luni

22 aprilie, 2024

10 iulie, 2020

APIA – Asociația Producătorilor și importatorilor de automobile – a lansat vineri în dezbatere două documente ce conțin măsuri propuse de revitalizare a sectorului, dar și un plan de acțiune pe termen mediu menit să integreze România în planul european de atingere a obiectivului “zero emisii de CO2 în 2050”.

Propunerile APIA sunt adresate atât autorităților, cât și oricărei organizații sau persoane interesate.

Zece măsuri cu implementare imediată

Mediul de afaceri ce activează în sectorul auto din România propune Guvernului adoptarea a 10 măsuri considerate necesare revitalizarii activității comerțului cu autovehicule și servicii post-vânzare. Acestea sunt:

  • Realizarea de catre Ministerul Sanatatii a unui Ghid de sanatate publica/ Cod de buna practica privind masurile de precautie in materie de sanatate pentru operatorii economici ce activeza in acest domeniu. Asigurarea unor programe de testare a angajatilor companiilor respective.
  • Realizarea si punerea in aplicare a unui Program National de innoire a parcului autoal autoritatilor publice prin achizitii publice de autovehicule, in special cu emisii reduse. Punerea in aplicare a legilor 37/2018 si 69/2017; actualizarea criteriilor pentru achizitia de autovehicule ecologice. Transpunerea Directivei pentru vehicule curate –“Clean Vehicle Directive”nr. 1161 / 2019, aceasta avand obiective clare pentru autoritatile publice si mijloacele de transportsi pregatirea cadrului normativsubsecvent pentru punerea in aplicare incepand cu august 2021.
  • Pregatirea din timp a cadrului normativ aplicabil Programelor Rabla Clasic si Rabla Plus, astfel incat operatorii din piata sa aiba elementele necesare pregatirii anului 2021. Eliminarea prevederilor care limiteaza (leasing, test-drive) abordarea consistenta a Programului Rabla Plus de catre potentialii beneficiari.
  • Eliminarea nedeductibiltatii TVA pentru autovehiculele cu emisii zero sau scazute
  • Realizarea unui parteneriat public –privat pentru descentralizarea inmatricularii catre dealerii de automobile- digitalizarea procedurii de inmatriculare, in acord cu practica europeana din alte tari.
  • Punerea in aplicarea Programului de finantare a infrastructurii pentru autovehiculele electrice (disponibil operatorilor economici) cu statii de incarcare la nivelul autostrăzilor, drumurilor europene și drumurilor naționale, in valoare de 53 mil. euro aprobat de catre Comisia Europeana pentru Romania (AFM –Min. Mediului).
  • Introducerea in Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice2021-2030 a unor obiective pentru 2025 si 2030 privind numarul de autovehicule cu emisii zero sau scazute si statii de incarcare (electrice, hydrogen, CNG, LNG).
  • Fiscalizarea comertului cu autovehicule rulate (realizat de catre persoane fizice dar si juridice), cu aplicare de la 1 ianuarie 2021 (beneficii pentru Bugetul de stat de cca. 700 mil EUR / an).
  • Realizarea unui cadru normativ general pentru introducerea de catre municipii a Zonelor cu emisii scazute.
  • Modificarea impozitului anual pentru autovehicule, cu luarea in considerare pentru calculul acestuia a parametrilor legati de poluare sau schimbari climatice.

(Descărcați AICI și Viziunea APIA 2020-2030 legată de Mobilitate)


Piața comerțului auto este una dintre cele mai afectate de criza coronavirus din cauza scăderii dramatice a cererii.

Înmatriculările din acest an de autovehicule de pasageri din Uniunea Europeană vor suferi o scădere de 25%, potrivit estimărilor Asociaţiei Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA). Este cea mai mare cădere înregistrată vreodată de industrie și cel mai mic volum de vânzări din 2013 încoace, când industria trecuse deja de al șaselea an de declin după criza financiară din 2008 – 2009.

Şocurile crizei din martie şi până în mai au dus la o contracţie a pieţei auto din UE de 41,5%, până în prezent, potrivit datelor ACEA. În România, piața mașinilor noi a scăzut în mai cu 45% față de perioada similară a anului trecut, potrivit datelor APIA.


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: