Chestiunea

România – cele mai mari costuri de finanțare din statele ECE: perspective de creștere și accentuare a vulnerabilității

Costurile de finanţare ale României şi Ungariei au crescut, în vreme ce ale altor ţări central europene au rămas stabile, în ultima săptămână – cu… Mai mult

12.02.2018

La obiect

UE – probleme în economie: Deficit mare de forță de muncă, rata ocupării a ajuns la un record istoric

Rata ocupării forței de muncă în UE în rândul persoanelor cu vârste cuprinse între 20 și 64 de ani a crescut în mod constant în… Mai mult

12.02.2018

Chestiunea

Reforma ANAF s-a blocat. Banca Mondială: Nu există angajament politic pentru reforme

Banca Mondială a constatat că procesul de modernizare al ANAF s-a blocat imediat după prima etapă a achiziției sistemului de management al veniturilor bugetare, finalizată… Mai mult

12.02.2018

Chestiunea

Cercetarea: dacă mediul privat nu o finanțează, nici statul nu o stimulează. Câteva comparații cu suratele de suferință din Est

România s-a plasat anul trecut pe penultima poziţie între statele membre UE ca pondere în PIB a cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare. Cu doar 0,48%, ţara noastră… Mai mult

11.02.2018

Funcționarii publici – statut de salariați de rangul întâi: Rămân în funcții chiar dacă sunt condamnați cu suspendare, scapă de obligația transparenței, în caz că au probleme beneficiază de ”rotația cadrelor”. Șeful devine și mai șef

de Victor Bratu 9.3.2017

Modificările pe care Ministerul Dezvoltării le pregătește în statutul funcționarilor publici din România fac din acesti cetățeni adevărați favorizați ai societății.

Proiectul pus în dezbatere de minister aduce modificări fundamentale Legii privind Statutul funcţionarilor publici. Documentul a fost pus în dezbatere publică – potrivit News.ro, pe data de 1 martie, iar perioada în care pot fi transmise propuneri de modificare expiră vineri, 10 martie.

Printre cele mai sensibile modificări ale legii se numără:

  • proiectul prevede că raporturile de serviciu cu un funcţionar public încetează în cazul unei decizii definitive de condamnare la închisoare doar dacă aceasta este cu executare
  • reduce, de la 7 la 3 ani, intervalul de timp anterior numirii în care candidatul la o funcţie publică ”nu a fost destituită dintr-o funcţie publică sau nu i-a încetat contractul individual de muncă pentru motive disciplinare
  • elimină prefecţii şi subprefecţii din categoria înalţilor funcţionari publici
  • exclude principiul transparenţei dintre cele care stau la baza exercitării funcţiei publice
  • introduce noțiunea de redistribuire ca modalitate de ocupare a unei funcţii publice, decizia aparținând persoanei care are competența de numire în respectiva funcției
  • ”Șeful” capătă puteri sporite la numirea sau redistribuirea funcționarilor în posturi.
  • Apare ”mobilitatea” în sistem a funcționarului – mobilitate decisă de același ”șef”.

Detaliile care contează: transparența e scoasă din noua lege

Documentul inițiat de Ministerul Dezvoltării instituie Sistemului electronic naţional de evidenţă a ocupării în administraţia publică, pe baza căruia va fi păstrată evidenţa personalului bugetar din administraţie. Este o inițiativă în linie cu recomandăriler făcute ani la rând de OECD.

În expunerea de motive se precizează că scopul legii este ”asigurarea, în conformitate cu dispoziţiile legale, a unui serviciu public stabil, profesionist, transparent, eficient şi imparţial, în interesul cetăţenilor, precum şi al autorităţilor şi instituţiilor publice”.

Însă: principiul transparenţei este eliminat dintre principiile care stau la baza exercitării funcţiei publice, menţionate la articolul 3 al legii.

În Statutul actual al funcționarului public, principiile înscrise după care acesta își ghidează activitatea sunt: legalitate, imparţialitate şi obiectivitate; transparenţă; eficienţă şi eficacitate; responsabilitate, în conformitate cu prevederile legale; orientare către cetăţean; stabilitate în exercitarea funcţiei publice; subordonare ierarhică.

Draft al proiectului publicat pe site-ul Ministerului Dezvoltării

În varianta nou propusă de Ministerul Dezvoltării, principiile sunt completate cu: competenţa, performanţa şi buna-credinţă, fiind eliminat conceptul de transparenţă.

