DOCUMENT / Proiectul de rectificare bugetară: Trei sferturi din realocări se duc în susținerea sistemului de pensii și de protecție socială

de Victor Bratu | 29.7.2016 .

rectificare-bugetara-300x169Ministerul Finanțelor Publice a publicat vineri proiectul de rectificare bugetară, modificările fiind necesare pentru menținerea deficitului bugetar pe anul 2016 sub pragul de 3%, mai exact 2,8% (cash) sau 2,95% (ESA).

Trei sferturi din realocări se duc în sistemul de pensii și cel de protecție socială. Se ia în principal de la Transporturi, Cultură și Agricultură

***

La rectificarea care ar urma să fie aprobată de guvern în cursul lunii august, diminuări bugetare se vor opera la :

  • Ministerul Transporturilor
  • Ministerul Culturii
  • Ministerul Agriculturii
  • Ministerul Dezvoltării
  • Ministerul Finanțelor

Propuneri de suplimentare a bugetului sunt făcute pentru :

  • Ministerul Muncii
  • Ministerul de Interne
  • Ministerul Sănătății
  • Ministerul Educației
  • Autoritatea Electorală Permanentă
  • Ministerul de Externe
  • SRI
  • Autoritatea Sanitar Veterinară

(Descărcați AICI Nota de fundamentare a proiectului de rectificare bugetară)

Ce apare nou la venituri, ce se încarcă suplimentar la cheltuieli

Potrivit proiectului, veniturile bugetului de stat pe anul 2016, se majorează pe sold cu suma de 2.951,2 milioane lei.

Influenţele se reflectă, în principal, pe următoarele categorii de venituri :

  • Impozitul pe profit: se majorează cu 1.053,7 milioane lei. Majorarea s-a bazat pe evoluția încasărilor din primul semestru al anului 2016 comparativ cu programul estimat (+534,9 milioane lei).
  • Alte impozite pe profit, venit și câștiguri din capital de la persoane juridice: majorări de 399,0 milioane lei, în principal datorită încasărilor peste estimările inițiale în condițiile intrării in vigoare de la 1 ianuarie 2016 a sistemului de impozitare progresivă a microîntreprinderilor.
  • Impozitul pe venit – încasări majorate cu 357,7 milioane lei. Rectificarea pozitivă a impozitului pe venit s-a datorat evoluției încasărilor din prima parte a anului (depășirea nivelului programat inițial cu 3,5%), iar pe de altă parte evoluției indicatorilor macroeconomici (creșterea efectivului salariaților din economie și a câștigului salarial mediu brut).
  • Impozite și taxe pe bunuri și servicii se diminuează cu 374,1 milioane lei.
  • Taxa pe valoarea adăugată se diminuează cu 248,7 milioane lei. Modificarea se datorează evoluției înregistrată de veniturile din TVA în prima parte a anului și extinderea cotei reduse de TVA la 9% de la 1 august 2016 pentru serviciile din sectorul agricol și livrarea de îngrășăminte, pesticide, semințe și alte produse agricole destinate însămânțării sau plantării.
  • Accizele se majorează cu 180,0 milioane lei, în principal datorită depășirii programului stabilit pentru primul semestru și evoluției indicatorilor macroeconomici.
  • Alte impozite și taxe generale pe bunuri și servicii scad cu 211,1 milioane lei, influențate de diminuarea veniturilor bugetare estimate din impozitul pe veniturile suplimentare obținute ca urmare a diminuării cifrei de afaceri din sectorul gazelor naturale și al petrolului.
  • Impozitul pe comerțul exterior și tranzacțiile internaționale se majorează cu 178,9 milioane lei, în contextul evoluției pozitive a încasărilor din prima parte a anului (depășirea nivelului programat inițial cu 106,8 milioane lei).
  • Veniturile din contribuții de asigurări sociale cresc cu 535,5 milioane lei. Influența pozitivă se datorează măsurii legislative privind introducerea obligației de plată a contribuției de stat datorate de asigurații din armată, poliție și funcționarii publici cu statut special.
  • Veniturile nefiscale se majorează cu 847,0 milioane lei, în principal datorită reclasificării sumelor provenite din finanțarea bugetară a anilor precedenți, care se restituie în condițiile legii, către bugetele din care au fost acordate, dar și de veniturile din dobânzi ca urmare a emisiunilor de titluri de stat.

Cheltuielile bugetului de stat anul 2016, se majorează, pe sold, cu suma de 3.521,4 milioane lei.

