La obiect

Creşterea salariului mediu real revine (nesustenabil) peste pragul de 10%. Evoluția pe domenii

Câștigul salarial mediu brut din luna aprilie 2018 a fost de 5.105 lei, cu 1,1% mai mare faţă de luna precedentă, potrivit datelor publicate de… Mai mult

10.06.2019

Analiză

Deficitul guvernamental, în afara practicii europene: Cum stau ceilalți

România a înregistrat în 2018 cel mai mare deficit guvernamental dintre statele UE, potrivit datelor publicate de Eurostat, cu excepţia puţin relevantă a Ciprului (-4,8%… Mai mult

09.06.2019

La obiect

Cum doarme UE sub industria strategică a mașinilor electrice: Viitorul tocmai a ajuns între China și Africa

Textul de mai jos e compus din fragmente ale analizei apărute în numărul 98 al publicației exclusiv print CRONICILE Curs de Guvernare.  Un moment de… Mai mult

07.06.2019

Analiză

Mda..: Creșterea economică de 5%, integral pe consum. Industria nu mai e locomotiva – contribuţia ei la PIB e la jumătate faţă de cea contabilizată de sectorul bugetar

Institutul Național de Statistică a confirmat estimarea-semnal de la mijlocul lunii trecute și a anunțat o creștere a Produsului Intern Brut pe primul trimestru din… Mai mult

06.06.2019

Cronicile

Adoptarea Codului administrativ prin OUG, ”un exces de putere” – profesori de Drept scriu Guvernului

de Mariana Bechir , 12.6.2019

Adoptarea Codului administrativ prin OUG ar însemna un exces de putere din partea Guvernului, atenționează mai multe cadre universitare de la facultăți de Drept importante din țară care i-au transmis premierului Viorica Dăncilă o scrisoare deschisă.

Semnatarii cer renunțarea la ordonanță și eventuala transformare a acesteia într-un proiect de lege ce să fie propus Parlamentului, “unica autoritate leguitoare a țării”. Această variantă ar reprezenta o garanție nu numai pentru respectarea principiului separației puterilor în stat, dar și pentru asigurarea unei legislații clare, precise și predictibile pentru sistemul administrativ din România, precizează profesorii de Drept semnatari ai apelului.

Prezentăm integral scrisoarea deschisă a cadrelor universitare: 

Stimată doamnă Prim-ministru,

Având în vedere informațiile vehiculate în spațiul public cu privire la intenția Guvernului de a adopta Codul administrativ prin intermediul delegării legislative, cadrele didactice semnatare ale prezentei scrisori atrag atenția cu privire la consecințele negative pe care o asemenea măsură de politică legislativă a Guvernului României le poate avea asupra bunei funcționări a sistemului administrativ din România.

Semnatarii prezentei scrisori sunt împotriva adoptării Codului administrativ prin intermediul delegării legislative.

Conform art. 115 alin. (4) din Constituția României și a unei bogate jurisprudențe a Curții Constituționale, ordonanțele de urgență pot fi adoptate numai în situația în care sunt întrunite în mod cumulativ trei condiții: existența unei situații extraordinare, reglementarea acesteia să nu poată fi amânată și urgența să fie motivată în cuprinsul ordonanței.

Pe de o parte, situația extraordinară a cărei reglementare nu mai poate fi amânată presupune existența unei stări de fapt obiective, cuantificabile, independente de voința Guvernului, care ar pune în pericol un interes public. Pe de altă parte, urgența reglementării nu poate fi justificată prin utilitatea sau oportunitatea unei reglementări, indiferent cât de importantă ar putea fi respectiva reglementare pentru întreaga societate.

Or, codificarea prin ordonanță de urgență a întregii legislații care vizează organizarea și funcționarea autorităților administrației publice din România este o adevărată contradicție în termeni, fiind absolut imposibilă justificarea urgenței într-o asemenea situație.

În limbajul specific specialiștilor în drept administrativ, adoptarea prin ordonanță de urgență a Codului administrativ echivalează cu un exces de putere, anume exercitarea dreptului de apreciere al Guvernului României cu încălcarea limitelor competenței prevăzute de însăși Constituția României, în art. 115 alin. (4).

Nu în ultimul rând, în opinia semnatarilor acestei scrisori, opera de codificare a legislației în materia organizării și funcționării autorităților administrației publice trebuie să fie rezultatul voinței Parlamentului României, ca unică autoritate legiuitoare a țării.

De altfel, Codul administrativ a fost adoptat de Parlament în 2018. În urma controlului de constituționalitate a priori, legea a fost declarată neconstituțională, în ansamblul său, prin Decizia Curții Constituționale nr. 681/2018.

Însă, așa cum prevede însăși jurisprudența Curții Constituționale, soluția în asemenea situații este ca procesul legislativ să fie reluat cu respectarea indicațiilor cuprinse în decizia de admitere a Curții Constituționale (cu referire la viciile de neconstituționalitate extrinsecă), avându-se în vedere, desigur, și dispozițiile art. 20-22 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative.

