fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

Datoria publică raportată la PIB a avansat în luna iulie cât în întregul T2, pe vârf pandemie. Implicații

Datoria publică măsurată oficial de Ministerul Finanțelor pe metodologia europeană a avansat doar în luna iulie 2020 aproape cât în întreg trimestrul doi, când România… Mai mult

15.09.2020

Digital

Crearea ”Bibliotecii Virtuale” – scoasă la licitație: Ce înseamnă platforma digitală cu resurse educaționale și ce presupune crearea ei

Statul român a lansat procedura de achiziție a unei ”Biblioteci Virtuale”, o Platformă digitală cu resurse educaționale deschise – un proiect finanțat din fonduri UE… Mai mult

15.09.2020

Analiză

Cât cântăresc (doar) 5 luni de pandemie în povara finanțării datoriei publice a următorului deceniu

Datoria publică a României a urcat în iulie la 42,2% din PIB, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor Publice (MFP). Deși nivelul este sub ținta… Mai mult

14.09.2020

La obiect

Sinteză realizată de AmCham

AmCham: ”Priorități pentru București” – lista măsurilor și proiectelor prioritare pentru dezvoltarea Capitalei

În anticiparea alegerilor locale, Camera de Comerț Americană în România (AmCham România) a elaborat documentul ”Priorități pentru București”, o sinteză a măsurilor și proiectelor prioritare,… Mai mult

14.09.2020

25 de ani de capitalism: Doar 22,3% din privatizări s-au dovedit de succes. Iar jumătate din companiile unde statul mai are acțiuni sunt în insolvență

de Mariana Bechir 1.12.2015

economie_Din cele 7.726 de societăți privatizate după 1990, doar 22,32% dintre ele mai sunt active și au peste 10 angajați, potrivit unui studiu realizat de economistul Cristina Chiriac, președinte al Asociației Naționale a Antreprenorilor (ANA).

Nici nu e de mirare: fostele companii ale epocii comuniste s-au confruntat, imediat după Revoluție, cu lipsa de competitivitate, lipsă de tehnologie, pachete de privatizare îngreunate de prevederi cu caracter social, incompetența sau reaua credință a celor care au ales metodele de vânzare, precum și imprevizibilitatea legislativă: 100 de legi care au reglementat schimbul de proprietate.

***

Studiul face parte din lucrarea de doctorat a Cristinei Chiriac și conține o analiză a privatizărilor, situația actuală a portofoliului deținut încă de stat și încearcă o evaluare a efectelor privatizării.

Inițial, evaluarea procesului de privatizare (încă nefinalizat) a mers pe ideea calculării unei rate de succes în funcție de ponderea firmelor care încă sunt active în totalul privatizărilor.

cristina chiriacDupă ce a studiat mai multe dintre aceste societăți și a constatat că, deși sunt înregistrate la Registrul Comerțului ca fiind funcțiune, nu au salariați și cifra de afaceri indică de fapt lipsa activității, Cristina Chiriac (foto) a introdus o nouă formulă pentru calcularea ratei de succes.

Făcând abstracție de performanțe (dacă sunt pe pierdere sau profit), economista a stabilit premisa că pot fi considerate de succes acele privatizări ale firmelor care funcționează în acest moment și au mai mult de 10 angajați.

După analizarea fiecăreia dintre cele 7.726 de privatizări, rata de succes a reieșit că este de numai 22,32%.

rata de succes a privatizarilor

Sursa: Cristina Chiriac

Nu exisă o analiză exhaustivă și care să fie publică, iar Cristina Chiriac susține că privatizarea a fost „unul dintre cele mai netransparente programe din România, atât din punctul de vedere al fundamentării, asumării unui cuantum prestabilit al privatizării, cât și în ceea ce privește rezultatele lui.

tabel privatizari pe aniFirme, contracte, sume :

  • procesul de privatizare a fost reglementat prin peste 100 de acte normative în domeniul valorificării activelor
  • Până la sfârșitul anului 2014, statul a privatizat peste 7.700 de companii, pentru care a încheiat 11.193 contracte de vânzare-cumpărare
  • În anul 2000, APAPS mai avea în portofoliu 1.080 de companii, din care s-au mai privatizat doar 616 în 13 ani.
  • Suma totală obținută din aceste privatizări a fost de 13.375.661.400 lei (doar privatiz[rile prin AVAS).
  • Sumele obținute până acum din privatizare, în valoare de aproximativ 13 miliarde lei, sunt mult inferioare pachetelor de acțiuni reziduale, care ar valora 90 miliarde de lei calculate la valoarea nominală.
venituri realizate privatizari

sursa: Cristina Chiriac

Situația companiilor la care statul mai deține acțiuni: jumătate sunt în insolvență/faliment

