Funcționarii publici – statut de salariați de rangul întâi: Rămân în funcții chiar dacă sunt condamnați cu suspendare, scapă de obligația transparenței, în caz că au probleme beneficiază de ”rotația cadrelor”. Șeful devine și mai șef

de Victor Bratu | 9.3.2017 .

Modificările pe care Ministerul Dezvoltării le pregătește în statutul funcționarilor publici din România fac din acesti cetățeni adevărați favorizați ai societății.

Proiectul pus în dezbatere de minister aduce modificări fundamentale Legii privind Statutul funcţionarilor publici. Documentul a fost pus în dezbatere publică – potrivit News.ro, pe data de 1 martie, iar perioada în care pot fi transmise propuneri de modificare expiră vineri, 10 martie.

Printre cele mai sensibile modificări ale legii se numără:

  • proiectul prevede că raporturile de serviciu cu un funcţionar public încetează în cazul unei decizii definitive de condamnare la închisoare doar dacă aceasta este cu executare
  • reduce, de la 7 la 3 ani, intervalul de timp anterior numirii în care candidatul la o funcţie publică ”nu a fost destituită dintr-o funcţie publică sau nu i-a încetat contractul individual de muncă pentru motive disciplinare
  • elimină prefecţii şi subprefecţii din categoria înalţilor funcţionari publici
  • exclude principiul transparenţei dintre cele care stau la baza exercitării funcţiei publice
  • introduce noțiunea de redistribuire ca modalitate de ocupare a unei funcţii publice, decizia aparținând persoanei care are competența de numire în respectiva funcției
  • ”Șeful” capătă puteri sporite la numirea sau redistribuirea funcționarilor în posturi.
  • Apare ”mobilitatea” în sistem a funcționarului – mobilitate decisă de același ”șef”.

Detaliile care contează: transparența e scoasă din noua lege

Documentul inițiat de Ministerul Dezvoltării instituie Sistemului electronic naţional de evidenţă a ocupării în administraţia publică, pe baza căruia va fi păstrată evidenţa personalului bugetar din administraţie. Este o inițiativă în linie cu recomandăriler făcute ani la rând de OECD.

În expunerea de motive se precizează că scopul legii este ”asigurarea, în conformitate cu dispoziţiile legale, a unui serviciu public stabil, profesionist, transparent, eficient şi imparţial, în interesul cetăţenilor, precum şi al autorităţilor şi instituţiilor publice”.

Însă: principiul transparenţei este eliminat dintre principiile care stau la baza exercitării funcţiei publice, menţionate la articolul 3 al legii.

În Statutul actual al funcționarului public, principiile înscrise după care acesta își ghidează activitatea sunt: legalitate, imparţialitate şi obiectivitate; transparenţă; eficienţă şi eficacitate; responsabilitate, în conformitate cu prevederile legale; orientare către cetăţean; stabilitate în exercitarea funcţiei publice; subordonare ierarhică.

Draft al proiectului publicat pe site-ul Ministerului Dezvoltării

În varianta nou propusă de Ministerul Dezvoltării, principiile sunt completate cu: competenţa, performanţa şi buna-credinţă, fiind eliminat conceptul de transparenţă.

Prefectul și subprefectul nu mai sunt înalți funcționari publici, deci pot fi schimbați foarte ușor

În forma modificată, în categoria înalților funcționari publici sunt trecuți:

  • secretar general şi secretar general adjunct din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice ale administraţiei publice centrale
  • autorităţilor administrative autonome şi structurilor de specialitate ale Parlamentului
  • secretar general  al instituţiei prefectului

Dispar din această categorie, așa cum este aceasta alcătuită în legislația actuală, posturile de prefect, subprefect şi inspector guvernamental.

