Leonard Orban: Deciziile luate de-a lungul anilor ar putea să ne explodeze în faţă: misiunile de audit pe fonduri europene vin treptat; Regulile se aplică din ce în ce mai dur

De Cristian Grosu | 18.3.2012 .

Între vizita de săptămâna trecută, la Bruxelles, alături de premierul Ungureanu, şi vizita în România, de luni, 19 martie, a comisarului pentru politici regionale, Johannes Hahn, ministrul Leonard Orban vorbeşte despre cum funcţionează mecanismul cu care anul acesta trebuie să ducă absorbția fondurilor europene în România la 6 miliarde de euro. Un mecanism care nu poate fi regândit decât pentru perioada 2014-2020.

Cursdeguvernare.ro: Cunoaștem situația fondurilor europene, cunoaștem cifrele, exasperările de-o parte și așteptările noastre de cealaltă parte. Ce nu merge, de fapt?

Leonard Orban: Sunt foarte multe cauze care generează situația în care ne aflăm în momentul de față. Sunt şi anumite îmbunătățiri. Rata de absorbție a ajuns acum la 7,4%, vorbim de politica de coeziune. Arată că practic s-a dublat față de perioada în care am preluat conducerea ministerului. Sigur, procentul e foarte mic și atunci în niciun caz nu e un lucru care să ne încânte foarte mult.

Cursdeguvernare.ro: Care sunt punctele critice ale mecanismului de absorbţie?

Leonard Orban: E o chestiune de modul în care au funcționat și mai funcționează unele dintre instituțiile care gestionează fondurile europene.

Vorbim de autorități de management și organismele intermediare.

Apoi: am identificat probleme pe diferite zone, pe zona de evaluare a proiectelor și pe zona de procesare a cererilor de rambursare. De aceea am venit cu obligația legală de procesa aceste cereri în maximum 45 de zile lucrătoare.

Cursdeguvernare.ro: E o chestiune de sistem sau de niște oameni care nu-și fac treaba? E un sistem construit greoi din capul locului?

Leonard Orban: E o combinație. E o chestiune, de multe ori, de oameni insuficienți, ca număr, dar și insuficient de bine pregătiți.

În al doilea rând e și o chestiune de proceduri, procedurile sunt foarte greoaie, foarte complicate, chiar mai complicate decât e nevoie și atunci lucrurile decurg atât de complicat.

Sistemul poate fi regândit abia din 2014

Cursdeguvernare.ro: De cine depinde ca ele să nu mai fie atât de complicate?

Leonard Orban: După părerea mea, e nevoie – dar nu se poarte face în perioada 2007-2013, ci ulterior în perioada 2014-2020 – e nevoie de o regândire a întregului sistem, a cadrului instituțional.

E nevoie de o readecvare la situația actuală și mai ales la cerințele suplimentare care vor interveni în perioada 2014-2020.

E nevoie, de exemplu, de implicarea unor structuri private în gestiunea fondurilor comunitare. Până acum s-a făcut foarte puțin din punctul acesta de vedere. Au mai fost delegate, dar nu operațiuni întregi, ci parte a unor operațiuni, de exemplu verificarea parțială a cererilor de rambursare. E o chestiune făcută la Ministerul Transporturilor, e una foarte bună. În mod cert, s-ar putea ca această delegare către zona privată să fie extinsă mult mai mult, astfel încât să fie părți întregi ale procesului gestionate în maniera aceasta. Capacitatea administrativă e una dinte principalele probleme.

O a doua chestiune ține inclusiv de lipsa de experiență a beneficiarilor, deci probeleme care există la beneficiari. Vreau să mă înțelegeți foarte bine: nu numai la cei privați, inclusiv la beneficiari instituții de stat centrale și locale. Sunt probleme foarte mari la beneficiari, ei nu au oameni suficienți, nu au experiență să urmărească proiecte, în special proiectele mari, de zeci de milioane de euro, ridică probleme foarte complicate.

Alte dificultăți au fost și mai sunt în continuare legate de achiziții publice. Procesul de achiziții publice – trebuie să o spunem foarte deschis – cerințele introduse suplimentar pe zona asta, care erau absolut necesare, ar fi trebuit de mult mai devreme să fie introduse. Ele creează anumite probleme pentru cei care gestionează achizițiile publice, regulile sunt mult mai dure. Nu vorbesc de cazurile care ridică semne de întrebare, ci de insuficienta pregătire sau capacitate a autorităților contractante.

