sâmbătă

20 aprilie, 2024

14 octombrie, 2013

UPDATE: Potrivit B1TV, la Ministerul Transporturilor, cele două părți (Comisia de privatizare și GFR) lucrează la un proces-verbal în care sunt relatate cele întâmplate.

UPDATE: Negocierile se apropie de final, nu s-a ajuns la niciun acord, potrivit MEDIAFAX.


”Comisia de privatizare a arătat că tranzacţia nu poate fi încheiată pentru că nu au fost îndeplinite condiţiile suspensive din hotărârea de guvern privind transferul de acţiuni”, au menţionat surse MEDIAFAX.

UPDATE: Aflat la Iași, la sărbătoarea Sfintei Parascheva, premierul Victor Ponta a declarat presei, după încheierea liturghiei: „Nu cunosc contractul în detaliu (contractul de privatizare, n red.), nu e treaba mea de premier, e treaba comisiei de privatizare. Sunt convins că nu e nimic de ascuns. De altfel, dumneavoastră ştiţi foarte bine toate condiţiile”, a spus Victor Ponta, citat de MEDIAFAX.

UPDATE: ”Partenerii mei și cu mine suntem pregătiți să punem banii pe masă”, a declarat pentru Realitatea TV patronul GFR, Gruia Stoica, puțin  înaintea orei programate pentru întâlnirea de la Ministerul Transporturilor (ora 15.00).

Dar, a completat Gruia Stoica imediat, banii vor fi achitați numai ”în condițiile în care Vânzătorul își îndeplinește toate obligațiile asumate prin contract”. Iar asta se va vedea abia după ora 15.00, la Ministerul Transporturilor, a mai spus el.


Gruia Stoica s-a răzgândit și spune că nu va achita cele 170 de milioane de euro în lipsa deciziei Consiliului Concurenței, întrucât chiar dacă virează banii nu se poate face transferul de proprietate: ”Chiar dacă plătesc astăzi, nu pot să devin proprietar, nu se poate face transferul de proprietate” până când CC nu-și dă avizul, a explicat patronul GFR.

GFR, a spus Gruia Stoica, a mai depus azi o cerere pentru desecretizarea contractului, pentru ca toată lumea să vadă cine și-a respectat și cine nu și-a respectat obligațiile din contract.

Prin această desecretizare, Gruia Stoica mai dorește să demonstreze că GFR ”nu a avut nicio facilitate” în acest proces de privatizare.

”Am vrut să arătăm că se poate face, dacă se dă o hotărâre de guvern de prelungire astfel încât CC să-și dea avizul, se poate face o privatizare de succes și cu o companie din România”, a explicat Gruia Stoica.

De asemenea, GFR a mai cerut și azi o întâlnire cu ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, ”pe post de arbitru, să vedem ce s-a întâmplat cu această privatizare”, a declarat patronul GFR.

Luni, 14 octombrie, este ultima zi când Gruia Stoica, patronul GFR mai poate plăti restul de 170 de milioane de euro pentru pachetul de 51% din acțiunile CFR Marfă.

În caz contrar, privatizarea CFR Marfă va fi declarată un eșec, iar procesul se va relua, nu se știe când.

Gruia Stoica, patronul GFR – câștigătorul licitației –  a declarat inițial că nu va plăti ultima tranșă de 170 de milioane de euro, până când Consiliul Concurenței nu emite decizia referitoare la efectul privatizării asupra pieței. Ulterior, Stoica s-a răzgândit și a declarat că acceptă să plătească chiar și în lipsa avizului, dacă Ministerul Transporturilor își respectă toate obligații  prevăzute în contract. Condiție care nu este îndeplinită, potrivit ultimelor declarații venite din partea reprezentanților GFR.

În luna iunie, GFR a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni.

Consecințele nefinalizării privatizării

  • Ar fi a doua mare privatizare eșuată, după cea de la Oltchim
  • Se va depăși termenul de 15 octombrie prevăzut în Scrisoarea de intenție cu FMI, termen prevăzut pentru finalizarea privatizării CFR Marfă
  • Este posibil ca Gruia Stoica, patronul GFR, să ceară despăgubiri în instanță, așa cum a amintit la un moment dat
  • Pe de altă parte, la reluarea privatizării s-ar putea prezenta marile companii străine care s-au retras în timpul acestui proces de vânzare a pachetului majoritar.
  • CFR Marfă rămâne în continuare sub semnul unei gestiuni ineficiente, fiind una din companiile de stat producătoare de mari pierderi.

