cursdeguvernare

vineri

6 septembrie, 2024

logo-conferinte-curs-de-guvernare

Ritm fără precedent al schimbărilor legislative: 219 modificări cu impact direct asupra firmelor, în 2023 – NextUp

8 august, 2024

Din cauza impredictibilităţii legislative, ce afectează din ce în ce mai puternic afacerile mici şi mijlocii, tot mai mulţi antreprenori amână sau opresc complet investiţiile în dezvoltarea afacerilor, arată NextUp, producător de software care implementează e-TVA şi e-Factura pentru IMM-uri.

Mediul de afaceri din România este profund afectat şi destabilizat de schimbările fiscale dese, creşterea taxelor şi aplicarea legilor chiar şi de pe o zi pe alta, cum s-a întâmplat în ultimii aproape doi ani. Numai anul trecut au fost făcute 219 modificări de lege cu impact direct asupra firmelor

Ritmul modificărilor, fără precedent

Instabilitatea legislativă este la un nivel fără precedent în România – nu doar că au loc schimbări fiscale extrem de frecvent, dar foarte multe intră în vigoare într-un timp foarte scurt, în câteva săptămâni, în câteva zile sau chiar de pe o zi pe alta.


Mai ales în ultimele 18 luni, în România au avut loc numeroase schimbări privind regimul fiscal pentru firme, venite atât cu măriri de impozite, cât şi cu introducerea mai multor taxe şi cu eliminarea unor facilităţi fiscale.

”Mediul de afaceri din România este profund afectat şi destabilizat de schimbările fiscale dese, creşterea taxelor şi aplicarea legilor chiar şi de pe o zi pe alta, aşa cum s-a întâmplat în ultimii aproape doi ani. Legile sunt aplicate înainte să fie înţelese, pentru că direcţia generală a instituţiilor de stat în relaţie cu contribuabilul este de a-l prinde cu frauda. Din cauza impredictibilităţii legislative, care afectează din ce în ce mai puternic afacerile mici şi mijlocii, tot mai mulţi antreprenori amână sau opresc complet investiţiile în dezvoltarea afacerilor”, susţine NextUp.

219 modificări de lege cu impact direct asupra firmelor, în 2023

Impactul pe bugetul unei companii este uneori direct, imediat puternic. Dacă cele mai cunoscute publicului larg sunt schimbările aduse de e-Factura, care au generat un haos total, şi cele de e-TVA anunţate iniţial în iunie că vor intra în vigoare în iulie, în practică modificările fiscale sunt mult mai numeroase.

Concret, în 2023 au fost 219 modificări de lege cu impact direct asupra firmelor, iar în 2024, până la final de iulie, sunt 124 de modificări fiscale, conform legilor publicate online de ANAF, susţine compania.


“Multe dintre aceste modificări intră în vigoare într-un timp record, chiar şi de azi pe mâine, şi fără norme de aplicare clare şi documentate. Comunicarea din partea instituţiilor de stat este sărăcăcioasă, deloc transparentă, iar antreprenorul lasă responsabilitatea aplicării legii în mod corect în grija contabilului. Digitalizarea la stat în ultimul an a însemnat pentru contabili stres şi mai multă muncă manuală, pe care, din păcate, softul nu poate să o preia întotdeauna – de exemplu, acele note explicative de TVA, pe care contabilii vor trebui să le întocmească de mână. Schimbări dese, cu impact în bugetul companiei înseamnă aşteptare. Asteptăm să vedem ce avem de plătit, ca să ştim cât putem investi, să ne întindem cât ne e plapuma. De aceea, în acest context, multe firme nu mai fac investiţii de business şi, în consecinţă, fie abia supravieţuiesc, fie amână creşterea. De altfel, în mediul de afaceri experimentăm o atmosferă de nesiguranţă, cauzată de lipsa de predictibilitate creată de oficiali. Antreprenorii sunt dornici să facă investiţii, printre care în digitalizare şi automatizarea operaţiunilor printr-un folosirea unui soft potrivit de tip ERP, în dezvoltarea echipei şi în deschiderea de noi puncte de lucru sau în alte forme de extindere. Însă, prin prisma noilor reglementări fiscale prin care au dispărut anumite facilităţi şi au crescut anumite taxe, firmele se văd nevoite să ia măsuri drastice de tăieri de costuri şi dezvoltare, care în fond înseamnă şi mai puţini bani la bugetul de stat. Din punctul nostru de vedere, nu fac bine deloc mediului de afaceri aceste schimbări bruşte de direcţie, de taxe, pentru că antreprenorii nu ştiu la ce să se aştepte şi trăiesc într-o impredictibilitate totală”, declară Roxana Epure, managing partner NextUp.