  • Astăzi, AAAS administrează un portofoliu format din 616 companii
  • la 302 companii statul deține calitatea de acționar minoritar (valoarea capitalurilor sociale deținute de AAAS fiind de 90,247 mld lei)
  • statul este acționar maoritar la 10 companii
  • 304 dintre companiile în care statul deține acțiuni se află în insolvență/faliment
  • prin AAAS, statul are și un portofoliu numeros în ceea ce privește calitatea de creditor în cadrul a 8.423 dosare de insolvență în care sunt implicate 6.406 societăți debitoare.

Privatizarea economiei comuniste : lipsă de competitivitate, lipsă de tehnologie, privatizare cu ”pachet social”, arierate – toate gestionate de 100 de legi

  • privatizarea companiilor pe criterii de scădere a presiunii la bugetul de stat (companii energofage sau cu volum mare de datorii la bugetul de stat) a dus la creșterea numărului de falimente
  • impunerea clauzelor sociale în contractele de privatizare nu a dus la asigurarea protecției sociale dorite, singura alternativă viabilă pentru a asigura locurile de muncă fiind antreprenoriatul, încurajarea mediului privat
  • lipsa de competitivitate, în cazul companiilor privatizate cu un investitor strategic, a condus la diminuarea veniturilor obținute din activitatea de privatizare
  • slaba dezvoltare a pieței de capital și implicit slaba atragere a investitorilor străini a fost în mare parte rezultat al metodelor alese de privatizare, dar și a lipsei de atractivitate a companiilor (companiile cu volum foarte mare de datorii)
  • vânzarea pachetelor de acțiuni, fără a avea titluri de proprietate asupra terenurilor, a condus la grave deficiențe în ceea ce privește evidența cadastrală, respectiv regimul juridic al proprietății
  • volumul ridicat al arieratelor din economie a avut un efect direct asupra capacității investiționale a agenților economici, având ca rezultat scăderea numărului potențialilor investitori în aprecierea gradului de atractivitate a societăților comerciale
  • perioada lungă de aplicare și desfășurare a procesului de privatizare a generat obiective ratate și în final ineficiența sistemului
  • deși nu există o rețetă de succes a privatizărilor, experiența Poloniei demonstrează că derularea unui proces de privatizare rapid, prin piața de capital, poate reprezenta soluția optimă
  • mai bine de 100 de acte normative în domeniul valorificării activelor au fost emise până în prezent. Acest fapt arată inconstanța și ineficiența sistemului legislativ și administrativ
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 1.12.2015

3 comentarii

  1. Dumitru
    1.12.2015, 11:31 pm

    Acesta este rezultatul programelor de guvernare ale partidelor politice, care acum se victimizeaza. Animalizarea institutiilor statului in frunte cu parlamentul reprezinta singura reusita reprezentativa a clasei politice postdecembriste.

  2. CALIMAN+EUGEN-consultant dezvoltare economica
    2.12.2015, 12:43 am

    1.La “plenara” FDSN din 27-28 iunie 1992, s-a stabilit prin Platforma – Program (pag. 20) – acel NU! fatidic contra terapiei de soc a privatizarii, terapie prin care P.M. Balcerowicz a creat Polonia de azi.Proiectul economic postcomunist respectiv, a condamnat Romania prin acel NU! contra terapiei de soc, la esec national pe termen nelimitat si tara la dezintegrare umana.
    Privatizarile au fost blocate, intreprinderile au devenit ale nimanui, numai bune de devalizat si capusat, de catre clientela politica.Industria grea si constructoare de masini era viabila prin privatizare-cooperare investitionala straina in proportie de pina la 30 la suta, iar industria usoara pina la 60 la suta.
    2.Privatizarle au inceput de abia dupa ce intreprinderile industriale de stat au devenit gaurile negre financiare ale tarii, cind nu mai reprezentau o valoare comerciala, demna de a fi achizitionata de investitori majori.
    In acelasi timp, pe linga devalizare si datorii, intreprinderile au scapat anii favorabili 1990-2000, dupa care diferenta tehnologica si uzura fizica a facut intreprinderile lipsite de interes pentru privatizare.
    3.Clasa politica romaneasca a administrat un jaf economic si financiar de proportii nationale, in urma caruia Romania a ramas fara ECONOMIE SI INDUSTRIE NATIONALA!De aceea, intrebarea unica asupra viitorului Romaiei, este de catre cine si cind se va asuma un “proiect de reconstructie industriala” a tarii?
    4.Este o intrebare pe care nu si-o pune din pacate, nici Presedintele Johanis si nici noul guven tehnocrat Ciolos…