Puncte controversate în privatizare

Anularea datoriilor

  • Pe 12 iunie, Guvernul a aprobat transformarea în acțiuni a datoriilor CFR Marfă către ANAF (de peste 1,5 miliarde de lei).
  • Hotărârea a fost luată după declanșarea privatizării, deci regulile s-au schimbat în timpul jocului.
  • Compania americană OmniTrax se retrăsese deja din competiție, acuzând lipsa de transparență.
  • Asociația Transportatorilor Feroviari din România solicita reluarea procesului, întrucât anularea datoriilor face compania CFR Marfă mai atractivă și, în acest caz, există mai multe firme care și-ar dori să participe la licitație.

Timpul prea scurt pentru avaluarea CFR Marfă

Atât compania americană OmniTrax, cât și asocierea TFG – Donau Finanz, firme puternipentru a evalua un audit profesionist la CFR Marfă, ca să știe dacă vor să cumpere și cât ar merita eventuala afacere. GFR a fost avantajată, întrucât, partener vechi al CFR Marfă, știa exact situația companiei scoase la vânzare. Cele două firme străine au făcut cereri de prelungire a perioadei de evaluare, dar acestea au fost respinse.

Evitarea responsabiltății de către miniștrii angajați în privatizare

Implicarea directă în privatizarea CFR Marfă a fost evitată de toți demnitarii care s-au succedat anul acesta la Ministerul Transporturilor, deși premierul Victor Ponta a declarat că asta se întâmplă după ce președintele Traian Băsescu i-a amenințat cu DNA.

”Acuma însă, ştiţi şi dumneavoastră, după ce preşedintele a dat ordin să fie luaţi toţi de DNA, funcţionarii, pe bună dreptate, sunt foarte temători”, a declarat premierul duminică, cu o zi înainte de aflarea deznodământului privatizării.

Eschivele demnitarilor au apărut însă chiar din primele faze ale procesului de vânzare a 51% din acțiunile CFR Marfă.

  • Cel care a demarat procedura, liberalul Relu Fenechiu, își delega atribuțiile secretarului de stat Cristian Ghibu, pe 28 ianuarie, printr-un ordin de ministru, pentru a semna ”în numele și pentru ministrul transporturilor, certificatele de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor”. Era vorba despre o procedură ce preceda intabularea terenurilor deținute de CFR Marfă. Ministrul Fenechiu a justificat decizia spunând că urma să plece în străinătate.
  • În iulie, ministrul interimar al Transporturilor, Victor Ponta, a cerut insistent convocarea unei ședințe a Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT), pe problema privatizării. A depus o cerere de convocare a ședinței, iar la câteva ore a plecat în concediu, în străinătate, pentru două săptămâni și și-a închis telefoanele, după propriile declarații. De asemenea, premierul Ponta l-a lăsat în locul său pe viceprim-ministrul Gabriel Oprea, care nu avea drept de vot în CSAT. Ședința din august s-a desfășurat în lipsa premierului, iar concluzia a fost a fost că nu este nevoie de niciun aviz suplimentar, deoarece în ședința CSAT din februarie 2013 se hotărâse: „Modalitatea concretă şi procedura de privatizare (a CFR Marfă, n. red.) se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor şi Guvernului”. Premierul a a fost prezent atunci și a votat pentru decizia de mai sus.
  • Ministrul actual al Transporturilor, Ramona Mănescu, nu a semnat, la începutul lui septembrie, contractul cu GFR, ci l-a lăsat pe secretarul de stat Cristian Ghibu, președintele Comisiei de privatizare, să-și pună semnătura pe document.
  • Vineri, 11 octombrie, la înâlnirea cerută de GFR pentru discutarea unor chestiuni urgente legate de privatizare, ministrul Mănescu a lipsit de la discuțiile dintre cele două delegații. Apoi, a cerut Comisiei de privatizare (secretarului de stat Cristian Ghibu, precum și consultanţilor Deloitte şi Muşat şi Asociaţii) să transmită luni un punct de vedere privind evoluţia procesului şi următorii paşi de urmat în privatizarea CFR Marfă.
Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: