Strategia Fiscală: CAS se reduce cu 2 % în 2011, TVA şi cota unică rămân pe loc până în 2014

de Razvan Diaconu | 17.4.2011 .

Guvernul va reduce cu 2 puncte procentuale contribuţiile la asigurările sociale, din a doua jumătate a anului 2011, însă o eventuală scădere a taxei pe valoare adăugată şi a cotei unice de impozitare este luată în considerare după 2014, potrivit proiectului Strategiei fiscal-bugetare pe perioada 2012-2014, obţinut de mediafax.ro.

În anii următori, se va putea lua în consideraţie problema revizuirii TVA şi ulterior a cotei unice, având în vedere competiţia fiscală regională extrem de dură, dar aceasta nu este o viziune care se poate materializa în anul 2011“, se mai arată în document.

Veniturile bugetului general consolidat sunt estimate să urce de la 180,5 miliarde lei estimat pentru acest an la 203,6 miliarde lei în 2012, 227,5 miliarde lei în 2013 şi 253 miliarde lei în 2014, în timp ce cheltuielile bugetului consolidat ar urma să crească de la 204,4 miliarde lei prognozat pentru acest an la 221,6 miliarde lei în 2012, 243,5 miliarde lei în 2013 şi 266,4 miliarde lei în 2014.

Evoluţia veniturilor colectate la bugetul general consolidat în intervalul 2012-2014 este însă calculată în strategie pe baza actualelor valori ale cotei unice de impozitare şi TVA, menţionându-se distinct că aceste taxe român nemodificate. Astfel, în 2012-2014, încasările din impozitul pe venit se vor menţine în jurul a 3,5% din PIB (21,1 miliarde lei-25,7 miliarde lei), sumele colectate din impozitul pe profit se vor cifra la 2,1%-2,3% din PIB (13,6 miliarde lei-18,1 miliarde lei) faţă de 2,3-1,9% în perioada 2009-2011, iar încasările din TVA vor ajunge pe termen mediu la un nivel de 8,8-9,3% din PIB (53 miliarde lei-67 miliarde lei).

Potrivit strategiei, măsurile de austeritate şi gestiune a fiscalităţii trebuie să ducă la o reducere drastică a deficitului bugetar în următorii ani, planul guvernului fiind un deficit de 3% în 2012, de 2,4% în 2014 şi 1,9% în 2014.

 

Numărul bugetarilor scadea  în 2011 cu circa 30.000

 

Potrivit documentului elaborat de Ministerul Finanţelor Publice, numărul bugetarilor urmează să scadă în anul 2011 la 1,24 milioane, în condiţiile în care la finalul lui 2010 rămăseseră 1,27 milioane de angajaţi în sectorul bugetar.

La începutul lunii, premierul Emil Boc a anunţat că numărul bugetarilo era în acel moment de 1,256 milioane de persoane. Executivul mai are anul acesta de finalizat un program de disponibilizări la Ministerul Administraţiei şi Internelor, de unde vor pleca circa 10.000 de salariaţi, şi la Ministerul Finanţelor Publice, de unde vor pleca circa 2.000 de persoane.

Astfel, salariile personalului bugetar, care va mai rămâne în sistem, ar urma să crească din anul 2012, în condiţiile în care anvelopa salarială este aşteptată să se majoreze, în termeni nominali, de la 39 de miliarde de lei la 42 de miliarde de lei.

”Anvelopa salarială pentru anul 2012 trebuie să se încadreze în 42,5 miliarde lei, respectiv 7,1% din PIB. Anvelopa salarială va fi menţinută în limitele convenite de 7,1% din PIB pentru anul 2012 în condiţiile eliminării celui de-al 13-lea salariu şi a primei de vacanţă, reducerii numărului de salariaţi din sectorul bugetar, care va continua prin înlocuirea unui singur salariat din şapte care părăsesc sistemul, îngheţarea punctului de pensie, implementarea legislaţiei în domeniul salarizării”, este anunţat în strategie.

 

Drepturile câştigate în instanţă de bugetari – returnate cu ţârâita

 

În anul 2012, bugetarii care şi-au câştigat în instanţă anumite restanţe salariale îşi vor primi aceste drepturi în limita a numai 5%, deşi OUG 71/2009, de acordare eşalonată a acestora, prevede că banii ar trebui acordaţi în proporţie de 34% în anul 2012.

Reducerea este argumentată prin faptul că plata acestor drepturi salariale în cuantumul prevăzut în prezent de lege nu ar mai face posibilă respectarea angajamentului guvernamental faţă de partenerii sociali de a recupera reducerile salariale decise în 2010, menţionază Mediafax.

Suma totală aferentă titlurilor executorii obţinute de bugetari până la 31 decembrie 2010 este de circa 7,5 miliarde de lei, astfel încât anul viitor ar trebui plătite titluri în sumă de aproximativ 3 miliarde lei, reprezentând 0,5% din Produsul Intern Brut estimat pentru 2012, inclusiv indexarea cu rata inflaţiei.

 

Publicat la data de 17.4.2011 .

3 comentarii

  1. Cinci dovezi concrete că “reforma statului” a eșuat #riscograma
    18.4.2011, 3:04 am

    […] Taxarea muncii. Contribuțiile totale ca procent din cheltuiala angajatorului au crescut cu 3% puncte procentuale în 2009, ajungând la unul dintre cele mai ridicate niveluri medii din Europa – 43%. Acum, se “plănuiește” să scadă cu două puncte apoi să rămână așa până în 20…. […]

  2. Cinci dovezi concrete că “reforma statului” a eșuat « voxpublica | Platforma de comentarii, bloguri si opinii REALITATEA.NET
    18.4.2011, 6:02 pm

    […] Taxarea muncii. Contribuțiile totale ca procent din cheltuiala angajatorului au crescut cu 3% puncte procentuale în 2009, ajungând la unul dintre cele mai ridicate niveluri medii din Europa – 43%. Acum, se “plănuiește” să scadă cu două puncte apoi să rămână așa până în 20…. […]

  3. L. Davidescu: Cinci dovezi concrete că “reforma statului” a eșuat « Blogul galben al lui Gondolin
    18.4.2011, 8:56 pm

    […] Taxarea muncii. Contribuțiile totale ca procent din cheltuiala angajatorului au crescut cu 3% puncte procentuale în 2009, ajungând la unul dintre cele mai ridicate niveluri medii din Europa – 43%. Acum, se “plănuiește” să scadă cu două puncte apoi să rămână așa până în 2014. […]

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Adrian N Ionescu

Fiscalitatea reactivă și haotică se întoarce: Cresc la loc accizele la carburanți, băncile își deduc 30% din creanțele cesionate, terenurile agricole nelucrate se suprataxează

Guvernul a inițiat în această săptămână legislația necesară modificării fiscalității, în fața problemelor cu deficitul bugetar și cu plata angajamentelor politice – surprinzând, astfel,...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Marea retragere a generalilor: Șefii instituțiilor militarizate se îmbulzesc să apuce pensie mare

28 de generali, contraamirali și chestori de poliție, printre care se numără 13 generali SRI, au trecut în rezervă în ultimele două zile (luni...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Hold-up de vară / Guvernul demarează distrugerea reformelor basic din Sănătate. Comisiile de specialitate Nu vor mai fi numite pe criterii obiective

Ministerul Sănătății a pus în dezbatere un Ordin prin care elimină metodologia transparentă de selectare a membrilor comisiilor de specialitate, organisme consultative formate din...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Program de guvernare pentru cabinetul Tudose: Impozitarea cifrei de afaceri, contribuția de solidaritate, banii europeni înlocuiți cu cei din Fondul de Investiții, puteri sporite pentru ANAF

Supravegheat atent de Liviu Dragnea, Darius Vâlcov, specialistul PSD în scrierea și observarea foii de parcurs guvernamentale, și-a făcut din nou datoria și a...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Componența guvernului Tudose – aprobată de PSD: 11 figuri noi la Palatul Victoria

PSD a decis ca formula viitorului cabinet Mihai Tudose să conțină trei vicepremieri. E vorba de Sevil Shhaideh (PSD, ministrul dezvoltării), Grațiela Gavrilescu (ALDE,...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Momentul ”exploziei” din Asia se apropie: Este posibilă schimbarea regimului din Coreea de Nord?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Problema nord-coreeană nu este, desigur, nouă. Amenințarea confruntării militare în Peninsula Coreeană persistă, cu fluctuațiile cunoscute de la un deceniu la altul,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română