DOCUMENT / Proiectul de rectificare bugetară: Trei sferturi din realocări se duc în susținerea sistemului de pensii și de protecție socială

de Victor Bratu | 29.7.2016 .

rectificare-bugetara-300x169Ministerul Finanțelor Publice a publicat vineri proiectul de rectificare bugetară, modificările fiind necesare pentru menținerea deficitului bugetar pe anul 2016 sub pragul de 3%, mai exact 2,8% (cash) sau 2,95% (ESA).

Trei sferturi din realocări se duc în sistemul de pensii și cel de protecție socială. Se ia în principal de la Transporturi, Cultură și Agricultură

***

La rectificarea care ar urma să fie aprobată de guvern în cursul lunii august, diminuări bugetare se vor opera la :

  • Ministerul Transporturilor
  • Ministerul Culturii
  • Ministerul Agriculturii
  • Ministerul Dezvoltării
  • Ministerul Finanțelor

Propuneri de suplimentare a bugetului sunt făcute pentru :

  • Ministerul Muncii
  • Ministerul de Interne
  • Ministerul Sănătății
  • Ministerul Educației
  • Autoritatea Electorală Permanentă
  • Ministerul de Externe
  • SRI
  • Autoritatea Sanitar Veterinară

(Descărcați AICI Nota de fundamentare a proiectului de rectificare bugetară)

Ce apare nou la venituri, ce se încarcă suplimentar la cheltuieli

Potrivit proiectului, veniturile bugetului de stat pe anul 2016, se majorează pe sold cu suma de 2.951,2 milioane lei.

Influenţele se reflectă, în principal, pe următoarele categorii de venituri :

  • Impozitul pe profit: se majorează cu 1.053,7 milioane lei. Majorarea s-a bazat pe evoluția încasărilor din primul semestru al anului 2016 comparativ cu programul estimat (+534,9 milioane lei).
  • Alte impozite pe profit, venit și câștiguri din capital de la persoane juridice: majorări de 399,0 milioane lei, în principal datorită încasărilor peste estimările inițiale în condițiile intrării in vigoare de la 1 ianuarie 2016 a sistemului de impozitare progresivă a microîntreprinderilor.
  • Impozitul pe venit – încasări majorate cu 357,7 milioane lei. Rectificarea pozitivă a impozitului pe venit s-a datorat evoluției încasărilor din prima parte a anului (depășirea nivelului programat inițial cu 3,5%), iar pe de altă parte evoluției indicatorilor macroeconomici (creșterea efectivului salariaților din economie și a câștigului salarial mediu brut).
  • Impozite și taxe pe bunuri și servicii se diminuează cu 374,1 milioane lei.
  • Taxa pe valoarea adăugată se diminuează cu 248,7 milioane lei. Modificarea se datorează evoluției înregistrată de veniturile din TVA în prima parte a anului și extinderea cotei reduse de TVA la 9% de la 1 august 2016 pentru serviciile din sectorul agricol și livrarea de îngrășăminte, pesticide, semințe și alte produse agricole destinate însămânțării sau plantării.
  • Accizele se majorează cu 180,0 milioane lei, în principal datorită depășirii programului stabilit pentru primul semestru și evoluției indicatorilor macroeconomici.
  • Alte impozite și taxe generale pe bunuri și servicii scad cu 211,1 milioane lei, influențate de diminuarea veniturilor bugetare estimate din impozitul pe veniturile suplimentare obținute ca urmare a diminuării cifrei de afaceri din sectorul gazelor naturale și al petrolului.
  • Impozitul pe comerțul exterior și tranzacțiile internaționale se majorează cu 178,9 milioane lei, în contextul evoluției pozitive a încasărilor din prima parte a anului (depășirea nivelului programat inițial cu 106,8 milioane lei).
  • Veniturile din contribuții de asigurări sociale cresc cu 535,5 milioane lei. Influența pozitivă se datorează măsurii legislative privind introducerea obligației de plată a contribuției de stat datorate de asigurații din armată, poliție și funcționarii publici cu statut special.
  • Veniturile nefiscale se majorează cu 847,0 milioane lei, în principal datorită reclasificării sumelor provenite din finanțarea bugetară a anilor precedenți, care se restituie în condițiile legii, către bugetele din care au fost acordate, dar și de veniturile din dobânzi ca urmare a emisiunilor de titluri de stat.

Cheltuielile bugetului de stat anul 2016, se majorează, pe sold, cu suma de 3.521,4 milioane lei.