Cursdeguvernare.ro: Când spuneți ”ei”, la cine vă referiți, când spuneți că ei au probleme cu această manieră de achiziții publice?

Leonard Orban: Mă refer la faptul că cei din Comisia Europeană ne-a cerut să schimbăm radical sistemul de achiziții publice și procesul va continua.

Iar aici sunt niște probleme care au generat dificultățile mari din proces. După aceea, sunt chestiuni care țin de lucruri, de lipsa de decizie sau incapacitate de a lua decizii la nivel local. De multe ori, pentru că interesele erau diferite și erau proiecte care acopereau județe sau regiuni sau zone mai largi, pur și simplu nu se puteau înțelege cei din zonele respective, nu puteau ajunge la o decizie.

E relevant ce s-a întâmplat de exemplu pe zona protecției mediului cu gropile de gunoi ecologice și sunt situații în care ele au fost mutate, pe hârtie, de nenumărate ori, și s-a tot amânat luarea unei decizii. Pentru că nu s-au înțeles, unii au propus așa, alții așa, alții așa și tot așa… De ce au propus, sigur, putem discuta ce interese au stat în spate… Avem situația unui caz celebru unde s-au mutat de peste 20 de ori locul gropii de gunoi. Undeva prin nord-vest.

Cursdeguvernare.ro: La un moment dat, ați explicat în Ziarul Financiar, când a căzut POSDRU, și toată lumea s-a uitat la MAEur şi a spus...

Leonard Orban: Da, că noi suntem de vină pentru tot ce se întâmplă pe…

Haideți să vă explic care este situația. Noi am intrat în această structură cu anumite competențe, relativ limitate. De ce? Pentru că nu se putea merge pe alt model. De exemplu modelul polonez. Acesta înseamnă că Ministerul Dezvoltării Regionale din Polonia e responsabil pentru tot ce înseamnă, nu numai pe coordonarea pe orizonatală pe care o facem și noi, dar inclusiv de gestiune caz cu caz a diferitelor proiecte – fie că vorbim de transporturi, de protecția mediului, competitivitate economică.

Noi, dacă am fi intrat pe o asemenea structură, practic ar fi însemnat ca tot procesul să fie blocat între 9 și 12 luni, pentru că ar fi însemnat reacreditarea tuturor structurilor. Atunci, era clar că nu se putea merge pe formla asta, ci pe o forumlă de genul acesta în care există un responsabil, care să meargă la cazuri propriu-zise, la caz cu caz, în care deciziile să depindă de acel responsabil. Deci acea formulă se poate aplica abia din 2014 încolo.

Cursdeguvernare.ro: Am înțeles, rămânem în formula asta, ministerul având competențe restrânse…

Leonard Orban: Nu. Haideți să le spunem limitate, dar totuși având competențe. Pentru că până la urmă noi facem ordine în sistem, introducem reguli care să fie respectate și care în mod cert vor schimba tot tabloul gestiunii fondurilor europene.

Nu poţi să ai absorbţie câtă vreme nu înaintezi cu marile proiecte de infrastructură, de mediu, de energie

Cursdeguvernare.ro: Ce veți face concret, până în 2014?

Leonard Orban: Am făcut deja o serie de chestiuni. V-am dat exemplul teremenului de 45 de zile pentru obligația de procesare. Tot pe asta vom veni cu niște proceduri care vor simplifica procesarea acestor cereri de rambursare.

În foarte scurt timp – e o chestiune de 2-3 săptămâni – vom veni cu o hotărâre de guvern care va introduce clar reguli foarte stricte în ceea ce privește acordarea prefinanțărilor, retragerea prefinanțărilor, acordarea și retragerea finanțărilor și va clarifica o serie întreagă de aspecte financiare în gestiunea fondurilor europene. E un exemplu.

Venim cu chestiuni ce țin de îmbunătățirea capacității administrative, nu numai prin deblocarea unor poziții și suplimentarea altora, dar inlusiv vrem să venim  acum cu niște soluții care să permită să injectăm oameni, suplimentarea sistemului, dar nu prin structura de stat, ci printr-o structură de tip contractual care să permită să vină oameni bine pregătiți pe anumite zone vulnerabile.

Am și o listă foarte lungă de demersuri care au fost făcute, care au fost rezolvate, cu caracter pe orizontală. Marea problemă este că rezultatele nu se văd imediat. Ceva care are deficiențe sau probleme semnificative nu poți să o corectezi peste noapte. Iar absorbția îmbunătățită se va vedea încetul cu încetul. Deci nu mă aștept în niciun fel ca absorbția să sară în aer peste noapte.

Nu poți să ai absorbție atât timp cât, de exemplu, nu avansezi în marile proiecte de infrastructură, de mediu, de transport, de energie și așa mai departe. Și atât timp cât ai avut vremea aia, două luni de zile ai fost blocat, deci două luni nu s-a lucrat nimic. Dacă nu s-a lucrat nimic, cum să vii cu facturi către autoritățile care gestionează fonduri și apoi cu cereri de rambursare către Comisia Europeană?

ar și fără această chestiune, îmbunătățirea nu se va vedea peste noapte. Tocmai de aceea ne-am și propus 20% rată de absorbție pe zona de coeziune, un obiectiv foarte ambițios și care nu va fi deloc simplu să fie îndeplinit.

Cursdeguvernare.ro: Ați spus că e posibil să mai apară accidente cum a fost POSDRU sau cum a fost anul trecut cu POR de la Ministerul Dezvoltării.

Leonard Orban: Dar anul trecut nu a fost numai POR. La un moment dat, din iulie până în decembrie, au fost toate programele operaționale care sunt gestionate de Direcția Generală REGIO din Comisia Europeană. Toate au fost nu suspendate, ci a fost o întrerupere informală. Iar faptul că am reușit să deblocăm această întrerupere vă spun că ăsta e de departe principalul, unul dintre principalele merite ale creării acestei instituții.

Noi avem două mari obiective: unul este cel al asigurării unei rate cât mai înalte de absorbție, dar, pe de altă parte, ca să ajungi la acest obiectiv, trebuie să eviți să ai accidente sau situații de genul ăsta, cum a fost POSDRU sau altele, în continuare.

Pentru că nu s-au schimbat regulile, dar aplicarea regulilor e din ce în ce mai dură la nivelul Comisiei Europene. Comisia Europeană, de la începutul acestui an, este făcută responsabilă pentru tot ce se întâmplă în stetele membre pentru ce privește gestiunea fondurilor. Și exigența la nivelul Comisiei Europene a crescut extraordinar. Am văzut deja că au fost luate niște decizii de suspendare a unor programe operaționale în aproape toate statele membre.

Am avut o discuție cu un secretar de stat ceh care coordonează afacerile europene și tocmai îmi spunea că, practic, în Cehia au, de-o manieră informală cum am avut și noi anul trecut, o întrerupere de plăți pe toate programele operaționale. Până și Germania are program operațional unde plățile sunt întrerupte. Ca să înțelegem că exidența a crescut foarte mult.

Decizii luate anterior, în decursul anilor, pot să aibă efect foarte serios acum, pentru că misiunile de audit vin treptat.

Cursdeguvernare.ro:Există un plan B, în sensul să că toate problemele care vin din urmă – cum a fost POSDRU, în urma unui audit din 2009-2010…

Leonard Orban: Au fost mai multe misiuni de audit care au făcut recomandări, dar acele recomandări nu au fost implementate.

Cursdeguvernare.ro: Există această posibilitate ca, în urma acestor audituri care ies prost să ne explodeze întreaga problemă în faţă?

Leonard Orban: Da. Tocmai de aceea spun că, deși nu există o chestiune iminentă, nu pot să spun în momentul de față că ne așteptăm la ceva, dar nu pot să exclud o situație de genul acesta.

Cursdeguvernare.ro: Există un plan B în caz că ne trezim cu bani blocați?

Leonard Orban: Ce plan B să existe? Nu ai ce-i face. Că-ți întrerupe sau suspendă plățile, nu ai ce face. Singurul lucru pe care poți să-l faci e să corectezi cât mai repede posibil problemele existente acolo.

