Guvernul va muta timbrul auto de mediu în prețul combustibililor: Ar putea avea de restituit 1,5 miliarde de euro taxe de primă înmatriculare

de Razvan Diaconu | 31.8.2016 .

taxa_auto_Grupul interministerial de lucru pentru găsirea unei soluții pentru returnarea timbrului auto de mediu pare să fi ajuns la o decizie – potrivit unor surse guvernamentale.

Soluția constă în modificarea legislației după principiul ”poluatorul plătește”, astfel încât cumpărătorii de autovehicule să nu mai plăteasca taxa, declarată ilegală de UE, ci aceasta să fie conținută în prețul carburanților.

Potrivit acelorași surse, e vorba de un adaos de 5 bani la litrul de combustibil, bani care vor ajunge în conturile administrate de Ministerul Mediului – autoritate care are de restituit taxele percepute până acum.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis în data de 9 iunie 2016 că taxa de primă înmatriculare percepută de România cumpărătorilor de mașini este ilegală din punct de vedere al legislației UE, după ce România a extins-o și la autovehiculele noi pentru a evita discriminarea pentru care mai fusese o dată condamnată.

Odată stabilită sursa de finanțare, grupul de lucru va stabili și cum și în cât timp vor fi restituite sumele către cei care le vor revendica.

Guvernul ar avea de restituit peste 1,5 miliarde de euro

România a introdus în 2008, în timpul Guvernului Călin Popescu Tăriceanu, prima taxă ce avea ca scop limitarea importurilor de autoturisme second-hand, cu explicația că țara se transformă într-un cimitir al vechiturilor poluante ale Vestului.

De atunci, toate formulele au fost declarate neconforme cu legislația europeană, iar statul a este obligat să returneze toate sumele încasate sub diversele denumiri.

  • Taxa specială (introdusă în 2006, prin modificarea Codului fiscal)
  • Taxa pe poluare (introdusă prin OUG nr. 50/2008)
  • Taxa pentru emisiile poluante (Legea nr. 9/2012)
  • Timbrul de mediu (OUG nr. 9/2013)

Decizia CJUE conține o referire la costurile acestei operațiuni, așa cum au fost ele estimate de Minsiterul Finanțelor:

“În cauza principală, în ceea ce privește repercusiunile economice care pot decurge dintr‑o incompatibilitate cu articolul 110 TFUE a regimului de taxare instituit prin OUG nr. 9/2013, guvernul român a prezentat o estimare potrivit căreia restituirea cu dobândă a sumelor percepute cu titlu de taxe pentru înmatricularea vehiculelor s‑ar ridica la 6.504.429.857,47 RON (aproximativ 1.448.341 039 de euro). Restituirea unor asemenea sume ar avea drept consecință o creștere cu 0,9 % a deficitului bugetar al statului român prevăzut pentru anul 2015, care ar trece de la 1,83 % la 2,7 % din PIB‑ul acestui stat”, se menționează în ultima parte a deciziei.

Sumele care se vor restitui vor fi calculate cu dobânzile aferente din ziua plăţii taxei până în ziua restituirii integrale, actualizate cu indicii de inflaţie.

Plata restituirilor se face de la bugetul de stat, prin ANAF, pentru taxa plătită între 2007 şi 2008, şi de la bugetul Fondului de Mediu pentru perioada 2008 – 2013, în funcţie de autoritatea care a încasat la vremea respectivă sumele respective.

Publicat la data de 31.8.2016 .

17 comentarii

  1. Deacu
    1.9.2016, 11:51 am

    Si care este problema mea ?? ce mie imi plateste statul penalitati de intarziere la impozitul pe masina??, chiar ma executa fara drept de apel. Cand a luat banii pentru prima inmatriculare, fara sa respecte legislatia UE, a fost OK ,ce a facut cu acei bani ?? ce gauri au mai astupat din delapidari??, acum lasa sa o recupereze de la prostime. Sunt profund indignata de ce se intampla in tara asta, nu stim ce ne mai rezerva menegerii statului roman.

    • Geko
      2.9.2016, 1:29 pm

      O buna parte a banilor au fost cheltuiti corect (ex. alocarea a 220 milioane lei – 2016), prin programul RABLA, cel prin care se acorda un tichet de 6.500 lei per auto nou achizitionat si care urmareste si reinnoirea parcului auto (tichetul este emis in schimbul casari unui auto vechi, potential poluant).