Risc de faliment din cauza reglementărilor peste noapte – a crescut cu 44% numărul firmelor care și-au închis activitatea în primele 4 luni din 2024

Printre efectele acestor schimbări fiscale se numără şi riscul de faliment pentru anumite firme. Instabilitatea legislativă afectează cel mai grav IMM-urile, multe fiind impactate de schimbările de taxe şi, în consecinţă, se străduiesc să revină la cifrele de profitabilitate din trecut, adaugă reprezentanţii NextUp, care aplică orice modificare fiscală în softuri folosite de mii de firme din România.

”Deloc surprinzător, cele mai afectate sunt firmele mici. Ca atare, numai în primele 4 luni ale anului, peste 32.000 de firme şi-au închis activitatea, fiind cu 44% mai multe decât în 2023, potrivit datelor Oficiului Naţional al Registrului Comerţului. Firmele radiate sunt din diverse domenii de activitate, printre care comerţ cu ridicata şi cu amănuntul, repararea autovehiculelor şi motocicletelor, agricultură, silvicultură şi pescuit, informaţii şi comunicaţii, activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice sau construcţii, ceea ce înseamnă că schimbările fiscale au repercursiuni la nivel general, nu doar în cazuri particulare”, mai arată compania.

NextUp are peste 6.000 de clienţi, cu o medie de 5 utilizatori per companie. Compania dezvoltă softuri pentru gestionarea eficientă a operaţiunilor în business şi dezvoltarea afacerilor şi militează pentru o colaborare eficientă şi avantajoasă între stat şi mediul privat.

“Putem vorbi de impredictibilitate şi instabilitate legislativă în momentul de faţă în România şi asta îngreunează planificarea şi dezvoltarea afacerilor, atât pentru marile companii, cât şi pentru micii întreprinzători. Mulţi antreprenori preferă să rămână precauţi, fiind constrânşi să ia decizii împotriva dezvoltării afacerii, şi amână pe termen nedeterminat investiţiile. Aceasta este, din păcate, consecinţa lipsei de claritate în ceea ce priveşte politicile economice şi fiscale. Transparenţa din partea statului este esenţială pentru a stimula încrederea în rândul investitorilor şi al mediului de afaceri. Pentru că, da, modificările fiscale, aşa cum sunt ele implementate acum, pot duce la un risc crescut de faliment în rândul multor firme”, adaugă Roxana Epure, managing partner NextUp.

Fără niciun fel de predictibilitate

În calitate de furnizor care aplică schimbările de lege în softurile ERP, de gestiune şi de contabilitate pentru afaceri, NextUp speră la o atitudine de colaborare din partea statului faţă de mediul privat şi le solicită autorităţilor să opereze schimbări legislative într-un mod echitabil pentru ambele părţi.

“Mediul de afaceri îşi doreşte de la guvernanţi o mai mare stabilitate şi transparenţă în deciziile economice, astfel încât companiile să poată planifica şi investi în viitor cu încredere. Fără aceste elemente, economia riscă să se confrunte cu o stagnare a investiţiilor şi cu dificultăţi crescute pentru afaceri, în special pentru cele mici, care sunt deja vulnerabile. Oferind softuri în care trebuie să operăm în timp util fiecare modificare fiscală, astfel încât firmele să îşi desfăşoare activitatea fără întreruperi şi fără să rişte sancţiuni, ştim ce îşi doresc afacerile de la autorităţi: să ofere contribuabililor un timp mai mare pentru adaptare la noile modificări şi la creşterile de taxe pentru a avea mai multă predictibilitate în afaceri, să adopte o atitudine de colaborare şi să consulte mediul de business în demersul fiscal. Nu în ultimul rând, să se asigure că au o infrastructură digitală funcţională pentru conformarea firmelor la schimbări fiscale, cum este cazul e-Factura sau SAF-T. Antreprenorii, contabilii şi angajaţii din România îşi doresc o schimbare de abordare a instutiţiilor statului în luarea deciziilor, astfel încât noi toţi să putem plăti taxe în continuare şi să contribuim la dezvoltarea României”, conchide reprezentantul companiei.

NextUp este dezvoltatorul unui soft ERP care îi scuteşte pe antreprenori de timp cu birocraţia, cum este e-Factura. Softul NextUp este adaptat afacerilor locale şi folosit cu precădere în retailul online, retailul tradiţional, producţie, distribuţie, construcţii şi servicii, pentru a automatiza activităţi repetitive consumatoare de resurse şi a optimiza procesele şi previziunile de business.

(Citiți și: ”Numărul companiilor de impact intrate în insolvență în S1 2024, dublu față de S1 2023: Cauzele și sectoarele afectate”)

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: