Analiză

România – pe contrasens în UE cu evoluţia deficitului bugetar

România este singurul stat membru UE care a atins limita de deficit bugetar permisă prin regulile de stabilitate economică stabilite la Maastricht pentru aderarea la… Mai mult

24.10.2017

Analiză

De ce mutarea contribuţiilor e o manevră riscantă: Matematica schimbării

Mutarea contribuţiilor de la angajator la salariat, în forma anunţată de Executiv, ar avea un efect relativ minor asupra încasărilor şi salariilor, din punct de… Mai mult

23.10.2017

Chestiunea

Un paradox care să ne pună pe gânduri: creştere economică rapidă fără întreprinderi care cresc rapid

Deşi ne-am plasat în fruntea UE la creştere economică pe ultimii doi ani în termeni de evoluţie a PIB, această performanţă notabilă primii a fost… Mai mult

22.10.2017

Analiză

Taxa de solidaritate: ce se ascunde, de fapt, în cei 2% și de ce a ales guvernul soluția asta

Guvernul va introduce o taxă de solidaritate de 2% din fondul de salarii, taxă ce va fi plătită de angajator, a anunțat joi, oficial, ministrul… Mai mult

19.10.2017

Mitul ”echipei tehnice de suport” a Băncii Mondiale pentru autostrada Ploiești – Brașov și necunoscutele finanțării asfaltului politic

de Victor Bratu 12.9.2017

”Dividendele se dau acționarilor, nu le-a jefuit nimeni, nu le-a luat nimeni. Vrem să începem niște proiecte foarte mari, să avem un nou început. De exemplu, autostrada Brașov-Ploiești- se va face pe bani naționali și trebuie să avem bani înainte ca Banca Mondială să intre în proiect”.

Aceasta a fost explicația oferită marți de premierul Mihai Tudose referitoare la solicitările pe care Ministerul Economiei le face de câteva zile marilor companii în care statul este acționar majoritar pentru acordarea de dividende suplimentare.

Lucrurile par să stea, însă, altfel :

Un răspuns al Băncii Mondiale transmis cursdeguvernare.ro pune, însă, la îndoială planurile anunțate de Mihai Tudose, alături de declarațiile premierului, făcute insistent în presa ultimei săptămâni.

***

Insistența premierului Tudose, al patrulea demnitar PSD care împinge acest proiect, după tripleta Victor Ponta- Dan Șova-Ioan Rus, nu face altceva decât să readucă în memorie ce îi spunea ultimului fostul președinte Traian Băsescu la momentul investirii sale ca ministru al Transporturilor, în iunie 2014: ”Ar trebui să fiţi atent în mod deosebit la premisele de contractare a Autostrăzii Comarnic-Braşov. Din informaţiile mele, deja s-au produs acte de corupţie.”

Întâlnirea cu oficialii BM, varianta Mihai Tudose

Premierul Mihai Tudose s-a întâlnit pe data de 5 septembrie cu o delegație a FMI și a Băncii Mondiale, la sediul guvernului, informația fiind oferită agenției naționale de presă pe surse.

O zi mai târziu, pe 6 septembrie, premierul Tudose confirma public respectiva întâlnire și oferea următoarele detalii la Antena 3: ”De la Banca Mondială am solicitat ajutor tehnic și vă dau un exemplu: autostrada București-Brașov. (…) Am vorbit cu Banca Mondială (…) să facem unitate de management-proiect sub conducerea lor, cu sprijinul lor tehnic. Facem o echipă de suport, iar tot ceea ce înseamnă management de proiect să fie la un organism întreg la minte – Banca Mondială. Să ne dea suport tehnic și să coordoneze această lucrare. (…) Banii sunt de la noi”.

Premierul a precizat, în plus, că înțelegerea s-a făcut și că, în două-trei săptămâni, va veni echipa tehnică de suport în România.

”Între timp, noi am găsit niște proiecte mai vechi, știți că studii de fezabilitate avem să facem un drum până la Lună, că nu știu cum s-a întâmplat, dar până acum toți au făcut studii de fezabilitate. (…) Am găsit un proiect (…), care este prin sertarele Ministerului Transporturilor, care încă mai are autorizația de mediu valabilă și pe care vrem să-l implementăm cât mai repede”, a mai spus Mihai Tudose, precizând că se referă la autostrada București-Brașov.

Poziția oficială a Băncii Mondiale. Și câteva detalii de culise

Surse guvernamentale bine informate despre modul în care a decurs întâlnirea din 5 septembrie de la Palatul Victoria au declarat cursdeguvernare.ro că aceasta a fost ”doar o întâlnire introductivă”, în care premierul a solicitat, printre altele, suportul Băncii Mondiale pentru proiectul autostrăzii Ploiești-Brașov.

Premierul nu a oferit oficialilor Băncii Mondiale niciun alt detaliu referitor la proiect.

Sursele citate afirmă că o posibilă cooperare în acest proiect poate fi decisă numai de conducerea instituției financiare, care urmează să analizeze oferta și datele tehnice puse la dispoziție de experții părților și să asculte argumentele decidenților români.

Tehnic, abia după finalizarea acestui proces ar putea fi agreaţi parametrii de colaborare şi un calendar de acţiuni.

În esență: echipa tehnică a cărei sosire a fost anunțată de premierul Tudose nu vine la București să lucreze deja la proiectul de autostradă, ci pentru a stabili bazele tehnice pe care să poată fi fundamentată o eventuală implicare în proiect.

Sursele sunt confirmate de poziția oficială transmisă cursdeguvernare.ro de către Banca Mondială, pe care o prezentăm mai jos :

”O echipă condusă de Tatiana Proskuryakova, Manager de Țară al Băncii Mondiale pentru România, a avut pe 5 septembrie o întălnire introductivă cu primul-ministru Tudose.

Întâlnirea a fost o oportunitate pentru a discuta parteneriatul curent între Banca Mondială și România și a reitera suportul Băncii pentru prioritățile de dezvoltare socio-economică ale României în contextul Strategiei privind Parteneriatul cu Țara pentru perioada 2018-23.

Primul-ministru Tudose a cerut suportul Băncii Mondiale pentru finalizarea autostrăzii Ploiești-Brașov. Instrumentele și sectoarele specifice ale colaborării între Banca Mondială și România sunt subiectul unor discuții în desfășurare și vor fi definite în parteneriat cu autoritățile române în viitorul apropiat.

În contextul pregătirii noii Strategii privind Parteneriatul cu Țara, Banca Mondială va lucra împreună cu autoritățile române pentru a identifica domeniile cheie unde Banca își poate oferi expertiza, inclusiv în infrastructură, sector care este foarte important pentru conectivitatea, competivitatea și convergența României cu celelalte membre ale UE.”

Banca Mondială și infrastructura rutieră

Experți români care au lucrat pentru Banca Mondială formulează opinia unanimă: În general, Banca nu acceptă să coordoneze proiecte pe care nu le finanțează.

În România, Banca Mondială derulează în prezent 10 proiecte. Iar în istoria colaborării cu România, Banca a renunțat la 11 proiecte și a finalizat cu bine alte 99.

Între toate aceste proiecte, 10 au legătură cu infrastructura în general, doar două se referă la infrastructura de transport (unul referitor la calea ferată și unul referitor la drumuri), în ambele situații fiind puse la dispoziție fonduri pentru reabilitare.

Declarații și contradicții

Oficialii PSD vorbesc de ceva vreme de proiectul autostrăzii pe Valea Prahovei.

Prima dată, acest proiect a fost inclus de către Liviu Dragnea chiar în programul de guvernare cu care Mihai Tudose a fost trimis la Palatul Victoria, în lista proiectelor cu care va debuta viitorul Fond Suveran de Dezvoltare și Investiții. Iar declarațiile de marți ale lui Mihai Tudose întăresc ideea.

Problema este: Guvernul cere azi dividende de la companiile de stat pentru a ține sub control deficitul bugetar. Fondul- FSDI- nu are are o dată certă de înființare, iar companiile care vor fi preluate în portofoliu și care ar putea asigura cash-flow-ul FSDI sunt azi văduvite de resurse.

Deci, cu ce bani ar putea finanța FSDI acest proiect?

Sau proiectul Pitești-Sibiu, proiect despre care fostul ministru al Economiei Mihai Fifor îl includea tot în planurile FSDI, la capitolul infrastructură.

Banii pentru infrastructură există, dar guvernul nu se uită la ei: ăia sunt bani verificabili

Întrebarea mai bună e alta: cu ce bani am putea finanța proiecte de infrastructură? Răspunsul e la îndemână: cu fonduri nerambursabile europene.

Cu mențiunea că însăși Corina Crețu, comisar european care răspunde întotdeauna la telefoanele primite de la Mihai Tudose și care are întotdeauna o soluție la problemele ridicate de București, după cum povestea chiar premierul cu prilejul ultimei ședințe de guvern la care oficialul european a fost invitat de onoare, afirmă că România nu mișcă nimic în domeniul proiectelor de infrastructură.

”Pe condiția ex-ante pe transporturi, noi nu am primit care sunt criteriile de performanță pentru Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Aici este tristețea mea, pentru că nu avem proiecte noi pentru rutier. Proiectul Sibiu-Pitești, care este cel mai avansat, este de fapt în faza de studiu de fezabilitate. Pentru niciun proiect nu se lucrează în teren. Cred că este foarte trist, pentru că România este o țară care are nevoie ca de aer de infrastructura rutieră”, declara pentru TVR, pe 7 septembrie, Corina Crețu.

Istoria suspectă și agitată a autostrăzii politice

Între ultimele servicii aduse partidului de către Guvernul Grindeanu s-a numărat și decizia de a desemna constructorii primilor kilometri ai autostrăzii Comarnic-Brașov.

Oficial, o firmă cu acționari ascunși, din Cipru, reclamată in anii trecuți la DNA de către Curtea de Conturi, a primit contractul pentru sectorul Cristian-Râșnov.

Autostrada Comarnic-Brașov a fost unui dintre elementele care au întârziat cu 2 ani aprobarea Masterplanului General pe Transport.

Surse apropiate negocierilor purtate cu Bruxelles declarau cursdeguvernare.ro în iulie 2015 că experţii Comisiei au avut numeroase obiecţii asupra modului în care a fost conceput acest plan strategic, atât în ceea ce priveşte prioritizarea, cât și în ce privește implementarea proiectelor.

Cel mai controversat aspect ajuns în atenţia publicului a fost legat de insistenţa cu care miniştrii transporturilor din Cabinetul Ponta, inclusiv premierul, au promovat necesitatea demarării lucrărilor la autostrada Comarnic- Braşov.

Guvernul a încercat inclusiv varianta Parteneriatului Public-Privat, respinsă şi aceasta de experţii Comisiei din cauza costurilor exagerate ale investiţiilor comparativ cu gradul de rentabilitate.

Detaliu semnificativ : în documentaţia pregătitoare PPP guvernul asigura de atingerea unor ţinte de trafic anual, respectiv venituri în beneficiul partenerului extern pentru amortizarea cheltuielilor.

Guvernul se angaja să contribuie cu 300 milioane euro anual pentru compensarea indicatorilor scăzuţi de trafic.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 12.9.2017

Un raspuns

  1. Klopo_Tare
    13.9.2017, 9:58 am

    Mare vrăjeală mare a lui Ptiu-Dose. Autostrada asta are multe terenuri ale politrucienilor (le-au cumpărat mai demult și dacă se expropriază, câștigă și ei un ban mai alb, că ăia negru-gri sunt cu belele dă DNA). Simplu. Mai dă și ei un bănuț la partid, că fără gașca dă partid, nu mai pupau ei exproprieri, mânca-i-ar gaia pe ei dă moșieri roșii…!!!

Lăsați un comentariu


Stiri

Autoritatea Bancară Europeană se mută la Paris

Razvan Diaconu

Plecat în runda finală cu a doua șansă, Parisul a câștigat competiția de relocare a Autorității Bancare Europene. La fel ca la desemnarea ofertei câștigătoare… Mai mult

Europa

”Declarația de la Paris” a unui grup de intelectuali neoconservatori: Falsa Europă nu mai cultivă libertatea, ci o omogenitate dirijată

Victor Bratu

Un grup de intelectuali de orientare neo-conservatoare a publicat manifestul intitulat „O Europă în care putem să credem“. Izvorât dintr-o profundă îngrijorare şi deziluzie faţă… Mai mult

Stiri

Al cincilea director într-un an la Tarom: Werner Wolff, fost șef al reprezentanței BMW Timișoara

Vladimir Ionescu

Consiliul de Administraţie al companiei Tarom l-a numit luni în funcţia de director general interimar pe Werner Wolff (foto), cetățean român de origine germană, fost… Mai mult

Stiri

Siegfried Mureșan despre relocarea Agenției Medicamentului: Guvernul și-a dat măsura incompetenței la nivel european. Vor mai urma alte oportunități pierdute

Victor Bratu

Europarlamentarul Siegfried Mureșan atribuie Guvernului susținut de coaliția PSD-ALDE întreaga responsabilitate a eșecului înregistrat în cursa de relocare a sediului Agenției Europene a Medicamentului. ”România… Mai mult

Stiri

Statutul Casei Regale va fi dezbătut în procedură de urgenţă în Parlament

Razvan Diaconu

Iniţiativa legislativă privind statutul Casei Regale va fi dezbătută în procedură de urgenţă în Parlament a decis luni plenul Senatului la solicitarea lui Călin Popescu… Mai mult

Stiri

Agenția Europeană a Medicamentului se mută la Amsterdam. România a ieșit din competiție în primul tur

Razvan Diaconu

UPDATE 3. Amsterdam va fi noua locație a Agenției Europene a Medicamentului. Oferta olandeză a fost declarată câștigătoare printr-o metodă inedită, după ce la al… Mai mult

Stiri

România, din nou “tigrul Europei” – rata copiilor expuși riscului sărăciei, cea mai mare din UE

Vladimir Ionescu

În România existaă 1,8 milioane de copii expuși riscului sărăciei și excluderii sociale, potrivit unei statistici Eurostat. Procentual, aproximativ jumătate dintre minori se aflau în… Mai mult