    • Șerban
      2.12.2015, 4:31 pm

      Ar mai fi e adăugat- rolul nefast al sindicatelor, mai ales DUPĂ CE S-AU ȘCOLIT în străinătate.
      Cel mai mare „performanță” sindicală se pare că aparține AGROSTAR – Uzina Semănătoarea și, mai ales, destrămarea fostelor IAS cu fărâmițarea propietăți pe o medie de 2 Ha/propietar!
      Cel mai mare „succes financiar” l-au obținut cei din BNS, prin Fedreația Sindicatelor din Poșta Română. Și-au făcut partid (creștin democrat, normal!), s-au aliat cu România Mare pentru alegeri, apoi „s-au dat cu puterea” (afirma chiar Costel Ovidenie) și au căpătat conducerea Poștei, dar nu numai Directorul General ci și Ministrul adj. de resort, din Ministerul Comunicațiilor. Frumusețea este că n-au devalizat numai Poșta ca persoană juridică, ci au păgubit și TOȚI salariații – 130 lei de persoană X 35.000 salariați. (Da, dar au salvat Cosmote – Romtelecom și chiar EUROMBANK, adică Banca Dacia Felix!)

Lăsați un comentariu


Europa

Forintul, sub presiune. Banca centrală jonglează cu dobânzile pentru a ține economia în echilibru

Vladimir Ionescu

Banca centrală a Ungariei a decis marți să mențină dobânda-cheie de politică monetară la nivelul de 0,6% pe an, în contextul în care deprecierea accentuată… Mai mult

Stiri

AOAR: Cheltuielile bugetare nesustenabile sunt un risc major pentru România

Vladimir Ionescu

Generarea unor cheltuieli bugetare nesustenabile, din motive pur electorale, reprezintă un factor de risc major pentru România, avertizează Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR),… Mai mult

Stiri

AVOCATNET

Indemnizațiile pentru PFA-uri și profesioniști: Cum se pot obține banii pentru reducerea activității

AVOCATNET

Deja poate fi solicitată de persoanele fizice autorizate (PFA) și alți profesioniști indemnizația pentru reducerea activității, stabilită de curând de Guvern printr-o nouă ordonanță, completată… Mai mult

Stiri

Companiile aeriene cer ca pasagerii să fie testați COVID înaintea zborului

Raluca Florescu

Reprezentanții transportatorilor aerieni la nivel global solicită ca toți cei care călătoresc cu avionul  să fie testați pentru COVID-19 înaintea zborului, scrie Reuters. Odată ce… Mai mult

Europa

UE a actualizat lista sectoare energo-intensive care pot beneficia de ajutoare de stat

Adrian N Ionescu

Comisia Europeană a publicat luni lista finală a sectoarelor industriale mari consumatoare de energie care pot beneficia de compensarea prin ajutoare de stat a costurilor… Mai mult

Stiri

Centrul de tehnologii inovative va fi la Cluj – anunțul premierului Ludovic Orban

Mariana Bechir

Un institut de tehnologii inovative va fi creat la Cluj Napoca și va fi unul dintre principalii beneficiari ai fondurilor alocate prin proiectul Europa Inteligentă,… Mai mult

Europa

CJUE: Regulile pentru Airbnb sunt justificate – măsurile naționale ce limitează închirierea pe termen scurt a apartamentelor sunt în interesul general

Mariana Bechir

Impunerea unor măsuri speciale pentru închirierea apartamentelor pe termen scurt este justificată, răspunde unui interes general imperativ și este proporțională cu obiectivul urmărit, a decis… Mai mult