Influenţele pe principalele naturi de cheltuieli ale bugetului de stat se prezintă astfel :

  • Cheltuielile de personal cresc cu 489,2 milioane lei;
  • Cheltuielile cu bunuri şi servicii cresc cu 52,3 milioane lei;
  • Cheltuielile cu dobânzile cresc cu 309,9 milioane lei;
  • Cheltuielile cu subvențiile se majorează cu 362,9 milioane lei;
  • Transferurile între unităţi ale administrației publice se majorează cu 2.259,4 milioane lei din care:suma de 1.429,2 milioane lei pentru echilibrarea Bugetului asigurărilor sociale de stat,suma de 207,2 milioane lei pentru echilibrarea Bugetului fondului național unic de asigurări sociale de sănătate șisuma de 150,0 milioane lei reprezentând majorarea indemnizației acordate adultului cu handicap vizual grav prin majorarea cu 25% a salariului net al asistentului social debutant cu studii medii din unitățile de asistență socială din sectorul bugetar, altele decât cele cu paturi;
  • Alte transferuri se diminuează cu 310,0 milioane lei;
  • Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare se diminuează cu 674,9 milioane lei;
  • Cheltuielile cu asistența socială cresc cu 1.436,6 milioane lei în principal pentru plata alocației de stat pentru copii majorată, plata indemnizației pentru creșterea copilului și a stimulentului de inserție majorate, plata ajutorului social ca urmare a creșterii numărului de beneficiari prin excluderea alocației de stat pentru copii din veniturile familiei, asigurarea pensiilor de serviciu pentru: personalul aeronautic, personalul auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești, diplomați, personalul Curții de Conturi, funcționari parlamentari;
  • Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare 2014-2020 se diminuează cu 414,7 milioane lei;
  • Fondurile de rezervă se majorează cu 187,7 milioane lei;
  • Cheltuielile de capital se diminuează cu 328,8 milioane lei.

Influențele pe principalii ordonatori de credite

Din bugetul de stat, sume suplimentare au fost propuse a fi alocate pentru:

  • Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice: +2.802,2 milioane lei per sold din care: 1.402,8 milioane lei pentru asigurarea fondurilor necesare plății integrale a drepturilor de asistență socială (indemnizații pentru creștere copil, ajutoare sociale, alocații de stat pentru copii, indemnizații pentru persoanele cu handicap) și 1.429,2 milioane lei subvenția de echilibrare pentru Bugetul asigurărilor sociale de stat;
  • Ministerul Finanțelor Publice – Acțiuni Generale: +613,6 milioane lei din care: 310,9 milioane lei dobânzi la creditele externe contractate și rambursate de statul român;
  • Ministerul Afacerilor Interne: +367,9 milioane lei din care: 182 milioane lei cheltuieli de personal aferente organizării alegerilor parlamentare;
  • Ministerul Sănătății: +297,6 milioane lei per sold pentru: asigurarea sumelor necesare plății salariilor majorate conform OUG nr. 20/2016 pentru personalul medico-sanitar, fonduri pentru lucrări de reabilitare la maternități, investiții la serviciile de ambulanță și UPU/CPU, finanțare cabinete de planning familial, medicină sportivă, dotare medicamente și materiale sanitare din cabinetele de medicină generală și dentară din unitățile de învățământ, asigurarea contribuției de asigurări de sănătate pentru pensionarii cu pensii mai mici de 872 lei;
  • Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice: +265,0 milioane lei, per sold din care: 417,8 milioane lei, pentru plata diferențelor salariale prevăzute de Legea nr.85/2016 pentru personalul didactic din învățământul universitar şi sume pentru plata majorărilor salariale aprobate prin OUG nr.20/2016; conform Legii nr.85/2016 personalul didactic care nu a obținut hotărâri judecătorești pentru plata diferențelor salariale pentru perioada octombrie 2008 – 13 mai 2011 beneficiază de aceste drepturi începând cu 2016;
  • Autoritatea Electorală Permanentă: +55,0 milioane lei din care: 49,8 milioane lei pentru asigurarea fondurilor necesare rambursării cheltuielilor cu campania electorală aferentă alegerilor locale efectuate de partidele politice;
  • Serviciul Român de Informații: +37,7 milioane lei în principal pentru programe majore de achiziții derulate de Serviciul Român de Informații;
  • Ministerul Afacerilor Externe: +35,1 milioane lei în principal pentru asistență pentru dezvoltare (Facilitatea Turcia) – 18 milioane lei și cheltuieli de personal;
  • Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor: +25,0 milioane lei, în principal pentru programul acțiunilor de supraveghere, prevenire și control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecția animalelor și protecția mediului, de identificare și înregistrare a bovinelor, suinelor, ovinelor şi caprinelor.

Diminuări ale bugetelor ordonatorilor principali de credite, în principal la:

  • Ministerul Transporturilor: -383,0 milioane lei în principal la proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile aferente perioadei de programare bugetară a Uniunii Europene 2007-2013. De asemenea au fost redistribuite sume pentru decontarea facilităților și gratuităților de transport de care beneficiază anumite categorii sociale (100 milioane lei), pentru proiectele de investiții finanțate din fonduri externe rambursabile (46,7 milioane lei) precum și pentru întreținerea infrastructurii rutiere.
  • Ministerul Culturii: -194,0 milioane lei în principal la proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile;
  • Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale: -168,4 milioane lei în principal la proiectele de investiții finanțate din fonduri externe nerambursabile aferente perioadei de programare bugetară a Uniunii Europene 2014-2020. De asemenea au fost redistribuite sume pentru plata deconturilor la motorină trimestrul II și III 2016 și acordare ajutoare de minimis pentru sectorul zootehnic.
  • Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice: -130,8 milioane lei reprezentând sume reținute conform art.21 din Legea finanțelor publice nr.500/2002, în proporție de 10% din bugetul aprobat, sume care potrivit legii nu puteau fi angajate de instituții în primul semestrul al anului;
  • Ministerul Finanțelor Publice: -47,9 milioane lei reprezentând în principal sume reținute conform art.21 din Legea finanţelor publice nr.500/2002, în proporţie de 10% din bugetul aprobat, sume care potrivit legii nu puteau fi angajate de instituții în primul semestrul al anului.

Bugetul instituţiilor/activităţilor finanţate integral şi/sau parţial din venituri proprii se majorează atât la venituri cât şi la cheltuieli cu suma de 242,9 milioane lei.

Bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate se majorează atât la venituri cât şi la cheltuieli cu suma de 271,0 milioane lei.

Publicat la data de 29.7.2016 .

2 comentarii

  1. EU - 74 - RON
    1.8.2016, 5:19 am

    Per total, la nivelul întregului buget general consolidat, are loc o rectificare pozitivă de aprox. 3,8 mld. lei, atît a veniturilor cît şi a cheltuielilor. Cifrele pot fi surprinse în rîndurile ,,I. Program initial 2016″ şi ,,II. Estimări 2016″ ale fişierului Anexa 2 la Raportul semestrului I al 2016. link:

    http://www.mfinante.gov.ro/execbug.html?pagina=buletin

    Cum pe partea de cheltuieli nu mă-ndoiesc că se vor putea cheltui suplimentar cele 3,8 mld., pun întrebarea pe partea de venituri: dacă realizarea veniturilor la bugete (pe total BGC) în semestrul I s-a realizat în proporţie de 96,5% faţă de programul iniţial prevăzut în Legea bugetului pe 2016 (108,4 mld. lei venituri realizate faţă de 112,3 mld. programate) sau, dacă vreţi, în proporţie de 95,8% faţă de programul actualizat (113,1 mld. lei), cum se va reuşi respectarea programului de încasări stabilit prin această rectificare bugetară? Pozitivă !?!

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Victor Bratu

Drumuri care ocolesc România: Hărțile de calcul ale vitezei României în Europa cu mai multe viteze

În ciuda reacțiilor vehemente ale autorităților de la București privind Europea cu mai multe viteze, realitatea din teren (la propriu, chiar din teren) arată...Citeste mai departe »

Victor Bratu

România productivă și 8 din marile ei probleme

4 ore de discuții, 7 reprezentanți ai mediului de business, 2 analiști economici, 4 oficiali. 21 martie 2017 (Detalii – AICI_LINK) – an în...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Funcționarii publici – statut de salariați de rangul întâi: Rămân în funcții chiar dacă sunt condamnați cu suspendare, scapă de obligația transparenței, în caz că au probleme beneficiază de ”rotația cadrelor”. Șeful devine și mai șef

Modificările pe care Ministerul Dezvoltării le pregătește în statutul funcționarilor publici din România fac din acesti cetățeni adevărați favorizați ai societății. Proiectul pus în...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Statul angajator în România capitalistă: un altfel de raport asupra economiei private

Cine ține în viață economia, sistemele administrative, bugetele de toate felurile – de la cele de investiții la cele de pensii – și, în...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

