Interviu cu analistul Igor Boțan / Șansele unei țări blocate politic și economic. Nici gazoductul Iași-Ungheni nu merge. România poate juca un rol mare. Singura armă a Rusiei în Moldova a rămas propaganda

de Victor Bratu | 13.12.2015 .

BOTAN_freedom_mdAflat săptămâna trecută în România, analistul politic Igor Boţan, director executiv al Asociaţiei pentru Democraţie Participativă de la Chișinău, a acordat un interviu cursdeguvernare.ro în care descrie impasul politic din Republica Moldova.

O discuție legată de  crizele – politică, economică și morală – care produc efecte pe malul drept al Prutului și despre soluțiile de ieșire din acest impas. Și despre rolul pe care România ar trebui să îl joace în regiune, în cele ce urmează.

***

cursdeguvernare.ro: Criză politică prelungită la Chișinău. Cum percepe populația această situație?

Igor Boțan: Populația Republicii Moldova se simte dezamăgită, chiar trădată, de clasa politica, care acum 6 ani a promis cetățenilor integrarea europeană, aducerea Republicii mai aproape de strandardele Occidentale, modernizarea țării.

Din păcate, ceea ce percepeam ca fiind o poveste de succes – suport necondiționat din partea UE, suport economic pentru proiecte de infrastructură, educație și sănătate- s-a transformat într-o istorie horror. Am asistat la furtul unui miliard de dolari din sistemul bancar și la punerea sarcinii de recuperare a acestui miliard furat pe umerii cetățenilor. Senzația e că am fost mințiți, trădați.

Acum, două treimi doresc ca în Republica Moldova să fie organizate alegeri parlamentare anticipate, alegeri care să ducă la schimbarea clasei politice.

cursdeguvernare.ro: Cum răspund partidele parlamentare acestei opțiuni populare?

Igor Boțan: Partidele parlamentare de pe segmentul pro-european afirmă că nu vor alegeri anticipate. Spun că, potrivit mandatului dat de cetățeni în urmă cu exact un an în urmă, mai au 3 ani de guvernare.

Problema e că a aceste partide, sunt 3 la număr, au creeat o criză politică din care, vedem, nu știu să iasă. Moldova traversează și o gravă criză social-economică: banii nu mai ajung în buget,  existând un risc considerabil ca statul să nu își poată onora plățile sociale.

Cel mai important e următorul: guvernanții vor să rămână la putere, dar e clar că nu pot.

cursdeguvernare.ro: Sunt întârzieri în această privință?

Igor Boțan: Din fericire, salariile și pensiile sunt plătite la zi. Prețul este însă unul imens pentru că statul a sistat absolut toate finanțările altor proiecte. În acest moment sunt înghețate toate achizițiile publice, toate investițiile.

Acum, speranța guvernului interimar se îndreaptă spre România, care să deblocheze creditul promis de 150 de milioane euro. Dar România spune: mai întâi să vedem un guvern, să vedem schimbări…

”DNA, treci Prutul!”

cursdeguvernare.ro: Până la urmă, ce impiedică formarea unei majorități?

Igor Boțan: Asta e problema-cheie. Ce îi împiedică? Lipsa de încredere reciprocă. Partidul Liberal Democrat, al cărui lider este încarcerat și împotriva căruia s-a declanșat investigație privind furtul din bănci, al cărui prim-ministru a fost demis, ai cărui primari sau consilieri regionali sunt presați să schimbe partidul, pune acum condiții…

PLDM este conștient că are partea sa de vină dar insistă ca, înainte de orice negociere care să vizeze investirea unui nou guvern, să fie clarificate câteva lucruri. Să scoatem de sub influența politică instituțiile de drept și de reglementare ale statului, pentru că aceste instituții au permis furtul miliardului.

Să procedăm așa cum a procedat România, care a obținut succese după ce s-a asigurat independența DNA și a Justiției, de exemplu.

La Chișinău, ca o paranteză, cea mai importantă lozincă este ”DNA, treci Prutul!”. Apoi, se cere demonopolizarea instituțiilor media, folosite în prezent ca armă de propagandă.

cursdeguvernare.ro: Există persoane în Republica Moldova care să poată asigura independența de care vorbiți?

Igor Boțan: Cred că Republica Moldova, cu toate handicapurile pe care le are, deține și oameni de calitate. Mulți dintre aceștia, percepând politica drept un act murdar, aproape sinonim cu noțiunea de corupție, preferă să nu se implice. Sunt însă semne că lucrurile se schimbă.