Funcţiile publice de prefect, subprefect şi inspector guvernamental se desfiinţează la 60 de zile de la data intrării în vigoare a noii legi, ocupanţilor acestor posturi aplicându-li-se următoarele măsuri:

  • mobilitate într-o funcţie publică din categoria înalţilor funcţionari publici
  • transfer într-o funcţie publică din categoria funcţiilor publice de conducere  sau execuţie
  • mutare definitivă într-o funcţie publică din categoria funcţiilor publice de conducere  sau execuţie
  • eliberarea din funcţia publică

La data eliberării din funcţia publică, înalţii funcţionari publici care au ocupat funcţiile publice de prefect, subprefect şi inspector guvernamental intră în corpul de rezervă gestionat de Agenţia  Naţională a Funcţionarilor Publici.

Numirea în funcția publică, la discreția șefului. La fel și ”mobilitatea” funcționarilor

O altă noutate a proiectului este prevederea conform căreia “numirea în funcţii publice se face de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice sau, după caz, de persoana care are competenţa legală de numire în condiţiile unor acte normative specifice, prin act administrativ emis în termenele şi în condiţiile legii, pe baza rezultatelor concursului”.

Proiectul elimină dintre funcţionarii publici care pot beneficia de statute speciale pe cei din cadrul Consiliului Legislativ, fiind însă introduşi cei din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.

Propunerea de modificare a Statutului funcţionarilor publici introduce mobilitatea, exercitarea cu caracter temporar şi redistribuirea din corpul funcţionarilor publici, ca modalităţi de ocupare a unei astfel de funcţii, decizia revenind “persoanei care are competenţa de numire în funcţia publică, la propunerea conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în cadrul căreia se află funcţia publică vacantă”.

Proiectul introduce, ca o condiţie pentru ocuparea unei funcţii publice, ca persoana respectivă să nu execute “o pedeapsă complementară” sau să nu îi fie “aplicată o  măsură de siguranţă de interzicere a exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică sau de a exercita profesia ori activitatea în executarea căreia a săvârşit fapta”.

Noul proiect reduce considerabil, de la 7 la 3 ani, intervalul de timp anterior numirii în care persoana care doreşte să ocupe o funcţie publică ” nu a fost destituită dintr-o funcţie publică sau nu i-a încetat contractul individual de muncă pentru motive disciplinare”.

De asemenea, în propunerea de modificare a Statutului funcţionarilor publici elaborată de ministerul condus de Sevil Shhaideh este abrogat articolul conform căruia “concursul pentru admiterea la programele organizate în condiţiile legii pentru obţinerea statutului de manager public se organizează şi se gestionează de instituţiile abilitate potrivit legii să organizeze astfel de programe, cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici”.  

Conform propunerii Ministerului Dezvoltării, raportul de serviciu în cazul funcionarului public se suspendă când “împotriva funcţionarului public s-a luat, în condiţiile Codului de procedură penală, măsura cercetării prealabile sub control judiciar ori sub control judiciar pe cauţiune, dacă în sarcina acestuia au fost stabilite obligaţii care împiedică exercitarea raportului de serviciu“.

Legea în vigoare stabileşte că raporturile de serviciu încetează de drept în cazul în care funcţionarul public are o pedeapsă definitivă privativă de libertate, în propunerea de modificare, măsura încetării raporturilor de serviciu fiind luată doar dacă este vorba despre o pedeapsă cu executare.

(Descărcați AICI expunerea de motive a proiectului de lege)

(Descărcați AICI proiectul de lege)

Publicat la data de 9.3.2017 .

