Premieră – Declarația comună NATO-UE: Măsuri, termene, conscințe

de Victor Bratu | 9.7.2016 .

EU Signing Ceremony of the EU-NATO Joint DeclarationNATO și Uniunea Europeană au semnat vineri, în prima zi a summitului desfășurat la Varșovia,  în premieră pentru cele două organizații,  o declarație comună din care reiese determinarea generală de a răspunde unitar și adecvat amenințărilor din Sudul și Estul Europei.

În esență, la Varșovia s-au pus bazele cooperării strânse între cele două organizații, dându-se greutate politică unor decizii strategice de dezvoltare în ceea ce privește apărarea comună. Decizii care ar putea avea efecte ample în viitor.

Documentul semnat de președinții celor mai importante 2 organisme europene și de șeful NATO indică dorința de uniformizare a viziunilor, de compatibiliazare a mijloacelor și de cooperare decizională, toate acestea împingând Europa la unitate de acțiune în materie de apărare.

O bună premisă pentru ca în viitor ideea de ”Schengen militar” a generalului Ben Hodges să depășească stadiul de teorie. Cu consecințe politice suplimentare.

Până la acel moment însă, efecte imediate ale declarației comune :

  • Amenințările hibride și modul de contracarare al acestora intră în manualele tactice.
  • Cooperarea maritimă ”în Marea Mediterană și în alte părți” devine prioritară
  • Dezvoltarea capacităților de apărare se va face inclusiv prin susținerea industriei europene de profil și a cercetării în domeniu

În cele ce urmează, textul integral al documentul semnat la Varșovia:

Credem că a sosit momentul să dăm un nou impuls și o nouă substanță parteneriatului strategic NATO-UE.

În consultare cu statele membre UE și cu aliații NATO, lucrând cu și în beneficiu comun al tuturor, acest parteneriat se va desfășura în spiritul deplinei încrederi reciproce și în conformitate cu autonomia decizională și cu procedurile specifice organizațiilor noastre, și fără să aducă atingere caracterului specific de securitate sau politicilor de apărare a oricăruia dintre membri.

Astăzi, comunitatea Euro-Atlantică se confruntă cu provocări fără precedent care provin de la Sud și de la Est. Cetățenii noștri ne solicită să utilizăm toate căile și mijloacele disponibile pentru a face față acestor provocări și pentru a spori securitatea lor.

Toți Aliații și toate statele membre, la fel ca UE și NATO în sine, deja contribuie semnificativ la securitatea Euro-Atlantică. Cooperarea substanțială dintre NATO și UE, parteneri unici și esențiali, stabilită în urmă cu mai mult de 15 ani, contribuie de asemenea la realizarea acestui scop.

Având în vedere provocările comune cu care ne confruntăm, trebuie să ne intensificăm eforturile: avem nevoie de noi căi de a colabora și de un nou nivel de ambiție; pentru că securitatea noastă este interconectată; pentru că împreună putem mobiliza o largă paletă de instrumente ca să răspundem provocărilor; și pentru că trebuie să utilizăm cât mai eficient resursele. O Alianță mai puternică și o Uniune mai puternică se consolidează reciproc. Împreună pot asigura mai bine securitate în Europa și în lume.

Suntem convinși că dezvoltând stabilitatea vecinilor și partenerilor noștri, în concordanță cu valorile noastre așa cum sunt acestea consacrate în Carta Națiunilor Unite, contribuim la propria noastră securitate, la o pace sustenabilă și la prosperitate. Pentru ca vecinii și partenerii noștri să poată face mai bine față provocărilor cu care ei se confruntă vom continua să le sprijinim suveranitatea, integritatea teritorială și independența, dar și eforturile lor de reformă.