  2. Mihai
    1.9.2016, 1:56 pm

    Acesti 5 bani pe litru nu ajung. Daca mai scumpiti benzina s-ar putea sa incurajati turismul peste hotare. Si se va fura mai mult combustibil.
    Faceti ca la nemti unde impozitul este functie de capacitatea motorului si de Noxe emise. Si asa se va ajunge ca oamenilor sa le fie prea scumpa sa Tina o Masina poluanta acasa, ca este impozitul mai mare ca valoarea masinii. Si prin programul rabla ati putea ajuta un pic schimbarea masinilor vechi. Asa cum vreti acuma, Multi isi vor lua benzina de la bulgari, sarbi, Moldova, Ucraina, si vor circula tot cu harburile vechi su poluante. Benzina ptr Romania este deja destul de scumpa.

  3. Stoenescu
    1.9.2016, 2:36 pm

    Eu cred ca e vorba de speculatii. Guvernul nu poate incurca borcanele cu asa o reglementare, pentru ca nu are unde sa introduca si CLASA DE POLUARE a masinii. Asta e cea mai importanta, aici e durerea mare la inmatriculari.
    Consumand aceiasi 100 litri de benzina, o Dacie non-Euro va polua considerabil mai mult ca o masina noua Euro 5. Dar cum sa o pui la plata la pompa de benzina cu legea asta de care ziceti ?

    • geo
      1.9.2016, 6:00 pm

      asa e: o masina cu norma de poluare scazuta si veche de 15 de ani polueaza mai mult. Depinde de cum e intretunuta, dar se mai uzeaza ceva … mai consuma niste ulei … ala cu o iesi la noxe?

    • geo
      1.9.2016, 6:08 pm

      asa e: o masina cu norma de poluare scazuta si veche de 15 de ani polueaza mai mult. Depinde de cum e intretinuta, dar se mai uzeaza ceva … mai consuma niste ulei … ala cum o iesi la noxe?
      Danezii au avut de 40 de ani taxe de 180%, acum au scazut la 150% peste pretul fara TVA. Si nu s-a luat nimeni de ei.

      • geo
        1.9.2016, 7:34 pm

        …si in Danemarca, e de fapt o taxa de import mascata (ilegala intre tarile membre UE) … ei nu au niciun producator auto local

  4. geo
    1.9.2016, 7:53 pm

    Masinile inmatriculate pe Bulgaria vor ramane, ca acolo RCA e moca din cate am auzit. Personal imi convine: recuperez cei 500 lei dati in 2008, si imi vor ajunge pentru 50 de ani (ca folesesc masina rar). Din cate vad o lege romaneasca: nu putem strange bani de la smecherii care iti rad in fata cu jeepanul cu motor de 4 litri si au bani si timp de judecati, atunci largim baza de impozitare luam cate un banut de la fiecare. Sa facem un calcul: un om obisnuit face 15000 km / an, sa punem un consum de 8%. Cu 5 bani la litru avem 60 lei/an.
    Cu 5 milioane de masini, adunam 300 milioane de lei/an. Deci taxele deja incasate se vor returna in 25 ani. Presupunand ca scade consumul ca in cazul taxei lui Ponta.

    • Ioan
      25.10.2016, 1:45 am

      credeti ca omul obisnuit conteaza in schema asta? vor plati transportatorii, taximetristi, curieri, firme de orice fel. ei consuma carburant mult , nu omul obisnuit

  5. ion
    1.9.2016, 9:23 pm

    Urmarea deciziei Curtii de Justiție a Uniunii Europene din data de 9 iunie 2016 că taxa de primă înmatriculare percepută de România cumpărătorilor de mașini este ilegală din punct de vedere al legislației UE, in data de 27.07.2016 am solicitat ANAF Sector 2 restituirea taxei de timbru achiatata in 2014, in valoare de circa 1500 euro, achitata pentru autoturismul achizitionat SH in 2014.
    In data de 23.08.2016 am primit raspuns de la ANAF Sector 2 ca nu exista temei legal pentru solicitarea mea de restituire a taxei de timbru de mediu achitata.
    Deci, care este calea de urmat pentru recuperarea taxei de timbru achitata in 2014 pentru autoturism?.

