sâmbătă

27 aprilie, 2024

Just Business

O interfață între Economie și viața afacerilor

25 iunie, 2023

Oficiali români pregătesc măsuri care vor asigura un acces prioritar pentru fermierii români în portul Constanţa, în sezonul de recoltare, ceea ce ar putea restricţiona livrările de cereale din Ucraina, a declarat o sursă din Ministerul Agriculturii, pentru Reuters, agenție preluată de Agerpres.

O treime din cerealele exportate de Ucraina, prin portul Constanța

După ce porturile ucrainene de la Marea Neagră au fost blocate în urma invaziei ruseşti, portul Constanţa a devenit cea mai importată rută alternativă de shipping, în condiţiile în care a intermediat aproximativ o treime din exporturile de cereale ale Ucrainei.

Însă portul Constanţa va avea probleme în a face faţă majorării cantităţilor de cereale din România şi Ucraina, odată cu debutul campaniei de recoltare, peste câteva săptămâni.


„În cursul discuţiilor cu Bruxelles-ul şi cu Kiev-ul, Ministerul Agriculturii din România va propune o optimizare a fluxurilor comerciale de cereale în portul Constanţa, pentru a proteja fermierii locali pe durata recoltării”, a declarat pentru Reuters o sursă din Ministerul Agriculturii. Sursa nu a precizat care sunt măsurile avute în vedere, dar a adăugat că o mai bună claritate cu privire la volumul recoltelor ar putea ajuta la organizarea fluxurilor comerciale.

Recoltatul cerealelor începe în jurul lunii iulie, când acordul privind coridorul ucrainean via Marea Neagră ar putea să intre în colaps, şi în mod normal se încheie în octombrie.

România este unul dintre cele cinci state membre UE care au înregistrat un aflux de cereale ucrainene, după invazia rusească, ceea ce a convins UE să aprobe restricţii comerciale temporare şi un pachet de sprijin.

(Citește și: „Criza cerealelor ucrainiene – în fața unei soluții. România – prima destinație de export. Comisia se trezește după protestele statelor afectate„)

Capacitatea portului, depășită mult de cerere

La capacitate maximă, prin portul Constanţa au fost exportate 25 de milioane de tone de cereale pe an.


În 2023, producţia de cereale a Ucrainei este aşteptată să scadă până la 45 de milioane de tone, de la 53 milioane de tone în 2022.

Comparativ, firma de consultanţă AGRIColumn estimează că România va avea disponibil pentru export o cantitate de 21 de milioane de tone de cereale şi oleaginoase în sezonul 2023/2024.

România este unul dintre cei mai mari producători de cereale din UE. Firma de consultanţă Agritel estimează că, în acest an, România ar putea recolta 8,76 milioane de tone de grâu, în timp ce asociaţia Coceral mizează pe o recoltă de 9,57 milioane de tone, iar firma românească de consultanţă AGRIColumn mizează pe o recoltă de 10,5 milioane de tone.

Ucraina este un mare producător şi exportator mondial de cereale şi oleaginoase însă atât producţia cât şi exporturile sale au scăzut semnificativ după ce Rusia a ocupat o parte din teritoriul ucrainean şi a blocat o serie de porturi importante la Marea Neagră, în a doua jumătate a ultimului sezon.

Top 10 destinații exporturi cereale ucrainene (sursa: Ministerul Agriculturii de Kiev):

  1. România (13,9%);
  2. China (12,1%);
  3. Spania (10,8%);
  4. Turcia (9,6%);
  5. Polonia (7,0%);
  6. Egipt (5,9%);
  7. Italia (4,4%);
  8. Ungaria (4,4%);
  9. Olanda (3,7%);
  10. Coreea de Sud (2,1%).


Pierderile țărilor est-europene (Ministerul Agriculturii)

  • Slovacia: 22,8 milioane euro
  • Ungaria: 110 milioane euro
  • Bulgaria 33,54 milioane euro
  • România: 45,84 milioane euro
  • Polonia: 204 milioane euro

Din totalul pierderilor de 416,18 milioane de euro, Comisia Europeană a acordat compensații fermierilor est-europeni (diferența de preț dintre producția internă și import Ucraina) în valoare de 56,3 milioane euro (România a primit 10,5 milioane de euro).

Ce mărfuri au tranzitat portul Constanța în 2022

Traficul total de mărfuri în porturile maritime românești a înregistrat un maxim istoric de 75,55 milioane tone în anul 2022, o creștere cu 12% față de cele 67,5 milioane de tone în 2021, fiind cel mai mare trafic de mărfuri din istoria porturilor maritime românești și menținând, astfel, trendul ascendent din ultimii ani.

  1. Cereale – 31,7% (24,1 mil. tone)
  2. Petrol – 12,57%
  3. Articole diverse – 10,4%
  4. Produse petroliere – 9,6%
  5. Fier vechi – 9,26%

****

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: