Premieră – Declarația comună NATO-UE: Măsuri, termene, conscințe

de Victor Bratu | 9.7.2016 .

EU Signing Ceremony of the EU-NATO Joint DeclarationNATO și Uniunea Europeană au semnat vineri, în prima zi a summitului desfășurat la Varșovia,  în premieră pentru cele două organizații,  o declarație comună din care reiese determinarea generală de a răspunde unitar și adecvat amenințărilor din Sudul și Estul Europei.

În esență, la Varșovia s-au pus bazele cooperării strânse între cele două organizații, dându-se greutate politică unor decizii strategice de dezvoltare în ceea ce privește apărarea comună. Decizii care ar putea avea efecte ample în viitor.

Documentul semnat de președinții celor mai importante 2 organisme europene și de șeful NATO indică dorința de uniformizare a viziunilor, de compatibiliazare a mijloacelor și de cooperare decizională, toate acestea împingând Europa la unitate de acțiune în materie de apărare.

O bună premisă pentru ca în viitor ideea de ”Schengen militar” a generalului Ben Hodges să depășească stadiul de teorie. Cu consecințe politice suplimentare.

Până la acel moment însă, efecte imediate ale declarației comune :

  • Amenințările hibride și modul de contracarare al acestora intră în manualele tactice.
  • Cooperarea maritimă ”în Marea Mediterană și în alte părți” devine prioritară
  • Dezvoltarea capacităților de apărare se va face inclusiv prin susținerea industriei europene de profil și a cercetării în domeniu

În cele ce urmează, textul integral al documentul semnat la Varșovia:

Credem că a sosit momentul să dăm un nou impuls și o nouă substanță parteneriatului strategic NATO-UE.

În consultare cu statele membre UE și cu aliații NATO, lucrând cu și în beneficiu comun al tuturor, acest parteneriat se va desfășura în spiritul deplinei încrederi reciproce și în conformitate cu autonomia decizională și cu procedurile specifice organizațiilor noastre, și fără să aducă atingere caracterului specific de securitate sau politicilor de apărare a oricăruia dintre membri.

Astăzi, comunitatea Euro-Atlantică se confruntă cu provocări fără precedent care provin de la Sud și de la Est. Cetățenii noștri ne solicită să utilizăm toate căile și mijloacele disponibile pentru a face față acestor provocări și pentru a spori securitatea lor.

Toți Aliații și toate statele membre, la fel ca UE și NATO în sine, deja contribuie semnificativ la securitatea Euro-Atlantică. Cooperarea substanțială dintre NATO și UE, parteneri unici și esențiali, stabilită în urmă cu mai mult de 15 ani, contribuie de asemenea la realizarea acestui scop.

Având în vedere provocările comune cu care ne confruntăm, trebuie să ne intensificăm eforturile: avem nevoie de noi căi de a colabora și de un nou nivel de ambiție; pentru că securitatea noastă este interconectată; pentru că împreună putem mobiliza o largă paletă de instrumente ca să răspundem provocărilor; și pentru că trebuie să utilizăm cât mai eficient resursele. O Alianță mai puternică și o Uniune mai puternică se consolidează reciproc. Împreună pot asigura mai bine securitate în Europa și în lume.

Suntem convinși că dezvoltând stabilitatea vecinilor și partenerilor noștri, în concordanță cu valorile noastre așa cum sunt acestea consacrate în Carta Națiunilor Unite, contribuim la propria noastră securitate, la o pace sustenabilă și la prosperitate. Pentru ca vecinii și partenerii noștri să poată face mai bine față provocărilor cu care ei se confruntă vom continua să le sprijinim suveranitatea, integritatea teritorială și independența, dar și eforturile lor de reformă.

Pentru atingerea acestor obiective, considerăm că este urgent nevoie de:

  • Creșterea capacităților de contracarare a amenințărilor hibride, inclusiv prin susținerea rezilienței, colaborare în analize, prevenție, depistare timpurie, schimb de informații în timp util și, în măsura posibilității, schimb de informații secrete între conduceri, cooperare în domeniile comunicării strategice și reacție. Dezvoltarea unor manuale de proceduri coordonate va contribui substanțial la aplicarea eforturilor noastre.
  • Lărgirea și adaptarea cooperării operaționale inclusiv pe mare, și privind migrația, prin partajarea sporită și conștientizarea situației maritime și o mai bună coordonare și consolidare reciprocă a activităților noastre în Marea Mediterană și în alte părți.
  • Extinderea coordonării în matere de securitate cibernetică și apărare, inclusiv în contextul misiunilor și operațiilor, exercițiilor sau educării și formării.
  • Dezvoltare coerentă, complementară și interoperabilă a capacităților de apărare a statelor membre UE și a aliaților NATO, precum și derularea de proiecte multilaterale.
  • Sprijinirea unei dezvoltări a industriei de apărare și a cercetării în domeniu și cooperare industrială în interiorul Europei dar și peste Atlantic.
  • Creșterea coordonării în ceea ce privește exercițiile, inclusiv în domeniul amenințărilor hibride, prin dezvoltarea primelor exerciții paralele și coordonate în 2017 și 2018.
  • Consolidarea capacităților de apărare și de securitate și susținerea capacităților de adaptare a partenerilor din Est și Sud într-un mod complementar, prin proiecte specifice în țări beneficiare, în variate domenii,  inclusiv prin întărirea capacităților maritime ale acestora.

Cooperarea în aceste domenii constituie o prioritate strategică. Implementarea rapidă este esențială. UE și NATO, împreună cu Comisia, vor dezvolta planuri concrete de implementare, inclusiv mecanismele adecvate de coordonare a personalului, care ne vor fi prezentate până în decembrie 2016. Din partea UE, Înaltul Reprezentant/Vicepreședinte al Comisiei va conduce și va coordona acest efort.

Vom analiza periodic progresele înregistrate.

Facm apel la ambele organizații să investească capitalul politic și resursele necesare pentru a asigura succesul acestui parteneriat relansat.

Semnat la Varșovia, 8 iulie 2016, în triplu exemplar

Donald Tusk
Președinte al Consiliului European

Jean-Claude Juncker
Președinte al Comisiei Europene

Jens Stoltenberg
Secretar General al NATO

Publicat la data de 9.7.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Razvan Diaconu

Megaatacul cibernetic: Impactul real va fi cunoscut luni, când revine lumea la serviciu. Europol confirmă cel puțin 200.000 de victime în 150 de țări. SUA și Marea Britanie, însărcinate de G7 cu strategia internațională de prevenție

Atacul cibernetic declanșat vineri la nivel mondial a făcut ”200.000 de victime, în special companii, în cel puțin 150 de țări”, a declarat duminică,...Citeste mai departe »

Victor Bratu

J.C. Juncker la București: Europa cu mai multe viteze există deja în tratate. Depinde de voi unde vă veți plasa

Prezent pentru prima dată la București în calitate oficială de Președinte al Comisiei Europene, Jean Claude Junker a transmis joi României un mesaj extrem...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Programul de convergență 2017-2020 a fost aprobat: Datele de pornire asumate de guvern

Guvernul a aprobat vineri un memorandum privind Programul de convergență 2017-2020, confirmând menținerea angajamentului Guvernului României de-a susține măsurile premergătoare aderării la Zona Euro....Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Document: „Cine nu este membru nu poate avea drepturile membrilor”. Termenii duri ai negocierilor UE-UK

Orientările politice adoptate în câteva minute, sâmbătă, de Consiliul European pentru negocierile privind Brexitul, pleacă de la afirmarea fără echivoc a principiului: „Un stat...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Legea salarizării e gata: Prioritate au instituțiile de forță. Cercetarea ”urmează să fie luată în considerare”. Medicii vor lua ”caimacul”, dar de la anul. Impact anual – 10 mld.

După o ședință tensionată în coaliția de guvernare, Liderii PSD și ALDE au anunțat joi seară principalele repere ale multașteptatei legi a salarizării unitare....Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5583 lei
4.0489 lei
5.2615 lei

OPINII & EDITORIAL

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / După alegerile germane, începe reforma UE. Riscuri și oportunități pentru România. Să grăbim anunțarea datei pentru trecerea la Euro!

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După primăvara electorală cu Happy End din Europa, Berlinul și Parisul au convenit recent, practic a doua zi după instalarea noului președinte...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Noile fracturi europene – locuri de muncă mai multe sau mai bune?

Radu Crăciun

In ultimul deceniu, piata muncii din Uniunea Europeana a fost o oglindire destul de exacta a realizarilor si esecurilor UE. In aceeasi masura in...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Lecțiile alegerilor franceze. Eșecul partidelor, nevoia unei noi generații de lideri, cum poate fi învins extremismul, supraviețuirea Uniunii Europene

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 66%-34% este mai mult decât scorul electoral între candidații Emmanuel Macron și Marine Le Pen, este reflectarea în sinteză a unei realități...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Deficitul bugetar între legitățile economice, nevoile sociale și matematica elementară

Dan Bădin

Agenda publică este dominată în ultima vreme de discuțiile despre impozite, salarii și buget. Relaxarea fiscală, urmată de o majorare substanțială a cheltuielilor, a...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

Marin Pana

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Zona euro – iluzii europene, iluzii românești

Radu Crăciun

Privind in trecut, inca refuz sa cred ca un proiect de complexitatea zonei euro a fost demarat ca un proiect politic. Adica, un proiect...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Start-up nation: un mare viciu de construcție

Andreea Paul

Cel mai mare viciu de construcție al programului START-UP NATION este acordarea fondurilor de la stat antreprenorilor debutanți în proporție de 100%, fără contribuții...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problema (mare, foarte mare) a Serviciilor secrete: Rezolvați-o odată!

Cristian Grosu

Problema Serviciilor secrete în România Nu ține doar de drepturile omului – așa cum știm/credem că se petrece în democrațiile consolidate, ci e una...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Trump-Merkel: O întâlnire transatlantică ratată şi o ridicolă „factură” a unei „datorii” care schimbă paradigma de securitate a Europei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Zilele trecute, întâlnirea şefilor executivelor din cele mai importante două puteri ale lumii occidentale, Statele Unite şi Germania, ne-a lăsat un gust...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Din miezul noii faze istorice a (de)capitalizării României: Fenomenul ”Cocotierul” și efectul ”Bombonica”

Cristian Grosu

La ora la care scriu aceste rânduri, sistemul judiciar din România tocmai turnează încă un episod penibil, dintr-un șir tot mai lung de episoade...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Țoapele și viermii: Scandalul de la Podul Constanța și gradul său de multiplicare

E o problemă pe care o ignorăm zilnic: cea de atitudine. În business, în relația cu administrația, în viața de zi cu zi. Până...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română