De asta am zis că din păcate decizii luate anterior, în decursul anilor, pot să aibă efect foarte serios acum, pentru că misiunile de audit vin treptat. Au fost câteva programe care au fost auditate – POR, Programul de Mediu, programul de Transport. Acum, săptămâna viitoare, o să vină un audit pe programul de creștere a competitivității economice.

Deci oricând poate să se constate anumite lucruri care nu sunt în regulă, care nu funcționează și e posibil să fie luate decizii dure. Nu numai contra noastră. Nu România e tratată mai dur decât alții. România e tratată la fel ca alții, dar într-un context general care creează mari probleme.

Privatizarea organismelor intermediare. Să o spunem clar: în unele zone s-a ajuns ca procesarea unei cereri de rambursare să dureze un an de zile: e incredibil.

Cursdeguvernare.ro: Spuneați de privatizarea unor structuri ale mecanismelor de absorbție a fondurilor europene.

Leonard Orban: Mă gândesc că la anumite organisme intermediare unde activitatea ar putea să fie delegată către structuri private, fie că sunt bănci, firme de consultanță, fonduri de garantare. Aici suntem absolut deschiși, pentru că până la urmă chestiunea se va face pe baza unei licitații. Se vine cu caietele de sarcini, cu ce obligații trebuie să îndeplinească acele structuri și, bineînțeles, pe baza acestor obligații….

Cursdeguvernare.ro:Delegarea cine o va face?

Leonard Orban: Autoritățile de management.

Cursdeguvernare.ro: Asta nu îngreunează procesul? Alte licitaţii, alte delegări, alte..

Leonard Orban: Nu. După părerea mea, în momentul în care pregătești condițiile foarte bine există clar niște avantaje ale celor care vor gestiona aceste chestiuni.

Sigur că ei vor organiza activitatea de așa natură încât să nu intervină întârzierea în proces, probleme în proces. Și atunci, haideți să o spunem foarte clar: pe anumite zone nu a existat capacitatea să se organizeze activitatea în așa măsură – nu au fost sufiecienți oameni, nu au fost bine pregătiți, sarcinile nu au fost distribuite în mod corespunzător – astfel încât s-a ajuns la situații în care sunt organisme intermediare în care se așteaptă pentru procesarea unei cereri de rambursare mai mult de un an de zile. E ceva incredibil.

Cursdeguvernare.ro: E deja în lucru formulă legislativă?

Leonard Orban: Nu, pentru că suntem încă la începutul procesului de pregătire pentru perioada 2014-2020. Nu mai devreme, nu putem face nimic pe 2007-2013. Trebuie să ne descurcăm cu cadrul instituțional pe care îl avem.

Cursdeguvernare.ro:Legile energiei. Cât de reală e informația că Comisia Europeană a agreat ideea ca președinele să numească șeful ANRE?

Leonard Orban: Asta e formula în care se merge. Este o propunere a Guvernului, o audiere în comisia de specialitate a Camerei Deputaților și numirea de către președinte.

Cursdeguvernare.ro: Audierea în comisia de specialitate are valoare consultativă sau poate să-l blocheze pe omul propus de guvern?

Leonard Orban: Ideea e că ANRE va răspunde în fața Parlamentului. Acesta este nivelul cel mai înalt de independență. Ce scrie la art. 8 din Lege? ANRE e condusă de un președinte și un vicepreședinte numiți de președintele României în condițiile articolului 9, alin. 3 și 4. Numirea membrilor se realizeaază de președintele României după audierea candidaților în Comisia de Industrii din Camera Deputaților, respectiv în Comisia Economică a Senatului.

Cursdeguvernare.ro:Întrebarea e dacă acest aviz al comisiilor e consultativ.

Leonard Orban: Nu este specificat.

Cursdeguvernare.ro: Adică rămâne la latitudinea președintelui?

Leonard Orban: Exact.

Cursdeguvernare.ro:Zilele trecute, doamna Elena Udrea a făcut o declarație foarte directă – dacă domnul Orban nu va fi în stare să convingă Comisia Europeană să dea bani pentru proiectele de izolare termică a clădirilor, să demisioneze. Despre ce e vorba?

Leonard Orban: E vorba despre o realocare, un transfer de fonduri între diferite programe operaționale. De la programe operaționale care sunt sub umbrela Fondului Social European la Programul Operațional de Dezvoltare Regională.

Cursdeguvernare.ro: Aceste transferuri nu au nevoie de aprobări speciale?

Leonard Orban: Sunt posibile, dar ele, da, trebuie să fie aprobate de Comisia Europeană și s-au făcut demersuri în sensul acesta inclusiv la nivel de președinte, de prim-ministru și, sigur, la nivelul meu, și suntem în discuții cu Comisia Europeană pe modalitatea în care s-ar putea găsi o soluție, de a finanța proiectele de reabilitare termică a clădirilor.

Cursdeguvernare.ro: De ce ar trebui să demisionaţi dumneavoastră?

Leonard Orban: Nu comentez. S-au făcut demersuri și se fac demersuri în direcție realocării fondurilor.

Cursdeguvernare.ro:Cu Tratatul fiscal. A fost vreun lucru pe care am fi încercat, la negocieri, să-l obținem și nu l-am obținut. Ce ne-am fi dorit și nu a ieșit acum?

Leonard Orban: Au fost multe lucruri. Nu uitați că e o negociere și că niciodată ceea ce îți propui tu 100% nu iese dintr-o negociere. Aș spune că poate ce ne-am fi dorit mai mult e chestiunea legată de participarea statelor din afara zonei euro la reuniunile zonei euro. Ne-am fi dorit o participare totală, dar s-a ajuns la o situație de compromis. Oricum, formula la care s-a ajuns este mulțumitoare.

Nu 100%, dar putem spune că este mulțumitoare. Ne-am propus să obținem mai mult, dar nu s-a putut obține mai mult. E o negociere și nu între două persoane, sunt negocieri multilaterale, cu 27 de state la masă. La alte chestiuni, la buget se merge cu chestiuni mai așa, ca apoi să mai cedezi, să te repliezi. Dar aici fiecare a avut o probelemă și a încecat să-și rezolve o problemă și de aceea fiecare cuvânt din tratat a fost îndelung negociat.

Publicat la data de 18.3.2012 .

4 comentarii

  1. Revista Presei – 20 martie / “Politică de Dâmboviţa” « Politeía
    20.3.2012, 9:06 am

    […] Leonard Orban: Deciziile luate de-a lungul anilor ar putea să ne explodeze în faţă: misiunile de audit pe fonduri europene vin treptat; Regulile se aplică din ce în ce mai dur. Între vizita de săptămâna trecută, la Bruxelles, alături de premierul Ungureanu, şi vizita în România, de luni, 19 martie, a comisarului pentru politici regionale, Johannes Hahn, ministrul Leonard Orban vorbeşte despre cum funcţionează mecanismul cu care anul acesta trebuie să ducă absorbția fondurilor europene în România la 6 miliarde de euro. Un mecanism care nu poate fi regândit decât pentru perioada 2014-2020. Cursdeguvernare.ro: Cunoaștem situația fondurilor europene, cunoaștem cifrele, exasperările de-o parte și așteptările noastre de cealaltă parte. Ce nu merge, de fapt?Leonard Orban: Sunt foarte multe cauze care generează situația în care ne aflăm în momentul de față. Sunt şi anumite îmbunătățiri. Rata de absorbție a ajuns acum la 7,4%, vorbim de politica de coeziune. Arată că practic s-a dublat față de perioada în care am preluat conducerea ministerului. Sigur, procentul e foarte mic și atunci în niciun caz nu e un lucru care să ne încânte foarte mult. Integral in Curs de Guvernare. […]

  2. Leonard Orban: Deciziile luate de-a lungul anilor ar putea sa ne explodeze in fata | caleaeuropeana.ro
    20.3.2012, 11:20 am

    […] Articolul integral poate fi citit AICI. […]

  3. dansandu
    21.3.2012, 10:05 am

    Sa speram ca vede si MRU acest interviu :))

  4. octav
    21.3.2012, 11:59 am

    Dl ministru Orban spune ca vrea sa angajeze personal extern pt cresterea absorbtiei fondurilor europene dar sistemul ignora activitatea auditului intern care de ani buni a semnalat deficientele din sistem si a oferit solutii pertinente insusite inclusiv de misiunile Bancii Mondiale si uita sa-i plateasca pe acestia corespunzator si conform drepturilor stipulate inclusiv de Reg EU pe care le-a aplicat in perioada cat a fost Comisar EU.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Victor Bratu