3 comentarii

  1. Protonic
    10.3.2017, 8:56 am

    Si pana acum s-a procedat aproape la fel
    Foarte rar au fost concursuri reale, eventual pe fonduri europene sau pe posturi fara concurenta in rest mobilitate si ocupare de functii pe principiul relatiilor, inclusiv cele de conducere. De prefecti nu vorbesc ca stiti cum sunt numiti.
    Se mai infiinteaza si INA alta agentie care pe langa ANFP sunt total inutile, fiind doar locuri de munca si spaga pentru relatiilor celor din Bucuresti.
    Se mimeaza faptul ca se tine cont de dosarul candidatiilor si ca pe cineva ar interesa acest lucru. PE NIMENI NU INTERESEAZA CE COMPETENTE AI SAU CE EXPERIENTA, CI CONTEAZA PE CINE CUNOSTI CINE TE-A RECOMANDAT SI IN CE PARTID ESTI (de preferinta rosu, portocaliu sau verde iar mai nou cred ca va merge si galben).

  2. Siegfried Mayer
    2.4.2017, 9:10 pm

    #rezistam …
    Odata tot vor incepe sa cada acesti demagogi… O sleahta de nonvalori cocotata vremelnic deasupra noastra …

  3. jumbo
    25.4.2017, 11:52 am

    da este dezastru
    daca ar dori cu adevarat sa vada ce dezastru e in Institutiile publice si prin ce trecem noi zi de zi care avem de-a face cu ei
    cred ca s-ar lua cu mainile de par
    e inadmisibil sa promoveze atita pilareala si nesimtire si concedii si salarii mari si bonuri si drepturi si sa ti ceara atat de mult si sa primesti atit de putinsi astia ,in speta functionarii-nu toti-dar o majoritate covirsitoare -sa faca absolt orice,dar nu ceea ce le revine de drept in fisa si mai ales pentru ce i-au bani,numai pilareli,si alte chestii
    de ce ei daca au o problema si mai mereu au stau in libere si concedii de 50 de ori pe an ,pe banii mei si ai tai,iar eu ca privat mor pe baricada si la o adica mi se da cu flit cu platile la zi
    ce e asta?
    din punctul meu de vedere,75% dintre ei ar trebui sa dispara,restul sa munceasca sa le sara ochiu pentru bani asa cum facem si noi ceilalti si sa fie platiti ,dar um l-ai prins cu fofirla si cu pila,afara si dosar penal;
    concluzie nu se vrea ,in curind ,tara asta va deveni o tara de asistati,analfabeti(deja vorbim de 50% dintre noi)si alte aratari,restul de normali,ori pleaca ,ori ies la pensie ,ori isi trag un glont

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Redacţia

Griji străine de pivnițele politicii românești: Reformarea iminentă a Europei și România nucleului dur

Marți, 19 septembrie 2017: cinci ore și jumătate de dezbateri, o temă și trei direcții: -Reforma iminentă a UE: România și „nucleul dur”. Adecvare,...Citeste mai departe »

Iulian Soare

Cum ar putea arăta Directiva ”anti-dumping social” cu care a venit Macron: Impact mic, o de neînțeles de mare presiune din partea Europei de Vest

Statele membre încearcă să ajungă la un consens, până în luna octombrie, în ceea ce privește propunerile Comisiei Europene de modificare a Directivei europene...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Scenariul 6 de reformă a UE: Mecanismul de asistență pre-aderare la euro – controversele. Supărații Europei

Propunerea-cheie făcută miercuri de președintele Jean Claude Juncker în cadrul discursului său privind Starea Uniunii este cea referitoare la posibila implementare a unui mecanism...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Mitul ”echipei tehnice de suport” a Băncii Mondiale pentru autostrada Ploiești – Brașov și necunoscutele finanțării asfaltului politic

”Dividendele se dau acționarilor, nu le-a jefuit nimeni, nu le-a luat nimeni. Vrem să începem niște proiecte foarte mari, să avem un nou început....Citeste mai departe »

Victor Bratu

S-au găsit banii pentru viitoarea rectificare bugetară: Armata a cheltuit doar 8,15 % din bugetul de înzestrare

Situația drepturilor salariale din MApN a fost cea care, oficial, a provocat demisia ministrului Adrian Țuțuianu. Blocați în controversa disponibilităților financiare pentru plata soldelor,...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română