Politica comercială a celei de-a doua președinții a lui Donald Trump ar putea declanșa un nou război comercial transatlantic, cu efecte puternice asupra Europei. O analiză a think-tank-uluin European Council on Foreign Relations propune soluții pentru ca Europa să poată ieși cu bine din această posibilă confruntare economică:
Contextul problemei
În timpul campaniei sale, președintele ales a cerut în mod repetat un tarif de 10 sau 20 la sută pentru toate produsele importate. Astfel de politici protecționiste și orientate spre interior ar afecta masiv comerțul transatlantic și economia europeană.
Statele Unite sunt cel mai mare partener de export al Uniunii Europene și au reprezentat 19,7% din totalul exporturilor de mărfuri ale blocului în 2023. (China a reprezentat 8,8%.) Tarifele de 10% ar putea determina o scădere a PIB-ului cu 1,6% în Germania și cu 0,80 la sută în Franța.
În timpul celui de-al doilea mandat al lui Donald Trump, firmele europene ar putea găsi astfel în SUA o piață mai mică, mai puțin profitabilă și mai dificilă în care să concureze.
Liderii UE pot explora numeroase căi pentru a face față unor astfel de măsuri agresive. O astfel de cale este extinderea comerțului pe care europenii îl fac cu alte țări din întreaga lume. Desigur, întregul comerț al SUA nu poate fi înlocuit cu noi piețe – exporturile europene în 2023 către Coreea de Sud, Mexic, Canada, Brazilia și India combinate au reprezentat aproximativ jumătate din cele către America.
Cu toate acestea, europenii pot atenua în avans daunele economice acționând rapid pentru a încheia noi acorduri comerciale cu piețe alternative.
Factorii de decizie din UE ar trebui să întreprindă patru acțiuni principale în acest sens.
1. Finalizarea pieței unice a UE
Primul loc în care UE ar trebui să se uite este în oglindă – și să recunoască oportunitatea uriașă și subexploatată de a finaliza piața unică.
Aceasta este, fără îndoială, o sarcină descurajantă, deoarece ar cere statelor membre să predea UE o mare parte din instrumentele lor de politică economică rămase. Ar implica, de asemenea, consolidarea pieței pentru firmele mai puțin competitive – uneori pentru cele protejate de guvernele naționale – deoarece acestea vor fi împinse afară din piețele lor și forțate să se închidă.
Cu toate acestea, finalizarea pieței unice ar aduce mari beneficii economice – se estimează că UE pierde 10% din PIB-ul său potențial din cauza barierelor interne – și ar crește rezistența europeană la provocările economice.
2. Accelerarea acordurilor de liber schimb aflate deja în curs de negociere
Dincolo de propriile sale granițe, UE ar trebui să accelereze drastic acordurile de liber schimb (ALS) aflate în curs de negociere sau în curs de ratificare. Un ALS cu blocul latino-american Mercosur a întâmpinat recent noi obstacole după mai bine de 25 de ani de negocieri. Dar acordul este esențial pentru eforturile europene de reducere a riscurilor, ar spori credibilitatea și influența europeană în America Latină și ar putea ajuta la asigurarea accesului la materiile prime de care blocul îi lipsește pe propriul său teritoriu.
Momentul este propice și pentru ALS cu India, dar cele două părți rămân la distanță una de cealaltă: dacă un acord complet nu va fi atins în curând, UE ar trebui să accelereze în schimb acorduri sectoriale mai mici pentru a îmbunătăți comerțul bilateral.
Între timp, în Asia de Est, UE negociază un acord comercial digital cu Coreea de Sud, un acord ambițios care oferă oportunitatea extinderii comerțului bilateral pe o piață în creștere a produselor digitale, în contextul în care Trump a atacat adesea Seul și relațiile comerciale dintre SUA și Coreea de Sud.
Acordarea unei priorități pentru încheierea și punerea în aplicare a acordurilor de liber schimb ar ajuta europenii să asigure un acces mai ușor la piețele de export și ar compensa măsurile protecționiste venite din SUA.
Și mai important, ar trimite un mesaj politic puternic conform căruia UE este un partener economic credibil și eficient și că Bruxelles-ul rămâne angajat în fața unui sistem comercial multilateral și bazat pe reguli. Statele membre ar trebui să ratifice rapid acordurile care au fost încheiate, cum ar fi acordurile Mercosur și cu Chile, care este o sursă majoră de litiu.
3. Faceți afaceri cu Mexic și Canada
Pe lângă aceste acorduri, europenii ar trebui să ofere, de asemenea, extinderea și modernizarea acordurilor comerciale recente cu Mexic și Canada – pentru a păstra accesul indirect la piața americană.
Chiar dacă Trump a promis o revizuire a Acordului SUA-Canada-Mexic pe care el însuși l-a negociat în timpul primului său mandat, cele două țări vor menține probabil accesul preferențial în SUA.
În această perspectivă, aprofundarea cadrului comercial cu acestea ar putea oferi firmelor europene o intrare pe piața americană pe fondul fricțiunilor transatlantice.
4. Îmbrățișați economiile emergente
În cele din urmă, UE ar trebui să acționeze pentru a implica rapid economiile emergente, ale căror lideri sunt din ce în ce mai precauți cu privire la dumpingul practicat de China, o practică care le împiedică propriile aspirații de a dezvolta producția internă.
Aceasta oferă o deschidere pentru o UE care caută noi parteneri comerciali. Blocul european negociază deja un acord comercial cu Indonezia, o țară care urmează să ajungă la aproape 300 de milioane de locuitori până în 2030 – și care a anunțat tarife mari la produsele chineze.
Există multe lucruri pe care europenii le pot oferi economiilor emergente. De exemplu, firmele europene sunt lideri mondiali în producția și exportul de mașini industriale, mărfuri care prezintă un interes deosebit pentru țările care doresc să își stabilească propria producție și să își îmbunătățească participarea în aval la lanțurile valorice.
În acest sens, UE ar trebui, de asemenea, să utilizeze mai strategic Global Gateway, inițiativa de investiții în conectivitate a blocului, pentru a îmbunătăți legăturile economice cu economiile emergente. În negocierile ALS, europenii ar trebui să lege liberalizarea comerțului cu investițiile în infrastructură ale Global Gateway pentru a asigura accesul pe piață și pentru a sprijini crearea de noi lanțuri de aprovizionare cu economiile emergente.
Noile exporturi în lumea în curs de dezvoltare și legăturile îmbunătățite cu partenerii existenți nu înlocuiesc piața americană. Dar ele pot ajuta să ofere o plasî de siguranță împotriva tarifelor mari promise de Trump.
(Citește și: ”UE se pregătește pentru 4 ani cu Donald Trump – Reforme economice vaste și urgente după Planul Draghi – rămâne problema finanțării”)
***