Summitul NATO din perspectiva Poloniei / Adam Kowalczyk, expert în securitate: Rusia a simulat un atac nuclear asupra Varșoviei, aliații noștri să nu uite asta * E nevoie de un Schengen militar * De armonizarea României, Bulgariei și Turciei depinde poziționarea la Marea Neagră * Necesarul de trupe ar fi de 7-13 brigăzi * Am înțeles îngrijorările pe flancul sudic, acum ne așteptăm să fim și noi înțeleși

Adam Kowalczyk profilowe Lucrările summit-ului NATO de la Varșovia încep în mai puțin de 2 zile. Un summit de la care întreaga Europă, dar mai ales statele...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Interviu Armand Goșu / La Chișinău se dă o luptă pe viață și pe moarte * Pro-rusul Dodon are cele mai mari șanse să ajungă președinte * În Moldova ar trebui reconstruit totul de la zero cu oameni noi * Intervenția în forță împotriva demonstranților a fost suspendată la intervenția ambasadelor străine

gosu Privită dinspre România, Republica Moldova pare că face pași timizi spre normalitate. În fapt, este o concluzie superficială, bazată pe puținătatea informațiilor din media...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Interviu cu analistul Igor Boțan / Șansele unei țări blocate politic și economic. Nici gazoductul Iași-Ungheni nu merge. România poate juca un rol mare. Singura armă a Rusiei în Moldova a rămas propaganda

BOTAN_freedom_md Aflat săptămâna trecută în România, analistul politic Igor Boţan, director executiv al Asociaţiei pentru Democraţie Participativă de la Chișinău, a acordat un interviu cursdeguvernare.ro...Citeste mai departe »

Cristian Grosu

Interviu – Bogdan Olteanu / Politicile din spatele economiei reale ; Reformele structurale de dincolo de aderarea la euro ; Acordurile cu FMI ; Creditarea: relaxare, sau? ; De ce și când tace BNR

Bogdan-Olteanu- BNR Explicațiile BNR într-un an greu: cu noul Cod Fiscal și efectele pe indicatorii macro, cu constrângeri europene privind politicile de creditare, cu zig-zag-urile capitalurilor...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Interviu Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței / Ajutoarele de stat sunt, de fapt, nedeclarate, Comisia monitorizează 5 astfel de cazuri * La privatizarea Poștei nu-i mai păcălim * Licitațiile pe contracte publice: ne bazăm pe sesizări * Prețurile la combustibili: recomandăm creșterea concurenței

bogdan-chiritoiu Bogdan Chirițoiu, proaspăt reconfirmat în funcția de președinte al Consiliului Concurenței, vorbește pentru cursdeguvernare.ro despre provocările Consiliului într-o economie precum cea românească, adică puțin...Citeste mai departe »
valentin-naumescu1111

Valentin Naumescu

Valentin Naumescu / Jocul dublu al britanicilor sau de ce ar trebui Uniunea Europeană să nu accepte negocierea Brexitului fără votul Parlamentului de la Londra

Puncte cheie: Premierul Theresa May ia în considerare varianta ca Guvernul de la Londra să invoce art. 50 din Tratatul UE, privind declanșarea negocierilor...Citeste mai departe »

Alexandru-Georgescu-1

Alexandru Georgescu

Turcia în Siria – începutul sfârșitului sau sfârșitul începutului?

Intervenția militară a Turciei în teritoriul sirian, realizată cu aparenta susținere a Statelor Unite ale Americii, adaugă noi dimensiuni teoriilor legate de evoluția conflictului...Citeste mai departe »

radu-craciun-bcr1

Radu Crăciun

Radu Crăciun / De ce Pământul este plat

Trebuie sa recunosc ca in ultimele luni am fost confruntat, nu doar o data, cu o situatie inedita, care pur si simplu m-a blocat....Citeste mai departe »

Comentarii

Valentin Naumescu / Jocul dublu al britanicilor sau de ce ar trebui Uniunea Europeană să nu accepte negocierea Brexitului fără votul Parlamentului de la Londra

valentin-naumescu1111

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Premierul Theresa May ia în considerare varianta ca Guvernul de la Londra să invoce art. 50 din Tratatul UE, privind declanșarea negocierilor...Citeste mai departe »

Turcia în Siria – începutul sfârșitului sau sfârșitul începutului?

