Un Airbus A380, cel mai mare avion de pasageri din lume, a testat folosirea unui combustibil bazat pe ulei de gătit. Airbus caută o cale de a reduce emisiile de carbon, dar și de a relansa producția de A380.
Avionul a făcut un zbor de trei ore de la aeroportul Blagnac din Toulouse (sediul central francez al Airbus), pe 25 martie. A fost alimentat cu Sustainable Aviation Fuel (SAF), un combustibil realizat în principal din ulei de gătit uzat și grăsimi reziduale, și a funcționat cu un singur motor Rolls-Royce Trent 900, potrivit CNN.
Airbus A380 pare menit testelor, deocamdată, după ce a intrat în declin în ultimii ani, tocmai din cauza consumului ineficient de combustibil. Airbus a livrat ultimul A380 companiei aeriene Dubai Emirates la sfârșitul anului 2021.
Airbus a anunțat că avionul gigant va fi testat cu un motor experimental alimentat cu hidrogen, o altă inovație menită să facă zborul mai puțin dăunător pentru mediu.
Calea Airbus spre aeronave cu zero emisii poluante
Airbus a făcut apoi cu un al doilea zbor cu A380, folosind același combuistibil SAF pe 29 martie, zburând de la Toulouse la Nisa. Scopul a fost monitorizarea decolării și aterizării. Combustibilul folosit a fost furnizat de TotalEnergies, care l-a obținut din esteri hidrogenați și acizi grași (HEFA).
Airbus a testat în trecut acest combustitbil și pe alte avioane (A350 și A319) și speră ca aeronavele sale să fie certificate pentru a zbura cu SAF până la sfârșitul acestui deceniu. În prezent, aeronavele Airbus pot fi alimentate cu până la 50% ulei de gătit, amestecat cu kerosen.
„Creșterea utilizării SAF pe post de combustibil rămâne o cale-cheie pentru ca industria să-și atingă ținta de zero emisii de carbon până în 2050”, a spus Airbus într-un comunicat. Compania susține că avioanele care zboară cu SAF ar putea atinge între 53% și 71% din reducerea emisiilor necesară pentru atingerea acestei ținte.
Airbus intenționează să scoată pe piață primele aeronave cu emisii zero până în 2035.
Despre SAF se soune că este un combustibil sustenabil deoarece absoarbe CO2 pe durata cultivării ingredientelor organice din care este creat.
SAF este deja folosit în cantități limitate de unele companii aeriene. Dar nu este de așteaptat să fie adoptat prea curând la scară largă din cauza costurilor ridicate, potrivit sursei citate.
***