Evenimentul

”Referendumul pentru Familie”: Legislație nouă, din categoria ”Totul pentru fraudă”

Referendumul, denumit generic ”Pentru Familie”, la care românii sunt chemați, sâmbătă și duminică, la urne, oferă puține garanții că rezultatele comunicate vor fi corecte. Suspiciunea… Mai mult

05.10.2018

Analiză

„Inflaţia industrială”, peste ”inflația populară” – Energia, deja cu 14% mai scumpă: Lumini, umbre şi implicaţii

Indicele preţurilor producţiei industriale (IPPI) a scăzut uşor în luna august 2018, până la 5,86%, dar a rămas semnificativ peste inflaţia preţurilor la consumator, măsurată… Mai mult

03.10.2018

Evenimentul

”Nu am venit să dau socoteală!” Cele două ”Viorici” și criticile dure ale partidelor din Parlamentul European

De două ori a vorbit miercuri premierul Viorica Dăncilă în plenul Parlamentului European: o dată ca să prezinte mesajul cu care a fost trimisă de… Mai mult

03.10.2018

La obiect

Raport finalizat la nivelul anului 2017 – investițiile străine au depăşit 75 de miliarde de euro. Domeniile către care s-au îndreptat banii

Soldul investițiilor străine directe (ISD) în economia României a crescut anul trecut la 75.581 milioane  euro, dar în echivalent raportat la PIB s-au diminuat de… Mai mult

02.10.2018

Gabriel Biriș / Nu pentru investiții, ci pentru pentru marea albire. Nu pentru productivitate, ci pentru scumpire

de Gabriel Biris 16.8.2017

Săptămâna trecută, ministerul a pus în dezbatere un alt proiect de ordonanță pentru modificarea Codului fiscal.

Printre modificări apar deja promisele scutiri de impozit pentru veniturile medicilor sau dividende, dar și majorarea accizelor la benzină și motorină până la nivelul la care fuseseră majorate în 2013 de guvernul Ponta (reduse din 2017 prin Noul Cod fiscal).

Nu apar însă alte modificări anunțate: scăderea impozitului pe venit la 10% și mutarea contribuțiilor de la angajator la angajat, cu ajustarea corespunzătoare a salariilor brute. Pic, pic, pic. Implementam pe bucățele, să avem mereu de lucru…

Aparent, scutirea de impozit pe dividende nu are legătură cu creșterea accizelor… Haideți să vedem însă de ce nu este așa.

Știm cu toții că programul electoral al PSD a fost prezentat ca fiind “biblia” guvernului Grindeanu, guvern ce trebuia musai să implementeze programul care a fost baza pentru succesul uriaș al PSD/ALDE în alegeri.

Legea bugetului de stat și ”compensările” bizare între accizele pe carburanți și impozitul pe dividende

Ne spune că nu e tocmai așa, că bugetul făcut de guvernul PSD nu a luat în calcul (cel puțin) una din măsurile promise, și anume scutirea de impozit pentru dividende. Rezultă acest lucru cât se poate de clar dacă ne uităm la linia 0301 04 (impozit pe dividende de la persoane fizice) unde pentru 2017 sunt estimate venituri de 1.188.646.000 lei, iar pentru anii următori estimările sunt în creștere: 1.285.372.000 lei (2018), 1.389.887.000 lei (2019), 1.501.431.000 lei (2020).

De unde să crească veniturile la buget din impozitul pe dividende dacă PSD/ALDE au promis că îl elimină? În prognoza pentru 2018-2020 ar fi trebuit să apară ZERO.

Numai că dacă puneau zero, nu li se mai închideau prognozele de deficit, așa că au parcat problema, în speranța (deșartă) că lucrurile vor evolua de așa natură încât să poată ajusta pe parcurs. Ceea ce evident nu s-a întâmplat…

Deci, ca să poată scoate 1,3 miliarde de lei de la venituri în 2018, trebuia găsită o soluție de înlocuire. Și a fost găsită repejor, că doar tot aceleași creiere o mai găsiseră odată, prin 2013: măresc acciza cu 7c+TVA (cursul fiind tot celebrul 4,74 lei/Euro…). Măsură care ar aduce la buget, conform notei de fundamentare – 3,4 miliarde de lei în 2018 și ceva mai multe în anii următori (3,6 mld în 2019, 3,8 mld lei în 2020).