Influenţele pe principalele naturi de cheltuieli ale bugetului de stat se prezintă astfel :

  • Cheltuielile de personal cresc cu 489,2 milioane lei;
  • Cheltuielile cu bunuri şi servicii cresc cu 52,3 milioane lei;
  • Cheltuielile cu dobânzile cresc cu 309,9 milioane lei;
  • Cheltuielile cu subvențiile se majorează cu 362,9 milioane lei;
  • Transferurile între unităţi ale administrației publice se majorează cu 2.259,4 milioane lei din care:suma de 1.429,2 milioane lei pentru echilibrarea Bugetului asigurărilor sociale de stat,suma de 207,2 milioane lei pentru echilibrarea Bugetului fondului național unic de asigurări sociale de sănătate șisuma de 150,0 milioane lei reprezentând majorarea indemnizației acordate adultului cu handicap vizual grav prin majorarea cu 25% a salariului net al asistentului social debutant cu studii medii din unitățile de asistență socială din sectorul bugetar, altele decât cele cu paturi;
  • Alte transferuri se diminuează cu 310,0 milioane lei;
  • Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare se diminuează cu 674,9 milioane lei;
  • Cheltuielile cu asistența socială cresc cu 1.436,6 milioane lei în principal pentru plata alocației de stat pentru copii majorată, plata indemnizației pentru creșterea copilului și a stimulentului de inserție majorate, plata ajutorului social ca urmare a creșterii numărului de beneficiari prin excluderea alocației de stat pentru copii din veniturile familiei, asigurarea pensiilor de serviciu pentru: personalul aeronautic, personalul auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești, diplomați, personalul Curții de Conturi, funcționari parlamentari;
  • Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare 2014-2020 se diminuează cu 414,7 milioane lei;
  • Fondurile de rezervă se majorează cu 187,7 milioane lei;
  • Cheltuielile de capital se diminuează cu 328,8 milioane lei.

Influențele pe principalii ordonatori de credite

Din bugetul de stat, sume suplimentare au fost propuse a fi alocate pentru:

  • Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice: +2.802,2 milioane lei per sold din care: 1.402,8 milioane lei pentru asigurarea fondurilor necesare plății integrale a drepturilor de asistență socială (indemnizații pentru creștere copil, ajutoare sociale, alocații de stat pentru copii, indemnizații pentru persoanele cu handicap) și 1.429,2 milioane lei subvenția de echilibrare pentru Bugetul asigurărilor sociale de stat;
  • Ministerul Finanțelor Publice – Acțiuni Generale: +613,6 milioane lei din care: 310,9 milioane lei dobânzi la creditele externe contractate și rambursate de statul român;
  • Ministerul Afacerilor Interne: +367,9 milioane lei din care: 182 milioane lei cheltuieli de personal aferente organizării alegerilor parlamentare;
  • Ministerul Sănătății: +297,6 milioane lei per sold pentru: asigurarea sumelor necesare plății salariilor majorate conform OUG nr. 20/2016 pentru personalul medico-sanitar, fonduri pentru lucrări de reabilitare la maternități, investiții la serviciile de ambulanță și UPU/CPU, finanțare cabinete de planning familial, medicină sportivă, dotare medicamente și materiale sanitare din cabinetele de medicină generală și dentară din unitățile de învățământ, asigurarea contribuției de asigurări de sănătate pentru pensionarii cu pensii mai mici de 872 lei;
  • Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice: +265,0 milioane lei, per sold din care: 417,8 milioane lei, pentru plata diferențelor salariale prevăzute de Legea nr.85/2016 pentru personalul didactic din învățământul universitar şi sume pentru plata majorărilor salariale aprobate prin OUG nr.20/2016; conform Legii nr.85/2016 personalul didactic care nu a obținut hotărâri judecătorești pentru plata diferențelor salariale pentru perioada octombrie 2008 – 13 mai 2011 beneficiază de aceste drepturi începând cu 2016;
  • Autoritatea Electorală Permanentă: +55,0 milioane lei din care: 49,8 milioane lei pentru asigurarea fondurilor necesare rambursării cheltuielilor cu campania electorală aferentă alegerilor locale efectuate de partidele politice;
  • Serviciul Român de Informații: +37,7 milioane lei în principal pentru programe majore de achiziții derulate de Serviciul Român de Informații;
  • Ministerul Afacerilor Externe: +35,1 milioane lei în principal pentru asistență pentru dezvoltare (Facilitatea Turcia) – 18 milioane lei și cheltuieli de personal;
  • Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor: +25,0 milioane lei, în principal pentru programul acțiunilor de supraveghere, prevenire și control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecția animalelor și protecția mediului, de identificare și înregistrare a bovinelor, suinelor, ovinelor şi caprinelor.

