Guvernul României a aprobat luni un Memorandum prin care alocarea destinată dezvoltării consorțiilor regionale și a campusurilor profesionale în sistem dual crește cu peste 250 de milioane de euro, până la peste 588 de milioane de euro.
Această investiție în învățământul dual este aferentă apelului de proiecte de la Reforma 4, Investiția 6, din componenta de educație pe PNRR.
Suma va acoperi construirea a 29 de campusuri de învățământ dual în toate cele 8 regiuni de dezvoltare ale României, până în2026.
Din cadrul parteneriatelor pentru dezvoltarea campusurilor de învățământ dual fac parte:
- unități de învățământ preuniversitar
- unități administrativ-teritoriale
- instituții de învățământ superior
- operatori economici care asigură pregătirea practică a elevilor și studenților.
„Prin dezvoltarea acestor campusuri de învățământ dual vom contribui nu doar la dezvoltarea învățământului dual, atât de necesar în țara noastră, ci vom contribui cu toții la creșterea unor noi generații de absolvenți care vor participa la diversificarea economiei, dată fiind varietatea ridicată de specializări la nivelul proiectelor eligibile pentru finanțare, respectiv: mecanică, electronică, telecomunicații, industrie alimentară, industrie hotelieră, tehnică medicală, informatică sau industria de apărare etc.”, menționează un comunicat al Ministerului Educației.
În premieră, doctorat profesional
Dezvoltarea celor 29 de campusuri corespunde schimbărilor din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, care prevede generalizarea învățământului profesional-dual preuniversitar începând cu anul școlar 2029 – 2030.
Dezvoltarea învățământului dual reprezintă o măsură ce va conduce la recredibilizarea a rutei educaționale profesionale, reconectând într-un mod accelerat mediul privat la cel universitar, conform MEd.
Pentru prima dată, în România, se vor implementa inclusiv programe la nivel superior (licență, master, doctorat profesional), respectiv ISCED 6-8.
Alte măsuri conexe pentru dezvoltarea învățământului dual în România sunt:
- dotarea unităților de învățământ tehnologice cu laboratoare de practică moderne,
- creșterea cuantumului burselor oferite elevilor ce urmează acest tip de învățământ,
- reforma planurilor-cadru și a programelor școlare, astfel încât ele să fie în strânsă legătură cu nevoile actuale ale pieței muncii etc.
****