Inclusiv în ceea ce privește procedurile de selecție, unde s-a stabilit că se vor desfășura concursuri transparente, unde va conta, sper, doar competența și integritatea.

Nici gazoductul Iași-Ungheni nu funcționează. Energia eletrică în România e cu 40% mai ieftină decât o cumpără Moldova din Transnistria

cursdeguvernare.ro: Cât mai pot întârzia  declarațiile de bune intenții privind reformarea ?

Igor Boțan: Republica Moldova are nevoie să semneaze, cât de curând, un acord cu FMI din cauză că îi este blocată finanțarea din partea partenerilor de dezvoltare. Inclusiv din partea României. Economic, spuneam, stăm foarte prost.

Până și proiectul gazoductului Iași-Ungheni este blocat acum, în primul rând din cauza unei lipse de viziune politică la Chișinău. Avem probleme și cu energia electrică, am aflat cu surprindere, de curând, că energia electrică în România este cu 40% mai ieftină decât energia pe care Moldova o cumpără din Transnistria

cursdeguvernare.ro: Ce rol poate juca România în limpezirea situației politice?

Igor Boțan: România este acum un centru de atracție pentru Moldova, pentru că sunt moldoveni, destui, care nu sunt foarte fericiți cu ce se întâmplă acum în țara lor.

Sunt o parte, cam 20%, care ar dori unirea imediată cu România. Asta face ca problema să capete dimensiuni foarte delicate.

Dar circumstanțele sunt cele care obligă România să joace un rol foarte important în Moldova. Cel mai important lucru pe care îl poate face statul român pentru Moldova este să devină un stat respectat, prosper și care se dezvoltă.

Nu trebuie să faci propagandă că România e frumosă. Pur și simplu e suficient să o vizitezi, să vezi că se fac drumuri, că sunt locuri de muncă, să vezi că hoții sunt pedepsiți, că oamenii se simt în siguranță, că oamenii sunt mândri de țara lor. Atunci, cetățeanul moldovean o să uite de Rusia.

Dacă își face sieși bine, România face bine și Republicii Moldova. Ca membru NATO și UE, România are responsabilitatea să se implice în politicile regionale, să discute intens cu guvernul de la Chișinău, să îl încurajeze să facă reforme, să respecte prevederile acordului de asociere cu UE. Dacă are posibilitatea, să acorde un suport economic Republicii Moldova, foarte bine condiționat.

Mă gândesc, de exemplu, la posibilitatea deschiderii unui fond de dezvoltare care să faciliteze pătrunderea capitalului românesc în Republica Moldova. Asta ar fi calea cea mai simplă, care ar fi înțeleasă și de UE, și de cetățenii Republicii Moldova, inclusiv de cei care azi se uită spre Rusia.

cursdeguvernare.ro: Legat de relația Moldovei cu FMI, cu Comisia Europeană. Pasul înapoi făcut de finanțatorii internaționali poate determina accelerarea negocierilor politice la Chișinău?

Igor Boțan: Mă gândesc că acești parteneri de dezvoltare- așa numim noi la Chișinău și FMI, și Banca Mondială, și Comisia Europeană- ar trebui să se implice mai mult. Bugetul Republicii Moldova este suplinit în proporție de aproximativ 15% cu bani pentru echilibrul bugetar.

Noi spunem, stimați parteneri, dacă susțineți financiar guvernul Republicii Moldova, veniți și cu condiții mai dure. Condiționați acest sprijin.

Mesajul partenerilor de dezvoltare este: noi vrem să ajutăm, însă guvernului Republicii Moldova, care este responsabil pentru administrarea treburilor, noi putem doar să recomandăm ce să facă. Nu ne implicăm în procesul de guvernare.

Asta, pe noi ne întristează, dar înseamnă că este sarcina partidelor de guvernare să depășască perioada de criză și să anunțe partenerii de dezvoltare că lucrurile au revenit la normal, că au cu cine negocia.

Propaganda, singura armă care a rămas Rusiei în Moldova

cursdeguvernare.ro: Cât mai influențează astăzi Moscova politica de la Chișinău? Care mai sunt relațiile cu Transnistria?

Igor Boțan: Știm un lucru: a fost sarcina guvernului, pe care o regăsim în documentele oficiale, să promoveze reforme astfel încît cetățenii din Transnistria să își schimbe atitudinea față de reintegrarea teritoriului moldovenesc. Această sarcină nu a fost atinsă din cauza corupției. Asta folosește și propaganda Moscovei în relația cu Moldova.

Dar știm foarte clar că Rusia nu mai poate ajuta Transnistria, a tăiat dramatic din suportul financiar adresat acestei regiuni pentru că are cheltuieli extraordinare în Crimeea, în Dombas, în Siria. Sigur, propaganda e activă, dar lumea e conștientă că Rusia se mai poate implica în Moldova doar la nivel de propagandă.

Asta a determinat ca moldovenii să înceapă să privească spre România. Văd că se întâmplă lucruri interesante, plăcute în România. DNA-ul din România a ajuns o instituție care este solicitată să vină și la Chișinău.

cursdeguvernare.ro: Există totuși un proces de consultanță acordat Chișinăului în domeniul luptei anticorupție…

Igor Boțan: Noi ne bucurăm foarte mult de această consultanță, numai că exact asta înseamnă. Știm că legislația nu permite DNA să activeze în Republica Moldova. Este bine-venit acest schimb de experiență, de ajutor, însă voința politică trebuie să emane de la Chișinău.

Când devii mai bine pregătit, mai sofisticat, e excelent, dar atât atâta timp cât nu sunt depolitizate instituțiile moldovenești astfel de consultanță rămâne fără efectele pe care le așteaptă cetățenii.

Moldovenii nu se tem de alegeri anticipate

cursdeguvernare.ro: Care ar fi căile de ieșire din impas?

Igor Boțan: Sincer, sunt sceptic în legătură cu posibilitatea găsirii unui numitor comun între cele 3 partide pro-europene. Mă întreb, ce pot face bun și util pentru Republica Moldova aceeași oameni care au condus țara, cu rezultatele de azi, în ultimii ani? Ne mai întrebăm: dacă ăștia trebuie să plece, nu există riscul să se întoarcă la guvernare forțele politice anti-românești și anti-europene?

E o întrebare care trezește îndoieli și în mediul diplomatic occidental, și în rîndul cetățenilor Republicii Moldova. Oamenii se tem că pedepsindu-i pe corupții ziși pro-europeni ne facem singuri rău, aducând la guvernare oameni care vor să oprească parcursul european al țării.

cursdeguvernare.ro: Ce spun cercetările sociologice?

Igor Boțan: Sociologic, lucrurile stau așa: încrederea în guvern este de 7%, încrederea în Parlament și în Președinție este 6%. Niciodată în istoria Moldovei nu am găsit procente asemănătoare.

Alegeri anticipate doresc peste 60% dintre cetățeni, care nu se tem de forțele pro-rusești. Asta pentru că Moldova are parafat un acord de asociere cu UE. Să încerci să denunți acest acord ar fi și o greșeală, și o prostie. Ar fi o mișcare sinucigașă pentru o țară cu PIB-ul egal cu 3 sutimi din PIB-ul UE. 15% din buget o reprezintă contribuția partenerilor de dezvoltare pentru proiecte diverse de dezvoltare, deci banii aștia ar dispărea. Iar dacă ar ajunge la putere alte partide ar trebui să se bazeze pe ajutorul Rusiei să acopere fondurile de dezvoltare.

De unde să mai vină bani de la Moscova, când prețul petrolului este cel care este, când Rusia are nevoie de sume imense să acopere cheltuielile din Ucraina, din Siria, și să asigure finanțarea proiectelor cu Belarus și cu Kazakstan? Nimeni nu mai crede că Federația Rusă va putea, acum, să ajute și Republica Moldova.

Singurul lucru care ar putea să îl facă este să își redeschidă piața pentru produsele moldovenești. Dar, așa cum arată azi relațiile Rusiei cu Ucraina, ipoteza asta este cel puțin problematică. Între Moldova și Rusia avem Ucraina, care consideră Rusia principalul său inamic strategic, care și-a închis spațiul aerian pentru Rusia, care nu ar fi deloc fericită să aibă în spate un prieten al celui mai mare dușman al său.

Toate acestea îi fac pe moldoveni să nu se teamă de alegeri anticipate.

Clasa politică trebuie curățată

cursdeguvernare.ro: Anticipatele par singura soluție….

Igor Boțan: Personal, sunt în favoarea acestei soluții. Cred însă că alegerile anticipate ar trebui să reprezinte însă un Purgatoriu care să curețe clasa politică. Știu că societatea noastră este una divizată pe criterii lingvistice, pe criterii de avuție.

Știu că balanța este practic 50-50. A fost un moment în care balanța s-a înclinat în favoarea integrării europene, dar această situație a fost compromisă de cei care s-au etichetat pro-europeni, deci nu există soluție. Trebuie schimbată clasa politică.

Dacă am avea un DNA ca în România, atunci n-ar fi fost o problemă, puteau să rămână și să răspundă dacă sunt corupți. Nu avem așa ceva, deci trebuie schimbați.

cursdeguvernare.ro: Cu cine?

Igor Boțan: Mișcarea protestatară de la Chișinău, sub presiunea circumstanțelor, trebuie să se decidă cum va acționa în viitor. Vor continua protestele pe o dimensiune civică, sau se angajează în procesul politic, oferă o soluție alternativă?

Este o dilemă care se va rezolva curând- o parte a liderilor mișcării protestatare, o treime dintre aceștia, vor să constituie un partid nou, care să reprezinte interesele segmentului pro-european la viitoarele alegeri, fie ele și anticipate.

Sunt câteva proiecte cu sorți de izbândă, mai ales că un proiect similar s-a concretizat, anul trecut, pe segmentul de stânga. Se poate, deci.

Să nu mai fim populație, să devenim cetățeni

cursdeguvernare.ro: Forțele de stânga s-au organizat cu sprijinul Moscovei și cu finanțări neclare. Ce poate face zona de dreapta?

Igor Boțan: E o problemă. În primul rând că orice forță nouă care se pretinde de dreapta, care afirmă că dorește să ofere o alternativă la politica coruptă, nu poate apela la finanțări obscure. Aceste proiecte cred ar trebui să înceapă cu un apel: Stimați concetățeni, dacă vreți să avem un proiect reușit, care să schimbe actuala clasă politică coruptă, trebuie să vă implicați, trebuie să coparticipați. Nu știu care ar fi răspunsul oamenilor.

Știu însă un singur lucru: trebuie o schimbare de mentalitate ca să reușim: să nu mai fim populație, să devenim cetățeni ai Republicii Moldova! Trebuie să conștientizăm că suntem prinși într-o capcană: suntem sărăciți, suntem jefuiți.

Drama societății moldovenești este una de proporții pentru că o treime din forța de muncă a Republicii Moldova a părăsit țara. Nu mai sunt profesori în școli, medicii pleacă pe capete. Cred că ajunge- trebuie să schimbăm ceva, să manifestăm spirit civic și să readucem lucrurile la normalitate.

Publicat la data de 13.12.2015 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Cristian Grosu

Interviu Mihnea Motoc / Germania participă la forța multinațională cu ofițeri de stat major * Axa cu Londra și Washington după Brexit * Din 2017 – sistemul rezerviștilor voluntari

Un domeniu în care nu se simt – slavă Domnului – politicile electorale. În interviul acordat pentru cursdeguvernare.ro, ministrul Apărării, Mihnea Motoc,  vorbește de...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Interviu Cristian Diaconescu / Dilemele României, de la axa București-Londra-Washington, la armata unică europeană

În interiorul unei Europe în care, în ciuda apelurilor la coeziune lansate de președintele Comisiei Europene Jean Claude Junker, statele membre UE par să...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Summitul NATO din perspectiva Poloniei / Adam Kowalczyk, expert în securitate: Rusia a simulat un atac nuclear asupra Varșoviei, aliații noștri să nu uite asta * E nevoie de un Schengen militar * De armonizarea României, Bulgariei și Turciei depinde poziționarea la Marea Neagră * Necesarul de trupe ar fi de 7-13 brigăzi * Am înțeles îngrijorările pe flancul sudic, acum ne așteptăm să fim și noi înțeleși

Lucrările summit-ului NATO de la Varșovia încep în mai puțin de 2 zile. Un summit de la care întreaga Europă, dar mai ales statele...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Interviu Armand Goșu / La Chișinău se dă o luptă pe viață și pe moarte * Pro-rusul Dodon are cele mai mari șanse să ajungă președinte * În Moldova ar trebui reconstruit totul de la zero cu oameni noi * Intervenția în forță împotriva demonstranților a fost suspendată la intervenția ambasadelor străine

Privită dinspre România, Republica Moldova pare că face pași timizi spre normalitate. În fapt, este o concluzie superficială, bazată pe puținătatea informațiilor din media...Citeste mai departe »

Cristian Grosu

Interviu – Bogdan Olteanu / Politicile din spatele economiei reale ; Reformele structurale de dincolo de aderarea la euro ; Acordurile cu FMI ; Creditarea: relaxare, sau? ; De ce și când tace BNR