Alexandru-Georgescu-1

Alexandru Georgescu

Intervenția militară a Turciei în teritoriul sirian, realizată cu aparenta susținere a Statelor Unite ale Americii, adaugă noi dimensiuni teoriilor legate de evoluția conflictului...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / De ce Pământul este plat

radu-craciun-bcr1

Radu Crăciun

Trebuie sa recunosc ca in ultimele luni am fost confruntat, nu doar o data, cu o situatie inedita, care pur si simplu m-a blocat....Citeste mai departe »

Pâinea, circul și indicatorii din ultimii patru ani

mp21

Marin Pana

Inflația medie anuală înregistrată în perioada 2012 – 2015 a fost de 1,93% potrivit metodologiei naționale concretizate în indicele prețurilor de consum IPC și...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Lămuriri necesare privind Strategia ”România competitivă”

valentin-lazea-

Valentin Lazea

Atunci când Prim-Ministrul Guvernului, domnul Dacian Cioloş, a solicitat Guvernatorului BNR, domnul Mugur Isărescu, să-l ajute cu specialiști în redactarea unui proiect de strategie...Citeste mai departe »

Două neadevăruri statistice care au contribuit la ieșirea Marii Britanii din UE

mp21

Marin Pana

Referendumul privind ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană a fost influențat de o serie de statistici care conduc spre concluziii potențial eronate. Unul dintre...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Supravietuirea Europei – Solutia unica despre care nu vorbeste nimeni

radu-craciun-bcr1

Radu Crăciun

Brexit-ul a fost atat de mult analizat in ultimele zile incat interesul public pentru acest subiect este pe punctul sa se epuizeze. Cu toate...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Uniunea Europeană 2.0, refondată sub patronajul Germaniei. Opţiuni grele la orizont pentru naţiunile Europei

valentin-naumescu1111

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Cu mult înainte de Brexitul din 23 iunie, Uniunea Europeană dădea semne obiective de uzură politică, economică, socială şi culturală, dincolo de...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Europa post-Brexit: o bătălie care merită purtată

valentin-lazea-

Valentin Lazea

(Un text – un adevărat manifest – care ar trebui bătut în cuie pe ușa oricărui european. Dacă ar fi fost până acum, poate...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problemele congenitale ale UE și lecția din care nu va învăța nimeni nimic. Regândirea Europei

Cristian-Grosu-11

Cristian Grosu

O Europă disfuncțională pentru că se bazează pe slăbiciunile popoarelor, și nu pe ce au ele mai bun * Ieșirea UK din UE poate...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Capitalul autohton și ajutorul statului autohton: O problemă și câteva soluții

Cristian-Grosu-11

Cristian Grosu

Textul analiză de mai jos, privind problema capitalului autohton, îndrăznește să spere din 3 motive : 1-, Spre deosebire de toți predecesorii săi –...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Lumea dobânzilor ultra-mici; dobânzi negative ?

Daniel-Daianu-

Daniel Daianu

Traim vremuri exceptionale. Sunt date in economia globala ce deconcerteaza. Sa ne gandim la dinamica unor variabile cheie ca inflatie, volum de lichiditati/injectii masive...Citeste mai departe »

Adrian Mitroi / Clasa săracă merge-n paradis, clasa avută – în paradisuri fiscale și la Davos. Clasa de mijloc merge la bancă

adrian mitroi

Adrian Mitroi

Represiunea financiară. Noua realitate economică și clasa de mijloc Represiunea financiară prezentă este o consecință a hiper-monetarismului global emis de marile bănci centrale, într-un...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Euro, un edificiu cu bulină roșie

Aurelian-Dochia-

Aurelian Dochia

O buna parte a economistilor care s-au exprimat pe aceasta tema considera ca Romania nu este pe deplin pregatita pentru aderarea la moneda comuna...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu-

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Justiția mea și justiția celorlalți

Dumnezeu să-l odihnească pe Gil. Cu vocea aia a lui minunată cu tot. ”Cristi, nu mă pot băga oficial, mă termină ăștia. Dar vreau...Citeste mai departe »

New title

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română