerciale, cifra de afaceri din comerț a revenit puternic în luna mai față de… Mai mult

06.07.2020

Analiză a Consiliului Concurenței asupra parcărilor publice: Contracte pe 10 ani, lipsa concurenței și redevențe pe ”profit” pentru administratori de parcări cu pierderi

de Vladimir Ionescu , 26.9.2019

La Iași, peste 11 autoturisme se ”bat” pe un loc de parcare. Cei mai norocoși sunt șoferi din Timișoara, Brașov și Pitești, unde există câte un loc amenajat de parcare pentru mai puțin de două autoturisme înmatriculate.

Astfel de exemple reies dintr-o analiză a Consiliului Concurenței în care se constantă că autoritățile locale nu au o abordare unitară în ceea ce privește înființarea și administrarea parcărilor publice, astfel încât să crească eficiența gestionării acestora și să se reducă dezechilibrele dintre numărul de mașini și cel de locuri de parcare.

Administrațiile publice municipale decid dacă gestionează în mod direct serviciile publice de parcare sau deleagă gestiunea unor operatori (cu capital public, privat sau mixt) prin negociere directă sau prin licitație publică, încasând redevență de la aceștia.

”În urma analizei, Consiliul Concurenței a constatat că, în unele cazuri, durata contractelor de delegare a gestiunii/concesiune pentru servicii de parcare este foarte mare,existând și posibilitatea de prelungire. De exemplu, în cazul municipiului Constanța durata contractului este de 30 de ani, la Timișoara este de 11 ani, prelungit apoi cu încă 5, iar la Reșita de 10 ani”, se arată în raport.

În municipiul Brașov, parcările publice cu plată sunt exploatate, în baza unei negocieri, de o firmă care exploatează parcările publice cu plată din oraș din anul 2000, deoarece procedura de achiziție publică inițiată în 2017, în vederea delegării gestiunii prin concesionare pentru o durată de 10 ani, nu a fost finalizată fiind contestată.

În aceste condiții, pe perioada derulării contractului, piața este închisă pentru concurență. Ca urmare, Autoritatea de concurență recomandă autorităților publice locale să compatibilizeze contractele și să le limiteze la o perioadă de 5 ani, încadrându-se astfel în recomandările legale (HG nr. 955/2004) și să evite prelungirea nejustificată a duratei contractului de delegare a gestiunii/concesiune.

În ceea ce privește redevența plătită de operatorii care au preluat gestiunea parcărilor publice cu plată, aceasta variază de la un oraș la altul, fără a exista o formulă obiectivă și transparentă de calcul al beneficiilor unității administrativ teritoriale de pe urma operării serviciului.

Astfel, în municipiul Constanța, pentru bunurile date în administrare, concesionarul Confort Urban datorează o redevență anuală reprezentând un procent de 50% din profitul anual aferent activității de gestiune și administrare a domeniului public și privat, fără a se avea în vedere faptul că, în cazul în care concesionarul nu va realiza profit, acesta nu va avea de plătit nicio redevență.

De altfel, din datele financiare publice, rezultă faptul că în anii 2014 și 2016, compania Confort Urban a înregistrat pierderi.

În cazul municipiului Timișoara, concesionarul Drumuri Municipale Timișoara datorează pentru bunurile date în administrare, o redevență anuală reprezentând un procent de 1% din cifra de afaceri obținută din exploatarea obiectului concesiunii. Sumele rezultate din exploatarea sistemului public de parcare se constituie venituri ale concesionarului, acestuia revenindu-i obligația de a folosi 50% din profitul obținut pentru construirea de noi parcări în municipiul Timișoara. Activitățile de reparații și întreținere a parcărilor concesionate intră, de asemenea, în sarcina concesionarului.

La Focșani, concesionarul Parking Focșani trebuie să achite pentru bunurile date în administrare, o redevență anuală în cuantum de 50.000 lei, în patru rate egale trimestriale.

La Râmnicu Vâlcea, concesionarul Piețe Prest trebuie să plătească pentru parcările publice cu plată în administrare, o redevență anuală reprezentând un procent de 2% din veniturile încasate, dar nu mai puțin de 5.000 lei/lună.

La Brașov, sumele încasate drept taxe pentru parcare sunt venituri ale concesionarului, acestuia revenindu-i obligația de a plăti o redevență lunară în valoare de 35% din acestea, dar nu mai puțin de 100.000 lei, însă acest contract de concesiune va înceta după finalizarea procedurii de achiziție publică.

”Nivelul redevenței trebuie să constituie unul dintre criteriile obiective care trebuie să aibă legătură directă cu obiectul concesiunii de servicii și să garanteze evaluarea ofertelor în condiții de concurență reală. Redevența trebuie să poată fi încasată indiferent de nivelul de profitabilitate al concesionarului”, transmite Consiliul Concurenței.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 26.9.2019

Lăsați un comentariu


Europa

Emmanuel Macron crede că un acord UE pe Planul de relansare este posibil ”în acest weekend”

Iulian Soare

Președintele Emmanuel Macron consideră că este „posibil și de dorit” încheierea unui acord privind planul de redresare al UE în cadrul summitului european de vineri… Mai mult

Stiri

Răzvan Atim, UiPath: Roboții în administrația publică – muncă de 15 minute realizată în 30 de secunde

Razvan Diaconu

Răzvan Atim, General Manager pentru Europa de Est al UiPath, spune că automatizarea poate rezolva mare parte din neajunsurile cauzate de rularea de aplicații vechi… Mai mult

Stiri

Starea de alertă, prelungită 30 de zile, fără noi restricții

Razvan Diaconu

Guvernul adoptă în ședința extraordinară, miercuri, hotărârea privind prelungirea stării de alertă în România cu alte 30 de zile. În debutul ședinței de guvern premierul… Mai mult

Stiri

Cristin Popa, ANCOM: Pentru excluderea unui furnizor de echipamente 5G e necesară o lege care poate merge pe securitatea cibernetică

Alexandra Pele

În situația în care România dorește să excludă anumiți furnizori de echipamente 5G, acest lucru va fi posibil doar prin adoptarea unei legi speciale care… Mai mult

Stiri

Termenul limită pentru sosirea tabletelor destinate elevilor – 10 septembrie

Mariana Bechir

Cele 250.000 de tablete şi laptopuri vor ajunge cel târziu pe 10 septembrie în școlile unde învață elevii care nu au acces la tehnologia necesară… Mai mult

Stiri

Mihai Matei, ANIS: 23% dintre liceeni abandonează școala. La fiecare 4 ani, mediul de business pierde circa 15.000 de companii care ar putea fi dezvoltate de aceștia

Vladimir Ionescu

Mediul de business pierde, la fiecare patru ani, circa 15.000 de companii din cauza abandonului școlar cauzat de sărăcie, potrivit unui calcul realizat de Mihai… Mai mult

Stiri

Ludovic Orban: Avem nevoie de proceduri de achiziție care să vizeze noi sisteme digitale în toate zonele administrației

Vladimir Ionescu

Aproape toată infrastructura digitală a administrației publice este învechită, necesită o mentenanță costisitoare și ar trebui înlocuită, a declarat miercuri premierul Ludovic Orban, la conferința… Mai mult