Sancțiunile impuse Rusiei pentru că a invadat Ucraina au făcut Kremlinul să ia decizia de reveni la standardele auto „non – Euro”, și să renunțe la Euro 5, ca și la dotările cu airbag, ABS și ESP, care asigură un anume grad de siguranță.
Industria auto din Rusia se întoarce astfel în urmă cu 30 de ani, adică dinainte de standardele de emisii Euro-1, stabilite în 1992.
Noile reglementări ar urma să se aplice din 1 aprilie și până la 31 decembrie. Revenirea la construcția așa numitelor „mașini simplificate” are drept cauză ruperea lanțurilor de aprovizionare cu echipamente electronice, ca urmare a sancțiunilor, potrivit presei ruse citate de trans.iNFO.
Companiile auto cu peste 5.000 de angajați vor putea produce vehicule din toate clasele de mediu, chiar dacă Ministerul rus al Mediului a avertizat asupra consecințelor.
ABS (Anti-lock Braking System, este sistemul de control electronic al frânării, care face ca roțile automobilului să nu se blocheze, încetinirea lor făcându-se prin impulsuri cu frecvență mare, fără patinare și cu un control permanent al direcției. ESP (Electronic Stability Program) controează electronic stabilitatea autovehicului și permite corijarea traiectoriei acționand asupra sistemului de frînare și asupra injecției de combustibil a motorului.
Liber la „non- Euro”
Aceste prevederi vizează și compania Avtovaz, controlată de Renault Group și care produce automobilele Lada, pe care urma să le includă într-o aceeași clasă cu Dacia, potrivit strategia Renaulution.
Deja Renault voia să îşi vândă participaţia de 68% pe care o deţine la AvtoVaz, dar nu către celălalt acţionar, holdingul de stat Rostec State Corp., pentru că este vizat de sancţiunile internaţionale.
Renault a oprit în Rusia doar uzina care producea autovehicule sub marca sa.
Kamaz, cel mai important producător de camioane din Rusia, a subliniat că nu a încetat să vândă camioane Euro-5. Celălalt producător rus de camioane, GAZ, a spus același lucru.
Cu toate acestea, Kamaz și-a extins oferta pentru a oferi vehicule standard Euro-2 din anii 90, din cauza problemelor lanțului de aprovizionare care afectează electronicele și sistemele de injecție de combustibil.
Unele dintre aceste componente provin de la Bosch, iar Kamaz este în curs de a găsi un furnizor alternativ din Rusia. Vehiculele standard Euro-2 vor folosi motoare din familia KAMAZ-740, care datează încă din anii 1970.
Măsura luată de autoritățile ruse ar fi drept „o soluție acceptabilă” atunci când vine vorba de prevenirea pe termen scurt a penuriei de vehicule pe piață, potrivit lui Vladimir Bespalov, analist al băncii ruse de investiții VTB Capital. A dăugat că, în climatul actual, are sens ca Kamaz să aibă opțiunea de a vinde vehicule standard cu emisii scăzute.
Termenul scurt se poate prelungi, însă, dincolo de 2022, căci sancțiunile nu par să aibă șanse de a foi ridicate, luând în considerare politica războinică a Kremlinului.
***