Prefectul și subprefectul nu mai sunt înalți funcționari publici, deci pot fi schimbați foarte ușor

În forma modificată, în categoria înalților funcționari publici sunt trecuți:

  • secretar general şi secretar general adjunct din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice ale administraţiei publice centrale
  • autorităţilor administrative autonome şi structurilor de specialitate ale Parlamentului
  • secretar general  al instituţiei prefectului

Dispar din această categorie, așa cum este aceasta alcătuită în legislația actuală, posturile de prefect, subprefect şi inspector guvernamental.

Funcţiile publice de prefect, subprefect şi inspector guvernamental se desfiinţează la 60 de zile de la data intrării în vigoare a noii legi, ocupanţilor acestor posturi aplicându-li-se următoarele măsuri:

  • mobilitate într-o funcţie publică din categoria înalţilor funcţionari publici
  • transfer într-o funcţie publică din categoria funcţiilor publice de conducere  sau execuţie
  • mutare definitivă într-o funcţie publică din categoria funcţiilor publice de conducere  sau execuţie
  • eliberarea din funcţia publică

La data eliberării din funcţia publică, înalţii funcţionari publici care au ocupat funcţiile publice de prefect, subprefect şi inspector guvernamental intră în corpul de rezervă gestionat de Agenţia  Naţională a Funcţionarilor Publici.

Numirea în funcția publică, la discreția șefului. La fel și ”mobilitatea” funcționarilor

O altă noutate a proiectului este prevederea conform căreia “numirea în funcţii publice se face de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice sau, după caz, de persoana care are competenţa legală de numire în condiţiile unor acte normative specifice, prin act administrativ emis în termenele şi în condiţiile legii, pe baza rezultatelor concursului”.

Proiectul elimină dintre funcţionarii publici care pot beneficia de statute speciale pe cei din cadrul Consiliului Legislativ, fiind însă introduşi cei din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.

Propunerea de modificare a Statutului funcţionarilor publici introduce mobilitatea, exercitarea cu caracter temporar şi redistribuirea din corpul funcţionarilor publici, ca modalităţi de ocupare a unei astfel de funcţii, decizia revenind “persoanei care are competenţa de numire în funcţia publică, la propunerea conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în cadrul căreia se află funcţia publică vacantă”.

Proiectul introduce, ca o condiţie pentru ocuparea unei funcţii publice, ca persoana respectivă să nu execute “o pedeapsă complementară” sau să nu îi fie “aplicată o  măsură de siguranţă de interzicere a exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică sau de a exercita profesia ori activitatea în executarea căreia a săvârşit fapta”.

Noul proiect reduce considerabil, de la 7 la 3 ani, intervalul de timp anterior numirii în care persoana care doreşte să ocupe o funcţie publică ” nu a fost destituită dintr-o funcţie publică sau nu i-a încetat contractul individual de muncă pentru motive disciplinare”.

De asemenea, în propunerea de modificare a Statutului funcţionarilor publici elaborată de ministerul condus de Sevil Shhaideh este abrogat articolul conform căruia “concursul pentru admiterea la programele organizate în condiţiile legii pentru obţinerea statutului de manager public se organizează şi se gestionează de instituţiile abilitate potrivit legii să organizeze astfel de programe, cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici”.  

Conform propunerii Ministerului Dezvoltării, raportul de serviciu în cazul funcionarului public se suspendă când “împotriva funcţionarului public s-a luat, în condiţiile Codului de procedură penală, măsura cercetării prealabile sub control judiciar ori sub control judiciar pe cauţiune, dacă în sarcina acestuia au fost stabilite obligaţii care împiedică exercitarea raportului de serviciu“.

Legea în vigoare stabileşte că raporturile de serviciu încetează de drept în cazul în care funcţionarul public are o pedeapsă definitivă privativă de libertate, în propunerea de modificare, măsura încetării raporturilor de serviciu fiind luată doar dacă este vorba despre o pedeapsă cu executare.

(Descărcați AICI expunerea de motive a proiectului de lege)

(Descărcați AICI proiectul de lege)

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.3.2017

3 comentarii

  1. Protonic
    10.3.2017, 8:56 am

    Si pana acum s-a procedat aproape la fel
    Foarte rar au fost concursuri reale, eventual pe fonduri europene sau pe posturi fara concurenta in rest mobilitate si ocupare de functii pe principiul relatiilor, inclusiv cele de conducere. De prefecti nu vorbesc ca stiti cum sunt numiti.
    Se mai infiinteaza si INA alta agentie care pe langa ANFP sunt total inutile, fiind doar locuri de munca si spaga pentru relatiilor celor din Bucuresti.
    Se mimeaza faptul ca se tine cont de dosarul candidatiilor si ca pe cineva ar interesa acest lucru. PE NIMENI NU INTERESEAZA CE COMPETENTE AI SAU CE EXPERIENTA, CI CONTEAZA PE CINE CUNOSTI CINE TE-A RECOMANDAT SI IN CE PARTID ESTI (de preferinta rosu, portocaliu sau verde iar mai nou cred ca va merge si galben).

