sâmbătă

28 ianuarie, 2023

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

12 iunie, 2019

Adoptarea Codului administrativ prin OUG ar însemna un exces de putere din partea Guvernului, atenționează mai multe cadre universitare de la facultăți de Drept importante din țară care i-au transmis premierului Viorica Dăncilă o scrisoare deschisă.

Semnatarii cer renunțarea la ordonanță și eventuala transformare a acesteia într-un proiect de lege ce să fie propus Parlamentului, „unica autoritate leguitoare a țării”. Această variantă ar reprezenta o garanție nu numai pentru respectarea principiului separației puterilor în stat, dar și pentru asigurarea unei legislații clare, precise și predictibile pentru sistemul administrativ din România, precizează profesorii de Drept semnatari ai apelului.

Prezentăm integral scrisoarea deschisă a cadrelor universitare: 


Stimată doamnă Prim-ministru,

Având în vedere informațiile vehiculate în spațiul public cu privire la intenția Guvernului de a adopta Codul administrativ prin intermediul delegării legislative, cadrele didactice semnatare ale prezentei scrisori atrag atenția cu privire la consecințele negative pe care o asemenea măsură de politică legislativă a Guvernului României le poate avea asupra bunei funcționări a sistemului administrativ din România.

Semnatarii prezentei scrisori sunt împotriva adoptării Codului administrativ prin intermediul delegării legislative.

Conform art. 115 alin. (4) din Constituția României și a unei bogate jurisprudențe a Curții Constituționale, ordonanțele de urgență pot fi adoptate numai în situația în care sunt întrunite în mod cumulativ trei condiții: existența unei situații extraordinare, reglementarea acesteia să nu poată fi amânată și urgența să fie motivată în cuprinsul ordonanței.


Pe de o parte, situația extraordinară a cărei reglementare nu mai poate fi amânată presupune existența unei stări de fapt obiective, cuantificabile, independente de voința Guvernului, care ar pune în pericol un interes public. Pe de altă parte, urgența reglementării nu poate fi justificată prin utilitatea sau oportunitatea unei reglementări, indiferent cât de importantă ar putea fi respectiva reglementare pentru întreaga societate.

Or, codificarea prin ordonanță de urgență a întregii legislații care vizează organizarea și funcționarea autorităților administrației publice din România este o adevărată contradicție în termeni, fiind absolut imposibilă justificarea urgenței într-o asemenea situație.

În limbajul specific specialiștilor în drept administrativ, adoptarea prin ordonanță de urgență a Codului administrativ echivalează cu un exces de putere, anume exercitarea dreptului de apreciere al Guvernului României cu încălcarea limitelor competenței prevăzute de însăși Constituția României, în art. 115 alin. (4).

Nu în ultimul rând, în opinia semnatarilor acestei scrisori, opera de codificare a legislației în materia organizării și funcționării autorităților administrației publice trebuie să fie rezultatul voinței Parlamentului României, ca unică autoritate legiuitoare a țării.

De altfel, Codul administrativ a fost adoptat de Parlament în 2018. În urma controlului de constituționalitate a priori, legea a fost declarată neconstituțională, în ansamblul său, prin Decizia Curții Constituționale nr. 681/2018.

Însă, așa cum prevede însăși jurisprudența Curții Constituționale, soluția în asemenea situații este ca procesul legislativ să fie reluat cu respectarea indicațiilor cuprinse în decizia de admitere a Curții Constituționale (cu referire la viciile de neconstituționalitate extrinsecă), avându-se în vedere, desigur, și dispozițiile art. 20-22 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative.

Semnatarii acestei scrisori își exprimă încrederea că argumentele obiective și tehnice vor prevala în deciziile Guvernului României din materia codificării dreptului administrativ și că Guvernul României va acționa în limitele competenței sale constituționale, eventual transformând proiectul de ordonanță de urgență în proiect de lege privind Codul administrativ, urmând ca acest proiect să fie depus în Parlament și supus dezbaterilor parlamentare.

O astfel de soluție ar reprezenta o garanție nu numai pentru respectarea principiului separației puterilor în stat, dar și pentru asigurarea unei legislații clare, precise și predictibile pentru sistemul administrativ din România.

Semnatarii:

Conf. univ. dr. Alexandru Sorin Ciobanu, Facultatea de Drept – Universitatea din București

Conf. univ. dr. Cristian Clipa, Facultatea de Drept și Științe Administrative – Universitatea de Vest din Timișoara

Lect. univ. dr. Bogdan Dima, Facultatea de Drept – Universitatea din București

Prof. univ. dr. Dacian Cosmin Dragoș, Facultatea de Științe Politice și Administrative – Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca

Prof. univ. dr. Simona Gherghina, Facultatea de Drept – Universitatea din București

Prof. univ. dr. Manuel Guțan, Facultatea de Drept – Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu

Conf. univ. dr. Ovidiu Podaru, Facultatea de Drept – Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca

Conf. univ. dr. Monica Amalia Rațiu, Facultatea de Drept – Universitatea din București

OUG pentru adoptarea Codului administrativ, amânată, dar nu retrasă, împotriva reacțiilor 

Premierul Viorica Dăncilă a anunțat la începutul ședinței de guvern de miercuri amânarea acestui proiect, dar cu sublienerea faptului că OUG va fi adoptată, deoarece Codul trebuie adoptat. Nu a oferit însă niciun argument pentru susținerea acestei urgențe:

Noi am preluat ceea ce a fost votat în Parlamentul României. Acest Cod administrativ ar aduce ordine în administrație. Mergem la următorul CES și îi chemăm pe cei care au legătură cu administrația.

Codul administrativ trebuie adoptat.

Trebuie să avem o discuție cu reprezentanții sindicatelor din CES și cu beneficiarii Codului și îl vom adopta prin OUG.

Intenția Executivului a produs reacții dure din partea mai multor categorii afectate de aceste reglementări. Printre alții, Federația Națională a Sindicatelor din Administrație (FNSA) cere discutarea în Parlament a reglementării, cu o dezbatere largă și reală care să-i includă pe reprezentanții funcționarilor public.

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

România a reușit să facă progrese semnificative în ceea ce privește recuperarea decalajului față de media în privind PIB-ului pe cap de locuitor. Odată cu aderarea la NATO

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: