La obiect

Decembrie 2017 – salariul net a trecut pragul de 1.100 de euro la preţurile locale, dar ritmul de creştere a scăzut la cel mai mic nivel din ultimii ani

Câștigul salarial mediu brut anunțat de INS pentru luna decembrie 2017 a fost de 3.662 lei, cu 6,8% mai mare faţă de luna precedentă iar… Mai mult

11.02.2018

Chestiunea

Monitorul Coeziunii UE 2018: Ce trebuie să înțeleagă printre rânduri România

Think-tank-ul berlinez European Council of Foreign Relations (ECFR) a publicat ediția 2018 a Monitorului Coeziunii UE – o analiză a coeziunii celor 28 de membri… Mai mult

08.02.2018

La obiect

Câteva calcule: modificările salariale pe 2018. Realitate, impresii, realitate

Mutarea (până la urmă și aceea incompletă ) contribuţiilor de la angajator la angajat, modificarea cotelor de taxare a muncii şi reducerea impozitului pe venit… Mai mult

08.02.2018

La obiect

Legea ”creșterii salariilor” a devenit scandal național: mediul privat și categorii întregi de bugetari sunt în aceeași oală cu administrația derutată

Agitația ultimelor două zile arată că, pe măsură ce se apropie virarea primelor salarii rezultate din “revoluția fiscală” a PSD – ALDE, haosul din administrație… Mai mult

07.02.2018

UE nu mai așteaptă: oficialii Comisiei vorbesc despre cum va fi colectat și împărțit bugetul

de Victor Bratu , 14.2.2018

Viitorul Uniunii Europene începe să capete contur, iar președintele Jean Claude Juncker, mânat de ambiția ca această Comisie Europeană să fie cea care trasează drumul, începe să ofere indicii despre cum se vor schimba lucrurile în Europa.

Cel puțin 4 lucruri sunt deja clare:

  • Contribuția fiecărui stat membru la bugetul comun va crește la cel puțin 1,1% din PIB (de la 1% în prezent).
  • Politicile esențiale ale UE– Politica Agricolă Comună și Politica de Coeziune- vor fi restructurate, asta însemnând, în primul caz, bani mai puțini și, în al doilea caz, o triere mult mai riguroasă a proiectelor pe care Europa le va finanța.
  • Accesul la fondurile comunitare va fi legat de respectarea statului de drept.
  • Structura Comisiei Europene va fi revizuită.

Sunt vești atât de importante, încât agenda de la București ar trebui resetată, altfel vom fi din nou în poziția de stat chemat doar să asigure o majoritate la vot.

Asta nu înseamnă că discuțiile despre Justiție și Stat de drept ar trebui abandonate – trebuie însă reașezate pe cu totul alte baze.

Guenther Oettinger către șefii de state UE: Negociați, inflexibilitatea îi ajută pe Putin și Erdogan

În pregătirea reuniunii informale a liderilor statelor membre UE din 23 februarie 2018 (care se va ocupa în exclusivitate de noul Cadru Financiar Multianual), Comisia Europeană a prezentat miercuri, 14 februarie, o serie de propuneri de ”eficientizare” a activității Uniunii Europene și de ”îmbunătățire a legăturii dintre instituțiile europene și cetățeni”.

Aspectele politice au fost prezentate de președintele Comisiei, Jean Claude Juncker, cele financiare de comisarul Guenther Oettinger, în cadrul unei conferințe de presă organizată la Bruxelles după reuniunea Colegiului Comisarilor.

În expunerea sa, Comisarul Oettinger a cerut statelor membre să lase Comisiei ”flexibilitate de discuție”.

”În democrație este nevoie de majoritate. Pentru Cadrul Financiar Multianual însă e nevoie de unanimitate. Rugăm șefii de stat să ne lase flexibilitate de discuție – dacă fiecare apare și prezintă o poziție inflexibilă nu câștigă nimeni din Europa. Câștigă doar Putin și Erdogan”, a spus comisarul Oettinger.

Către finalul conferinței de presă, Guenther Oettinger a demonstrat că știe să trateze chiar și cu parteneri inflexibili. ”Cum veți convinge Austria să voteze propunerea de Buget în condițiile în care a anunțat ferm că nu dorește să își crească contribuția?”, a fost întrebat comisarul.

Răspunsul a fost: ”Este o poziție de plecare. Am auzit de la alții că nu putem să reducem nimic de la PAC sau de la Coeziune. De la Austria am auzit că vrea apropierea Balcanilor de Vest, vrea să ne ocupăm și de migrație. Austria are interese în finanțarea cercetării și vor să asigurăm și securitatea frontierelor europene…. Eu vrăji nu pot să fac cu acest buget, toată lumea trebuie să negocieze.”

O contribuție de 1,1% ar putea fi insuficientă

În acest context, Comisarul pentru Buget a afirmat că în acest moment ”lucrează cu formula 1,1 sau 1,x% contribuție” la proiectul următorului exercițiu financiar multianual al UE.

”Sunt multe neclarități, nu știm exact acum cifra exactă pentru că apar elemente noi mereu. A apărut ideea transformării Mecanismului de Stabilitate. A mai apărut ideea facilității de asistență pentru aderarea la Zona Euro. Nu știm încă de câți bani am avea nevoie pentru a implementa și aceste programe. După cum nu știm încă ce facem cu ajutoarele de dezvoltare… Un singur lucru este clar- acum Bruxelles-ul nu primește mult!”, a spus Guenther Oettinger.

