fbpx

La obiect

România a consemnat în 2019 cea mai mare scădere a prețului caselor între statele UE. Evoluțiile din 2010 încoace și implicații

România a consemnat în 2019 cea mai mare scădere a prețului caselor între statele UE (valoare ajustată cu inflația), potrivit unei analize publicate de Eurostat.… Mai mult

15.01.2021

Chestiunea

Bugetul 2021: în căutarea unei consolidări fiscale fără șocuri

Bugetul pe anul 2021 reprezintă ora adevărului – atât pentru ieșirea din criza produsă de Covid și menținerea unei direcții de dezvoltare coerente, cât și… Mai mult

14.01.2021

La obiect

Analiză: Cum a schimbat pandemia obiceiurile de consum și economisire din România

Pandemia a schimbat în proporții semnificative obiceiurile de consum, dar și de economisire ale românilor, reiese din datele INS analizate de cursdeguvernare.ro. Rata de economisire… Mai mult

13.01.2021

La obiect

Salariul mediu pe economie a trecut pragul de 700 de euro în noiembrie. Semnal de frână tras de administrația publică

Potrivit datelor publicate de INS, câștigul salarial mediu brut din luna noiembrie 2020 a fost de 5.565 lei, cu 113 lei sau 2,1% mai mult… Mai mult

13.01.2021

Analiză a Consiliului Concurenței asupra parcărilor publice: Contracte pe 10 ani, lipsa concurenței și redevențe pe ”profit” pentru administratori de parcări cu pierderi

de Vladimir Ionescu , 26.9.2019

La Iași, peste 11 autoturisme se ”bat” pe un loc de parcare. Cei mai norocoși sunt șoferi din Timișoara, Brașov și Pitești, unde există câte un loc amenajat de parcare pentru mai puțin de două autoturisme înmatriculate.

Astfel de exemple reies dintr-o analiză a Consiliului Concurenței în care se constantă că autoritățile locale nu au o abordare unitară în ceea ce privește înființarea și administrarea parcărilor publice, astfel încât să crească eficiența gestionării acestora și să se reducă dezechilibrele dintre numărul de mașini și cel de locuri de parcare.

Administrațiile publice municipale decid dacă gestionează în mod direct serviciile publice de parcare sau deleagă gestiunea unor operatori (cu capital public, privat sau mixt) prin negociere directă sau prin licitație publică, încasând redevență de la aceștia.

”În urma analizei, Consiliul Concurenței a constatat că, în unele cazuri, durata contractelor de delegare a gestiunii/concesiune pentru servicii de parcare este foarte mare,existând și posibilitatea de prelungire. De exemplu, în cazul municipiului Constanța durata contractului este de 30 de ani, la Timișoara este de 11 ani, prelungit apoi cu încă 5, iar la Reșita de 10 ani”, se arată în raport.

În municipiul Brașov, parcările publice cu plată sunt exploatate, în baza unei negocieri, de o firmă care exploatează parcările publice cu plată din oraș din anul 2000, deoarece procedura de achiziție publică inițiată în 2017, în vederea delegării gestiunii prin concesionare pentru o durată de 10 ani, nu a fost finalizată fiind contestată.

În aceste condiții, pe perioada derulării contractului, piața este închisă pentru concurență. Ca urmare, Autoritatea de concurență recomandă autorităților publice locale să compatibilizeze contractele și să le limiteze la o perioadă de 5 ani, încadrându-se astfel în recomandările legale (HG nr. 955/2004) și să evite prelungirea nejustificată a duratei contractului de delegare a gestiunii/concesiune.

În ceea ce privește redevența plătită de operatorii care au preluat gestiunea parcărilor publice cu plată, aceasta variază de la un oraș la altul, fără a exista o formulă obiectivă și transparentă de calcul al beneficiilor unității administrativ teritoriale de pe urma operării serviciului.

Astfel, în municipiul Constanța, pentru bunurile date în administrare, concesionarul Confort Urban datorează o redevență anuală reprezentând un procent de 50% din profitul anual aferent activității de gestiune și administrare a domeniului public și privat, fără a se avea în vedere faptul că, în cazul în care concesionarul nu va realiza profit, acesta nu va avea de plătit nicio redevență.