România și vârful ciclului economic: Politici grele pentru o recesiune ușoară

Economiștii avertizează că România se apropie dacă nu cumva chiar a depășit deja vârful ciclului economic și că spațiul de operare prin politici anti-ciclice a...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5552 lei
4.2149 lei
5.2643 lei

OPINII & EDITORIAL

Andreea Paul / România și talentele: cum le atrage, cum le păstrează

Andreea Paul

A apărut recent Raportul global al competitivităţii talentelor, unde România se află pe locul 55 în lume și pe locul 32 în Europa, din 118...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Un scenariu: Statele Unite versus Coreea de Nord. Consecinţe în sistemul internaţional

Valentin Naumescu

Puncte cheie: În aşteptarea Declaraţiei de la Roma, de peste câteva zile, care ne va sugera spre ce fel de Uniune Europeană ne îndreptăm,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Balada elefantului alb: deci, ce facem cu Cioloș

Cristian Grosu

Percepția și studiile noastre arată că cititorii cursdeguvernare.ro se împart în trei : -,antreprenori sau manageri pe toate palierele, care conduc societăți în terenul...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / De ce România e condamnată să improvizeze: România Neproductivă și delirul decidenților

Cristian Grosu

Nu e vorba de faptul că, de bine sau de rău, în fiecare seară vom avea ce arunca în oală – noi, salariați, antreprenori,...Citeste mai departe »

România cu două viteze

Marin Pana

” Preşedintele României s-a poziţionat ferm împotriva ideilor vehiculate în ultimul timp cu privire la o Europă cu mai multe viteze – o Uniune...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Ipocrizia „Europei cu două viteze”. Începe refluxul Occidentului. Rămânem pe uscat?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Ceea ce se discuta de multă vreme ca posibilitate teoretică, înainte chiar de valul extinderii masive spre Est, adică aşa-zisa alternativă a...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Să nu fim naivi, Europa cu mai multe viteze există deja!

Aurelian Dochia

În ultimele zile a produs ceva emoție în rândurile europarlamentarilor români o rezoluție redactată de belgianul Guy Verhofstadt și aprobată cu un scor foarte...Citeste mai departe »

Cristian Tudorescu / Patru întrebări cheie despre Fondul Suveran de investiții. Și întrebările cheie ale contribuabililor

Cristian Tudorescu

Se discută în aceste zile din ce în ce mai intens despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FDSI) al României, despre necesitatea și...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Sorry, e cam șocant: de ce, realmente, NU se poate fără mită în România

Cristian Grosu

Textul de mai jos e pentru cei dispuși să lase ipocrizia de-o parte. Cine nu poate, să nu se obosească. Știm cu adevărat în...Citeste mai departe »

Cristi Dănileț / Pe înțelesul tuturor: Decizia CCR privind abuzul în serviciu

Cristi Danilet

Celebra, de acum, OUG 13/2017 și-a propus modificarea textul din Codul penal care reglementa abuzul în serviciu sub pretextul că ar exista o decizie...Citeste mai departe »

Die Hard / Die Easy

Marin Pana

Dacă ar fi să punem marea problemă într-o singură frază, ea ar suna cam așa : Detaşarea de rezultatele economice/implicarea în rezultatele electorale a...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / “Ordinea post-occidentală” a lui Lavrov… Altul e pericolul

Valentin Naumescu

Puncte cheie: De câteva zile se scrie cu emoție și cu frenezie despre noua “ordine post-occidentală”, așa-zisul concept (cam mult spus) lansat de ministrul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Euro și “războiul valutar”’: nu economia Germaniei este problema!

Daniel Daianu

Voci din noua administratie republicana reproseaza Germaniei ca ar fi avantajata in relatiile comerciale internationale datorita unui nivel subevaluat al euro –care ar explica...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Ruleta rusească a statisticilor în Balcani: povestea unui tehnocrat

Radu Crăciun

 Pentru ca planuri de cheltuieli bugetare excesiv de optimiste sa para de fapt realiste este nevoie de venituri bugetare estimate in acelasi spirit. Pentru...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cei puțini și cei mulți: România iminentă și România unei lumi periculoase

Cristian Grosu

Cuvântul cheie al acestor ani e ”ireversibil”. Cheie: exact ca în imn – trecerea pragului critic de la care normalitatea intră în faza de...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Marin Pana

Ai murit? N-ai terminat. Pentru noi rămân peripețiile înmormântării și lichidării conturilor

Deşi obişnuit la job cu problemele macro, inevitabil apar în viaţă momente micro. Cum ar fi un deces. Prilej cu care organizarea românească apare...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română