La obiect

Educaţia – 4 indicatori esenţiali la care stăm foarte slab

În contextul abordărilor prioritare la nivel european privind dezvoltarea sustenabilă, Eurostat a publicat un set sintetic de indicatori uniformizat ca metodologie pentru fiecare ţară, indicatori… Mai mult

10.02.2019

Interviu

România consumului văzută prin ochii unui superretailer. O viziune care ar putea deveni politici publice

Textul de mai jos e o compilație de mici fragmente din interviul pe care Iulian Stanciu – CEO al e-mag – l-a acordat pentru numărul 99… Mai mult

07.02.2019

Analiză

Câteva grafice: Haosul desăvârșit din Bugetele României. O analiză pe 4 ani a diferenței dintre Lege și Execuție

Deși la prima vedere sunt greu de întocmit, Bugetele publice ale României sunt, de fapt, o înșiruire de indicatori și liste de venituri și cheltuieli care… Mai mult

06.02.2019

Analiză

Efectele împrumutului FMI-UE-BIRD din 2009 asupra bugetului pe 2019

În urmă cu zece ani, pe fondul crizei economice, România a accesat un împrumut de aproape 20 de miliarde de euro din partea FMI, UE… Mai mult

06.02.2019

Cronicile

Guvernul va muta timbrul auto de mediu în prețul combustibililor: Ar putea avea de restituit 1,5 miliarde de euro taxe de primă înmatriculare

de Razvan Diaconu 31.8.2016

taxa_auto_Grupul interministerial de lucru pentru găsirea unei soluții pentru returnarea timbrului auto de mediu pare să fi ajuns la o decizie – potrivit unor surse guvernamentale.

Soluția constă în modificarea legislației după principiul ”poluatorul plătește”, astfel încât cumpărătorii de autovehicule să nu mai plăteasca taxa, declarată ilegală de UE, ci aceasta să fie conținută în prețul carburanților.

Potrivit acelorași surse, e vorba de un adaos de 5 bani la litrul de combustibil, bani care vor ajunge în conturile administrate de Ministerul Mediului – autoritate care are de restituit taxele percepute până acum.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis în data de 9 iunie 2016 că taxa de primă înmatriculare percepută de România cumpărătorilor de mașini este ilegală din punct de vedere al legislației UE, după ce România a extins-o și la autovehiculele noi pentru a evita discriminarea pentru care mai fusese o dată condamnată.

Odată stabilită sursa de finanțare, grupul de lucru va stabili și cum și în cât timp vor fi restituite sumele către cei care le vor revendica.

Guvernul ar avea de restituit peste 1,5 miliarde de euro

România a introdus în 2008, în timpul Guvernului Călin Popescu Tăriceanu, prima taxă ce avea ca scop limitarea importurilor de autoturisme second-hand, cu explicația că țara se transformă într-un cimitir al vechiturilor poluante ale Vestului.

De atunci, toate formulele au fost declarate neconforme cu legislația europeană, iar statul a este obligat să returneze toate sumele încasate sub diversele denumiri.

  • Taxa specială (introdusă în 2006, prin modificarea Codului fiscal)
  • Taxa pe poluare (introdusă prin OUG nr. 50/2008)
  • Taxa pentru emisiile poluante (Legea nr. 9/2012)
  • Timbrul de mediu (OUG nr. 9/2013)

Decizia CJUE conține o referire la costurile acestei operațiuni, așa cum au fost ele estimate de Minsiterul Finanțelor:

“În cauza principală, în ceea ce privește repercusiunile economice care pot decurge dintr‑o incompatibilitate cu articolul 110 TFUE a regimului de taxare instituit prin OUG nr. 9/2013, guvernul român a prezentat o estimare potrivit căreia restituirea cu dobândă a sumelor percepute cu titlu de taxe pentru înmatricularea vehiculelor s‑ar ridica la 6.504.429.857,47 RON (aproximativ 1.448.341 039 de euro). Restituirea unor asemenea sume ar avea drept consecință o creștere cu 0,9 % a deficitului bugetar al statului român prevăzut pentru anul 2015, care ar trece de la 1,83 % la 2,7 % din PIB‑ul acestui stat”, se menționează în ultima parte a deciziei.

Sumele care se vor restitui vor fi calculate cu dobânzile aferente din ziua plăţii taxei până în ziua restituirii integrale, actualizate cu indicii de inflaţie.

Plata restituirilor se face de la bugetul de stat, prin ANAF, pentru taxa plătită între 2007 şi 2008, şi de la bugetul Fondului de Mediu pentru perioada 2008 – 2013, în funcţie de autoritatea care a încasat la vremea respectivă sumele respective.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 31.8.2016

17 comentarii

  1. Deacu
    1.9.2016, 11:51 am

    Si care este problema mea ?? ce mie imi plateste statul penalitati de intarziere la impozitul pe masina??, chiar ma executa fara drept de apel. Cand a luat banii pentru prima inmatriculare, fara sa respecte legislatia UE, a fost OK ,ce a facut cu acei bani ?? ce gauri au mai astupat din delapidari??, acum lasa sa o recupereze de la prostime. Sunt profund indignata de ce se intampla in tara asta, nu stim ce ne mai rezerva menegerii statului roman.

    • Geko
      2.9.2016, 1:29 pm

      O buna parte a banilor au fost cheltuiti corect (ex. alocarea a 220 milioane lei – 2016), prin programul RABLA, cel prin care se acorda un tichet de 6.500 lei per auto nou achizitionat si care urmareste si reinnoirea parcului auto (tichetul este emis in schimbul casari unui auto vechi, potential poluant).

  2. Mihai
    1.9.2016, 1:56 pm

    Acesti 5 bani pe litru nu ajung. Daca mai scumpiti benzina s-ar putea sa incurajati turismul peste hotare. Si se va fura mai mult combustibil.
    Faceti ca la nemti unde impozitul este functie de capacitatea motorului si de Noxe emise. Si asa se va ajunge ca oamenilor sa le fie prea scumpa sa Tina o Masina poluanta acasa, ca este impozitul mai mare ca valoarea masinii. Si prin programul rabla ati putea ajuta un pic schimbarea masinilor vechi. Asa cum vreti acuma, Multi isi vor lua benzina de la bulgari, sarbi, Moldova, Ucraina, si vor circula tot cu harburile vechi su poluante. Benzina ptr Romania este deja destul de scumpa.

  3. Stoenescu
    1.9.2016, 2:36 pm

    Eu cred ca e vorba de speculatii. Guvernul nu poate incurca borcanele cu asa o reglementare, pentru ca nu are unde sa introduca si CLASA DE POLUARE a masinii. Asta e cea mai importanta, aici e durerea mare la inmatriculari.
    Consumand aceiasi 100 litri de benzina, o Dacie non-Euro va polua considerabil mai mult ca o masina noua Euro 5. Dar cum sa o pui la plata la pompa de benzina cu legea asta de care ziceti ?

    • geo
      1.9.2016, 6:00 pm

      asa e: o masina cu norma de poluare scazuta si veche de 15 de ani polueaza mai mult. Depinde de cum e intretunuta, dar se mai uzeaza ceva … mai consuma niste ulei … ala cu o iesi la noxe?

    • geo
      1.9.2016, 6:08 pm

      asa e: o masina cu norma de poluare scazuta si veche de 15 de ani polueaza mai mult. Depinde de cum e intretinuta, dar se mai uzeaza ceva … mai consuma niste ulei … ala cum o iesi la noxe?
      Danezii au avut de 40 de ani taxe de 180%, acum au scazut la 150% peste pretul fara TVA. Si nu s-a luat nimeni de ei.

      • geo
        1.9.2016, 7:34 pm

        …si in Danemarca, e de fapt o taxa de import mascata (ilegala intre tarile membre UE) … ei nu au niciun producator auto local

  4. geo
    1.9.2016, 7:53 pm

    Masinile inmatriculate pe Bulgaria vor ramane, ca acolo RCA e moca din cate am auzit. Personal imi convine: recuperez cei 500 lei dati in 2008, si imi vor ajunge pentru 50 de ani (ca folesesc masina rar). Din cate vad o lege romaneasca: nu putem strange bani de la smecherii care iti rad in fata cu jeepanul cu motor de 4 litri si au bani si timp de judecati, atunci largim baza de impozitare luam cate un banut de la fiecare. Sa facem un calcul: un om obisnuit face 15000 km / an, sa punem un consum de 8%. Cu 5 bani la litru avem 60 lei/an.
    Cu 5 milioane de masini, adunam 300 milioane de lei/an. Deci taxele deja incasate se vor returna in 25 ani. Presupunand ca scade consumul ca in cazul taxei lui Ponta.

    • Ioan
      25.10.2016, 1:45 am

      credeti ca omul obisnuit conteaza in schema asta? vor plati transportatorii, taximetristi, curieri, firme de orice fel. ei consuma carburant mult , nu omul obisnuit

  5. ion
    1.9.2016, 9:23 pm

    Urmarea deciziei Curtii de Justiție a Uniunii Europene din data de 9 iunie 2016 că taxa de primă înmatriculare percepută de România cumpărătorilor de mașini este ilegală din punct de vedere al legislației UE, in data de 27.07.2016 am solicitat ANAF Sector 2 restituirea taxei de timbru achiatata in 2014, in valoare de circa 1500 euro, achitata pentru autoturismul achizitionat SH in 2014.
    In data de 23.08.2016 am primit raspuns de la ANAF Sector 2 ca nu exista temei legal pentru solicitarea mea de restituire a taxei de timbru de mediu achitata.
    Deci, care este calea de urmat pentru recuperarea taxei de timbru achitata in 2014 pentru autoturism?.