  6. EU - 74 - RON
    2.9.2016, 5:28 am

    Dacă nu vor proroga aplicarea eliminării supra-accizei de 7 cE şi reducerii cu 1% a TVA cu întîi ianuarie, nu va fi chiar o problemă. Dar Cioloş a afirmat că ar trebui amînate, că altfel nu se poate…

  7. VICOVAN ioan
    2.9.2016, 11:27 am

    Gargară, eu am luat în 2014 o amărâtă de supernova 2001 cu 700 EURO. Taxa era de 850 euro. Soluţie ?!… COMODAT (taxa notar 40 euro). Legal!! nu ?? !! … fiind nevoiaş, cadru didactic activ, acum pensionar , nu aveam posibilitatea de o maşină nouă, şi nici să plătesc o taxă imensă pentru un hârb..De maşină aveam nevoie zilnic pentru naveta la ţară , unde lucram… Aş vrea acum să o iau în proprietate şi să o înmatriculez pe numele meu , în condiţiile posibile eliminării taxei de mediu . Am cheltuit o grămadă de bani să o fac funcţională şi sigură în exploatare.. Întreb , oare o să se poată asta într-un timp rezonabil ?!!! Tare îmi este teamă că nu osă se poată !!!! În Romînia te poţi aştepta să nu se poată ceva în avantajul contribuitorilor care ţinem nişte lichele politice şi mai nou tehnocrate…

    • EU - 74 - RON
      3.9.2016, 1:31 pm

      Guvern de Pokemoni! Umblau, acu’ vreun an, vreo 30 de mii de inşi pe stradă după ei. Şi i-au ,,cules” pe toţi! Ploua, cumva?A tunat şi i-a adunat! Glumesc, domnu’ Grosu, glumesc…ştiu că pentru Dvs. e treabă serioasă…

  8. Marius
    5.9.2016, 6:56 am

    Buna ziua,
    Am si eu o intrebare, pana la urma cum va ramane cu taxa auto?
    Cand vom stii un raspuns clar, am achizitionat de curand o masina, inca mai am 2 randuri de numere de folosit, si vreau sa stiu ce se intampla, ma duc sa o inmatriculez sau mai astept?

    Va multumesc.

  9. Costica
    25.9.2016, 7:35 am

    Se mai aude ceva? sau acest articol fost doar o petarda ?

  10. Puiu
    6.10.2016, 10:38 am

    Se plateste sau nu? A.N.A.F. stie ca nu? Si totusi emite toate actele si percepe toate taxele aferente. Care este de fapt drumul pentru un cetatean dornic de legalitate?

  11. NICOLETA
    6.1.2017, 9:17 pm

    BUNAZIUA am si eu o intrebare eu am inscris masina in anul 21.01.2014 eu am posib ilitatea de a recupera suma pe care am platito pentru imatricularea masini suma find de 6.900 ron.va multumesc astept rspunsu dumneavoastra.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Adrian N Ionescu

Fiscalitatea reactivă și haotică se întoarce: Cresc la loc accizele la carburanți, băncile își deduc 30% din creanțele cesionate, terenurile agricole nelucrate se suprataxează

Guvernul a inițiat în această săptămână legislația necesară modificării fiscalității, în fața problemelor cu deficitul bugetar și cu plata angajamentelor politice – surprinzând, astfel,...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Marea retragere a generalilor: Șefii instituțiilor militarizate se îmbulzesc să apuce pensie mare

28 de generali, contraamirali și chestori de poliție, printre care se numără 13 generali SRI, au trecut în rezervă în ultimele două zile (luni...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Hold-up de vară / Guvernul demarează distrugerea reformelor basic din Sănătate. Comisiile de specialitate Nu vor mai fi numite pe criterii obiective

Ministerul Sănătății a pus în dezbatere un Ordin prin care elimină metodologia transparentă de selectare a membrilor comisiilor de specialitate, organisme consultative formate din...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Program de guvernare pentru cabinetul Tudose: Impozitarea cifrei de afaceri, contribuția de solidaritate, banii europeni înlocuiți cu cei din Fondul de Investiții, puteri sporite pentru ANAF

Supravegheat atent de Liviu Dragnea, Darius Vâlcov, specialistul PSD în scrierea și observarea foii de parcurs guvernamentale, și-a făcut din nou datoria și a...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Componența guvernului Tudose – aprobată de PSD: 11 figuri noi la Palatul Victoria

PSD a decis ca formula viitorului cabinet Mihai Tudose să conțină trei vicepremieri. E vorba de Sevil Shhaideh (PSD, ministrul dezvoltării), Grațiela Gavrilescu (ALDE,...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Momentul ”exploziei” din Asia se apropie: Este posibilă schimbarea regimului din Coreea de Nord?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Problema nord-coreeană nu este, desigur, nouă. Amenințarea confruntării militare în Peninsula Coreeană persistă, cu fluctuațiile cunoscute de la un deceniu la altul,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română