Comisia Europeană a aprobat ajutoare de stat de 2,9 miliarde de euro pentru o nouă alianță continentală menită să sprijine producţia de baterii pentru mașini electrice și tranziția producătorilor auto.
Alianța este formată din 42 companii din 12 state europene, inclusiv BMW și filiala Tesla din Germania și va realiza proiectul denumit „European Battery Innovation”, destinat sprijinirii lanțurilor de valoare în producția bateriilor.
Proiectul are în vedere și atragerea de investiții private de 9 miliarde de euro.
Ajutoarele de stat respectă orientările specifice proiectelor importante de interes comun (IPCEI), spune un comunicat al Comisiei Europene.
Comisia Europeană susține astfel o a doua alianţă în domeniu cu scopul de a reduce importurile din China, după lansarea în 2017 a Alianței Europene pentru Baterii (European Battery Alliance), pentru care a aprobat un alt ajutor de stat comun, de 3,2 miliarde de euro, la sfârșitul anului 2019.
(Citiți și: „”Alianța bateriilor” prinde putere – Comisia aprobă 3,2 mld euro ajutor de stat pentru 7 state UE”)
Dintre cele 42 de companii care formează noua alianță, se mai remarcă Fiat Chrysler Automobiles, Enel X, Arkema, Borealis, Solvay, Sunlight Systems și altele din Austria, Belgia, Croaţia, Finlanda, Franţa, Germania, Grecia, Italia, Polonia, Slovacia, Spania şi Suedia.
Guvernul german va pune la dispoziție, inițial, un miliard de euro, dintr-un total de 1,6 miliarde de euro, potrivit Reuters.
(Citiți și: ”Cum doarme UE sub industria strategică a mașinilor electrice: Viitorul tocmai a ajuns între China și Africa”)
Concurența chineză
Decizia Comisiei este menită să reducă decalajele ce despart UE de marele rival în domeniu, China, care produce 80% din totalul bateriilor electrice la nivel global. În Europa se produc doar 3% din bateriile electrice folosite la nivel mondial.
Presiunile pentru subvenţii vin pe fondul eforturilor Franţei şi Germaniei de a se asigura că sectorul auto european nu rămâne în urmă în tranziţia de la motoarele pe benzină şi motorină la cele electrice.
Piaţa mondială a bateriilor pentru automobilele electrice ar urma să înregistreze un ritm mediu de creştere de 52% pe an până în 2025, anul când cererea va depăşi capacitatea, iar piaţa totală ar putea ajunge la 247 de miliarde de dolari în 2030, potrivit datelor citate de Agerpres.