Analiză

Cum ratează România șansa de a deveni hub regional pe piața gazelor naturale: TAP se mișcă mai repede decât BRUA

Șansele României de găzdui  un hub regional pe piața gazelor naturale sunt pe cale să fie compromise, atâtea cât mai erau, căci resursele din regiunea… Mai mult

15.09.2019

La obiect

Pedeapsă cu închisoarea pentru întârzieri mari la plata taxelor reținute la sursă și pentru evaziune: Proiect depus de ministrul Finanțelor

Ministrul Finanțelor a înregistrat la Senat un poriect pentru modificarea Legii 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale și pentru creșterea ratei de colectare la… Mai mult

15.09.2019

La obiect

Parlamentul UE a desemnat echipa ce va negocia șefia Parchetului European

Parlamentul European și-a desemnat joi noua echipă pentru negocierea, cu Consiliul UE, a poziției de procuror-șef european. Mandatul celor trei europarlamentari este de a obține… Mai mult

12.09.2019

Chestiunea

Creșterea puterii de cumpărare a salariilor se menține la peste 10%, productivitatea muncii la +0,2%

Conform datelor publicate de INS, câștigul salarial mediu brut din luna iulie 2019 a fost de 5.091 lei, cu 0,7% mai mic faţă de luna… Mai mult

12.09.2019

Cronicile

AmCham Romania / Vulnerabilități în execuţia bugetului de stat pentru 2017

de Victor Bratu 2.3.2017

AmCham România semnalează, joi, posibile derapaje bugetare și atrage atenția, prin intermediul unui comunicat de presă, asupra faptului că beneficiile economice pe termen scurt ale unei bugetări optimiste pot genera, pe termen mediu, costuri ridicate ce vor afecta atât  comunitatea de afaceri, cât și întreaga populație.

Deşi recunoaştem legitimitatea premizelor pe care este construit Bugetul de Stat prin care se urmăreşte creştere economică şi îmbunătăţirea bunăstării populaţiei, considerăm că obiectivele bugetare trebuie corelate cu realităţile economice iar eventualele vulnerabilităţi remediate în timp util, afirmă comunicatul.

În acest context, în continuarea punctului de vedere exprimat pe tema Bugetului de Stat pentru 2017, AmCham România evidențiază principalele provocări pe care Legea Bugetului de Stat pentru 2017 le prezintă:

Proiecţia bugetară foarte optimistă poate prejudicia echilibrul macroeconomic.

Bugetul actual țintește o creștere economică de 5,2%, superioară previziunilor mult mai prudente emise de instituții precum Comisia Europeană, Banca Mondială, Fondul Monetar Internaţional sau bănci locale, care plasează creșterea PIB între 3,7% – 4,4%. Nivelul veniturilor la bugetul consolidat şi creşterea cheltuielilor raportate recent pentru luna ianuarie 2017 confirmă îngrijorarea exprimată vis a vis de acest aspect.

Raportul între cheltuieli şi investiţii, în defavoarea acestora din urmă, nu susţine obiectivul de a crea servicii cu valoare adăugată mare în economie.

Deşi pe termen scurt creşterea economică bazată pe consum favorizează  unele sectoare, o accentuare a consumului poate avea ca efecte creşterea inflaţiei, pe termen mediu aceasta afectând creşterea economică sustenabilă și puterea de cumpărare a populaţiei. Un avans economic sănătos presupune corelarea creşterii salariilor cu nivelul de performanţă şi productivitate, şi cu îmbunătățirea calităţii infrastructurii şi serviciilor publice.

Suprabugetarea nivelului de absorbție a fondurilor europene nu ține cont de performanța slabă înregistrată de România în acest domeniu.

În plus, condiționarea unei părți importante din cheltuielile cu investiții – 4,5 miliarde lei din totalul de 9,9 miliarde lei – de finanţarea din surse europene poate duce la nerealizarea investițiilor asumate datorită ritmului redus de absorbție a fondurilor europene, ceea ce va limita creșterea economică vizată.

Alocările insuficiente pentru cheltuielile bugetare de tipul pensiilor și asistenței sociale sau dobânzilor pun o presiune mare asupra bugetului consolidat.

Bugetul pentru asigurări sociale va fi  grevat semnificativ în contextul creșterii cu 10% a punctului de pensie. Este de așteptat ca nivelul cheltuielilor cu dobânzile să fie influențat atât de valoarea nominală mai mare a deficitului bugetar, cât și de o creștere anticipată a serviciului datoriei publice în contextul tendinţei globale de creştere a costurilor de creditare.

Asumarea de angajamente viitoare în lipsa unor bugete multianuale fac posibile derapaje ale cheltuielilor publice.

