Analiză

Deficitul comercial se adâncește spre valorile din timpul crizei: creştere cu o treime faţă de anul trecut

Deficitul comercial la nivelul lunii martie 2019 a fost de 1.232,1 milioane euro, cu circa 16% mai mare decât în aceeaşi lună a anului precedent.… Mai mult

14.05.2019

La obiect

Semne de oboseală în industrie: Ritmul comenzilor noi – la cel mai scăzut nivel din iunie 2017

Comenzile noi în industria prelucrătoare au evoluat sub potențial pentru a treia lună consecutiv, confirmând astfel slăbiciunile sectorului, altfel spus „maturitatea ciclului investițional post-criză”, potrivit… Mai mult

13.05.2019

Chestiunea

Sistemul cu 15 ani de învățământ obligatoriu: lipsesc doar infrastructura, banii de investiții și posibilitatea de-a funcționa

Potrivit reformei elaborate de ministrul Ecaterina Andronescu, românii vor fi obligați să urmeze 15 ani în sistemul de educație, trei fiind învățământ preșcolar și ceilalți… Mai mult

13.05.2019

La obiect

Inflaţia rămâne peste 4%, s-a redus drastic spaţiul pentru revenirea spre 3% pe final de an

Preţurile de consum pentru populaţie au crescut în luna aprilie 2019 cu 0,61%, valoare mai mare decât în aceeaşi lună a anului anterior (+0,54%). Astfel,… Mai mult

13.05.2019

Cronicile

”Alianța Vestului” – lansată: Marile orașe din Transilvania nu mai așteaptă după incapacitatea guvernului de-a atrage fonduri europene

de Razvan Diaconu , 9.12.2018

”Alianța Vestului” (AVE), platforma prin care municipiile Cluj Napoca, Timișoara, Arad și Oradea vor să construiască proiecte mari de infrastructură pe bani europeni accesați direct, a fost lansată sâmbătă, la Timișoara.

Este o inițiativă în premieră în UE – ca două regiuni, cu patru orașe importante, să se asocieze și să propună Bruxelles -ului proiecte de mobilitate urbană și de dezvoltare economică.

Asociația de dezvoltare interregională va fi înființată în prima jumătate a anului viitor și va accesa bani europeni începând cu exercițiul financiar 2021 – 2027, pentru mari investiții în orașele partenere dar și pentru drumuri expres, autostrăzi și trenuri de mare viteză care să le unească.

Această structură va suplini lipsa regionalizării, fără de care nu pot fi atrase finanțări pentru proiecte ce se întind pe mai multe județe.

Obiectivul asociației: crearea unei prosperităţi reale în regiune, pentru stoparea emigrării românilor şi aducerea înapoi a celor plecaţi.

Proiecte ce ar putea fi construite prin această platfomă:

  • accelerarea proiectului Autostrăzii Transilvania
  • autostrada Via Carpathia
  • susținerea Autostrăzii Timișoara – Belgrad
  • dezvoltarea unui tren de mare viteză între cele patru orașe
  • finalizarea centurilor
  • dezvoltarea aeroporturilor și a facilităților la ele
  • rețea de transport public intraregional și interregional
  • creșterea mobilității ecologice prin proiecte de tramvai, troliebuze și autobuze (toate electrice), metrou metropolitan

Folosirea avantajelor competitive din zonă

Emil Boc a explicat că inițiativa nu are niciun fel de legătură cu vreun proiect de separatism teritorial și nu dorește să pună sub semnul întrebării statul național unitar român:

Nu este îndreptată împotriva guvernării de la București, ci să avem o Românie mai bogată, își propune să aibă locuri bogate în România. Are la bază principiul subsidiarității, care stă la baza construcției Uniunii Europene.

Ce spune acest principiu? Că decizia trebuie să fie luată de către autoritatea publică cea mai apropiată de cetățean și de nevoile lui (…)

Discutăm cu UE și partenerii naționali pentru a beneficia de fondurile UE. Regiunile noastre au avantaje competive cum ar fi inovare, resurse umane și creativitatea umane, de ce să nu le fructificăm?

Platfoma permite un contact direct cu Bruxelles-ul, ceea ce nu era permis până acum, deoarece România nu a făcut regionalizarea, și deschide posibilitatea de a accesa fonduri europene direct de la Bruxelles.

