joi

27 ianuarie, 2022

Mărfuri de 10 mld. dolari întârzie zilnic la destinații – unele se perimează, din cauza blocării Canalului Suez

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

28 martie, 2021

FOTO: Captură BBC

Progresele privind deblocarea Canalului Suez sunt, deocamdată, prea mici pentru ca să se poată estima când va putea fi reluat traficul printr-una din cele mai importante căi navigabile ale lumii, potrivit autorităților egiptene.

Este blocat astfel transportul unui volum de nărfuri  în valoare de 9,6 miliarde de dolari zilnic, după ce a eșuat, marți, uriașul portcontainer Ever Given, lung de 400 de metri, operat de compania taiwaneză Evergreen.

Vasul a intrat în derivă, a blocat toată lățimea canalului și, de joi, traficul a fost suspendat.


Traficul spre vest al canalului este evaluat la aproximativ 5,1 miliarde de dolari pe zi, iar traficul zilnic către est la aproximativ 4,5 miliarde de dolari, potrivit datelor Lloyd’s List și, în ciuda eforturilor de eliberare a navei, ar putea dura câteva săptămâni până când canalul va fi deblocat, potrivit experților citați de BBC.

(Citiți și: „Canalul Suez – blocat total de o uriașă navă portcontainer eșuată: e ruta pe care trece 12% din comerțul mondial”)

„Ai nevoie de 16 ore ca să-l parcurgi, este o zi lungă, cu evoluții de durată… am trecut prin el cu diverse tipuri de nave similare cu Ever Given. Când te confrunți cu un astfel de vânt puternic, trebuie să anticipezi și să corectezi cursul navei, pentru a compensa forța vântului. Deci devine dificil, te poți confrunta cu furtuni de nisip, pierzi din vizibilitate, trebuie să te bazezi pe radar”, a declarat Morgan McManus – căpitan, Marina SUA, citat de Bloomberg și Digi24.

Sute de vapoare blocate, inclusiv 10 cu 130.000 de animale vii din România

Sute de vase sunt în așteptare (321 erau sâmbătă seara) și multe companii încep să ia în calcul ocolul Africii pe la Capul Bunei Speranțe.

FOTO: Captură Reuters TV

Sunt blocate vase portcontainer, vase de gaze lichefiate (naturale sau pertoliere) și inclusiv 10 vapoare din România, încărcate cu cel puțin 130.000 de animale vii, care  riscă să moară de foame şi de sete, a declarat Gabriel Păun, directorul pentru Europa al organizației „Animals International”, într-o intervenție telefonică pentru Digi24.


La nivelul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA) a fost constituită o celulă de criză pentru a gestiona, conform atribuţiilor, situaţia generată de blocarea temporară Canalului Suez şi a circulaţiei navelor de transport pentru animale, informează ANSVSA printr-un comunicat.

Organizaţia Animals International atrage atenţia că România este deja în vizorul Comisiei Europene care a constatat numeroase deficienţe în portul Midia, după ce, în noiembrie 2019, vaporul Queen Hind s-a răsturnat omorând peste 14.500 de animale.

(Citiți și: „Exportul de animale vii pentru țările arabe – o afacere proastă pentru România”)

„Singura şansă să evităm o situaţie şi mai gravă este ca România să suspende imediat exportul cu animale vii, să cheme înapoi toate vapoarele cu animale care aşteaptă intrarea în Suez şi să înceapă cu această ocazie exportul de carne în loc de animale vii. Ar fi un comerţ care ar anula suferinţa inutilă a animalelor şi ar fi mai rentabil economic pentru România”, a mai spus directorul Animals International, citat la Digi24.

Canalul Suez este o rută crucială pentru comerțul global

Rutele maritime prin care trec vapoare din ce în ce mai mari sunt tot mai greu de administrat, pentru că  numărul portcontainerelor s-a dublat în ultimul deceniu, potrivit unei analize a companiei de asigurări a grupului Allianz. Totuși, blocajele de acest fel sunt rare.

 

Prima închidere a Canalului Suez a avut loc în 1956, când Egiprul, sub conducerea președintelui Gamal Abdel Nasser, a naționalizat coridorul naval, o proprietate franco-britanică. Una dintre consecințe a fot invazia Egiptului de către Israel, Marea Britanie și Franța, iar canalul a fost închis între octombrie 1956 și martie 1957.

Cel mai lung blocaj a avut loc între iunie 1967 și iunie 1975. În 1967, forțele egiptene și israeliene s-au confruntat de-a lungul căii navigabile în timpul Războiului de șase zile și din nou în 1973 în timpul Războiului de Yom Kippur.

Abia în 1975 canalul a fost curățat de navele scufundate și redeschis. În această perioadă, transportatorii care voiau să ajungă în Europa au fost nevoiți să ocolească Africa, ceea ce a crescut costul și durata expedițiilor.

În aprilie 2016, un cargobot a eșuat și a blocat culoarul navigabil pentru două zile. Apoi, în iulie 2018, canalul a fost închis pentru câteva ore după ce o navă grecească a suferit o avarie la motor și a provocat o coliziune în care au fost implicate alte patru vapoare.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Și alte căi navigabile au suferit perturbări ale traficului. Spre exemplu, Canalul Panama s-a închis pentru o zi în 1989, când forțe militare americane au organizat un atac asupra țării pentru a-l înlătura pe dictatorul Manuel Noriega.bloca cargoul uriaș, lung de 400 de metri și greu de peste 200 de mii de tone.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

 ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium) va...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar:

rrr