Premieră – Declarația comună NATO-UE: Măsuri, termene, conscințe

de Victor Bratu | 9.7.2016 .

EU Signing Ceremony of the EU-NATO Joint DeclarationNATO și Uniunea Europeană au semnat vineri, în prima zi a summitului desfășurat la Varșovia,  în premieră pentru cele două organizații,  o declarație comună din care reiese determinarea generală de a răspunde unitar și adecvat amenințărilor din Sudul și Estul Europei.

În esență, la Varșovia s-au pus bazele cooperării strânse între cele două organizații, dându-se greutate politică unor decizii strategice de dezvoltare în ceea ce privește apărarea comună. Decizii care ar putea avea efecte ample în viitor.

Documentul semnat de președinții celor mai importante 2 organisme europene și de șeful NATO indică dorința de uniformizare a viziunilor, de compatibiliazare a mijloacelor și de cooperare decizională, toate acestea împingând Europa la unitate de acțiune în materie de apărare.

O bună premisă pentru ca în viitor ideea de ”Schengen militar” a generalului Ben Hodges să depășească stadiul de teorie. Cu consecințe politice suplimentare.

Până la acel moment însă, efecte imediate ale declarației comune :

  • Amenințările hibride și modul de contracarare al acestora intră în manualele tactice.
  • Cooperarea maritimă ”în Marea Mediterană și în alte părți” devine prioritară
  • Dezvoltarea capacităților de apărare se va face inclusiv prin susținerea industriei europene de profil și a cercetării în domeniu

În cele ce urmează, textul integral al documentul semnat la Varșovia:

Credem că a sosit momentul să dăm un nou impuls și o nouă substanță parteneriatului strategic NATO-UE.

În consultare cu statele membre UE și cu aliații NATO, lucrând cu și în beneficiu comun al tuturor, acest parteneriat se va desfășura în spiritul deplinei încrederi reciproce și în conformitate cu autonomia decizională și cu procedurile specifice organizațiilor noastre, și fără să aducă atingere caracterului specific de securitate sau politicilor de apărare a oricăruia dintre membri.

Astăzi, comunitatea Euro-Atlantică se confruntă cu provocări fără precedent care provin de la Sud și de la Est. Cetățenii noștri ne solicită să utilizăm toate căile și mijloacele disponibile pentru a face față acestor provocări și pentru a spori securitatea lor.

Toți Aliații și toate statele membre, la fel ca UE și NATO în sine, deja contribuie semnificativ la securitatea Euro-Atlantică. Cooperarea substanțială dintre NATO și UE, parteneri unici și esențiali, stabilită în urmă cu mai mult de 15 ani, contribuie de asemenea la realizarea acestui scop.

Având în vedere provocările comune cu care ne confruntăm, trebuie să ne intensificăm eforturile: avem nevoie de noi căi de a colabora și de un nou nivel de ambiție; pentru că securitatea noastă este interconectată; pentru că împreună putem mobiliza o largă paletă de instrumente ca să răspundem provocărilor; și pentru că trebuie să utilizăm cât mai eficient resursele. O Alianță mai puternică și o Uniune mai puternică se consolidează reciproc. Împreună pot asigura mai bine securitate în Europa și în lume.

Suntem convinși că dezvoltând stabilitatea vecinilor și partenerilor noștri, în concordanță cu valorile noastre așa cum sunt acestea consacrate în Carta Națiunilor Unite, contribuim la propria noastră securitate, la o pace sustenabilă și la prosperitate. Pentru ca vecinii și partenerii noștri să poată face mai bine față provocărilor cu care ei se confruntă vom continua să le sprijinim suveranitatea, integritatea teritorială și independența, dar și eforturile lor de reformă.