Bunele practici, preluate automat

Primarul din Oradea, Ilie Bolojan, a explicat că că o conectare mai bună a celor patru oraşe, rutier, feroviar, dar şi din punct de vedere al ideilor, al sistemelor informatice, al mediului universitar, se poate forma un baraj pentru migrarea românilor în Europa.

(Citiți și: ”Autostrada Iași – Tg.Mureș a dispărut din Programul Operațional Infrastructură Mare 2021-2027 ”)

Potrivit acestuia, studiile arată că o bună parte din români optează pentru o migraţie internă, iar această dezvoltare economică, urmărită de AVE se doreşte a fi un factor de atracţie pentru ca aceia care caută un viitor mai bun să-l poată găsi în România:

Obiectivul este să constituim o asociație de dezvoltare inter-regională, să fie un partener al Guvernului și CE, să fim un baraj pentru emigrarea românilor în Europa, iar dezvoltarea și investițiile să fie un factor de atracție pentru ca cei care caută un viitor mai bun să îl găsească în România.

Tot ce funcționează bine într-un oraș să fie preluat de celelalte orașe.

Cele patru principii ale Alianței

  • dezvoltarea comunităților – pentru a susține dezvoltarea României
  • libertatea comunităților de a se asocia, de a atrage și a-și utiliza eficient resursele
  • mai multă putere pentru comunitățile locale, prin asocieri intra și interregionale în structuri nebirocratice
  • stabilitatea administrației, evidentă în cazul administrațiilor locale, în raport cu cea centrală

Platforma, deschisă și altor orașe, dar numai pe obiective concrete

Alianța Vestului rămâne deschisă, dar nu ”de-a valma”, a declarat Nicolae Robu, primarul Timișoarei, pentru ca platforma să rămână concentrată pe obiective concrete.

(Citiți și: ”România mare și fracturată: Centenarul Marii Uniri va găsi o țară cu o structură și mai dezechilibrată decât e astăzi”)

La numai câteva ore după lansare, președintele PNL Bistrița-Năsăud, Ioan Turc, scria pe Facebook:

Cred că șansa orașului nostru (Bistrița – n. red.) este să devină cât mai repede parte a acestei alianțe administrative. Bistrița poate să fie cu adevărat europeanā!

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.12.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Cinci militari români, răniți în Afganistan

Vladimir Ionescu

Cinci militari din Batalionul 300 Protecția Forței “Sfântul Andrei”, care se află în misiune în Afganistan, au fost răniți vineri, în timp ce executau o… Mai mult

Europa

Polonia a depus plângere la CJUE împotriva directivei drepturilor de autor

Vladimir Ionescu

Polonia a depus vineri o plângere la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) împotriva controversatei reforme a drepturilor de autor adoptată în aprilie, a… Mai mult

Stiri

„Legea Belina” – contestată la CCR de Preşedintele Iohannis. Legea scuteşte de taxe anumite obiective insulare

Vladimir Ionescu

Președintele Klaus Iohannis a sesizat Curtea Consituțională privind neconstituționalitatea legii aprobată de Parlament care care prevede un regim fiscal derogatoriu pentru terenurile şi construcţiile din… Mai mult

Stiri

[P] Liviu Dragnea a declarat război României! 26 mai, ziua victoriei pentru România normală

Advertor Point

Președintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat că duminică, la sfârșitul zilei de alegeri, va lua o decizie în ce privește candidatura sa la funcția de… Mai mult

Europa

SUA îl acuză pe Julian Assange de încă 17 fapte, inclusiv de spionaj

Iulian Soare

Statele Unite au formulat 17 noi capete de acuzare împotriva lui Julian Assange, inclusiv spionaj – el este acuzat că a cerut, primit şi publicat… Mai mult

Europa

Angela Cristea: Răbdarea Comisiei Europene față de România se cam termină

Vladimir Ionescu

Răbdarea instituțiilor europene și a statelor membre față de autoritățile de la București este pe sfârșite, iar România ar trebui să-și îndeplinească ăn cel mai… Mai mult

Stiri

Scandalul senatorului transportat cu elicopterul SMURD. Managerul spitalului din Suceava: „A țipat și a amenințat!”

Vladimir Ionescu

Senatorul PSD Virginel Iordache (foto) a fost transportat de la Suceava cu un elicopter SMURD la Institutul „Matei Balş” din Capitală, deşi diagnosticul indica o… Mai mult