PIAROM solicită reglementări clare pentru sistemul de educație preuniversitar privat

de Vladimir Ionescu | 20.3.2017 .

Patronatul Investitorilor Autohtoni (PIAROM) susține necesitatea unei reforme reale a sistemului de educație preuniversitar privat și, prin intermediul unui comunicat emis luni,  solicită Ministerului Educației Naționale crearea rapidă a unui grup de lucru care să dezbată problemele învățământului privat și să identifice soluții de remediere a acestora, prin norme și reglementări concrete.

Potrivit PIAROM, învățământul este cel de-al 5-lea sector angajator din România, după industria prelucrătoare, comerț, transport și construcții, cu un număr de peste 335 mii de contracte individuale de muncă la nivelul anului 2016.

Dintre acestea, cca. 83% provin din sistemul de învățământ preuniversitar, ceea ce face ca educația preuniversitară să fie unul dintre principalele sectoare angajatoare din România. În ceea ce privește implicarea capitalului privat, aceasta a crescut constant în învațământul preuniversitar, compensând reducerile de unități școlare din sectorul public.

Astfel, potrivit raportărilor INS, luând în considerare doar numărul de unități acreditate, în perioada 2010-2015 numărul grădinițelor din sectorul privat a crescut cu 59% (de la  222 de unități la 355), în timp ce numărul de unități școlare din învățământul privat preuniversitar a crescut cu 76% (de la 160 de unități la 282). Grădinițele și creșele private din România reprezintă astăzi 30,6% din totalul unităților acreditate de învățământ preșcolar, la care se adaugă un număr mare de unități aflate în proces de acreditare.

Aceste cifre demonstrează  creșterea continuă a implicării capitalului privat în sistemul de educație, creștere care, pe de o parte, are un rol stimulativ pentru competiția din sistemul de învățământ, iar pe de altă parte, are rolul de a compensa zonele acoperite în mod deficitar de sectorul public.

Cu toate acestea, educația preuniversitară privată se confruntă, în continuare, cu o serie de probleme sistemice, care pe de o parte creează bariere majore de intrare pe piață pentru noii antreprenori, iar pe de altă parte, îngreunează sau chiar blochează funcționarea eficientă a unităților existente, pe fondul mai multor reglementări discriminatorii între sectorul public și cel privat.

În acest context, în calitatea sa de organizație patronală autonomă, neguvernamentală și apolitică, Patronatul Investitorilor Autohtoni – PIAROM dorește să aducă în atenția publicului larg o parte din aceste probleme, rezultate în urma dezbaterilor din cadrul conferinței ”Educația privată preuniversitară – Mai mult decât antreprenoriat”, organizată de PIAROM în data de 16 Martie 2017:

  • implicarea redusă de către autorități a unităților private în procesul de luare a deciziilor și elaborarea de reglementări cu implicații asupra sectorului de activitate;
  • ambiguitățile privind reglementarea regimului juridic al înființării, organizării și funcționării unităților de învățământ privat (ex.: societate comercială sau ONG), care favorizează apariția unor situații interpretabile inclusiv din punct de vedere fiscal;
  • sprijinul redus acordat unităților private care școlarizează copii cu cerințe educaționale speciale, precum și cu privire la finanțarea orelor individuale și a programelor recuperatorii;
  • acordarea finanțării strict pentru unitățile acreditate, nu și pentru cele autorizate, ceea ce creează importante bariere de finanțare a activității pentru viitorii antreprenori;
  • birocrația ridicată a proceselor de acreditare și de menținere a acreditării, ca urmare a numărului ridicat de norme, reglementări, cerințe sau documente solicitate de diferite instituții;
  • lipsa unor proceduri clare pentru învățământul privat, care să țină cont de particularitățile acestui sector prin comparație cu cel public (spre exemplu, procedura de numire a directorilor în învățământul privat sau procedura de titularizare a cadrelor didactice);
  • rigiditatea reglementărilor privind regimul cheltuielilor permise din finanțarea acordată grădinițelor acreditate, ceea ce limitează posibilitățile de finanțare a unor activități educaționale;
  • lipsa parteneriatelor public-private pentru finanțarea copiilor cu cerințe educaționale speciale integrați în școli private.

Problemele sus-menționate au, după cum s-a precizat, un caracter sistemic, ele putând fi subsumate unei probleme de fond a sistemului de învățământ preuniversitar, și anume lipsa unor norme clare și stabile, care să reglementeze, fără echivoc, modalitatea de constituire, organizare și funcționare a unităților private.

În contextul ambiguităților existente în legislația actuală, în care reglementările sunt insuficient adaptate pe specificul sectorului privat, PIAROM atrage atenția că antreprenorii din acest sector sunt în permanență supuși riscului unor interpretări discreționare ale legislației din partea diferitelor organisme de control sau chiar din partea entităților subordonate Ministerului Educației Naționale, în trecut fiind semnalate numeroase situații practice în care inspectorate școlarele au interpretat spețe similare în mod diferențiat.

Având în vedere argumentele de mai sus, PIAROM susține necesitatea unei reforme reale a sistemului de educație preuniversitar privat și solicită Ministerului Educației Naționale crearea rapidă a unui grup de lucru care să dezbată problemele învățământului privat și să identifice soluții de remediere a acestora, prin norme și reglementări concrete.

