joi

28 martie, 2024

7 martie, 2017

Bogdan Nicolae Stan – președintele ANAF

Premierul Sorin Grindeanu și reprezentanții Ministerului Finanțelor au convenit marți câteva măsuri pentru creșterea gradului de colectare a taxelor și impozitelor.

14 măsuri, anunță premierul Grindeanu la RRA, doar 6 comunicate oficial de guvern.

Dintre măsurile comunicate, o parte par imposibil de realizat din condiții obiective.

Premierul promite transparența acțiunilor ANAF


Într-un interviu acordat marți de premierul Grindeanu postului național de Radio, după întâlnirea de lucru de la Palatul Victoria, șeful executivului a afirmat că ANAF a prezentat un set de 14 măsuri, ”care vor fi comunicate public și care vor conduce la o îmbunătățire a activității ANAF”.

Până la acel moment, un comunicat al Guvernului emis după întâlnirea de lucru la care au participat secretarul de stat Ionuț Mișa și Bogdan Nicolae Stan, președinte al ANAF, anunță doar 6 dintre cele 14 măsuri agreate, ” cu implementare până la data de 15 aprilie 2017”:

  • Consilierea contribuabililor pentru plata la timp a taxelor și completarea corectă a declarațiilor fiscale;
  • Îndrumarea contribuabililor pentru accesarea plății eșalonate a obligațiilor fiscale, în cazul în care nu-și pot plăti la timp taxele și impozitele. Această soluție permite acordarea unor facilități cum ar fi anularea penalităților de întârziere, în cazul finalizării eșalonării;
  • Extinderea Serviciului “Spațiul Privat Virtual“ la persoanele juridice și la alte entități fără personalitate juridică;
  • Flexibilizarea modalității de poprire pe conturi în cazul contribuabililor care sunt executați silit, astfel încât suma blocată să nu depășească datoria către ANAF;
  • Inițierea de acțiuni de control în domeniul comerțului on-line;
  • Intensificarea controlului în scopul identificării contribuabililor care înregistrează în evidențele contabile facturi false.

În același comunicat, Guvernul anunță că, în perspectivă, ”este avută în vedere îmbunătățirea relației dintre Fisc și contribuabili, prin aplicarea reglementărilor ce vor fi incluse în noua lege a prevenției”, proiect aflat acum într-o etapă avansată de elaborare în cadrul unui grup de lucru interministerial.

Problemele măsurilor comunicate

Ideea creșterii gradului de colectare a veniturilor este una unanim apreciată și așteptată, dar măsurile anunțate public marți dau puține speranțe că lucrurile se pot schimba doar cu aceste elemente- în lista ”scurtă” comunicată de guvern cu măsurile agreate, care trebuie implementate până pe data de 15 aprilie:

  • Pe primul loc este menționată acțiunea de consiliere a contribuabililor. Or, aceasta este o acțiune de durată, pentru care par că lipsesc resursele umane ale Fiscului.

Mai profund: consilierea contribuabililor ar trebui realizată la momentul depunerii diverselor declarații, de către inspectorul de Fisc, în situația în care aceștia constată greșeli conținute de declarație. Practica uzuală este următoarea: inspectorul nu își asumă azi furnizarea unei soluții considerate corecte, ci trimite contribuabilul la articolul din Codul fiscal, pe care oricum acesta l-a interpretat greșit inițial.

  • Extinderea serviciului ”Spațiu Privat Virtual” pare o bună inițiativă. Dar: șeful Fiscului anunța la finalul lunii ianuarie că resursele tehnologice ale instituției sunt utilizate la capacitate maximă, existând riscul blocării sistemului din cauza lipsei de investiții.

Actuala conducere a ANAF nu a anunțat până în acest moment remedierea situației, astfel încât în sistem să poată fi introduși noi utilizatori.

  • Inițierea de acțiuni de control în domeniul comerțului on-line este o inițiativă anunțată la mijlocul lunii februarie de noua conducere a Fiscului, după ce în octombrie 2016 a fost publicată informația potrivit căreia ANAF își crează o structură specială acestui gen de controale.

Problema este că ministrul Comunicațiilor, Augustin Jianu, a transmis public conducerii ANAF că interogările pe care instituția le poate face pentru a afla date despre deținătorii de ”domeniu.ro” trebuie să fie realizate numai pentru situaţii temeinic fundamentate, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

  • Flexibilizarea măsurii de poprire– așteptată de multă vreme de către contribuabili, are ca prim efect scăderea încasărilor raportate de Fisc. Metoda de a bloca toate contrurile unui datornic și de a executa aceeași sumă de mai multe ori este una abuzivă, care însă a permis ANAF să crească artificial sumele raportate drept colectate.
  • O altă măsură: identificarea contribuabililor care înregistrează în evidențele contabile facturi false.

Problema de principiu: lipsa unei definiri exacte a noțiunii de ”factură falsă”. Foarte probabil, practica introducerii în contabilitate a facturilor cumpărate de pe marginea șosele, caracteristică a ”capitalismului primitiv”, a fost depășită. Inspectorii de Fisc trebuie să verifice existența fizică a unor bunuri sau prestarea efectivă de servicii facturate, ceea ce implică, din nou, o importantă resursă umană și tehnică.

Vești care cresc moralul inspectorilor antifraudă

Un alt subiect discutat la întâlnirea de lucru de marți, anunță comunicatul guvernului, a vizat situația acordării sporului pentru risc și suprasolicitare neuropsihică personalului antifraudă din cadrul ANAF. Președintele ANAF, Bogdan Nicolae Stan, a comunicat premierului că măsura reducerii acestui spor este una strict temporară.

Șeful Executivului a precizat că susține activitatea angajaților ANAF și la rectificarea bugetară vor fi alocate fondurile necesare pentru reluarea plății acestui spor la nivelul de 25% din salariul de încadrare.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: