vineri

26 aprilie, 2024

15 iunie, 2012

Decizia guvernului de-a trece Institutul Cultural Român (ICR) din subordinea Preşedinţiei în cea a senatului, printr-o Ordonanţă de Urgenţă întâmpină critici dure din partea societăţii civile. Deşi motivul oficial al deciziein guvernului este controlul mai bun al modului cum sunt cheltuiţi banii în cultură, adevărata miză pare să fie, şi de această dată, vendeta politică şi dorinţa de a-l demite din fruntea ICR pe Horia-Roman Patapievici, om cu opţiuni de dreapta declarate şi un susţinător al preşedintelui Traian Băsescu.

Vocile din societatea civilă care critică decizia guvernului se ridică din zone de orientări politice diferite, şi toate îi atrag atenţia premierului Ponta asupra rezultatelor pe care ICR le-a obţnut în ultimii ani sub conducerea echipei lui Patapievici – succesele acestuia fiind recunoscute chiar şi de către cei care, de-a lungul acestor ani, l-au criticat.

„Institutul Cultural Roman a fost supus unui control prelungit al Curtii de Conturi astfel incat, indiferent de criticile care se pot aduce acestei institutii sau unor persoane care o conduc, e limpede ca nu exista nici un motiv care sa justifice urgenta. Nu are loc nici un jaf al banului public sau vreo alta amenintare la adresa Culturii din partea acestei institutii.

Printre semnatarii acestui apel exista unii care au criticat in decursul anilor ICR si conducerea sa actuala si credem ca este necesara o dezbatere publica pentru a discuta cat si cum putem cheltui in timpuri de austeritate pentru promovarea culturii romane in strainatate, ca si cele mai potrivite parghii institutionale pentru a numi si supraveghea conducerea ei. Dar reglarea printr-o ordonanta de urgenta nu e forma potrivita. Cerem primului ministru Victor Ponta si ministrului Culturii, Mircea Diaconu, sa initieze aceasta dezbatere care sa produca neintarziat un proiect de lege introdus pe cale ordinara in Parlamentul Romaniei.” – scrie în luarea de poziţie de pe romaniacurata.ro, site sprijinit de SAR. Printre semnatari se numără Alina Mungiu-Pippidi, Cristian Pârvulescu, Cristina Guşeth, Cristian Ghinea, în numele organizaţiilor din care fac parte.

La rândul său, portalul criticatac.ro, publicaţie militantă de stânga, îi atrage atenţia premierului, într-o scrisoare deschisă, asupra succeselor pe care le-a înregistrat ICR sub conducerea lui H-R Patapievici şi denunţă epurarea care se pregăteşte la această instituţie, în ciuda polemicilor pe care scriitorul şi publicistul Vasile Ernu – editorul publicaţiei – le-a avut de-a lungul timpului cu şeful ICR.

„Știu, în bună tradiție a politicii locale, nu vă deranjează instituția, ci omul Horia-Roman Patapievici, un aprig susținător al președintelui Băsescu. Da, am mai scris pe acest subiect și am condamnat oficial poziția de incompatibilitate instituțională a unui înalt demnitar de stat numit și subordonat președintelui, a cărui poziție publică de susținere a acestuia este o încălcare a deontologiei pentru că presupune un conflict de interese. E o regulă care se respectă în țările ale căror legi vrem să le mimăm. Din punctul meu de vedere, cred că aici atît Horia-Roman Patapievici, cît și Mircea Mihăeș au greșit. Personal, eu și Horia-Roman Patapievici sîntem pe poziții ideologice care ne plasează la poluri opuse, mi-am exprimat public dezacordul cu pozițiile dumnealui (exemplu – Da, sînt un om de stînga). Însă acest lucru nu mă împiedică să văd că sub conducerea sa, ICR a devenit, din punct de vedere al politicilor culturale, cel mai important fenomen de după 1989. Da, Horia-Roman Patapievici și echipa sa au făcut din ICR o instituție de care ar trebui să fim mîndri și pe care ar trebui să o încurajăm să continuie direcția de dezvolatre propusă de această echipă. Nu pot să trec cu vederea și să nu apăr lucrurile bune care se întîmplă colo.” – îi scrie Vasile Ernu lui Victor Ponta.

Guvernul a decis, miercuri, transferarea Institutului Cultural Român (ICR) din subordinea Președinției în cea a Senatului, șeful statului  acuzând principalul partid de guvernare, PSD, că încearcă să golească de conținut instituția președintelui României.

“ICR este transferat de la Preşedinţie la Parlament. Senatul va avea în subordine ICR. Senatul votează preşedintele ICR”, a anunțat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Andrei Zaharescu.

Guvernul susține că trecerea ICR de la Președinție la Senat este ”o decizie de democratizare” și transparentizare a Institutului.

”Folosirea fondurilor publice pentru activitatea ICR trebuie să fie la adăpost de orice suspiciune. Or, printr-un mecanism transparent şi democratic de control parlamentar, acest lucru se poate îndeplini”, a susținut Zaharescu.

Guvernul a luat această măsură prin ordonanță de urgență.