Pentru atingerea acestor obiective, considerăm că este urgent nevoie de:

  • Creșterea capacităților de contracarare a amenințărilor hibride, inclusiv prin susținerea rezilienței, colaborare în analize, prevenție, depistare timpurie, schimb de informații în timp util și, în măsura posibilității, schimb de informații secrete între conduceri, cooperare în domeniile comunicării strategice și reacție. Dezvoltarea unor manuale de proceduri coordonate va contribui substanțial la aplicarea eforturilor noastre.
  • Lărgirea și adaptarea cooperării operaționale inclusiv pe mare, și privind migrația, prin partajarea sporită și conștientizarea situației maritime și o mai bună coordonare și consolidare reciprocă a activităților noastre în Marea Mediterană și în alte părți.
  • Extinderea coordonării în matere de securitate cibernetică și apărare, inclusiv în contextul misiunilor și operațiilor, exercițiilor sau educării și formării.
  • Dezvoltare coerentă, complementară și interoperabilă a capacităților de apărare a statelor membre UE și a aliaților NATO, precum și derularea de proiecte multilaterale.
  • Sprijinirea unei dezvoltări a industriei de apărare și a cercetării în domeniu și cooperare industrială în interiorul Europei dar și peste Atlantic.
  • Creșterea coordonării în ceea ce privește exercițiile, inclusiv în domeniul amenințărilor hibride, prin dezvoltarea primelor exerciții paralele și coordonate în 2017 și 2018.
  • Consolidarea capacităților de apărare și de securitate și susținerea capacităților de adaptare a partenerilor din Est și Sud într-un mod complementar, prin proiecte specifice în țări beneficiare, în variate domenii,  inclusiv prin întărirea capacităților maritime ale acestora.

Cooperarea în aceste domenii constituie o prioritate strategică. Implementarea rapidă este esențială. UE și NATO, împreună cu Comisia, vor dezvolta planuri concrete de implementare, inclusiv mecanismele adecvate de coordonare a personalului, care ne vor fi prezentate până în decembrie 2016. Din partea UE, Înaltul Reprezentant/Vicepreședinte al Comisiei va conduce și va coordona acest efort.

Vom analiza periodic progresele înregistrate.

Facm apel la ambele organizații să investească capitalul politic și resursele necesare pentru a asigura succesul acestui parteneriat relansat.

Semnat la Varșovia, 8 iulie 2016, în triplu exemplar

Donald Tusk
Președinte al Consiliului European

Jean-Claude Juncker
Președinte al Comisiei Europene

Jens Stoltenberg
Secretar General al NATO

Publicat la data de 9.7.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Adrian N Ionescu

Fiscalitatea reactivă și haotică se întoarce: Cresc la loc accizele la carburanți, băncile își deduc 30% din creanțele cesionate, terenurile agricole nelucrate se suprataxează

Guvernul a inițiat în această săptămână legislația necesară modificării fiscalității, în fața problemelor cu deficitul bugetar și cu plata angajamentelor politice – surprinzând, astfel,...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Marea retragere a generalilor: Șefii instituțiilor militarizate se îmbulzesc să apuce pensie mare

28 de generali, contraamirali și chestori de poliție, printre care se numără 13 generali SRI, au trecut în rezervă în ultimele două zile (luni...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Hold-up de vară / Guvernul demarează distrugerea reformelor basic din Sănătate. Comisiile de specialitate Nu vor mai fi numite pe criterii obiective

Ministerul Sănătății a pus în dezbatere un Ordin prin care elimină metodologia transparentă de selectare a membrilor comisiilor de specialitate, organisme consultative formate din...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Program de guvernare pentru cabinetul Tudose: Impozitarea cifrei de afaceri, contribuția de solidaritate, banii europeni înlocuiți cu cei din Fondul de Investiții, puteri sporite pentru ANAF

Supravegheat atent de Liviu Dragnea, Darius Vâlcov, specialistul PSD în scrierea și observarea foii de parcurs guvernamentale, și-a făcut din nou datoria și a...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Componența guvernului Tudose – aprobată de PSD: 11 figuri noi la Palatul Victoria

PSD a decis ca formula viitorului cabinet Mihai Tudose să conțină trei vicepremieri. E vorba de Sevil Shhaideh (PSD, ministrul dezvoltării), Grațiela Gavrilescu (ALDE,...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Momentul ”exploziei” din Asia se apropie: Este posibilă schimbarea regimului din Coreea de Nord?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Problema nord-coreeană nu este, desigur, nouă. Amenințarea confruntării militare în Peninsula Coreeană persistă, cu fluctuațiile cunoscute de la un deceniu la altul,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română