  2. Siegfried Mayer
    2.4.2017, 9:10 pm

    #rezistam …
    Odata tot vor incepe sa cada acesti demagogi… O sleahta de nonvalori cocotata vremelnic deasupra noastra …

  3. jumbo
    25.4.2017, 11:52 am

    da este dezastru
    daca ar dori cu adevarat sa vada ce dezastru e in Institutiile publice si prin ce trecem noi zi de zi care avem de-a face cu ei
    cred ca s-ar lua cu mainile de par
    e inadmisibil sa promoveze atita pilareala si nesimtire si concedii si salarii mari si bonuri si drepturi si sa ti ceara atat de mult si sa primesti atit de putinsi astia ,in speta functionarii-nu toti-dar o majoritate covirsitoare -sa faca absolt orice,dar nu ceea ce le revine de drept in fisa si mai ales pentru ce i-au bani,numai pilareli,si alte chestii
    de ce ei daca au o problema si mai mereu au stau in libere si concedii de 50 de ori pe an ,pe banii mei si ai tai,iar eu ca privat mor pe baricada si la o adica mi se da cu flit cu platile la zi
    ce e asta?
    din punctul meu de vedere,75% dintre ei ar trebui sa dispara,restul sa munceasca sa le sara ochiu pentru bani asa cum facem si noi ceilalti si sa fie platiti ,dar um l-ai prins cu fofirla si cu pila,afara si dosar penal;
    concluzie nu se vrea ,in curind ,tara asta va deveni o tara de asistati,analfabeti(deja vorbim de 50% dintre noi)si alte aratari,restul de normali,ori pleaca ,ori ies la pensie ,ori isi trag un glont

Lăsați un comentariu


Europa

Fondurile Europene: Noile condiții de accesare dezbină liderii statelor UE

Adrian N Ionescu

Liderii europeni sunt divizaţi în privinţa ideii de introducere a unor noi condiţii pentru accesarea fondurilor europene, cum ar fi acceptarea redistribuirii migranţilor sau situaţia… Mai mult

Stiri

Procuroarea care investighează dosarul Tel Drum – anchetată de Inspecția Judiciară

Vladimir Ionescu

Inspecţia Judiciară (IJ) s-a sesizat din oficiu şi efectuează cercetări prealabile faţă de procurorul DNA Alexandra Lăncrănjan (foto), care instrumentează dosarul Tel Drum, potrivit unei… Mai mult

Europa

Rusia pune noi condiții pentru a dezgheța relațiile cu Republica Moldova

Iulian Soare

Șeful diplomaţiei ruse Serghei Lavrov a pus două condiții omologului său de la Chișinău, Tudor Ulianovski, „ca un prim pas pentru îmbunătăţirea relaţiilor dintre Rusia… Mai mult

Stiri

Transgaz – credit de 60 de milioane de euro de la BERD pentru gazoductul BRUA

Vladimir Ionescu

Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) acordă un împrumut de 278 de milioane de lei (60 de milioane de euro) pentru construcţia unui gazoductului… Mai mult

Stiri

Proiect: Terenurile de pe traseul gazoductului BRUA vor fi scoase din circuitul agricol fără acordul proprietarilor

Vladimir Ionescu

Peste 17.000 de terenuri aflate pe traseul gazoductului BRUA vor fi scoase din circuitul agricol, fără  să se ceară acordul proprietarilor, dacă Guvernul va aproba proiectul… Mai mult

Europa

Liderii statelor UE se opun fuziunii funcțiilor președinției Comisiei Europene și a celei a Consiliului European

Iulian Soare

Liderii statelor membre ale Uniunii Europene au respins propunerea ca preşedintele Comisiei Europene să fie în mod automat în fruntea listei candidaților selecţionaţi de către… Mai mult

Stiri

135 de procurori din DNA acuză: Cererea de revocare a șefei DNA, bazată pe neadevăruri și pe supoziții

Vladimir Ionescu

Un număr de 135 de procurori anticorupție cer Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) apărarea reputaţiei profesionale şi a independenţei procurorilor, după afirmațiile făcute în ultima… Mai mult