Comisarul pentru Buget a fost susținut de președintele Jean Claude Juncker, care a admis: ”Sunt poziții diferite în rândul statelor UE- unii vor să dea mai mult dar au pretenții, alții nu vor să dea mai mult și au alt gen de pretenții. E tipic…”

Soluția de compromis a fost prezentată tot de Jean Claude Juncker: ”O contribuție națională de numai 1% este insuficientă în actualele condiții, asta e deja clar. Eu sunt un prieten, un mare susținător al politicii de coeziune. Sunt pentru păstrarea acesteia, mai bine organizată. Cred însă că trebuie să operăm ceva reduceri și la aceasta, dar și la PAC, dacă vrem să adresăm și noile provocări. Să fie reduceri mici, dar să fie…”

Adevăratul binom: bani – stat de drept. Termen – data de 2 mai

Comisarul Guenther Oettinger a precizat că proiectul viitorului Cadru Financiar Multianual va fi prezentat public pe data de 2 mai.

Tot pe data de 2 mai va fi anunțată și forma prin care Comisia va lega, într-o formă sau alta, accesul la fonduri europene de respectarea valorilor europene. ”În acest moment se lucrează la o formă juridică pe care să ne sprijinim în decizie. Mai așteptăm și 2 rapoarte ale Parlamentului European pe această temă, iar poziția Parlamentului, care va fi exprimată pe la jumătatea lunii martie, va fi foarte importantă în acest proces”, a anunțat Guenther Oettinger.

Din declarația comisarului european reiese că mai multe state membre vor avea probleme, nu doar ”suspecții de serviciu” Polonia, Ungaria sau România. ”Discutăm în acest moment cu 11 guverne și parlamente naționale”, a anunțat comisarul Oettinger.

Modul în care reacționează statele membre la criticile Europei sunt foarte importante, Jean Claude Junker oferind detalii ale relației cu Polonia pe subiectul respectării statului de drept.

”Suntem în permanent contact cu guvernul de la Varșovia și sunt șanse foarte bune ca pozițiile noastre să devină convergente. În acest moment, ei se apropie cu mași mari de poziția noastră, iar noi ne apropiem, cu pași mai mici, de poziția lor”, a descris Jean Claude Juncker procesul de consultare între părți.

Planuri de reformă politică

Președintele Juncker a fost cel care a anunțat proiectele politice gândite a asigura viitorul instituțiilor UE, cea mai amplă argumentație fiind alocată păstrării sistemului de ”cap de listă” la alegerea președintelui Comisiei Europene.

Un alt proiect la care Jean Claude Juncker pare că nu vrea să renunțe este unificarea prozițiilor de preeședinte al Comisiei cu cea de președinte al Consiliului. Propunerea listelor transnaționale de la alegerile europarlamentare a fost însă abandonată, pe moment. ”Nu cred că o putem aplica la alegerile din 2019, nu e suficient timp să ne punem de acord. Dar nu renunțăm…”, a anunțat președintele Comisiei.

Un alt proiect ambițios vizează restructurarea Comisiei, Jean Claude Juncker anunțând: ”Numărul de comisari, amploarea Comisiei vor trebui să scadă. În acest moment sunt opinii diferite, dar trebuie să discutăm. Noi nu propunem nimic concret, răspunsul trebuie să vină de la statele membre”.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 14.2.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

CSM: Procuroarea Mihaiela Iorga, suspendată din funcție

Vladimir Ionescu

Procuroarea Mihaiela Iorga (foto) a fost suspendată luni din magistratură, de către CSM, conform Legii 303/2004, care impune această măsură atunci când un magistrat este… Mai mult

Stiri

Raport EFOR 2018: Guvernarea de tip bazar – costurile clentelismului în administrația locală și companiile de stat

Razvan Diaconu

Distribuţia de fonduri de investiţii în teritoriu (plus procesul de achiziţii publice care urmează după aceea) alături de companiile publice, de stat sau municipale, sunt… Mai mult

Stiri

AmCham Romania: Prioritatea execuției bugetare pe 2018 e realizarea planului de investiții

Vladimir Ionescu

În viziunea AmCham Romania, în 2018, cel mai relevant indicator de performanţă economică trebuie să fie gradul de realizare a investiţiilor, pentru a transforma creşterea… Mai mult

Stiri

Comisia Europeană adoptă o nouă strategie de instruire a propriilor angajați

Vladimir Ionescu

SIVECO România este liderul consorțiului de firme care proiectează și dezvoltă soluții de e-learning destinate instruirii personalului CE în utilizarea sistemelor informatice. Cei peste 32.000… Mai mult

Stiri

Sindicatele din învățământ anunță proteste – majorările salariale nu acoperă inflația

Vladimir Ionescu

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) începe miercuri protestele, pentru că majorările salariale (acolo unde nu sunt diminuări) nu acoperă nici măcar inflația, ceea ce… Mai mult

Stiri

Bizara piață a muncii: În T4 din 2017 a scăzut numărul joburilor oferite calificaților, dar s-au înmulțit posturile de șef în administrația publică

Vladimir Ionescu

Numărul de locuri de muncă vacante din economie a scăzut în al patrulea trimestru al anului trecut cu 9,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului… Mai mult

Stiri

Fondurile de pensii private obligatorii au ajuns la active de 41 miliarde lei

Vladimir Ionescu

Fondurile de pensii private obligatorii aveau active în valoare de aproximativ 41,04 miliarde de lei, la 31 ianuarie 2018, în creştere cu 27,57% faţă de… Mai mult