De altfel, din datele financiare publice, rezultă faptul că în anii 2014 și 2016, compania Confort Urban a înregistrat pierderi.

În cazul municipiului Timișoara, concesionarul Drumuri Municipale Timișoara datorează pentru bunurile date în administrare, o redevență anuală reprezentând un procent de 1% din cifra de afaceri obținută din exploatarea obiectului concesiunii. Sumele rezultate din exploatarea sistemului public de parcare se constituie venituri ale concesionarului, acestuia revenindu-i obligația de a folosi 50% din profitul obținut pentru construirea de noi parcări în municipiul Timișoara. Activitățile de reparații și întreținere a parcărilor concesionate intră, de asemenea, în sarcina concesionarului.

La Focșani, concesionarul Parking Focșani trebuie să achite pentru bunurile date în administrare, o redevență anuală în cuantum de 50.000 lei, în patru rate egale trimestriale.

La Râmnicu Vâlcea, concesionarul Piețe Prest trebuie să plătească pentru parcările publice cu plată în administrare, o redevență anuală reprezentând un procent de 2% din veniturile încasate, dar nu mai puțin de 5.000 lei/lună.

La Brașov, sumele încasate drept taxe pentru parcare sunt venituri ale concesionarului, acestuia revenindu-i obligația de a plăti o redevență lunară în valoare de 35% din acestea, dar nu mai puțin de 100.000 lei, însă acest contract de concesiune va înceta după finalizarea procedurii de achiziție publică.

”Nivelul redevenței trebuie să constituie unul dintre criteriile obiective care trebuie să aibă legătură directă cu obiectul concesiunii de servicii și să garanteze evaluarea ofertelor în condiții de concurență reală. Redevența trebuie să poată fi încasată indiferent de nivelul de profitabilitate al concesionarului”, transmite Consiliul Concurenței.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 26.9.2019

Lăsați un comentariu


Europa

Absențele de la muncă au revenit la nivelul anterior pandemiei, în Trim. III – s-a redus semnificativ șomajul tehnic și s-a renunțat la vacanțe

Iulian Soare

Absențele de la muncă, motivate și nemotivate, au coborât în trimestrul al III-lea al anului trecut la nivelul anterior pandemiei. S-a revenit din șomajul tehnic… Mai mult

Europa

Președintele Joe Biden a fost păzit de 150 de soldați ai Gărzii Naționale infectați cu COVID, la ceremonia de învestire

Iulian Soare

Între 150 și 200 dintre soldații Gărzii Naționale, aduși pentru asigurarea siguranței președintelui Joe Biden în ziua învestirii în funcție, au fost testați pozitiv privind… Mai mult

Europa

Timișoara și Cluj Napoca în topul mondial al orașelor în care se poate trăi sănătos

Adrian N Ionescu

Timișoara și Cluj-Napoca Două orașe din România au fost plasate în prima jumătate a unui clasament cu 40 de localități mari, la nivel mondial, în… Mai mult

Stiri

Radu Gavriș, înlocuit din funcția de coordonator al campaniei de luptă anti-Covid la Poliția București

Vladimir Ionescu

Radu Gavriș (foto), a fost demis luni din funcția de coordonator al acțiunilor anti-Covid la nivelul Poliției Capitalei, a anunțat ministrul de Interne, Lucian Bode,… Mai mult

Stiri

Dan Barna: Bugetul României este sub o presiune foarte mare

Vladimir Ionescu

Bugetul României este sub o presiune foarte mare, în momentul de faţă, din cauza necesităţii de a ne încadra în acel deficit de 7% agreat… Mai mult

Stiri

Ministerul Economiei: Aproape 60% din dosarele de granturi pentru capital de lucru au fost procesate

Alexandra Pele

Ministerul Economiei a procesat în ultima săptămână peste 3.800 de solicitări de granturi pentru capital de lucru, numărul de cereri admise fiind de 3.124. Astfel,… Mai mult

Europa

Pentru prima dată în istorie: În 2020 s-a produs mai multă electricitate din surse regenerabile decât din combustibilii fosili, în UE

Adrian N Ionescu

Pentru prima dată în istorie, producția de energie electrică din resurse regenerabile din Uniunea Europeană a întrecut producția din combustibili fosili, în contextul reducerii cererii… Mai mult