Înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au scăzut cu 2,8% în trimestrul II 2023 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar înmatriculările noi de vehicule pentru transportul mărfurilor au înregistrat în perioada analizată un declin cu 8,6%.
Conform INS, în trimestrul II 2023, ponderea înmatriculărilor noi de autoturisme second hand importate în total înmatriculări noi de autoturisme a fost în continuare crescută (67%), remarcându-se o scădere cu 7,2 puncte procentuale faţă de acelaşi trimestru al anului 2022.
În trimestrul II 2023, comparativ cu acelaşi interval al anului trecut, înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au înregistrat creşteri la categoria autobuze şi microbuze cu 26,9% şi la categoria mopede şi motociclete cu 9% şi scăderi la categoria autoturisme cu 3,4%.
În ceea ce priveşte înmatriculările noi de vehicule rutiere noi pentru transportul pasagerilor au fost înregistrate creşteri la toate categoriile astfel: la categoria autobuze şi microbuze de 2,5 ori, la categoria mopede şi motociclete cu 29,2% şi la categoria autoturisme cu 23,3%.
Referitor la înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul mărfurilor au fost înregistrate creşteri la categoria autotractoare cu 11,6% şi scăderi la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 16,7% şi la categoria remorci şi semiremorci cu 2,7%. Înmatriculările noi de vehicule rutiere noi pentru transportul mărfurilor au înregistrat creşteri la categoria autotractoare cu 25,4% şi la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 2,9% şi scădere la categoria remorci şi semiremorci cu 2,9%.
Faţă de trimestrul I 2023, în trimestrul II 2023, înmatriculările noi de vehicule rutiere au înregistrat creştere cu 0,6% la vehiculele pentru transportul pasagerilor şi scădere cu 1,4% la vehiculele pentru transportul mărfurilor.
Vehiculele rutiere clasificate în conformitate cu Normele europene de poluare, înmatriculate în circulaţie, cuprindeau, la sfârşitul trimestrului II 2023, în proporţie de 60,9%, vehicule cu normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 şi în proporţie de 10,9%, vehicule cu norma de poluare Non-Euro.
Pentru categoria autoturisme, cea mai însemnată pondere a fost deţinută de vehicule conforme cu norma europeană Euro 4, respectiv 34,6%; pentru categoria autobuze şi microbuze cele mai multe vehicule, respectiv 24,5% au fost clasificate în norma Euro 3, iar pentru categoria mopede şi motociclete, cele mai multe vehicule, respectiv 26,8% au fost clasificate Non-Euro.
Vehiculele conforme cu norma europeană Euro 3 au predominat pentru categoria autocamioane în proporţie de 28,9%, cele conforme cu norma Euro 6 au fost preponderente pentru categoria autotractoare în proporţie de 38,8%, în timp ce pentru categoria vehicule rutiere pentru scopuri speciale cele mai multe vehicule, respectiv 24,4% au fost clasificate în norma Non-Euro.
***