  6. EU - 74 - RON
    2.9.2016, 5:28 am

    Dacă nu vor proroga aplicarea eliminării supra-accizei de 7 cE şi reducerii cu 1% a TVA cu întîi ianuarie, nu va fi chiar o problemă. Dar Cioloş a afirmat că ar trebui amînate, că altfel nu se poate…

  7. VICOVAN ioan
    2.9.2016, 11:27 am

    Gargară, eu am luat în 2014 o amărâtă de supernova 2001 cu 700 EURO. Taxa era de 850 euro. Soluţie ?!… COMODAT (taxa notar 40 euro). Legal!! nu ?? !! … fiind nevoiaş, cadru didactic activ, acum pensionar , nu aveam posibilitatea de o maşină nouă, şi nici să plătesc o taxă imensă pentru un hârb..De maşină aveam nevoie zilnic pentru naveta la ţară , unde lucram… Aş vrea acum să o iau în proprietate şi să o înmatriculez pe numele meu , în condiţiile posibile eliminării taxei de mediu . Am cheltuit o grămadă de bani să o fac funcţională şi sigură în exploatare.. Întreb , oare o să se poată asta într-un timp rezonabil ?!!! Tare îmi este teamă că nu osă se poată !!!! În Romînia te poţi aştepta să nu se poată ceva în avantajul contribuitorilor care ţinem nişte lichele politice şi mai nou tehnocrate…

    • EU - 74 - RON
      3.9.2016, 1:31 pm

      Guvern de Pokemoni! Umblau, acu’ vreun an, vreo 30 de mii de inşi pe stradă după ei. Şi i-au ,,cules” pe toţi! Ploua, cumva?A tunat şi i-a adunat! Glumesc, domnu’ Grosu, glumesc…ştiu că pentru Dvs. e treabă serioasă…

  8. Marius
    5.9.2016, 6:56 am

    Buna ziua,
    Am si eu o intrebare, pana la urma cum va ramane cu taxa auto?
    Cand vom stii un raspuns clar, am achizitionat de curand o masina, inca mai am 2 randuri de numere de folosit, si vreau sa stiu ce se intampla, ma duc sa o inmatriculez sau mai astept?

    Va multumesc.

  9. Costica
    25.9.2016, 7:35 am

    Se mai aude ceva? sau acest articol fost doar o petarda ?

  10. Puiu
    6.10.2016, 10:38 am

    Se plateste sau nu? A.N.A.F. stie ca nu? Si totusi emite toate actele si percepe toate taxele aferente. Care este de fapt drumul pentru un cetatean dornic de legalitate?

  11. NICOLETA
    6.1.2017, 9:17 pm

    BUNAZIUA am si eu o intrebare eu am inscris masina in anul 21.01.2014 eu am posib ilitatea de a recupera suma pe care am platito pentru imatricularea masini suma find de 6.900 ron.va multumesc astept rspunsu dumneavoastra.

Lăsați un comentariu


Stiri

Blocul operator și secția ATI de la Institutul Nasta au fost închise – trei pacienți au murit din cauza unei bacterii

Razvan Diaconu

Un al treilea pacient a murit la Institutul de Pneumologie “Marius Nasta” din Bucureşti, din cauza contaminării cu acinetobacter, o bacterie agresivă care se dezvoltă… Mai mult

Stiri

Kim Jong-un merge cu trenul în Vietnam, unde urmează să se întâlnească cu Donald Trump

Iulian Soare

Președintele Coreei de Nord, Kim Jong-un, urmează să călătorească cu trenul până în Vietnam, unde se va întâlni săptămâna viitoare cu preşedintele SUA, Donald Trump,… Mai mult

Europa

Paris / Manifestație împotriva antisemitismului. Printre participanți – Emmanuel Macron și doi foști președinți

Iulian Soare

Mii de oameni au participat marți seara, la Paris și în alte orașe din Franța, la manifestații împotriva antisemitismului și incitării la ură. A participat și… Mai mult

Stiri

Ford își continuă restructurarea globală. Renunță la afacerile cu camioane grele în America de Sud

Adrian N Ionescu

Ford îşi va închide cea mai veche fabrică din Brazilia şi va renunţa la producerea camioanelor grele în America de Sud. Decizia face parte din… Mai mult

Stiri

Trezorierul PSD va fi numit la Autoritatea Electorală Permanentă

Razvan Diaconu

Mircea Drăghici, trezorierul PSD și până de curând propunerea pentru Ministerul Transporturilor, va fi numit la conducerea Autorității Electorale Permanente, a confimat secretarul general al… Mai mult

Europa

Jean-Claude Juncker: Fidesz ar trebui să se retragă din Partidul Popular European

Iulian Soare

Partidul Fidesz, condus de premierul Viktor Orban, ar trebui să părăsească Partidul Popular European, pentru că nu este de centru-dreapta, a declarat marţi preşedintele Comisiei Europene… Mai mult

Stiri

Trei asociații ale magistraților îi cer președintelui să sesizeze urgent Comisia de la Veneția

Mariana Bechir

Asociația Forumul Judecătorilor din România, Asociația Mișcarea pentru Apărarea Statutului Procurorilor și Asociația Inițiativa pentru Justiție solicită președintelui României să sesizeze de urgență Comisia de… Mai mult