Comisia Europeană a aprobat luni un ajutor de stat notificat în comun de șapte state membre – Belgia, Finlanda, Franța, Germania, Italia, Polonia și Suedia – acordat pentru un proiect important de interes european comun (IPCEI).
Acest proiect comun de cercetare și inovare vizează toate segmentele lanțului valoric specific bateriilor, un produs pentru care se estimează o creștere accelerată a cererii în următorii ani.
Finanțarea totală furnizată de cele șapte state acestui proiect (ce se va derula până în 2031, cu termene de finalizare diferite, pe subproiecte) se ridică la 3,2 miliarde de euro și va angrena investiții private de alte cinci miliarde euro, conform unui comunicat al Comisiei.
Acest proiect paneuropean va implica 17 participanți direcți, în mare parte actori industriali, inclusiv IMM-uri, unii dintre acești actori desfășurând activități în mai multe state membre. Participanții direcți vor colabora strâns între ei, dar și cu cei peste 70 de parteneri externi, IMM-uri și organizații publice de cercetare din Europa.
(Citiți și: ”China le amintește SUA de chestiunea ”pământurilor rare”, de care depinde tehnologia americană”)
Sumele alocate de fiecare stat participant la proiect:
- Belgia – 80 milioane euro
- Finlanda – 30 milioane euro
- Franța – – până la 960 de miliaone
- Germania – până la 1.25 miliarde
- Italia – 570 milioane
- Polonia – 240 de milioane de euro
- Suedia – 50 de milioane de euro
Tranziția la neutralitatea climatică, inclusiv prin mobilitate curată și cu emisii reduse, va oferi oportunități importante pentru creștere economică, crearea de locuri de muncă și dezvoltare tehnologică.
Politicile de cercetare, dezvoltare și inovare vor avea un rol esențial pentru a facilita Europei și statelor membre să profite la maximum de această tranziție. La sfârșitul anului 2017, Comisia a înființat Alianța Bateriilor și în 2018 a adoptat un plan strategic de acțiune în domeniu.
Proiectul celor șapte state pentru care s-au aprobat luni ajutoarele de stat sprijină dezvoltarea de tehnologii inovatoare și durabile pentru baterii care au o durată de viață mai lungă, timpi mai mici de încărcare, sunt mai sigure și sunt mai ecologice decât cele disponibile în prezent.
De asemenea, proiectul presupune activități de cercetare și de dezvoltare ambițioase și riscante, cu inovare de-a lungul lanțului valoric al bateriilor, de la extracția și prelucrarea materiilor prime, la proiectarea celulelor și modulelor, până la reciclarea bateriilor uzate.
Cele patru segmente pe care se vor concentra participanții la proiectul patru domenii:
(1) materii prime și avansate: Proiectul își propune să dezvolte procese inovatoare durabile care să permită extragerea, concentrarea, rafinarea și purificarea minereurilor pentru a genera materii prime de înaltă puritate. În ceea ce privește materialele avansate (cum ar fi catodii, anodii și electroliții), proiectul își propune să îmbunătățească materialele existente sau să creeze altele noi, care să fie utilizate în celule de baterii inovatoare.
(2) Celule și module: Proiectul își propune să dezvolte celule și module inovatoare concepute pentru a satisface siguranța și performanțele necesare atât pentru utilizare auto, cât și în alte industrii (de exemplu, stocarea staționară a energiei, instrumente electrice etc.).
(3) Sisteme de baterii: Proiectul își propune să dezvolte sisteme inovatoare de baterii, inclusiv software și algoritmi de gestionare a bateriilor, precum și metode de testare inovatoare.
(4) Reconfigurarea, reciclarea și perfecționarea: Proiectul își propune să proiecteze procese sigure și inovatoare de colectare, demontare, reconfigurare, reciclare și rafinare a materialelor reciclate.