Din condei, rămân și ceva bani (vreo 2 miliarde lei) în plus la buget…

Paranteză: nu îmi este clar care este impactul scutirii de impozit al medicilor (nu apare în nota de fundamentare) și dacă el a fost cuprins în estimările pentru 2018-2020, dar în mod cert scăderea de impozit pe venit la 10% nu a fost prinsă… Să spunem doar că veniturile din impozitul pe salariu sunt estimate la 24.758.084.000 lei în 2017, să mai spunem și că impozitul pentru salariul mediu (3.131 lei) ar urma să scadă de la 418 lei (în 2017) la 61 lei în 2018 (-85%!!!), iar scăderea aceasta uriașă va duce conform prognozei cuprinse în Legea 6/2017 la o creștere a veniturilor din impozitul pe salarii la 28.308.531.000 lei (adică +14%!!!).

Despre asta vom discuta însă când va veni vremea, dacă va veni vremea… Așa că revin la subiectul nostru cu scutiri de impozit pe dividende și creșteri de accize.

De ce se scutesc, de fapt, dividendele de impozit?

În mod normal, scutirea de impozit pe dividende se face, într-o țară preocupată de interesele ei, pentru atragerea de investiții, stimulate de fiscalitatea prietenoasă cu acționarii.

Însă modul în care urmează să se facă scutirea de impozit pe dividende arată că guvernul are cu totul alte intenții decât atragerea de investiții:

PSD a scăzut impozitul pe dividende la nivelul la care acesta era în 2004, înainte de introducerea cotei mioritice de 16%.

Reducerea la 5% a fost atât de bine primită, încât aud că dividendele declarate în 2017 au explodat comparativ cu 2016, când impozitul era de 16%, probabil și pe fondul neîncrederii că o astfel de măsură va rezista probei timpului…

Deci, din punct de vedere politic, PSD deja punctase într-o zonă în care avea nevoie să puncteze: antreprenorii. Nu avea nevoie să supraliciteze…

Răspunsul este în altă parte și anume în CRS (Common Reporting Standards) – schimbul automat de informații ce va începe în forță din 2018. ANAF-ul nostru va începe să primească informații de prin alte state, inclusiv cu privire la sumele parcate prin companii de prin multe paradisuri fiscale. Ceea ce pentru unii politicieni sau pentru mai mult sau mai puțin discreții lor sponsori ar putea crea deranj…

Cum rezolvăm problema? În loc să ne preocupe cum să impozităm sumele parcate de rezidenții fiscali români prin paradisuri fiscale (de ce am face asta, că doar bani la buget putem lua și din creșterea accizelor?), le scutim și gata! Rezolvăm și problema cu declararea: ce e scutit nici nu trebuie declarat…

Riscurile: tentația de-a muta profiturile în paradisuri fiscale

Problema principală a acestei propuneri ciudate (scutirea de impozit pe dividende) nu este neapărat “albirea” gratuită (fără ca măcar sumele să trebuiască repatriate!) a sumelor parcate în paradisuri fiscale (inclusiv din corupție).

Problema principală a acestei măsuri este că ea creează un stimul pentru erodarea bazei fiscale în țara noastră, și nu de către multinaționale… Mutăm profitul în paradisul fiscal (zero impozit pe profit), luăm dividend (zero impozit) și gata! Lăsăm pe fraieri să plătească impozit pe salarii, contribuții sociale, TVA, accize, etc…

Remediile

Orice problemă are și rezolvare, iar în cazul acesta soluția este deja cunoscută, este în proiectul de OUG apărut pe surse anul trecut în septembrie. PSD nu poate să spună că nu îl știe, doar tot de acolo au luat și povestea cu mutatul contribuțiilor și declarația inițială de patrimoniu…

Pe scurt:

  • Să scutim de impozit pe dividend doar dividendele provenite de la companii românești (+UE);

  • Să Transparentizăm deținerile din jurisdicții slab fiscalizate. Soluția propusă atunci de mine (și inclusă în textul de OUG scurs pe surse) era ca profiturile nedistribuite din companii aflate în jurisdicții unde impozitul pe profit este mai mic sau egal cu 10% să fie asimilate dividendelor, ceea ce crea obligația de declarare a lor și plată a impozitului în România;

  • Să Lăsăm impozit 16% pentru dividendele din afara UE.

În felul acesta nu numai că s-ar impozita sumele ascunse în trecut, dar s-ar elimina și tentația pentru a muta profiturile acolo în viitor.