Deși proiecțiile bugetare și un cadru multianual care să susțină finanțarea proiectelor complexe de investiții sunt exerciții necesare, este recomandat ca acestea să fie implementate într-un context de bugetare multianuală care să ofere imaginea completă a angajării resurselor bugetare, dar și a veniturilor așteptate. În caz contrar, există riscul asumării de angajamente care să nu producă efecte concrete în viitor în lipsa realizării de venituri suficiente pentru a le acoperi. În plus, o astfel de abordare va perpetua experienţa profund ineficientă şi costisitoare pentru ţara noastră de a începe numeroase proiecte de investiţii  care au rămas, însă, nefinalizate.

Este important de notat, că potrivit estimărilor Consiliului Fiscal, dacă riscurile identificate s-ar materializa, deficitul bugetar în anul 2017 ar fi de cel puțin 4%, un  nivel  îngrijorător atât prin raportare la plafonul de referință al Pactului de Stabilitate și Creștere, cât și prin raportare la principiile economice ale managementului anti ciclic al politicilor fiscale.

Pentru mediul de afaceri pe care îl reprezentăm, planificarea bugetară ar trebui să confere stabilitate şi predictibilitate, însă aspectele menționate mai sus pun sub semnul întrebării sustenabilitatea Strategiei Fiscal Bugetare pentru perioada 2017-2019.

Astfel, reiterăm importanța evitării oricăror abateri ce ar putea determina  renunţarea la investiţii, intervenții la nivelul politicilor fiscale, creșterea costurilor de finanțare în economie atât pentru mediul de afaceri, cât şi populație în general, în special pe fondul unor fluctuaţii economice.

AmCham Romania consideră că procesul de consultare asupra planificării bugetare trebuie să ţină cont de opiniile formulate de instituţiile avizate care oferă expertiză complementară decidenţilor implicaţi direct, precum Consiliul Fiscal sau Banca Naţională pentru a asigura coerenţă, continuitate şi echilibru în abordarea programării financiare.

Camera de Comerț Americană în România (AmCham România) este cea mai reprezentativă  asociaţie profesională de afaceri, înfiinţată în anul 1993 de un grup de companii americane, dar care reuneşte în prezent peste 400 de companii americane, internaţionale şi locale.

AmCham România este ferm angajată în facilitarea unui dialog deschis între comunitatea de afaceri şi autorităţile centrale, promovând soluţii şi priorităţi pentru îmbunătăţirea mediul de afaceri şi creşterea competitivităţii economice a României în plan regional şi european. AmCham Romania este membră a U.S. Chamber of Commerce şi a reţelei europene AmChams in Europe.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 2.3.2017

Lăsați un comentariu


Stiri

Cristian Grosu / Criza care urmează și percepția ei

Cristian Grosu

Scurt, că altfel –  dată fiind tema – ar fi o impietate: Contextul, criza care vine pentru România și săptămâna de ceață. Mai întâi, săptămâna… Mai mult

Stiri

Piața recuperează: Cursul la 4,75 lei/euro, după o săptămână de depreciere accentuată

Adrian N Ionescu

Euro se menține pe tendința de depreciere substanțială declanșată săptămâna trecută, ajungând luni dimineață la un nou maxim al ultimelor trei luni, de 4,7536 de… Mai mult

Stiri

Producția de electricitate – aproape de minimele ultimilor 20 de ani. Hidroelectrica, obligată să acopere problemele sistemului

Adrian N Ionescu

Hidroelectrica s-a văzut nevoită să crească de aproape trei ori producția în primele ore ale zilei de luni, după ce sistemul energetic s-a apropiat din… Mai mult

Europa

Paradox: Numărul mașinilor diesel a crescut în UE cu 74% față de 2016, când a izbucnit scandalul Volkswagen

Iulian Soare

Numărul autovehiculelor diesel care circulă pe drumurile din Europa a ajuns la 51 de milioane, în creştere cu 74% comparativ cu 2016, anul în care… Mai mult

Europa

Agenția de turism Thomas Cook a intrat în insolvență

Vladimir Ionescu

Thomas Cook, cea mai veche agenție de turism din lume, cu o istorie de 178 de ani, a intrat luni în insolvență, transmite presa internațională.… Mai mult

Stiri

Benny Gantz a obţinut susţinerea pentru formarea unui nou guvern în Israel

Iulian Soare

Partidul israelian ”Lista arabă unită” (Joint List) a decis să îl susţină pe fostul şef al Statului major al armatei, Benny Gantz, pentru formarea unui… Mai mult

Stiri

Avertisment OMM: 2015-2019, cel mai călduros cincinal din istoria înregistrărilor meteorologice

Vladimir Ionescu

Intervalul 2015-2019 reprezintă cea mai călduroasă perioadă de cinci ani din istoria înregistrărilor meteorologice, începute acum 150 de ani, potrivit Organizaţiei Meteorologice Mondiale (OMM), transmite… Mai mult