Semnatarii acestei scrisori își exprimă încrederea că argumentele obiective și tehnice vor prevala în deciziile Guvernului României din materia codificării dreptului administrativ și că Guvernul României va acționa în limitele competenței sale constituționale, eventual transformând proiectul de ordonanță de urgență în proiect de lege privind Codul administrativ, urmând ca acest proiect să fie depus în Parlament și supus dezbaterilor parlamentare.

O astfel de soluție ar reprezenta o garanție nu numai pentru respectarea principiului separației puterilor în stat, dar și pentru asigurarea unei legislații clare, precise și predictibile pentru sistemul administrativ din România.

Semnatarii:

Conf. univ. dr. Alexandru Sorin Ciobanu, Facultatea de Drept – Universitatea din București

Conf. univ. dr. Cristian Clipa, Facultatea de Drept și Științe Administrative – Universitatea de Vest din Timișoara

Lect. univ. dr. Bogdan Dima, Facultatea de Drept – Universitatea din București

Prof. univ. dr. Dacian Cosmin Dragoș, Facultatea de Științe Politice și Administrative – Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca

Prof. univ. dr. Simona Gherghina, Facultatea de Drept – Universitatea din București

Prof. univ. dr. Manuel Guțan, Facultatea de Drept – Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu

Conf. univ. dr. Ovidiu Podaru, Facultatea de Drept – Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca

Conf. univ. dr. Monica Amalia Rațiu, Facultatea de Drept – Universitatea din București

OUG pentru adoptarea Codului administrativ, amânată, dar nu retrasă, împotriva reacțiilor 

Premierul Viorica Dăncilă a anunțat la începutul ședinței de guvern de miercuri amânarea acestui proiect, dar cu sublienerea faptului că OUG va fi adoptată, deoarece Codul trebuie adoptat. Nu a oferit însă niciun argument pentru susținerea acestei urgențe:

Noi am preluat ceea ce a fost votat în Parlamentul României. Acest Cod administrativ ar aduce ordine în administrație. Mergem la următorul CES și îi chemăm pe cei care au legătură cu administrația.

Codul administrativ trebuie adoptat.

Trebuie să avem o discuție cu reprezentanții sindicatelor din CES și cu beneficiarii Codului și îl vom adopta prin OUG.

Intenția Executivului a produs reacții dure din partea mai multor categorii afectate de aceste reglementări. Printre alții, Federația Națională a Sindicatelor din Administrație (FNSA) cere discutarea în Parlament a reglementării, cu o dezbatere largă și reală care să-i includă pe reprezentanții funcționarilor public.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 12.6.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

Finanțele insistă să scoată Vama din subordinea ANAF – Eugen Teodorovici anunță OUG în iulie

Vladimir Ionescu

Actul normativ privind scoaterea Vămii din subordinea ANAF și transferarea acesteia sub autoritatea directă a ministrului Finanțelor va fi adoptat în luna iulie, a declarat… Mai mult

Stiri

Legea pensiilor, respinsă în Senat. Premierul nu exclude modificări

Vladimir Ionescu

Legea pensiilor a fost respinsă miercuri de către senatori și va intra la dezbateri în Camera Deputaților, forul decizional în acest caz, în viitoarea sesiune… Mai mult

Stiri

Președintele Iohannis a trimis Guvernului și Parlamentului propuneri de modificare a legislației electorale

Vladimir Ionescu

Președintele Klaus Iohannis cere Guvernului să elaboreze urgent un proiect de lege cu măsuri dreptului la vot, în țară sau în străinătate. Într-o declarație televizată,… Mai mult

Europa

Parlamentul României nu reușește să adopte declarația privind situația din Republica Moldova

Vladimir Ionescu

Comisiile reunite de politică externă ale Parlamentului au suspendat ședința de miercuri în care trebuia să să fie dezbătut un proiect de declaraţie privind situaţia… Mai mult

Stiri

Guvernatorul BNR: Este mai înțelept să ajustezi deficitele înainte s-o facă piața

Adrian N Ionescu

Luarea măsurilor pentru corectarea graduală a deficitelor bugetare și de cont curent este una dintre cele trei reguli esențiale de pregătire pentru eventualele șocuri externe.… Mai mult

Europa

Comisarul pentru afaceri interne: România e foarte aproape de aderarea la Schengen

Vladimir Ionescu

România nu este departe de momentul aderării la spaţiul Schengen, în prezent lucrându-se la aspectele tehnice pentru acest demers, a declarat miercuri comisarul european pentru… Mai mult

Europa

Dacian Cioloș a fost ales lider al Renew Europe, al treilea grup din Parlamentul European

Iulian Soare

Dacian Cioloş este primul preşedinte român al unui grup din Parlamentul European, după ce miercuri a fost votat lider al Renew Europe, al treilea grup… Mai mult