Albania a operaționalizat luni portalul de servicii electronice al guvernului, cetățenii primind acum marea majoritate a serviciilor publice pe cale electonică. E vorba de eliberare de documente, plata taxelor, servicii notariale sau înființare de firme.
Guvernul albanez va închide sute ghișee care lucrau cu public în instituțiile centrale și locale, 40 dintre acestea urmând să fie închise doar în Tirana, potrivit primarului Erion Veliaj.
„Serviciile pentru comunicarea în persoană cu cetățenii vor fi închise în încercarea de a îmbunătăți și mai mult calitatea și transparența”, se arată într-un anunț guvernamental citat de Euractiv.
Starea Civilă, impozite, asigurări sociale, toate serviciile prestate de Centrul Național de Afaceri și de Camera Națională a Notarilor se numără printre acele servicii care vor trece integral online, „cu excepția cazurilor în care prezența personală a solicitantului este obligatorie”, a anunțat guvernul de la Tirana.
O listă completă a serviciilor disponibile cetățenilor albanezi este disponibilă pe portalul e-Albania.
Tranziția la digital a fost o piatră de temelie a viziunii primului ministru Edi Rama pentru Albania, în încercarea de a elimina ineficiența și corupția la nivel scăzut.
„Acest pas major în furnizarea serviciilor din sectorul public elimină comunicarea personală dintre cetățeni și angajații administrației publice, eradicând practicile de corupție, cozile lungi și nemulțumirile”, scrie biroul premierului în explicația sa.
Nu se știe încă cum va afecta această ”revoluție digitală” persoanele în vârstă sau pe cei fără acces la internet.
Potrivit datelor oficiale, care variază în funcție de sursă, între 70 și 80% din populația Albaniei are acces regulat la internet.