Nu am însă prea mari speranțe că acest lucru se va întâmpla prea curând… Interesele decidenților noștri politici sunt, din păcate, cu totul divergente azi de interesul național.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 16.8.2017

2 comentarii

  1. MirceaM
    18.8.2017, 10:19 am

    Impozitul pe dividend reprezinta o dubla impozitare a profitului brut. Pentru ca dividendul reprezinta acea parte din profitul net (adica ala impozitat deja cu 16% la firma,)si repartizat apoi proprietarilor firmei. Cand se mai impoziteaza o data, pe persoana fizica.
    De ce sa nu-l mai impozitam cad dai banii nevestei? Si apoi cand nevasata-i da copilului?
    Aceasta masura va albi profiturile firmelor,care nu mai trebuie sa faca joglerii pentru a “remunera capitalul” prin tot felul de scheme care fac si mai mult rau.
    Dupa mine este o masura buna, logica dar este inexplicabil de ce nu a fost prinsa in bugetul de stat cu venituri zero. Dca chiar se dorea acest lucru.
    Si de ce nu am avut analize de impact pe toate masurile de relaxare, bune,rele, pan la urma impactul bugetra al unui impozit sero pe div. este nesemnificativ in comparatie cu altele. Si daca ne gandim la rata de colectare aT VA, la modul total ineficient de raportare, colectarea, administrare -unde ati avut si dvs ceva de spus, din cate imi aduc aminte, parca intai ar trebui sa ne ocupam de aceasat ineficienta flagranta(carea aduce o gaura de zeci de miliarde-cam 30) si nu de perpetuarea dublei impozitari care are un efect de 1,2 mld. Dar care anuleaza o parte din acele scheme (cunsocute doar de initiati care fac bani buni apoi din “optimizare fiscala”, ar pierde o pita buna) care trag dupa ele si o buna parte din profit, ala fiind impozitat cu 16%. Nici un actionar nu vrea sa plateasca o data 16% pe persoana juridica si apoi inca 16% pe persoana fizica, avand ca baza aceeasi activitate si rezultat economic.

  2. Biris
    21.8.2017, 11:20 am

    MirceaM – fie nu ati citit ce am scris, fie incercati sa aruncati ceata pe un subiect extreme de important… Nu sustin dubla impozitare, de aceea cred ca impozitul pe dividend trebuie sa fie zero daca vorbim de dividend platite de firme romanesti. Nu pot fi insa de accord cu golanii de genul celor promovate de imberbii PSD/ALDE prin care sa elimine complet impozitul pentru profiturile/dividendele mutate prin paradisuri fiscale. La acestia se refera articolul meu, nu la antreprenorii romani.

Lăsați un comentariu


Stiri

Ministrul Muncii: Salariul minim ar putea crește de la 1 noiembrie. Olguța Vasilescu îi contrazice și pe Florin Cîțu, și pe Eugen Teodorovici

Vladimir Ionescu

Ministrul Muncii, Lia Olguţa Vasilescu, a anunţat sâmbătă, pe Facebook, că instituţia pe care o conduce lucrează la creşterea salariului minim pe economie de la… Mai mult

Stiri

Moody’s a retrogradat ratingul Italiei la Baa3, o treaptă doar peste categoria ”junk”

Iulian Soare

Moody’s a retrogradat vineri ratingul Italiei de la nivelul Baa2 la Baa3, cu o treaptă peste categoria junk, din cauza îngrijorării provocate de planurile bugetare… Mai mult

Stiri

Ionuț Dumitru: Trebuie să ne gândim la impozitarea muncii, probleme mari la CAS

Razvan Diaconu

România ar trebui să se gândească la impozitarea muncii, a declarat, vineri, pentru Agerpres, președintele Consiliului Fiscal, Ionuț Dumitru. “Trebuie să ne gândim la impozitarea… Mai mult

Stiri

Ordonanța de modificare a legilor justiției ajunge totuși pe masa CCR, la sesizarea Curții de Apel București

Vladimir Ionescu

Curtea de Apel Bucureşti a decis vineri sesizarea CCR în cazul ordonanţei de urgenţă promovate de Tudorel Toader, prin care au fost aduse modificări legilor… Mai mult

Stiri

Ministrul Teodorovici spune că va propune scăderea termenului de prescriere a datoriilor la 2 ani

Razvan Diaconu

Ministrul Finanţelor Eugen Teodorovici a declarat că nu este de acord cu modul de acţiune al ANAF în ceea ce priveşte impozitarea nunţilor şi, în… Mai mult

Stiri

Articolele concrete pe care le contestă Comisia de la Veneția din noua legislație penală

Vladimir Ionescu

Avizul dat de Comisia de la Veneția referitor la modificările aduse Codului Penal și Codului de procedură penală enumeră o serie de articole modificate sau complet noi pe care organismul… Mai mult

Stiri

Președintele Iohannis cere demisia ministrului Justiției, pe care îl acuză de ”comportament iresponsabil”

Mariana Bechir

“Ministrul Justiției și-a compromis definitiv credibilitatea, motiv întemeiat pentru a-și prezenta demisia din funcție”, precizează președintele Klaus Iohannis, într-un comunicat emis vineri de Administrația Prezidențială.… Mai mult