Compania Airbus Helicopters, divizia pentru elicoptere a gigantului aeronautic Airbus, a trimis o scrisoare oficială firmei IAR SA Ghimbav, controlată de statul roman și cu care societatea se află într-un parteneriat pentru întreținerea si modernizarea elicopterelor, în care solicită informații legate de memorandumul semnat între IAR și compania americană Bell Helicopter, avertizând că acesta “pune în pericol prezența Airbus Helicopters în România”.
Scrisoarea, obținută de News.ro, este semnată de Olivier Michalon, Senior Vice President responsabil pentru Europa în cadrul Airbus Helicopters, și a fost transmisă pe 15 decembrie directorului general al IAR SA, Ion Dumitrescu.
O copie a documentului a fost transmisă și ministrului Economiei, Costin Borc, care este și vicepremier. Ministerul Economiei deține 64,89% din acțiunile IAR SA.
Scrisoarea a fost transmisă după ce, în 14 noiembrie, compania americană Bell Helicopter, controlată de grupul Textron, a anunțat că a semnat un memorandum de înțelegere cu IAR Ghimbav.
Înțelegerea prevede că cele două părți discută despre o eventuală colaborare ce ar putea consta în sprijin tehnic, în cazul în care România va cumpăra elicopterul de atac AH-1Z Viper produs de grupul american, deși o astfel de opțiune nu a fost niciodată făcută publica de către autoritățile române.
În comunicatul oficial publicat de către Bell, directorul general al IAR SA este citat cu o declarație în care susține entuziast colaborarea cu compania americană.
“Bell Helicopter este un partener global puternic și suntem încântați să avem această oportunitate. Urmează să explorăm diverse modalități de colaborare pentru una dintre cele mai capabile platforme din lume”, a afirmat Ion Dumitrescu, citat în comunicatul Bell Helicopter.
Grupul Airbus a reacționat la anunțul din 14 noiembrie prin discuții cu vicepremierul Costin Borc, cel care are, în mod normal, un cuvânt greu de spus ca reprezentant al acționarului majoritar în raport cu IAR. Însă Costin Borc le-a spus reprezentantilor Airbus Helicopters că statul roman nu a fost implicat în documentul semnat cu Bell.
“În urma corespondenței avute cu privire la aceste aspecte cu vicepremierul României, domnul Costin Borc, (…) am stabilit că autoritățle române nu au fost implicate nici ca parte semnatară și nici în alt fel în relațiile de afaceri între IAR și Bell Helicopters, inclusiv negocierile pe care le-ați desfășurat și care au avut ca rezultat semnarea memorandumului menționat”, se arată în scrisoarea obținută de News.ro.
Potrivit Airbus Helicopters, vicepremierul Borc le-a solicitat reprezentanților companiei franceze să se adreseze direct directorului general al IAR.
Reprezentanții Airbus îl avertizează pe directorul IAR că Bell este un competitor direct al Airbus Helicopters.
“Cum ne-am exprimat deja îngrijorările către Guvernul României, o astfel de colaborare între IAR și concurentul nostru direct Bell Helicopter ne ridică o îngrijorare legitimă legată de colaborarea noastră extinsă în cadrul companiei mixte, care a avut ca rezultat crearea Airbus Helicopters Romania SA”, precizează Airbus Helicopters, în scrisoarea menționată.
Airbus Helicopters Romania SA este o companie mixtă creată în 2002, la Ghimbav, între Eurocopter, vechea denumire a Airbus Helicopters, și IAR SA și care realizează servicii de mentenanță, modernizare și reparații pentru elicopterele produse de grupul Airbus, precum și de vânzare a elicopterelor noi.
Separat de compania mixtă, Airbus Helicopters a construit o uzină nouă la Ghimbav, inaugurată în septembrie 2016 în prezența președintelui Franței, François Hollande, și care urmează să producă modelul de elicopter H215.
Francezii de la Airbus Helicopters vor să știe dacă memorandumul semnat între IAR și Bell este compatibil cu continuarea colaborării dintre IAR și Airbus.
“Suntem interesați să cunoaștem detalii ale colaborării dintre IAR și Bell Helicopter pentru a determina compatibilitatea termenilor acestei colaborări cu termenii colaborării din cadrul companiei mixte, așa cum au fost agreați de comun accord în cadrul Acordului Acționarilor semnat în 23 iulie 2001 între Airbus Helicopters (anterior denumită Eurocopter SAS) și IAR, cu amendamentele ulterioare”, arată scrisoarea trimisă de Airbus Helicopters.
Acordul Acționarilor prevede că, în cazul în care societatea IAR este cumpărată sau controlată de un concurent al oricarei companii din grupul EADS, compania mixtă urmează să intre în posesia Airbus, dacă grupul își exprimă unilateral o astfel de intenție.
Mai exact, Airbus Helicopters ar avea dreptul de a cumpăra partea IAR în compania mixtă. Airbus Helicopters avertizează că acordul dintre IAR și Bell pune în pericol întreaga prezență a Airbus în România.
“Vă mai solicităm prin această scrisoare să ne informați în legătură cu orice evoluție viitoare a relațiilor de cooperare dintre IAR și Bell Helicopter, deoarece aceasta poate pune în pericol prezența Airbus Helicopter în România”, mai arată scrisoarea.
În acest an, Airbus a avut deja o experiență negativă cu un alt stat din regiune, Polonia, care a inghețat negocierile cu Airbus Helicopters cu privire la achiziția a 50 de elicoptere H-225M Caracal, după schimbarea guvernului.