Publicat la data de 20.3.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Adrian N Ionescu

Coaliția pentru Dezvoltarea României: Proiectul IVG pe gospodării este, de fapt, pasul spre sistemul impozitării progresive

Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR) „rămâne susținătoarea cotei unice de impunere, care și-a dovedit avantajele în cei 12 ani de existență, prin creșterea încasărilor...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

INS: 3,8% din populația activă – persoane disponibile să înceapă imediat lucrul, dar nu și-au căutat un job în 2016

Aproximativ 345.000 de persoane, adică 3,8% din populația activă, era disponibilă să înceapă oricând lucrul, dar nu și-a căutat anul trecut un loc de muncă, potrivit ultimelor...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Mălin-Matei Muşetescu, al doilea guvernator al Deltei din pepiniera Asociaţiei Salvaţi Dunărea şi Delta

Mălin-Matei Muşetescu a fost numit în funcţia de guvernator, cu rang de subsecretar de stat, al Administraţiei Rezervaţiei Biosferei ”Delta Dunării”, printr-o decizie a...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Coface: Cel mai mic număr de insolvenţe din ultimii 10 ani a provocat cele mai mari pierderi mediului de afaceri

În primul trimestru din 2017 s-a înregistrat cel mai mic număr de insolvenţe din ultimii 10 ani, dar acestea au provocat mediului de afaceri...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Membrii AmCham România, îngrijorați de noul sistem de impozitare şi de incapacitatea ANAF de a-l administra

Camera de Comerţ Americană în România (AmCham România) îşi afirmă „susţinerea fermă pentru menţinerea actualulei (sistem al) cotei unice de impozitare, care s-a dovedit...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5250 lei
4.1556 lei
5.3254 lei

OPINII & EDITORIAL

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Macron va fi Preşedintele Franţei, dar transformarea politicii în Europa continuă

Valentin Naumescu

Puncte cheie: În absenţa unei „lebede negre” în următoarele două săptămâni, candidatul pro-european de centru, Emmanuel Macron, va fi ales pe 7 mai Preşedintele...Citeste mai departe »

Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

Marin Pana

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Cele două Turcii vor intra într-o lungă perioadă conflictuală. Dar este ceva și mai grav

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Rezultatul în sine al referendumului din Turcia nu este surprinzător. Eu m-aș fi așteptat la o diferență chiar mai mare decât 51,4%...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Zona euro – iluzii europene, iluzii românești

Radu Crăciun

Privind in trecut, inca refuz sa cred ca un proiect de complexitatea zonei euro a fost demarat ca un proiect politic. Adica, un proiect...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Start-up nation: un mare viciu de construcție

Andreea Paul

Cel mai mare viciu de construcție al programului START-UP NATION este acordarea fondurilor de la stat antreprenorilor debutanți în proporție de 100%, fără contribuții...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problema (mare, foarte mare) a Serviciilor secrete: Rezolvați-o odată!

Cristian Grosu

Problema Serviciilor secrete în România Nu ține doar de drepturile omului – așa cum știm/credem că se petrece în democrațiile consolidate, ci e una...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Trump-Merkel: O întâlnire transatlantică ratată şi o ridicolă „factură” a unei „datorii” care schimbă paradigma de securitate a Europei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Zilele trecute, întâlnirea şefilor executivelor din cele mai importante două puteri ale lumii occidentale, Statele Unite şi Germania, ne-a lăsat un gust...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Din miezul noii faze istorice a (de)capitalizării României: Fenomenul ”Cocotierul” și efectul ”Bombonica”

Cristian Grosu

La ora la care scriu aceste rânduri, sistemul judiciar din România tocmai turnează încă un episod penibil, dintr-un șir tot mai lung de episoade...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Balada elefantului alb: deci, ce facem cu Cioloș

Cristian Grosu

Percepția și studiile noastre arată că cititorii cursdeguvernare.ro se împart în trei : -,antreprenori sau manageri pe toate palierele, care conduc societăți în terenul...Citeste mai departe »

România cu două viteze

Marin Pana

” Preşedintele României s-a poziţionat ferm împotriva ideilor vehiculate în ultimul timp cu privire la o Europă cu mai multe viteze – o Uniune...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Ipocrizia „Europei cu două viteze”. Începe refluxul Occidentului. Rămânem pe uscat?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Ceea ce se discuta de multă vreme ca posibilitate teoretică, înainte chiar de valul extinderii masive spre Est, adică aşa-zisa alternativă a...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Să nu fim naivi, Europa cu mai multe viteze există deja!

Aurelian Dochia

În ultimele zile a produs ceva emoție în rândurile europarlamentarilor români o rezoluție redactată de belgianul Guy Verhofstadt și aprobată cu un scor foarte...Citeste mai departe »

Cristian Tudorescu / Patru întrebări cheie despre Fondul Suveran de investiții. Și întrebările cheie ale contribuabililor

Cristian Tudorescu

Se discută în aceste zile din ce în ce mai intens despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FDSI) al României, despre necesitatea și...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Marin Pana

Ai murit? N-ai terminat. Pentru noi rămân peripețiile înmormântării și lichidării conturilor

Deşi obişnuit la job cu problemele macro, inevitabil apar în viaţă momente micro. Cum ar fi un deces. Prilej cu care organizarea românească apare...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română