Explicațiile BNR într-un an greu: cu noul Cod Fiscal și efectele pe indicatorii macro, cu constrângeri europene privind politicile de creditare, cu zig-zag-urile capitalurilor...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5631 lei
4.2286 lei
5.2689 lei

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Un scenariu: Statele Unite versus Coreea de Nord. Consecinţe în sistemul internaţional

Valentin Naumescu

Puncte cheie: În aşteptarea Declaraţiei de la Roma, de peste câteva zile, care ne va sugera spre ce fel de Uniune Europeană ne îndreptăm,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Balada elefantului alb: deci, ce facem cu Cioloș

Cristian Grosu

Percepția și studiile noastre arată că cititorii cursdeguvernare.ro se împart în trei : -,antreprenori sau manageri pe toate palierele, care conduc societăți în terenul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Lalele cu spini. „Populismul bun” şi „populismul rău”. Vestea bună şi vestea rea din alegerile olandeze

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pe termen scurt, vestea bună din Olanda este, desigur, că Geert Wilders şi partidul extremist anti-UE (PVV) nu au câştigat alegerile parlamentare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / De ce România e condamnată să improvizeze: România Neproductivă și delirul decidenților

Cristian Grosu

Nu e vorba de faptul că, de bine sau de rău, în fiecare seară vom avea ce arunca în oală – noi, salariați, antreprenori,...Citeste mai departe »

România cu două viteze

Marin Pana

” Preşedintele României s-a poziţionat ferm împotriva ideilor vehiculate în ultimul timp cu privire la o Europă cu mai multe viteze – o Uniune...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Ipocrizia „Europei cu două viteze”. Începe refluxul Occidentului. Rămânem pe uscat?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Ceea ce se discuta de multă vreme ca posibilitate teoretică, înainte chiar de valul extinderii masive spre Est, adică aşa-zisa alternativă a...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Să nu fim naivi, Europa cu mai multe viteze există deja!

Aurelian Dochia

În ultimele zile a produs ceva emoție în rândurile europarlamentarilor români o rezoluție redactată de belgianul Guy Verhofstadt și aprobată cu un scor foarte...Citeste mai departe »

Cristian Tudorescu / Patru întrebări cheie despre Fondul Suveran de investiții. Și întrebările cheie ale contribuabililor

Cristian Tudorescu

Se discută în aceste zile din ce în ce mai intens despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FDSI) al României, despre necesitatea și...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Sorry, e cam șocant: de ce, realmente, NU se poate fără mită în România

Cristian Grosu

Textul de mai jos e pentru cei dispuși să lase ipocrizia de-o parte. Cine nu poate, să nu se obosească. Știm cu adevărat în...Citeste mai departe »

Cristi Dănileț / Pe înțelesul tuturor: Decizia CCR privind abuzul în serviciu

Cristi Danilet

Celebra, de acum, OUG 13/2017 și-a propus modificarea textul din Codul penal care reglementa abuzul în serviciu sub pretextul că ar exista o decizie...Citeste mai departe »

Die Hard / Die Easy

Marin Pana

Dacă ar fi să punem marea problemă într-o singură frază, ea ar suna cam așa : Detaşarea de rezultatele economice/implicarea în rezultatele electorale a...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / “Ordinea post-occidentală” a lui Lavrov… Altul e pericolul

Valentin Naumescu

Puncte cheie: De câteva zile se scrie cu emoție și cu frenezie despre noua “ordine post-occidentală”, așa-zisul concept (cam mult spus) lansat de ministrul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Euro și “războiul valutar”’: nu economia Germaniei este problema!

Daniel Daianu

Voci din noua administratie republicana reproseaza Germaniei ca ar fi avantajata in relatiile comerciale internationale datorita unui nivel subevaluat al euro –care ar explica...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Ruleta rusească a statisticilor în Balcani: povestea unui tehnocrat

Radu Crăciun

 Pentru ca planuri de cheltuieli bugetare excesiv de optimiste sa para de fapt realiste este nevoie de venituri bugetare estimate in acelasi spirit. Pentru...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cei puțini și cei mulți: România iminentă și România unei lumi periculoase

Cristian Grosu

Cuvântul cheie al acestor ani e ”ireversibil”. Cheie: exact ca în imn – trecerea pragului critic de la care normalitatea intră în faza de...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Doru exportatoru și Constituția lui Doru. Și viața lui Doru în țara lui Doru

N-am să uit niciodată privirea lui Doru (personaj real), în acel miez de zi din acel miez de vară din 1999. Luciditatea sadică cu...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română