Diminuări ale bugetelor ordonatorilor principali de credite, în principal la:

  • Ministerul Transporturilor: -383,0 milioane lei în principal la proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile aferente perioadei de programare bugetară a Uniunii Europene 2007-2013. De asemenea au fost redistribuite sume pentru decontarea facilităților și gratuităților de transport de care beneficiază anumite categorii sociale (100 milioane lei), pentru proiectele de investiții finanțate din fonduri externe rambursabile (46,7 milioane lei) precum și pentru întreținerea infrastructurii rutiere.
  • Ministerul Culturii: -194,0 milioane lei în principal la proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile;
  • Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale: -168,4 milioane lei în principal la proiectele de investiții finanțate din fonduri externe nerambursabile aferente perioadei de programare bugetară a Uniunii Europene 2014-2020. De asemenea au fost redistribuite sume pentru plata deconturilor la motorină trimestrul II și III 2016 și acordare ajutoare de minimis pentru sectorul zootehnic.
  • Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice: -130,8 milioane lei reprezentând sume reținute conform art.21 din Legea finanțelor publice nr.500/2002, în proporție de 10% din bugetul aprobat, sume care potrivit legii nu puteau fi angajate de instituții în primul semestrul al anului;
  • Ministerul Finanțelor Publice: -47,9 milioane lei reprezentând în principal sume reținute conform art.21 din Legea finanţelor publice nr.500/2002, în proporţie de 10% din bugetul aprobat, sume care potrivit legii nu puteau fi angajate de instituții în primul semestrul al anului.

Bugetul instituţiilor/activităţilor finanţate integral şi/sau parţial din venituri proprii se majorează atât la venituri cât şi la cheltuieli cu suma de 242,9 milioane lei.

Bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate se majorează atât la venituri cât şi la cheltuieli cu suma de 271,0 milioane lei.

Publicat la data de 29.7.2016 .

2 comentarii

  1. EU - 74 - RON
    1.8.2016, 5:19 am

    Per total, la nivelul întregului buget general consolidat, are loc o rectificare pozitivă de aprox. 3,8 mld. lei, atît a veniturilor cît şi a cheltuielilor. Cifrele pot fi surprinse în rîndurile ,,I. Program initial 2016″ şi ,,II. Estimări 2016″ ale fişierului Anexa 2 la Raportul semestrului I al 2016. link:

    http://www.mfinante.gov.ro/execbug.html?pagina=buletin

    Cum pe partea de cheltuieli nu mă-ndoiesc că se vor putea cheltui suplimentar cele 3,8 mld., pun întrebarea pe partea de venituri: dacă realizarea veniturilor la bugete (pe total BGC) în semestrul I s-a realizat în proporţie de 96,5% faţă de programul iniţial prevăzut în Legea bugetului pe 2016 (108,4 mld. lei venituri realizate faţă de 112,3 mld. programate) sau, dacă vreţi, în proporţie de 95,8% faţă de programul actualizat (113,1 mld. lei), cum se va reuşi respectarea programului de încasări stabilit prin această rectificare bugetară? Pozitivă !?!

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Vladimir Ionescu

Masterplanul Investițiilor în Turism: Proiectele de interes național și cele cu miză locală. Obiectivele: vagi și necuantificate

Masterplanul Investițiilor în Turism, aprobat vineri de Cabinetul Mihai Tudose, conține 29 de proiecte de importanță locală și trei de interes național, toate urmând...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Fondul Suveran de Investiții poate amâna trecerea României de la statutul de piață periferică la cel de piață emergentă

Proiectul legii de înființare a Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI) prevede exceptarea acestuia de la aplicarea legilor accelerării privatizării, care includeau și metoda...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Războiul juntei militare cu pensiile României: Un fenomen infracțional care contaminează echitatea socială. Pensiile din junta militară, urmate de angajările de a doua zi

Instituțiile militarizate, (MAI, MApN, SRI, SIE STS etc.) se confruntă de câteva luni cu un val impresionant de pensionări, după ce s-a aflat din...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Aventura unui stat ultrapolitizat cu Fondul suveran de investiții: FSDI – sub lupa economiștilor

Proiectele disponibile ale actelor de înființare a Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI) nu precizează strategia, obiectivele, mecanismele de managament şi nici modul de control...Citeste mai departe »

Claudiu Vrînceanu

Internaționalizarea afacerilor românești: Lecția poloneză și analiza comparativă a regiunii

Firmele trebuie să treacă granița în mod direct dacă economia României își propune să devină o forță regională, iar impactul investițiilor românești în străinătate...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Momentul ”exploziei” din Asia se apropie: Este posibilă schimbarea regimului din Coreea de Nord?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Problema nord-coreeană nu este, desigur, nouă. Amenințarea confruntării militare în Peninsula Coreeană persistă, cu fluctuațiile cunoscute de la un deceniu la altul,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română