Premieră – Declarația comună NATO-UE: Măsuri, termene, conscințe

de Victor Bratu | 9.7.2016 .

EU Signing Ceremony of the EU-NATO Joint DeclarationNATO și Uniunea Europeană au semnat vineri, în prima zi a summitului desfășurat la Varșovia,  în premieră pentru cele două organizații,  o declarație comună din care reiese determinarea generală de a răspunde unitar și adecvat amenințărilor din Sudul și Estul Europei.

În esență, la Varșovia s-au pus bazele cooperării strânse între cele două organizații, dându-se greutate politică unor decizii strategice de dezvoltare în ceea ce privește apărarea comună. Decizii care ar putea avea efecte ample în viitor.

Documentul semnat de președinții celor mai importante 2 organisme europene și de șeful NATO indică dorința de uniformizare a viziunilor, de compatibiliazare a mijloacelor și de cooperare decizională, toate acestea împingând Europa la unitate de acțiune în materie de apărare.

O bună premisă pentru ca în viitor ideea de ”Schengen militar” a generalului Ben Hodges să depășească stadiul de teorie. Cu consecințe politice suplimentare.

Până la acel moment însă, efecte imediate ale declarației comune :

  • Amenințările hibride și modul de contracarare al acestora intră în manualele tactice.
  • Cooperarea maritimă ”în Marea Mediterană și în alte părți” devine prioritară
  • Dezvoltarea capacităților de apărare se va face inclusiv prin susținerea industriei europene de profil și a cercetării în domeniu

În cele ce urmează, textul integral al documentul semnat la Varșovia:

Credem că a sosit momentul să dăm un nou impuls și o nouă substanță parteneriatului strategic NATO-UE.

În consultare cu statele membre UE și cu aliații NATO, lucrând cu și în beneficiu comun al tuturor, acest parteneriat se va desfășura în spiritul deplinei încrederi reciproce și în conformitate cu autonomia decizională și cu procedurile specifice organizațiilor noastre, și fără să aducă atingere caracterului specific de securitate sau politicilor de apărare a oricăruia dintre membri.

Astăzi, comunitatea Euro-Atlantică se confruntă cu provocări fără precedent care provin de la Sud și de la Est. Cetățenii noștri ne solicită să utilizăm toate căile și mijloacele disponibile pentru a face față acestor provocări și pentru a spori securitatea lor.

Toți Aliații și toate statele membre, la fel ca UE și NATO în sine, deja contribuie semnificativ la securitatea Euro-Atlantică. Cooperarea substanțială dintre NATO și UE, parteneri unici și esențiali, stabilită în urmă cu mai mult de 15 ani, contribuie de asemenea la realizarea acestui scop.

Având în vedere provocările comune cu care ne confruntăm, trebuie să ne intensificăm eforturile: avem nevoie de noi căi de a colabora și de un nou nivel de ambiție; pentru că securitatea noastă este interconectată; pentru că împreună putem mobiliza o largă paletă de instrumente ca să răspundem provocărilor; și pentru că trebuie să utilizăm cât mai eficient resursele. O Alianță mai puternică și o Uniune mai puternică se consolidează reciproc. Împreună pot asigura mai bine securitate în Europa și în lume.

Suntem convinși că dezvoltând stabilitatea vecinilor și partenerilor noștri, în concordanță cu valorile noastre așa cum sunt acestea consacrate în Carta Națiunilor Unite, contribuim la propria noastră securitate, la o pace sustenabilă și la prosperitate. Pentru ca vecinii și partenerii noștri să poată face mai bine față provocărilor cu care ei se confruntă vom continua să le sprijinim suveranitatea, integritatea teritorială și independența, dar și eforturile lor de reformă.

Pentru atingerea acestor obiective, considerăm că este urgent nevoie de:

  • Creșterea capacităților de contracarare a amenințărilor hibride, inclusiv prin susținerea rezilienței, colaborare în analize, prevenție, depistare timpurie, schimb de informații în timp util și, în măsura posibilității, schimb de informații secrete între conduceri, cooperare în domeniile comunicării strategice și reacție. Dezvoltarea unor manuale de proceduri coordonate va contribui substanțial la aplicarea eforturilor noastre.
  • Lărgirea și adaptarea cooperării operaționale inclusiv pe mare, și privind migrația, prin partajarea sporită și conștientizarea situației maritime și o mai bună coordonare și consolidare reciprocă a activităților noastre în Marea Mediterană și în alte părți.
  • Extinderea coordonării în matere de securitate cibernetică și apărare, inclusiv în contextul misiunilor și operațiilor, exercițiilor sau educării și formării.
  • Dezvoltare coerentă, complementară și interoperabilă a capacităților de apărare a statelor membre UE și a aliaților NATO, precum și derularea de proiecte multilaterale.
  • Sprijinirea unei dezvoltări a industriei de apărare și a cercetării în domeniu și cooperare industrială în interiorul Europei dar și peste Atlantic.
  • Creșterea coordonării în ceea ce privește exercițiile, inclusiv în domeniul amenințărilor hibride, prin dezvoltarea primelor exerciții paralele și coordonate în 2017 și 2018.
  • Consolidarea capacităților de apărare și de securitate și susținerea capacităților de adaptare a partenerilor din Est și Sud într-un mod complementar, prin proiecte specifice în țări beneficiare, în variate domenii,  inclusiv prin întărirea capacităților maritime ale acestora.

Cooperarea în aceste domenii constituie o prioritate strategică. Implementarea rapidă este esențială. UE și NATO, împreună cu Comisia, vor dezvolta planuri concrete de implementare, inclusiv mecanismele adecvate de coordonare a personalului, care ne vor fi prezentate până în decembrie 2016. Din partea UE, Înaltul Reprezentant/Vicepreședinte al Comisiei va conduce și va coordona acest efort.

Vom analiza periodic progresele înregistrate.

Facm apel la ambele organizații să investească capitalul politic și resursele necesare pentru a asigura succesul acestui parteneriat relansat.

Semnat la Varșovia, 8 iulie 2016, în triplu exemplar

Donald Tusk
Președinte al Consiliului European

Jean-Claude Juncker
Președinte al Comisiei Europene

Jens Stoltenberg
Secretar General al NATO

Publicat la data de 9.7.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Vladimir Ionescu

Nominalizații oficial pentru ministerele remaniate. Unde au ajuns remaniații

La Ministerul Transporturilor va fi propus Felix Stroe, la Ministerul Dezvoltării și Administrației Publice – Paul Stănescu și la Ministerul Fondurilor Europene – Marius...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Premierul a trecut prin CEx demisiile ministrilor Shhaideh, Plumb și Cuc. Urmează CEx-ul pentru înlocuitori

Şedinţa Comitetului Executiv al PSD s-a încheiat după aproape şase ore, cu o jumătate de victorie a premierului Mihai Tudose: miniştrii Sevil Shhaideh, Rovana...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Documente / ANAF modifică criteriile de evaluare în procedura de acordare a codului de TVA

După retragerea criteriului privind ”intenția și capacitatea” de a derula afaceri și la presiunile mediului de afaceri, ANAF a publicat joi seara proiectul unui...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Comisia Buget-Finanțe din Senat desființează măsuri fiscale majore ale Guvernului

Comisia de buget din Senat a decis, marţi, modificarea radicală a unor decizii fiscale importante luate, cu aprobarea liderilor coaliției de guvernare, de către...Citeste mai departe »

Iulian Soare

Germania: s-au terminat alegerile, începe marșul spre o nouă UE. Merkel – al 4-lea mandat de cancelar

Creștin – democrații (CDU) au câștigat alegerile legislative din Germania, Angela Markel a obținut al patrulea mandat de cancelar, iar Alternativa pentru Germania (AfD) a...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Şi Cehia? Europa Centrală se scufundă în euroscepticism. Cât timp mai rezistă opţiunea proeuropeană în România?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După virajul recent al Austriei spre o dreaptă conservatoare contondentă, care va coabita tot mai dificil cu Bruxellesul, apropiatele alegeri parlamentare din...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Mutarea contribuțiilor: Calcule, probleme și posibile soluții

Gabriel Biris

Vara anului 2017 a adus un noian de reglementări noi care vizează fie direct, fie indirect legislația muncii, mai toate având scopul declarat de...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Suntem inundați cu bani. Ce urmează?

Radu Crăciun

Tentatia diversilor analisti sau lideri de opinie de a anticipa viitorul prin prisma evolutiilor istorice nu conteneste sa ma uimeasca. Pentru ca este dovada...Citeste mai departe »

Cronica unei Președinții anunțate … (I)

Gabriela Drăgan

Se apropie cu pași repezi momentul în care România va prelua Președinția Consiliului UE. În fapt, au mai rămas 15 luni până la 1...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Un doctorat cu prim-viceguvernatorul: noua mare problemă a economiei private

Cristian Grosu

Pare halucinant că nu știm azi cum va arăta fiscalitatea peste 3 luni? și că n-am știut acum 6 luni cum o să arate...Citeste mai departe »

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română