Pentru atingerea acestor obiective, considerăm că este urgent nevoie de:

  • Creșterea capacităților de contracarare a amenințărilor hibride, inclusiv prin susținerea rezilienței, colaborare în analize, prevenție, depistare timpurie, schimb de informații în timp util și, în măsura posibilității, schimb de informații secrete între conduceri, cooperare în domeniile comunicării strategice și reacție. Dezvoltarea unor manuale de proceduri coordonate va contribui substanțial la aplicarea eforturilor noastre.
  • Lărgirea și adaptarea cooperării operaționale inclusiv pe mare, și privind migrația, prin partajarea sporită și conștientizarea situației maritime și o mai bună coordonare și consolidare reciprocă a activităților noastre în Marea Mediterană și în alte părți.
  • Extinderea coordonării în matere de securitate cibernetică și apărare, inclusiv în contextul misiunilor și operațiilor, exercițiilor sau educării și formării.
  • Dezvoltare coerentă, complementară și interoperabilă a capacităților de apărare a statelor membre UE și a aliaților NATO, precum și derularea de proiecte multilaterale.
  • Sprijinirea unei dezvoltări a industriei de apărare și a cercetării în domeniu și cooperare industrială în interiorul Europei dar și peste Atlantic.
  • Creșterea coordonării în ceea ce privește exercițiile, inclusiv în domeniul amenințărilor hibride, prin dezvoltarea primelor exerciții paralele și coordonate în 2017 și 2018.
  • Consolidarea capacităților de apărare și de securitate și susținerea capacităților de adaptare a partenerilor din Est și Sud într-un mod complementar, prin proiecte specifice în țări beneficiare, în variate domenii,  inclusiv prin întărirea capacităților maritime ale acestora.

Cooperarea în aceste domenii constituie o prioritate strategică. Implementarea rapidă este esențială. UE și NATO, împreună cu Comisia, vor dezvolta planuri concrete de implementare, inclusiv mecanismele adecvate de coordonare a personalului, care ne vor fi prezentate până în decembrie 2016. Din partea UE, Înaltul Reprezentant/Vicepreședinte al Comisiei va conduce și va coordona acest efort.

Vom analiza periodic progresele înregistrate.

Facm apel la ambele organizații să investească capitalul politic și resursele necesare pentru a asigura succesul acestui parteneriat relansat.

Semnat la Varșovia, 8 iulie 2016, în triplu exemplar

Donald Tusk
Președinte al Consiliului European

Jean-Claude Juncker
Președinte al Comisiei Europene

Jens Stoltenberg
Secretar General al NATO

Publicat la data de 9.7.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Razvan Diaconu

Simplu, alb, sec: Guvernul trimite autoritățile locale la bănci să se împrumute pentru atragerea fondurilor europene: liber la depășit limita legală de îndatorare

În plină discuție despre readucerea sub control a deficitului bugetar, periclitat prin măsurile luate deja sau promise, guvernul anunță și prima mare ”tăiere”: Ministerul...Citeste mai departe »

Victor Bratu

UE în sensul giratoriu: 5 propuneri de ieșire, numai 2 fezabile. De la Europa centrifugă la Europa federală

Comisia Europeană a creionat 5 scenarii pentru evoluția viitoare a UE, adunate într-o Cartă Albă prezentată miercuri de președintele Jean Claude Junker. Scenariile sunt...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

CCR admite sesizarea lui C.P. Tăriceanu și scoate procurorii de la Guvern: verificarea legalității Ordonanțelor e de competența CCR. DNA anunțase fals intelectual și distrugere de înscrisuri

Curtea Constituţională a admis luni sesizarea președintelui Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, privind existența unui conflict juridic de natură constituţională între Guvern şi DNA, sesizare...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Grup de luptă de nivel brigadă în România – 5 state contribuie cu trupe: UK asigură comanda forței navale la Marea Neagră. Avertismentele fără echivoc ale lui James Mattis

După o reuniune de 2 zile a miniștrilor Apărării din statele NATO, ministrul român Gabriel Leș a anunțat joi că ”13 aliați intenționează să...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Curtea Constituțională respinge pe rând toate încercările de-a opri dezincriminarea abuzului: Furtul pleacă la Parlament pentru respingere/legalizare

După ce miercuri a respins sesizările Președinției și CSM privind conflictul constituțional pe OUG 13 (Ordonanța dezincriminării abuzului în serviciu) Curtea Constituțională a respins...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5631 lei
4.2286 lei
5.2689 lei

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Un scenariu: Statele Unite versus Coreea de Nord. Consecinţe în sistemul internaţional

Valentin Naumescu

Puncte cheie: În aşteptarea Declaraţiei de la Roma, de peste câteva zile, care ne va sugera spre ce fel de Uniune Europeană ne îndreptăm,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Balada elefantului alb: deci, ce facem cu Cioloș

Cristian Grosu

Percepția și studiile noastre arată că cititorii cursdeguvernare.ro se împart în trei : -,antreprenori sau manageri pe toate palierele, care conduc societăți în terenul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Lalele cu spini. „Populismul bun” şi „populismul rău”. Vestea bună şi vestea rea din alegerile olandeze

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pe termen scurt, vestea bună din Olanda este, desigur, că Geert Wilders şi partidul extremist anti-UE (PVV) nu au câştigat alegerile parlamentare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / De ce România e condamnată să improvizeze: România Neproductivă și delirul decidenților

Cristian Grosu

Nu e vorba de faptul că, de bine sau de rău, în fiecare seară vom avea ce arunca în oală – noi, salariați, antreprenori,...Citeste mai departe »

România cu două viteze

Marin Pana

” Preşedintele României s-a poziţionat ferm împotriva ideilor vehiculate în ultimul timp cu privire la o Europă cu mai multe viteze – o Uniune...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Ipocrizia „Europei cu două viteze”. Începe refluxul Occidentului. Rămânem pe uscat?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Ceea ce se discuta de multă vreme ca posibilitate teoretică, înainte chiar de valul extinderii masive spre Est, adică aşa-zisa alternativă a...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Să nu fim naivi, Europa cu mai multe viteze există deja!

Aurelian Dochia

În ultimele zile a produs ceva emoție în rândurile europarlamentarilor români o rezoluție redactată de belgianul Guy Verhofstadt și aprobată cu un scor foarte...Citeste mai departe »

Cristian Tudorescu / Patru întrebări cheie despre Fondul Suveran de investiții. Și întrebările cheie ale contribuabililor

Cristian Tudorescu

Se discută în aceste zile din ce în ce mai intens despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FDSI) al României, despre necesitatea și...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Sorry, e cam șocant: de ce, realmente, NU se poate fără mită în România

Cristian Grosu

Textul de mai jos e pentru cei dispuși să lase ipocrizia de-o parte. Cine nu poate, să nu se obosească. Știm cu adevărat în...Citeste mai departe »

Cristi Dănileț / Pe înțelesul tuturor: Decizia CCR privind abuzul în serviciu

Cristi Danilet

Celebra, de acum, OUG 13/2017 și-a propus modificarea textul din Codul penal care reglementa abuzul în serviciu sub pretextul că ar exista o decizie...Citeste mai departe »

Die Hard / Die Easy

Marin Pana

Dacă ar fi să punem marea problemă într-o singură frază, ea ar suna cam așa : Detaşarea de rezultatele economice/implicarea în rezultatele electorale a...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / “Ordinea post-occidentală” a lui Lavrov… Altul e pericolul

Valentin Naumescu

Puncte cheie: De câteva zile se scrie cu emoție și cu frenezie despre noua “ordine post-occidentală”, așa-zisul concept (cam mult spus) lansat de ministrul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Euro și “războiul valutar”’: nu economia Germaniei este problema!

Daniel Daianu

Voci din noua administratie republicana reproseaza Germaniei ca ar fi avantajata in relatiile comerciale internationale datorita unui nivel subevaluat al euro –care ar explica...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Ruleta rusească a statisticilor în Balcani: povestea unui tehnocrat

Radu Crăciun

 Pentru ca planuri de cheltuieli bugetare excesiv de optimiste sa para de fapt realiste este nevoie de venituri bugetare estimate in acelasi spirit. Pentru...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cei puțini și cei mulți: România iminentă și România unei lumi periculoase

Cristian Grosu

Cuvântul cheie al acestor ani e ”ireversibil”. Cheie: exact ca în imn – trecerea pragului critic de la care normalitatea intră în faza de...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Doru exportatoru și Constituția lui Doru. Și viața lui Doru în țara lui Doru

N-am să uit niciodată privirea lui Doru (personaj real), în acel miez de zi din acel miez de vară din 1999. Luciditatea sadică cu...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română